1987 toch belastingvrij.....

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
caligaris987

1987 toch belastingvrij.....

Bericht door caligaris987 »

praat net met de buurman

worden auto's van na 87 toch belasting vrij ?

gr bert
linkemink

Re: 1987 toch belastingvrij.....

Bericht door linkemink »

Vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en ouder
Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.
In verband met de toegenomen rijwaardigheid van moderne personenauto's, zijn er steeds meer oudere personenauto's die - op reguliere basis - van de weg gebruikmaken. Daarom wordt deze vrijstelling per 31 december 2011 bevroren. Dat betekent dat personenauto's die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen. Personenauto's die op 31 december 2011 jonger zijn dan 25 jaar, kunnen geen gebruik meer maken van deze vrijstelling.

Bron: belastingdienst
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

caligaris987 Schreef:
-------------------------------------------------------
> praat net met de buurman
>
> worden auto's van na 87 toch belasting vrij ?
>
> gr bert

linkemink Schreef:
> Vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en
> ouder
> Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn
> vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u
> een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25
> jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van
> deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht
> krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt
> voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de
> Belastingdienst/Centrale administratie indienen
> waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25
> jaar of ouder is. U kunt hiervoor het
> (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport
> of een ander bewijsstuk gebruiken.
> In verband met de toegenomen rijwaardigheid van
> moderne personenauto's, zijn er steeds meer oudere
> personenauto's die - op reguliere basis - van de
> weg gebruikmaken. Daarom wordt deze vrijstelling
> per 31 december 2011 bevroren. Dat betekent dat
> personenauto's die op die datum 25 jaar of ouder
> zijn onder de vrijstelling blijven vallen.
> Personenauto's die op 31 december 2011 jonger zijn
> dan 25 jaar, kunnen geen gebruik meer maken van
> deze vrijstelling.
>
> Bron: belastingdienst

Bert, geloof altijd je buurman .... hij heeft altijd gelijk.
Maar dan wel voor de snel zeldzaam wordende auto's die na 01-01-1987 zijn ingeschreven maar voor 1987 zijn gebouwd.

Linkemink heeft dus ook gelijk, en de belastingdienst ook al.
(En de politiek die dit bedacht heeft eigenlijk ook, of minstens een beetje.)

En die geliefde belastingvrijheid kan zelfs langer dan die 25 jaar na 1987 in geval van import (of ontdekking) van een auto die voor 1987 gebouwd is.

Marc

PS De gedachte van de wetgever volgend zou er overigens een moment moeten komen dat auto's van na 1987 alsnog belastingvrij worden, maar dat kan bijv. nog 5 of 10 jaar duren (immers oorspronkelijk was deze regeling voor de echt zeldzame gevallen van 25 jarige auto's).
Mocht er tegen die tijd een kilometerprijs zijn (het verguisde rekeningrijden) dan zijn de redenen voor belastingvrijheid ineens vervallen -- de belastingvrijheid was nl gebaseerd op de gedachte dat een 25 jarige auto zo onbetrouwbaar zou zijn dat je er nauwelijks kilometers mee maakt.
Komt er overigens geen kilometerbeprijzing dan hoef je je ook geen zorgen te maken: dan staat straks heel Nederland in de file en dan wil je dus toch niet meer voor je lol rijden.
Rickske

Bericht door Rickske »

nou ik geloof dat je nu ook al niet voor je lol rijd.. niet over de "snel"weg dan. overal files ene keer door wegwerkzaamheden andere keer door grapjurken die met kiepwagens de signaalborden naar beneden halen. Ik reken over het algemeen een half uur file elke dag, maar zoals donderdag kwam ik dan toch nog weer 1,5 uur te laat op locatie.. Erg frustrerend.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8df4b98092f90f124bfc03e183c6eefa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12426648, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De vrijstelling houderschapsbelasting is destijds ingevoerd om het verlies van de 60-dagen kaart te compenseren voor verzamelaars van klassieke voertuigen.
Zoals in diverse publicaties (ook op dit prikbord) is te lezen dat de Fehac er mede voor gezorgd heeft dat ook bij de invoering van rekeningrijden de klassiekers buiten schotblijven.
De vrijstelling is dus ook na de invoering van rekeningrijden nog actueel.
Het stellen van een einddatum, waarop geen vrijstelling meer wordt verleend voor auto's die 25 jaar oud worden is ingevoerd om verder misbruik te voorkomen.
Dit hebben we te danken aan degene die misbruik maken van de regeling en een klassieker gebruiken als dagelijks vervoer.

Dennis B
Marc-my-Words

Dennis101 Schreef:
> De vrijstelling houderschapsbelasting is destijds
> ingevoerd om het verlies van de 60-dagen kaart te
> compenseren voor verzamelaars van klassieke
> voertuigen.
> Zoals in diverse publicaties (ook op dit prikbord)
> is te lezen dat de Fehac er mede voor gezorgd
> heeft dat ook bij de invoering van rekeningrijden
> de klassiekers buiten schotblijven.
> De vrijstelling is dus ook na de invoering van
> rekeningrijden nog actueel.
> Het stellen van een einddatum, waarop geen
> vrijstelling meer wordt verleend voor auto's die
> 25 jaar oud worden is ingevoerd om verder misbruik
> te voorkomen.
> Dit hebben we te danken aan degene die misbruik
> maken van de regeling en een klassieker gebruiken
> als dagelijks vervoer.
>
> Dennis B

Precies !
En dat de nu onder de 25 jarigen-regeling vallende voertuigen ook voor het rekeningrijden zijn vrijgesteld is gewoon een oneigenlijk extraatje.
Met een rekeningrij-regeling was een 60 dagen-kaart oid ook weer heel makkelijk terug in te voeren (en ik denk dat dat nog veel meer tegenwind had gegeven).

Marc (die eindelijk de oude auto van zijn vader weer op NL kenteken heeft, althans, hij is bij de RDW weer "alive and kicking", en dus al ruim een maand 25)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2010 10:43 door Marc-my-Words.
Oane Visser

Bericht door Oane Visser »

"Dit hebben we te danken aan degene die misbruik maken van de regeling en een klassieker gebruiken als dagelijks vervoer." Moet ik mij nu ook aangesproken / schuldig voelen? In aug. 1973 heb ik bij Knook, toen nog in Ilpendam, een Landrover 109" stawag met 6 cil. motor, met bouwjaar 1969, gekocht en heb diezelfde LR nog steeds, waarbij hij ook al die tijd mijn enige auto is geweest. Op een maand na heb ik deze LR dus 37 jaar.

Oane Visser
Landrover 109" stawag, 6il. 1969.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2010 12:27 door Oane Visser.
Marc-my-Words

Oane Visser Schreef:
> "Dit hebben we te danken aan degene die misbruik
> maken van de regeling en een klassieker gebruiken
> als dagelijks vervoer." Moet ik mij nu ook
> aangesproken / schuldig voelen? In aug. 1983 heb
> ik bij Knook, toen nog in Ilpendam, een Landrover
> 109" stawag met 6 cil. motor, met bouwjaar 1969,
> gekocht en heb diezelfde LR nog steeds, waarbij
> hij ook al die tijd mijn enige auto is geweest. Op
> een maand na heb ik deze LR dus 37 jaar.
>
> Oane Visser
> Landrover 109" stawag, 6il. 1969.

Nee hoor je hoeft je niet schuldig te voelen.
Wel ben je schuldig aan een reken- of typ-fout !

Er zijn nu eenmaal regels en waar regels zijn zijn er ook mazen, en waar mazen zijn zijn altijd mensen die mazzel hebben.
We moeten alleen niet boos zijn als dan die mazen worden gedicht.
Sommigen denken dat ze een wettelijk recht hebben op speciaal voor hun voordeeltjes bedoelde mazen.
(Jammer is wel dat er voor de grote vissen kennelijk ook extra grote mazen zijn.)

Marc
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Nee, jij hoeft je natuurlijk niet schuldig of aangesproken te voelen je kan er ook niets aan doen dat de auto ouder is geworden.
Min of meer hetzelfde is ook mij overkomen. Ik heb mijn series 3 ruim 22 jaar geleden aangeschaft en ook wij zijn samen ouder geworden.
Het verschil is wel dat wij er vrijwel vanaf het begin altijd een "gewone" recentere auto bij hadden als dagelijks vervoer, maar dat is een keuze die je maakt.
Om naar het werk te gaan heb ik zelf geen auto nodig, mijn werkgever verzorgt het vervoer met touringcars.

Het misbruik zit hem in de personen die een klassieker kopen puur om geen wegenbelasting te betalen, als je de auto al zo lang als jij bezit is wel duidelijk dat je een echte liefhebber bent.
De meeste moeite heb ik met de "belasting ontduikertjes", zoals je vaak ziet bij Range Rovers.
Dit heeft helemaal niets met liefhebberij te maken of behoud van klassieke voertuigen.
Helaas is de controle alleen in de beginjaren vrij intensief geweest en later weer ingezakt, misschien wel een goed idee om weer eens een balletje op te gooien bij de belastingdienst.

Dennis B
linkemink

Bericht door linkemink »

QuoteMarc Linkemink heeft dus ook gelijk, en de belastingdienst ook al.
(En de politiek die dit bedacht heeft eigenlijk ook, of minstens een beetje.)
Geen eigen wijsheid hoor!
Deze info is van de website van onze blauwgekleurde vrienden
Oane Visser

Bericht door Oane Visser »

Ja. klopt dat ik een schrijffout gemaakt heb. Het kwam mij zopas ook in de zin en heb de datum van aanschaf gewijzigd in 1973, wat dus het jaar was waarin ik de auto gekocht heb.

Oane Visser
Landrover 109" stawag, 6 cil. 1969
VeeTee

Bericht door VeeTee »

QuoteOane Visser Schreef:
"Dit hebben we te danken aan degene die misbruik maken van de regeling en een klassieker gebruiken als dagelijks vervoer." Moet ik mij nu ook aangesproken / schuldig voelen? In aug. 1973 heb ik bij Knook, toen nog in Ilpendam, een Landrover 109" stawag met 6 cil. motor, met bouwjaar 1969, gekocht en heb diezelfde LR nog steeds, waarbij hij ook al die tijd mijn enige auto is geweest. Op een maand na heb ik deze LR dus 37 jaar.
Oane Visser
Landrover 109" stawag, 6il. 1969.
Dan kom je hiervoor in aanmerking!

[www.landroverclubholland.nl]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Nee hoor, lees beide teksten nog maar een keer.

Dennis B
Marc-my-Words

Dennis101 Schreef:
> Nee hoor, lees beide teksten nog maar een keer.
>
> Dennis B

Precies: Oane rijdt al 37 jaar met een oude gedateerde en onbetrouwbare auto.

Het zijn vooral die "would-be" types die een maximaal met moderne zaken opgeleukte auto rond rijden onder de valse vlag van 25 jaar oud en origineel.

En het meest trieste is dat deze types niet alleen de regeling hebben vermoord maar veelal ook nog eens voor "niks", dat wil zeggen: ze hebben, in de meeste gevallen uitbesteed, tegen veel geld de auto gekocht, gemoderniseerd en opgeleukt, dus de belastingvoordelen zijn inmiddels in hard-ware omgezet.
't Was dus voor iedereen beter geweest als ze gewoon iets moderns hadden gekocht. (Wat als de belasting weer scherper gaat keuren dan krijgen ook autentieke restaurateurs weer meer gedoe.)

Marc
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

yep, oane is tweede eigenaar
paulus-109

niet zolang ze de regels volgen natuurlijk.

dat het door die range rover type,s om zeep geholpen is zal best, maar ik denk dat er ook genoeg andere merken zijn die er veel aan meegeholpen hebben.
kijk eens hoeveel golfjes 1 en II er al belastingvrij zijn, of volvo,s en opeltjes, prima dagelijkse autotjes.
hier in de buurt is zelfs een heel japans clubje opgericht met belastingvrije mazda,s en honda,s.
de regel is te goed misbruikt, en dat ligt niet alleen aan die paar omgebouwde rang rover,s
denk dat de overige merken eigenlijk ook veel interesanter zijn en betrouwbaarder............................

een knul in roosendaal bouwt alle golfjes II die hij vinden kan om naar 1,9 td,s hij zit er nooit lang mee in zijn maag en bouwt er drie in de maand om
bij mij in belgie is er wat dat betreft niets mogelijk, auto moet origineel uitgevoerd (exact volgens typegoedkeuring) zijn en is als oldtimer (o kenteken)
maar beperkt bruikbaar.
als personenauto gekeurd betaal je een klein bedrag belasting en ben je wel vrij te rijden wanneer en waar je wil.
toch iets goed geregeld hier dus...................

paul
paul be

Bericht door paul be »

Met die kilometerheffing verdwijnen echt niet de files hoor, denken jullie dat echt?

defender 110 300TDi
paul be

Bericht door paul be »

Dat gedoe, wat jullie misbruik noemen, ontstaat omdat die belasting zo verrekte hoog is in Nederland.....
soms tot 4 keer wat we in belgie betalen....

Als die wegenbelasting niet zo hoog was, was de verleiding ook niet zo groot om alles zo lang op de weg te houden en nog gemoderniseerd ook.

Maar hoeveel procent van de auto`s is nu eigenlijk belastingvrij? Is dat wel zo veel op de 6 miljoen auto´s in NL?
Ofwel, wat levert het de schatkist op.
paulus-109

kijk uit paul, starks krijgen we weer te horen dat de wegen hier zo slecht zijn.
waar zit jij ergens in belgenland?

paul
paul be

Bericht door paul be »

haja, dat staat er tegenover he, de nederlandse wegen zijn te perfekt, de belgische ondermaats, maar daar geef ik niks om.

Ik zit in Zuid limburg, paul

paul
Marijn & Simba

Bericht door Marijn & Simba »

Met die wegen daar dient t nog enig nut om een Laro te rijden.
In NL moet je steeds een barre winter afwachten voor er kuilen en gaten in de weg zitten

Nou ja, zolang ik hier van die mooie, vrij te berijden modderpaden achterom heb

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('139d448c97c01afaffdb625e76f886c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12428915, 600, 600, 'Loading image ...', false);
paulus-109

ha dat is ver weg, zit in essen boven kalmthout.
zoals marijn al zegt, hier heb je soms nog iets aan een laro.

paul
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Ik proef bij dees en geen een beetje misgenoegen; Ik heb alleen maar oldtimers, ook voor dagelijks gebruik, so what? Geen van beide is omgebouwd, de LandRover heeft geen comfort etc, zoals het een Series betaamt, de Granada heeft dat wel, zo ook CV, en electrische ramen en stuurbekrachtiging en een 5-bak, allemaal origineel, oh ja, het gas, dat is niet origineel, moet ik me nu schuldig voelen? Get a life!
BEN110

Bericht door BEN110 »

Het probleem is de hoogte en hoger worden van de belasting
Voor mij vorige landrover betaalde ik bij aanschaf 2005 per 3 manden 465€ en bij verkoop 2009 508€ (discovery ) voor de freelander betaalde we bij aanschaf 1.5 jaar geleden 154€ en nu 179€ per 3 maanden
Voor mijn 110 betaal ik 0€
Wie in en landrover rijdt moet dit doen voor de hobby of moet en grote zak met geld gunnen aan de garage
Groeten Ben

( de 110 is en dagelijkse hobby )
Marc-my-Words

paul be Schreef:
> Met die kilometerheffing verdwijnen echt niet de
> files hoor, denken jullie dat echt?

Of de files verdwijnen .... waarschijnlijk gebeurt dat pas bij het einde van de olie.

Maar wat zeker is is dat zonder ingrijpende maatregelen de files onbeheersbaar zullen groeien, op een manier waar meer asfalt geen enkele invloed meer heeft.
't Is overigens heel eenvoudig: zolang er kantoor-zichtlocaties bij de vleet worden ontwikkeld en zolang nieuwe vinex-wijken ook makkelijker per auto als per OV bereikbaar zijn (en nog zo wat regelingen mbt reiskosten) zolang dat gewoon doorgaat gaat het rap naar de afgrond (da's dan het enige wat rap gaat).
Ieder weldenkend mens kan bedenken dat steeds bredere autowegen het probleem alleen maar versterken: nabij de eindbestemming gaat het dan mis, waar het verkeer zich moet verdelen over het onderliggende wegennet. Alleen als je alle ruimte hebt en de bestemmingsdichtheid veel kleiner kan maken dan gaat het .... maar dan dus wel ten koste van een onleefbaar platteland en dus enorm veel ruimteverspilling.

Anyway: kilometerheffing geeft interessante prikkels om naar alternatieven te gaan zoeken, nog voor de olie op is.
Er zijn overigens andere wellicht betere oplossingen, maar politiek gezien is het nu alleen wel of geen kilometerheffing.

Marc (die gelukkig slechts een gemiddeld aantal kilometers aflegt, en daarvan bovendien bovengemiddeld buitenslands)
Pamela

Bericht door Pamela »

mwa, ook hier is in de zomer het wegdek net zo slecht als in de winter, in de winter vallen de gaten in het wegdek wegens vorst, nu vallen er gaten in de weg wegens hitte, zijn hier al hele week overal pionnen aan het zetten......... snap wel dat ze het voortaan geen wegenbelasting meer noemen (dat kunnen ze niet waar maken in dit landje) maar motorrijtuigenbelasting........

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD

(Zuid Limburg)

"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Fraggledefender

Bericht door Fraggledefender »

Misbruik, misbruik.

Wat een zware woorden allemaal. Voor velen van ons is een belastingvrije auto de enige mogelijkheid om een LR of iets anders zwaars te rijden dankzij het feit dat de overheid misbruik maakt van de wegenbelasting.

Daar moet je naar kijken, het feit dat mensen dus niet vrij kunnen kiezen waarin ze rijden, maar gewoon vet betalen voor een auto die wellicht doordeweeks altiojd week stil staat. Belachelijke melkkoe-regeling.

Ik rij graag belastingvrij. Iedere dag opnieuw. Ik moet er alleen nog even op wachten ;-)

Jan
Plaats reactie