Pagina 1 van 1
dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: za 03 jul 2010, 19:08
door disco1992
geachte mede laro fanaten,
zoals bij aantal wel bekend heb ik mijn defender een nieuwere tussenbak geschonken met een betere overbrenging.
was een 1.6 overbrenging en nu heb ik 1.2 .
het is een tussenbak van een discovery 300 tdi.
hebben er een nieuwe input gear ingedaan van aschcroft aangezien de orginele versleten was.
auto is weer klaar en rijd.
alleen zoals ik al gewaarschuwd was is hij langzamer geworden.
hij rijd een stuk rustiger maar trager.
in 1ste, 2de en 3de versnelling gaat nog wel maar mag iets meer power hebben.
in 4de versnelling zakt hij enorm terug en duurt het aantal kilometers voor hij rond 85 a 90 km per uur rijd.
dit is dan ook zijn MAX ! de 5de versnelling hoef en durf ik hem niet eeens in te zetten.
dan valt hij helemaal terug en geen power meer.
er is mij aangeraden de dieselpomp iets bij te geven maar ook vooral de turbo naar 1,5 bar te verstellen!!
wie heeft hier verstand van of heeft hier een nederlandse beschrijving van????
dan kan ik dat eeen bestuderen.
over aantal weken moet ik die 400 aanhangers gaan rijden en heb dan niet genoeg power.
ik hoor het graag
disco1992
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: za 03 jul 2010, 19:37
door Frans Bonnes
Als je zoveel kracht / snelheid kwijt bent zou ik toch "de fout" ergens anders gaan zoeken.
fb
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: za 03 jul 2010, 20:07
door Benno
Wouter, over pompen opvoeren is al van alles geschreven dus die zou je moeten kunnen vinden. turbo opvoeren kan simpel met een MBC of door het stangetje van je wastegate iets aan te passen (in te korten met een mm of 2,3). Bij een 300 TDI zit die alleen op een k... plek onder je turbo tegen de motorzijde. Als je hiermee gaat klooien zorg dan wel voor een goede drukmeter om alle te controleren want voor je het weet zet je alles te schraal of bouw je teveel druk op en dan gaat het gewoon boem doen.
Staat je distributie wel goed op tijd ?? De meeste tdi's zijn behoorlijk gevoelig op de timing en ook al staat bij montage alles netjes dan betekend dat nog niet dat alles ook echt goed staat na montage.
voor op je de distributie zit een deksel met 3 m6 bouten. Als je dit los maakt kun je bij het tandwiel van je pomp komen. Als je de merktekens goed draait kun je met een boor van ik dacht 6,5 mm de pomp blokkeren via een uitsparing in de poelie. Nu kun je de krukaspoelie controleren of het merkteken klopt met de pijl op het distributiedeksel. Als dit niet zo is kun je e.e.a. aanpassen door de drie boutjes van de pomppoelie los te maken en voorzichtig de krukas een beetje te draaien met een grote sleutel. Na die actie de pomppoelie weer vastzetten, de boor verwijderen en proefdraaien. Ik heb al meerdere TDI's gezien met dit probleem.
alleen de riem wisselen en alles op de pijltjes monteren is niet voldoende om ook een goede timing te hebben ook al denkt niet iedereen er zo over.
groet,
Benno
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: za 03 jul 2010, 20:27
door 110
Als je dan toch de pomp wil controleren/op tijd zetten, doe het dan goed (en dus niet kijken naar pijltjes..., dat is niet nauwkeurig genoeg).
Dus:
vliegwiel en pomp met de daartoe voorgeschreven middelen blokkeren.
(zie ook het werkplaats handboek).
Succes.
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: za 03 jul 2010, 21:32
door ToyRoverlander
En vergeet niet een EGT (exhaust gas temperature) meter te monteren als je gaat spelen met turbodruk en extra diesel. Zou zonde zijn als de EGT te hoog oploopt en je blok in de soep draait.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 00:41
door Marc-my-Words
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je zoveel kracht / snelheid kwijt bent zou ik
> toch "de fout" ergens anders gaan zoeken.
>
> fb
Precies, want van een 1.6 naar een 1.2 tussenbak is nauwelijks meer als een hele versnelling.
De auto zou dus in z'n 1 moeten trekken als voorheen in z'n 2, en dus in z'n 4 moeten rijden als voorheen in z'n 5.
De huidige "nieuwe" 5 zou dus als een serieuze "overdrijf" moeten werken.
Kennelijk is er dus iets anders mis.
Marc
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 00:46
door Benno
Vliegwiel blokkeren en pomp blokkeren doe je normaal met de distributiewissel al. Bij de controle blokkeer ik meestal alleen de pomp. de pijlen geven vrij nauwkeurig de goede positie. daarna aan de onderkant met een pasplug controleren of hier het afstelgat ok goed staat kan natuurlijk zeker geen kwaad maar ik denk niet dat dit zal lukken zolang de timing niet behoorlijk klopt. gezien de achterblijvende opbrengst verdenk ik de timing of de brandstofdruk (opvoerpomp nog goed ??)
Benno
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 01:22
door RoLandrover
Wat voor motor ligt er precies in?
en wat voor bandenmaat heb je?
das handige info om een beetje goede tips te krijgen.
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 02:09
door johan
Hoi D92,
Je hebt toch alleen maar de tussenbak verwisseld? Of heb je gelijk allerlei andere dingen gedaan, als je de distributie hebt gedaan kan er daar wat mis zijn. Mijn gevoel (ik ben niet eerst allerlei berekeningen gaan maken voor dit antwoord) zegt dat de stap van 1.6 naar 1. 2 ook veel te groot is. Wat is je bandenmaat, met een 1.2 moet je niet meer dan een beetje hoger gaan dan wat er onder een disco zit. Anders zit daar je antwoord... Je kunt het dan gaan compenseren door meer uit je motor te halen, maar dat is een andere kant op. Kan natuurlijk, hangt af van wat je wil.
Ik heb al wisselingen van 1.2 naar 1.4 en van 1.4 naar 1.6 ervaren. Die stappen zijn al aardig.
De brandstofpomp opschroeven kan goed. De turbo naar 1.5 is nogal een ingreep, auto gaat stukken sneller maar op zo'n manier gaat je blok waarschijnlijk geen tonnen meer mee...Als je dan een met een flinke kar gaat rijden met tegenwind wordt het heeeeel erg heet, het is eigenlijk wel de weg naar problemen inrijden..... Met een EGT kun je dat in de gaten houden, dat wel ja. Heb je al een grotere intercooler? Zonder grotere intercooler werkt opschroeven van de pomp niet echt veel.
Johan
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 02:17
door Marc-my-Words
johan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi D92,
> Je hebt toch alleen maar de tussenbak verwisseld?
> Of heb je gelijk allerlei andere dingen gedaan,
> als je de distributie hebt gedaan kan er daar wat
> mis zijn. Mijn gevoel (ik ben niet eerst allerlei
> berekeningen gaan maken voor dit antwoord) zegt
> dat de stap van 1.6 naar 1. 2 ook veel te groot
> is. Wat is je bandenmaat, met een 1.2 moet je niet
> meer dan een beetje hoger gaan dan wat er onder
> een disco zit. Anders zit daar je antwoord... Je
> kunt het dan gaan compenseren door meer uit je
> motor te halen, maar dat is een andere kant op.
> Kan natuurlijk, hangt af van wat je wil.
> Ik heb al wisselingen van 1.2 naar 1.4 en van 1.4
> naar 1.6 ervaren. Die stappen zijn al aardig.
> De brandstofpomp opschroeven kan goed. De turbo
> naar 1.5 is nogal een ingreep, auto gaat stukken
> sneller maar op zo'n manier gaat je blok
> waarschijnlijk geen tonnen meer mee...Als je dan
> een met een flinke kar gaat rijden met tegenwind
> wordt het heeeeel erg heet, het is eigenlijk wel
> de weg naar problemen inrijden..... Met een EGT
> kun je dat in de gaten houden, dat wel ja. Heb je
> al een grotere intercooler? Zonder grotere
> intercooler werkt opschroeven van de pomp niet
> echt veel.
> Johan
Van 1,6 naar 1,2 is niet weinig, maar ook niet veel meer als één volle versnelling, dus als ie nu ineens niet meer wil trekken in de 4e dan is er toch meer mis als alleen en eenvoudig het te grote "verzet" (om even in Tour-termen te spreken).
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 11:21
door disco1992
beste allen,
het betreft hier een:
landrover 110 uit 1983 met een discovery moter 200 tdi uit 1992.
in het verleden de achteras al vervangen voor een rrc achteras met schijfremmen omdat het remmen niet ideaal ging en nu wel.
toen ook de achterste aandrijfas moeten laten vervangen.
de auto heeft al vanaf begin insa turbo special havy tracks 7,5 R 16 of 235/85 R16 eronder de maat twijfel ik nu even over. hij staat buiten maar te lui om even te kijken .
altijd perfect gereden tot nu dan.
distributie is een jaar geleden al vervangen en is goed gegaan.
dit even te verdere info
disco1992
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 11:42
door Frans Bonnes
Hoeveel heb je er al mee gereden nadat je de boel vervangen hebt?
fb
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 12:33
door CamperChris
Loopt het binnenwerk van die aangepastte tussenbak wel soepel? mogelijk verlies je daar vermogen door te strak afgestelde lagers oid.
Ik heb onder mijn 110 (met disco 200tdi zonder aanpassingen aan turbo/IC/pomp, met 255/85-16 muds ook eens een 1.2 bak gehad. Dat was in mijn ogen wat te veel van het goede, maar hij liep wel wat harder dan 85-90km/u. klopt je km-teller nog wel??
Hij moet zeker dezelfde topsnelheid kunnen halen, alleen doet hij er mogelijk wat langer over, en hij zal meer moeite hebben met belading. 1.4-bak is werkelijk optimaal!! (ff doorzoeken dus..)
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cdca67d057f2881f2b4747b20ae47b99', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 12414578, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8df7c7f4b034352be709a88d47a004a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 12414578, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2010 10:45 door CamperChris.
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 16:08
door Andrew Colville
De Bosh VE pompen zijn eenvoudig op te schroeven, maar er komt wel het een ander bij kijken, en is niet iets waar je als leek zomaar aanmoet beginnen zeker als je de auto dagelijks nodig hebt.
Naats het geven van meet peut kan het ook zijn dat je het sterwiel en e excentrische conus boost sensing membraan moet optimaliseren met deze zul je moeten blijven spelen net zolang tot je vermogen krijgt zonder zwarte palen rook
Turbo druk is ook makkelijk op te schroeven deze zal nu rond de 0'8 bar liggen en kan veilig naar de 1.2 of 1.5 bar dit laatste is wel wat aan de hoge kant.
Met het opschroeven is het wel belangrijk dat je koeling in orde is ook de intercooler (wanneer is deze voor het laatst inwendig gereinigd?),Is je opvoerpompje heel of lekt deze3 waardoor de opbrengst beperkt is? je uitlaatgas temperatuur zal hoe dan ook stijgen en dit kan fatale gevolgen hebben voor diverse delen. een pyro of EGT metertje is wel handig om te hebben.
als je zelf niet durft of denkt de klus niet te kunnen klaren , laat het dan over aan een persoon/firma die ervaring heeft met het verstellen van diesel pompen en evt garantie geeft op zijn werk.
als je meer info wilt zoek dan even op Bosch VE diesel pomp er zijn tal van How to's geschreven op diverse fora in de wereld. wat je ook doet markeer ales ( kun je altijd terug) en werk uiterst schoon, zand in de injectie pomp komt niet goed.
Groetjes Andrew
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 16:24
door Benno
en aangezien het een 200 TDI is kun je in ieder geval vrij eenvoudig de wastegate van de turbo aanpassen. Zit in ieder geval niet aan de rotkant zoals bij een 300 TDI. Alleen de pomp rijker zetten is trouwens niets, geeft alleen maar veel rook. Je zult altijd een samenspel van aanpassingen moeten doen om e.e.a. goed te krijgen.
aantal controles die ik zou uitvoeren:
Luchtfilter schoon
De brandstofopbrengst van de pomp te klein (lift pump) wil nog wel eens slechter worden
Fuel sedimenter aan de achterkant in de buurt van de achteras schoonmaken
Distributie controleren
Brandstofpomp beetje opvoeren, aan de achterkant de stelschroef halve slag aanpassen, bovenop de rookschroef onder het dekseltje een slagje in en onder het membraan het sterwiel een halve tot 1 slag rechtsom draaien. Kijken of de motor nog goed blijft lopen. bij ineens gasgeven zal de rookontwikkeling toenemen, dat klopt want je geeft meer diesel.
nu kan de turbodruk iets omhoog, ik zou eerst naar 1,2 gaan en niet hoger. eventueel pomp blijven verrijken zodat de motor niet te arm gaat draaien.
Succes,
Benno
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 16:32
door Marc-my-Words
Dag Chris, Dag Allemaal,
Het zal geen verrassing zijn maar ik meen dat een 1,2 tussenbak met een ± standaardbandenmaat en geen andere "vertragers" zoals hoogbeladen imperiaals etc. goed moet werken.
Als door alleen de tussenbak te wijzigen zoveel vermogen zoek raakt dan moet je het denkelijk in alléén die tussenbak zoeken -- heeft de nwe tussenbak kuren, zit er de juiste hoeveelheid van de juiste olie in of zoals Chris suggereert is er iets foutgegaan bij het afstellen van lageres en/of andere toleranties. Want zoals ik al eerder schreef, wat 4 was is nu 3, wat 5 was is nu 4 en wat nu 5 is is extra overdrijf) dus de auto zou gewoon moeten trekken zolang je steeds één lager kiest als voorheen -- alleen in de 5e gaat ie met grote stappen lopen en reageert dus heel rustig (of zo je wilt traag) op je gas.
Meer vermogen uit je blok halen is mooi maar als dat vermogen dan in de tussenbak verdwijnt ....
(Blijft als reserve optie: een tweede nieuw probleem, van opvoerpomp t/m snelheidsmeter dat je op het verkeerde been zet.)
Marc
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 17:02
door Anton (Rumble)
je kan natuurlijk ook je diffs ratio aanpassen. neem 3.9 diffs. of anders 4,7 van een series. je reductie komt weer overeen met 1.4 of 1.6 bak en het grote voordeel is dat je met hele grote banden kan rijden. Je terrein reductie is nog groter dan orgineel in laag.
anton
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 19:12
door ToyRoverlander
Quote nu kan de turbodruk iets omhoog, ik zou eerst naar 1,2 gaan en niet hoger. eventueel pomp blijven verrijken zodat de motor niet te arm gaat draaien. Een diesel kan niet te arm lopen! Het gaat erom dat ie niet te rijk loopt want dan gaat de EGT omhoog en dan gaan er dingen kapot.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 00:35
door Benno
elke motor kan te arm lopen, alleen lopen diesels eigenlijk altijd arm met een luchtoverschot en zal het niet veel kwaad kunnen. EGT gaat omhoog door te rijk draaien, deze toegenomen temperatuur en belasting vinden de blokken niet leuk. daarom blijft het devies opvoeren met mate als je levensduur nog een beetje belangrijk vindt.
Benno
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2010 22:37 door Benno.
Re: dieselpomp en turbo opschroeven hoe en waar ???
Geplaatst: di 06 jul 2010, 00:56
door RRC 3.5v8
de pomp op schroeven scheeld wel wat maar vooral in lagere toeren als de turbo nog niet in werking is, het schoefje zit aan de achterkant van de pomp klein schroefje met een moertje voor te borgen sleutel 13 en sleuteltje 8 volgens mij, (met de klok mee draaien) ik doe meestal in stappen van een halve slag, als de pomp nog niet geschroeft is zit een zegel draatje doorheen en een ringetje om het borg moertje heen kan je gewoon kapot knippen.
zie nieuwe topic: landrover met methanol
Geplaatst: wo 07 jul 2010, 13:22
door disco1992
beste allen,
bedankt voor alle reacties,
ik heb de distributie goed staan dat is zeker.
maar heb gesproken met een zeeeer ervaren en geniale landrover man.
zie mijn nieuwe topic: landrover met methanol
bedankt voor de hulp.
disco1992