foutcodes waar te beginnen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
klatter

foutcodes waar te beginnen

Bericht door klatter »

Yes na 6 weken nu eindelijk mijn eigen uitleesapparaat. gebruikt maar help wat en waar moet ik beginnen.
de fout codes heb ik gewist maar staan er meteen weer opnieuw in.

fault 3005 ambient air temperature low
fault 3023 ambient presure high fault logged
fault 3037 ambient air temp fault active
fault 3039 ambient presure fault active
3076 turbo wastegate open load logged
3077 EGR ILT open load logged
3165 driver demand has been faulty
3166 inconsistensisfound in driver demand
3167 injector trim data corrupt
security signal gaat wisselend van LOW naar High
al wetend prikbord waar moet ik nu gaan beginnen/zoeken? bestaat er een lijst/boek met mogelijke oplossingen/oorzaken?
bedankt Erwin met een levenloze defender 110 TD5 1999
Bart van Dessel

Re: foutcodes waar te beginnen

Bericht door Bart van Dessel »

Als je de betreffende onderdelen niet vernieuwd, dan heb je inderdaad direct weer de foutcodes....iets wat hij als kapot/defect aangeeft moet vervangen worden neem ik aan. Wat je niet meldt is het merk uitleesapparaat, heb je er geen foutcode lijst of gebruiksmanual bij?

Gr, Bart
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Erwin, Ik denk dat je achter de werkplaats handboeken aanmoet. Daar zal ongetwijfelt een lijst met verklaringen van die fouten in staan. Ik kan je hier ook niet meehelpen omdat ik alleen een series drie heb. Ik zie wel dat veel fouten iets met de druk, temperatuur van de lucht te maken hebben. Verder zie ik meldingen over de EGR klep en de waste gate. Je zou eens kunnen kijken of de wastegate en de egr klep mechanische niet vast of dicht zitten ofzo. En die meldingen over de luchtdruk en enzo kunnen van niet werkende sensoren in het luchtinlaat en turbo systeem komen. Gok ik. Ik heb geen idee waar die sensoren moeten zitten (en of ze er wel zitten maar gezien de meldingen denk ik van wel.) Maar dat kun je ook weer in de werkplaats handboeken vinden.

Als jij die boeken niet hebt is er aan dit soort reparaties geen beginnen aan. Als ik een apparaat dat ik niet ken zonder schema's krijg en ik wil het repararen dan ben ik een week aan werkuren kwijt aan een stukje reverse enginering.
Vaak kun je dan beter een nieuw kopen. Dat is goedkoper dan de oude repareren. (Ik praat niet over auto's maar over electronische en soms dure apparatuur.)

Succes,

Arnold.
Bram109

Bericht door Bram109 »

Door olie in de kabelboom worden de signalen verstoord.
Controleer de motorkabelboom en het kleintje onder het kleppendeksel. Mochten hier sporen van olie in zitten en deze hebben de ECU al bereikt (rode stekker voorzien van olie) zul je de kabelbomen moeten vervangen.

Of als deze al vervangen zijn zul je de waarden welke je uitlees apparatuur aangeeft moeten vergelijken met de specificaties.
Maar hier zul je je ongetwijfeld in verdiept hebben, anders is het leuk om te kunnen vertellen dat je een uitleesapparaat hebt maar je kan er weinig mee.

Bram.
Hugo

Bericht door Hugo »

Erwin,

Als je de wagen snel weer aan het rijden wilt hebben dan zou ik beginnen met een schone lei om een aantal zaken uit te sluiten.
Begin met het aanleren van de securitycode die door de motorECU en AlarmECU gebruikt worden. Die procedure moet ergens in je diagnose apparaat verborgen zitten.
Daarna zou ik de foutcodes opschrijven en wissen. Als het goed is krijg je dan de actieve fouten terug en die moet je zien te verhelpen.
Als ik het zo bekijk lijkt het erop dat de IAP/IAT niet goed werkt (beide foutcodes zijn actief) en die zouden best het starten tegen kunnen gaan.
De andere code die het starten tegen kan gaan is die rond Driver Demand, als je gaspedaalsensor kapot is (of verkeerd geconfigureerd, 2pot ipv 3pot) zou het kunnen dat de motor niet wil starten.

Mvrgr, Hugo
klatter

Bericht door klatter »

Beste Bart,Arnold Bram en Hugo en natuurlijk Wim Peter en Jean
Merci voor de tips ik ben er druk mee geweest maar helaas nog niet echt vooruitgang geboekt de kabel boom onder het kleppendeksel heb ik vervangen, maar in mijn garage handboek vind ik geen waardes terug en ook helaas niet de juiste plek onder de motorkap waar welke sensor zit. De uitleg van wat welke code op mijn uitlees apparaat ( de Hawkeye van Bearmach)kan ik ook maar niet echt vinden sommige worden op het apparaat zelf uitgelgd door de ? helpknop erop maar ook heel veel niet. Weet iemand deze codes en eventueel de waardes met toleranties te vinden op internet of elders?

Merci allemaal
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Waarom wil je waardes weten en welke waardes wil je weten??

Bij de Life Data kun je zien of de verschillende sensoren werken, werken ze niet moet je ze vervangen.
Ook hier kun je zien of je een 2-pot of 3-pot gaspedaal hebt, welke je weer bij de Settings terug kunt vinden.
Verder staat in het WSM precies waar welke sensor zit.

De betekenis van de Codes kun je overal vinden, immers ODBII is een Internationale standaard.
Hierbij gaat het om WAT de code verteld en niet HOE je het oplost, dat is ter beoordeling aan de monteur.

Succes,

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
klatter

Bericht door klatter »

Hugo, wil je me svp even mailen of bellen erwin.creusen@telenet.be of +31655154810
Plaats reactie