Pagina 1 van 1

Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: di 06 jul 2010, 21:41
door Hacobati
Hallo allemaal,
Zoek bezitter(s) van Dieselende Defender's110 en/of Series 109 voor meer info over hun Laro.
Wat zijn hun ervaringen met deze Laro. Waar is hij gekocht, onderhoud, verbruik, verzekering enz.
Wil graag een keer in elk soort (mee)rijden, heb een lichte besmetting van het Laro-virus maar kan
nog geen definitieve keuze maken voor welke. Defender of toch Series? Woon zelf omg. 046.
Alle aanbieingen zijn welkom.
Bedankt, Hans

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: di 06 jul 2010, 21:57
door Wim Janssen
Hoi Hans,

Je kunt in Elsloo bij mij beginnen en vandaaruit kan ik je nog wel meer adressen geven. Bij mij staat een Series II, een Series III en een 110.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: di 06 jul 2010, 21:59
door Pamela
Hallo,

Je bent welkom hier eens mee te rijden, 110, 109, 88, ....... omgeving Heerlen !
Waar ze gekocht zijn is in deze niet erg relevant, onderhoud: doe ik zelf met medehulp van enkele vrienden., verzekering momenteel oldtimer via Wiggers Groep, verbruik varierend, meestal ergens rond 1 op 10.

Defender of series is en keuze idd op gevoel en smaak en passie, wil ze eigenlijk geen van allen missen, hebben allen hun charmes, dagelijks gebruik: 110, af en toe 109 of 88, ook op vakanties op bijeenkomsten.

Laro virus!? <>>><<<>> geen medicijnen voor te verkrijgen......

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: wo 07 jul 2010, 00:35
door Hacobati
Hallo,

Bedankt voor de snelle reaktie(s) zal zeker contact opnemen!!

Groet, Hans

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: wo 07 jul 2010, 00:47
door richard78
Hallo,

Ik zou ook bedenken waar je de auto voor wil gebruiken. Wil je en restauratie project, sleutel auto, een vakantie auto, off road auto, leuke oldtimer etc etc. Aan de hand van deze keuzes is het makkelijker om te kijken welke laro het beste bij je wensen past. Maar natuurlijk is alles ook weer aan te passen. Of je koopt gewoon van elke een zoals sommige doen

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ddc87911fc85af8e38bb78629e82a0c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12431900, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: wo 07 jul 2010, 01:37
door Marijn & Simba
Van elke generatie 1 bedoel je? En dan nog iedere lengte?
Hmmm.... nee, toch plek te weinig. Kan net die FC101 er niet staan

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cf2eb8cad5fc7afc53f1fbe945df9ee6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12432192, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: wo 07 jul 2010, 10:43
door paulus-109
hans,

over welk voertuig is al heel veel gediscuseerd hier.
elk heeft zo zijn pro,s en contra,s.
ik ben voor een 109 gegaan met de nodige aanpassingen om heel dicht bij het ,,comfort,, van een 110 te komen.
bekijk waar je hem voor gebruiken wil en laat je keuze daar van af hangen.

de grootste verschillen tussen een 109 en 110 zijn de vering en de remmen, bladveren tov spiraalveren en trommels rondom tov schijven voor en trommels achter.
de later 110 hebben achter ook schijven. Ook de aandrijving is anders, permanet 4x4 voor de 110, de 109 moet in 4x4 gezet worden.
daar je tussen 109 en 110 zoekt denk ik dat je belastingvrij rijden wil, het aanbod van goede belvr 110,s niet groot, een 109 is makkelijk te vinden.
overweeg ook de kosten van de onderdelen, die gemiddeld een pak lager zijn voor 109 stukken.

de prijzen voor goede belvr 110,s zijn erg hoog, vaak rechts gestuurd, kwa roest zijn ze niet of nauwelijks beter dan een 109 die goed verzorgd is.

succes met je overweging, probeer niet van het virus af te komen elke afkickpoging resulteerd in een zware terugval!

paul

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: wo 07 jul 2010, 11:49
door Marijn & Simba
Klopt helemaal Paul, tussen een 109 en een vroege 110 kan eigenlijk maar 1 overweging het verschil maken: vering.
Voor het geluid in de auto moet je t niet doen. Met een 109 diesel heb je oorkleppen nodig, met een 110 niet per se (behalve bij de 2,5N/A).

Een Series heeft verreweg het meeste karakter... die keuze kan nooit moeilijk zijn.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f060dc800e341f443fb6336927c74fe6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12433148, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: wo 07 jul 2010, 12:04
door paulus-109
voor ons niet.......................
..........heerlijk dat terug springende front.
en uh ik vind die wielkast verbreders op een 110 maar niks.

paul

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: wo 07 jul 2010, 12:49
door Mark HJ
Heb 15 jaar een 109 gehad,helemaal aangepast ook op vering motor en sturen,mooie aautos met karakter,nu een 110 td5 die heel lekker rijd remt en stuurt.Kosten zijn in gebruik niet veel meer vind ik en ik rijd 30000 per jaar.
Maar de 109 heeft meer charme en is gewoon veel echter.Dus ik lonk regelmatig naar een mooie 109 en die komt er tzt wel weer!

Mark

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: do 08 jul 2010, 01:26
door TheoV
Als ik je een tip mag geven. Overweeg een 109v8 stage one. Die rij ik er nu zelf een paar maanden na daarvoor een 88 met 2.25 gehad te hebben.
Je hebt veel meer pit en minder lawaai. Het geluid is brilliant. Weet niet wat je budget is maar er staat er 1 op marktplaats (geen aandelen). In mijn optiek beter zoiets dan een gare 110 RHD voor meer.

1980 109v8 stage one

IMG_4647.JPG --> mod_embed_images_loadimage('f6c0454daf9c12cc0ce56638530971e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', 'http://lh6.ggpht.com/_3aVsk5EpYZw/TOfU3hucMSI/AAAAAAAAAHM/v6nrisOCQ0w/s288/IMG_4647.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', '', 12438202, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: do 08 jul 2010, 08:42
door Pamela
Moet me toch eens vertellen waarom een 110 per defintitie meteen "gaar" is in jouw optiek. Leg de link niet helemaal ....

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: do 08 jul 2010, 10:25
door Mark HJ
109 v8 lijkt me ook een erg mooie auto maar die heeft niet de charmante neus van de series,zijn de remmen beetje opgewassen tegen het v8 geweld/

Mark

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: do 08 jul 2010, 11:31
door Mees
Over enkele weken na de vakantie naar de DLRS? Dan zie je alle soorten bij elkaar en de verhalen van de eigenaar erbij?

Oi,
Mees

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: do 08 jul 2010, 11:48
door Gargamel
Qua uiterlijk verschillen de 109V8 (stage one) en de vroege 110's niet zoveel. Ze hebben beide schuifraampjes, een gladde neus, en de kabine is bijna 1:1 hetzelfde. Onderdelen voor een 110 zijn echter toch een stuk makkelijker te vinden als voor de 109V8. Daar zitten best wel veel specifieke delen in die niet meer gemaakt worden, en de tweedehands prijzen zijn daarnaar.... (kachelkraan is een beruchte b.v.)

Rij zelf een 110 V8 uit 1983, en de stuurbekrachtiging is toch best wel erg lekker, heeft beter remmen (schijven voor) als de Stage One en nog meer vermogen ook. De 109 is standaard voorzien van restrictors, omdat de trommelremmen eigenlijk wat aan de lichte kant zijn voor het vermogen van een "open" V8.
En de V8 klinkt natuurlijk super en gebruik nauwelijks meer als een 2,5 benzine. Overigens zijn de V8-en vanaf 1983 standaard uitgerust met geharde klepzittingen. Ook iets om te overwegen als je aan LPG zit te denken.
Als je voor de kalssieke look gaat, dan gewoon een 109.

Persoonlijk denk ik dat de kans op een rotte 109 stage one gelijk zo niet groter is als die op een vroege 110 uit 1983/84.
recentelijk nog een gevalletje van langsgekomen geloof ik.


TheoV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als ik je een tip mag geven. Overweeg een 109v8
> stage one. Die rij ik er nu zelf een paar maanden
> na daarvoor een 88 met 2.25 gehad te hebben.
> Je hebt veel meer pit en minder lawaai. Het geluid
> is brilliant. Weet niet wat je budget is maar er
> staat er 1 op marktplaats (geen aandelen). In mijn
> optiek beter zoiets dan een gare 110 RHD voor
> meer.

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: do 08 jul 2010, 11:50
door Marc-my-Words
Precies. Een 109 Stage 1 V8 was indertijd natuurlijk echt het einde, maar of dat nog steeds zo is ('t was in ieder geval ook de laatste stuiptrekking van de toen wel erg traditioneel geworden Series, de tijd leert ons dat het dus ook letterlijk het einde van een ontwikkelingslijn was).
Voor de verstokte bladveer-fanaat is het natuurlijk wel "het einde", en ook "il maximo" qua prestaties, maar verder ...
Je hebt wel een iets modernere aandrijflijn, maar je levert direct weer in op de ruime en goedkope beschikbaarheid van onderdelen.
Het uiterlijk is in mijn ogen zeker niet het einde (of misschien dan: het einde van de oude series en het begin van de nieuwe tijd*).
En je houdt dus bladveren en (t)rommelremmen -- ik weet het: ze kunnen goed remmen, maar het kost gewoonweg meer gedoe.

En ... als een Stage 1 een serieuze optie is dan is ook een Santana (liefst een Cazorla) uit die tijd ook een optie: Ook niet direct een traditionele keuze, verschillende motoren (waaronder een 6 cyl diesel) en een iets luxer interieur. Je hebt dan direct iets om in LandRover-kringen te praten, in mijn ogen was Santana toentertijd al minstens bezig met Stage 2 en 3.

* Ik deed lang lang geleden veldwerk in Spanje en daar reden toen vele Santana's,, en Santana was eerder met de ongedeelde voorruit en het vlakke front als LandRover zelf. Toentertijd vond ik dat maar ongepaste nieuwlichterij. Inmiddels, nu het Defender-frontje ook zijn eigenheid heeft vind ik dat beide hun charmes hebben, ieder de zijne. En ik vind nu dat juist die halverwege frontjes eigenlijk nergens op lijken.

Marc

PS Het is zeker zo dat er in de belastingvrije sector meer keuze is in de Series als in de 110, maar om alle 110 als schroothopen af te schrijven is toch beslist te gemakkelijk. Wat wel een punt is: doorgeroeste Series zijn inmiddels meest gesloopt wat oud etc (zie boven), wie nu een belastingvrije 110 heeft met evenveel roest die denkt op goud te zitten .... dus extra opletten (maar goed, er zijn nwe Marsland-chassis die als vervangingsdeel zijn goedgekeurd, dus alles kan).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2010 09:52 door Marc-my-Words.

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: do 08 jul 2010, 22:54
door Hacobati
Paul,

Bedoeling is om hem dagelijks te gebruiken woon/werkverkeer afstand is 10km enkele reis.
Ook voor vakantie's denk ik dat zo een grote auto gemakkelijker is voor ons 4en met labrador.
Vakantie is liefst in bergen, doe vakantie's wij laden onze oude auto nu al altijd propvol.
Bedankt voor jou info

Hans

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: do 08 jul 2010, 23:28
door Hacobati
Mees

Over enkele weken na de vakantie naar de DLRS?

Heb geprobeerd hier meer info over te vinden, kun jij me hieraan helpen?
Bedankt,

Hans

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 00:12
door TheoV
Een betaalbare 110 LHD is bijna niet meer te vinden en als je hem al vind vragen ze de hoofdprijs in kwadraat. Dan vind ik de prijs/kwaliteit verhouding ver te zoeken.
Dat is wat ik bedoelde met "dan is een 109V8" een betere optie. Mits je een goeie kunt vinden natuurlijk. Maar ieder zijn smaak. Persoonlijk vind ik de neus niet lelijk en en vermogen heb je zat.
Met of zonder restrictors. Kan zijn dat sommige onderdelen wat specifieker zijn inderdaad. Wat ik merk dat ik met deze meer kilometers maak dan ik deed met de 88. Het rijd gewoon beter.
Anyway. Keuzes moet je zelf maken.

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 00:19
door VeeTee
[www.dlrs.nl]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Defender 110 of Series 109 info

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 00:25
door Hacobati
Vincent,

Stom van mij, zie de reclame van dlrs hier op de site staan!

Toch bedankt
Hans