Pagina 1 van 1
probleem(pje) met extra ingebouwde gastank. RR V8
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 01:51
door dirk
Beste Prikkers , mischien heeft iemand ervaring / oplossing met hetvolgende.
Heb een 70L gastank Links achter de achterbank reeds jaren ingebouwd zitten . Heb nu een extra gastank van 40L (dubbel tankje) ingebouwd op de plaats waar de originele tank onder de auto zat. Originele tank 80% vulling. Bij de extra tank heb ik die er uit gehaald, dus die gaat 100% vol. Gasvulsangen, koperleiding en de magneetkleppen met elkaar verbonden. Volgetankt en prima. Na enige tijd en enkele ritjes verder komt er uit het overdruk ventiel van de originele tank, gas gesist. nadat de auto een uur in de zon gestaan heeft. In eerste instantie vond ik dat vreemd omdat daar de 80% vulling gewoon nog opzit. Zou het kunnen dat tijdens het rijden de twee tanken via de koperen gas leidingen ( welke met elkaar verbonden zijn) gas gaan overhevelen. ( de originele tank ligt beduidend hoger) Dan motor uit, magneetkleppen dicht , temp. omhoog en dus de druk omhoog en dus gas eruit. Ik dacht dat de magneetkleppen alleen gas naar buiten kunnen laten gaan en niet er terug in. Of moet ik tussen de magneetkleppen een schakeling maken zodat er maar een geopend is ?
Re: probleem(pje) met extra ingebouwde gastank. RR V8
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 02:04
door Dirk109
Hallo Dirk vorig jaar had ik ook een systeem met twee gastanks onder mijn 109 met een aanvoer naar de verdamper.Ik kon dan ook beide tanks gewoon leegmaken.Hier maak ik dus uit op dat het gas vanzelf uit de tank loopt als de druk wat lager wordt in de andere tak door verbruik.Als je het hele systeem vult (dus voor 80 en 100%)
en je auto gaat in de zon zal de druk in 100% tank volgens mij hoger zijn dan in de 80% en zal dus naar de andere tank gaan en afblazen.Overigens kan je problemen krijgen met zo'n systeem omdat de koppel T stukje niet goedgekeurd zijn heb ik eens gehoord bij een gasboer.
Succes dirk109
Re: probleem(pje) met extra ingebouwde gastank. RR V8
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 02:33
door Bart van Dessel
Ik heb ook ooit met 2 gastanks gereden, maar voor veiligheid kon ik iedere tank afzonderlijk aan en uit schakelen en had ik 2 aparte gasafsluiters in de leidingen gebouwd. Of het t-stukje niet goedgekeurd is weet ik niet, als je niet op de gaskeuring hoeft dan maakt het niks uit, met apk geen problemen gehad.
Gr, Bart
Re: probleem(pje) met extra ingebouwde gastank. RR V8
Geplaatst: wo 30 jun 2010, 03:03
door westfries
Ja Dirk dat is nou weer zo een doe het zelf acktie
Natuurlijk zal de druk in beide tanken gelijk worden als ze met elkaar in verbinding staan
En dan nog het feit dat jij zonder je te schamen hier verkondigt dat je gewoon de 80% vulling niet gebruikt
Zit dat ding er soms op om je te pesten of zo ?????
Of zou het iets met veiligheid te maken kunnen hebben
Ik weet het wel , je denkt wat een azijnzijkert maar als die bom in jou auto afgaat hoop ik toch dat ik niet in de buurt ben
Nog leuker je hebt momenteel niet 1 maar 2 lpg bommen in je auto door dat geknutsel
JA ook ik rommel met lpg maar dan om op te kunnen kooken en dat mag eigelijk ook niet dat weet ik ook
Maar ik heb me wel eerst uitvoerig laten informeren door een erkend lpg instalateur (die me gelijk gaf )
Het enige risico dat ik loop is dat ik een bon krijg bij een algehele controle
Het zal je ook sieren als je gewoon de 80% beveiliging weer terug plaasten en de magneetkleppen afzonderlijk kunt bedienen
Dan heb je een reserve tank en sta je niet voor onaangenamen verassingen
Evert
Re: probleem(pje) met extra ingebouwde gastank. RR V8
Geplaatst: do 01 jul 2010, 02:46
door Exfietser
Sorry Dirk maar dit vindt een eersteklas levensgevaarlijke hobbybob oplossing. Die 80 % vulling is juist om de verschillende volumes bij verschillende temperaturen op te vangen. Zoals je weet is een vloeistof niet samen drukbaar. Als dat dus uitzet gaat dat met bijzonder veel geweld. Dat houd je niet zomaar tegen. Ga je dat wel tegen houden dat gaat er gewoon iets stuk. Bovendien is als het systeem, zoals je zegt doorverbonden is met een koperen leiding, de druk overal gelijk. De zwakste schakel zal dan als eerste springen. In dit geval gelukkig je veiligheids ventiel.
Bij 100 liter betekend 80% dus 20 liter ruimte om uit te zetten. Maak je van die 100 liter 200 liter door er een tweede tank naast te zetten en vul je die 100% dan heb je nog steeds maar 20 liter om uit te kunnen zetten. En bij 200 liter is dat nog maar 10%. Er is dus nog maar de helft over. De druk kan door verwarming nu dus veel hoger oplopen. Die 20% hebben ze heus niet voor jan lul bedacht hoor. En het lijkt me heel verstandig om je daar dan ook aan te houden.
Mischien ben ik abuis maar van ventielen die verschil maken tussen gas en vloeistof heb ik nog niet gehoord.. Of ze zijn open en gaat alles er door heen. Of ze zijn dicht en dan gaat er als het goed is niets door heen. Wat wel kan is dat ventielen specifiek gemaakt zijn om gas of juist vloeistof door te laten. Door het verschil in dichtheid zal een vloeistof ventiel veel sneller gas lekken dan een ventiel voor gas. Het duurste zijn dan ook ventielen die geschikt zijn voor waterstofgas. Dat is immers de stof met de laagste dichtheid.
Arnold.