Pagina 1 van 1

rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 03:30
door Bert
Hallo belangstellenden, ik heb het volgende probleem:
Ik ben mijn 88 aan het restaureren, de motor is helemaaluit elkaar geweest en alles wat niet goed is is vervangen.
Nieuw zijn ook de verstuivers en brandstofpomp.
Starten gaat perfect, motor loopt mooi en regelmatig, geeft echter veel grijze rook bij starten en stationair, Pomp staat goed afgesteld.
Nu heb ik mij laten vertellen dat ik een militaire 2.25 diesel heb met speciale zuigers en een verlaagde compressie. Ik zou de pomp afstelling moeten vervroegen. Dit heb ik gedaan, staat nu op zijn vroegst, resultaat, loopt beter, bij belasting geen rook meer of licht zwart, echter bij starten en stationair grijze rook, echter veeeel minder dan voor deze gewijzigde afstelling, echter nog niet naar tevredenheid.
Mijn vraag, weet iemand wat ik hier aan kan doen, tweede vraag, heeft iemand gedetailleerde informatie (manuals) over de CAV pomp, de interne werking en afstelprocedures voor deze pomp?
Bij voorbaat dank, groet, Bert de Haan.

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 08:02
door paulus-109
kijk even op www.solidebolide.nl daar staat een download van de pomp. [www.solidebolide.nl]

paul



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/06/2010 06:24 door paulus-109.

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 09:54
door Martin88LW
Hoi Bert,

Ook ik heb een militaire 2,25D en alles afgesteld volgens de civiele afstelprocedure uit het SIII werkplaatshandboek (d.i. inclusief de distributiekettining) en de motor loopt rookloos. Behalve als ie koud is
Ik ken de speciale militaire zuigers en de verlaagde compressie helemaal niet en ik denk vele met mij. De Series diesels hebben echter wel afwijkende zuigers t.o.v. de benzine motoren.

Suc7!

Martin

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 10:06
door paulus-109
denk dat hij het over de benzineblokken heeft deze zijn er wel in twee compressie verhoudingen.

paul

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 10:16
door Exfietser
QuoteBert: Nu heb ik mij laten vertellen dat ik een militaire 2.25 diesel heb met speciale zuigers en een verlaagde compressie. Ik zou de pomp afstelling moeten vervroegen.
Volgens mij is dit een kletsverhaal. Diesel met verlaagde compressie? Waarom en waarvoor? Het is net zo'n verhaal als dat de landrover motoren omgebouwde benzine motoren zouden zijn. Dat is ook een klets verhaal.

Het is jammer dat je aan je nieuwe pomp bnt wezen prutzen. Dat is iets dat je eigenlijk niet moet doen. Een pomp kun je alleen goed inregelen op een testbank. Op je motor gaat je dat niet lukken. Als je alles volgens de handboeken doet moet het goed gaan.

Kijk uit met wat je je door allerlei mensen laat vertellen. Af en toe de grootst mogelijke gevaarlijke onzin. De enige echte leidraad zijn de werkplaats handboeken.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/06/2010 08:19 door Exfietser.

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 11:26
door paulus-109
in het verhaal van bert lees ik dat hij hem alleen vroeger gezet heeft.
van binnen moet je er van afblijven ja.

@ bert, volgens mij staat de nokkenas niet goed ten opzichte van de krukas.

paul



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/06/2010 09:27 door paulus-109.

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 11:35
door Exfietser
Je hebt gelijk Paul. Niet goed gelezen. Je mag de pomp wel verdraaien. Maar als je de afstelprocedure met het juiste afstelgereedschap gebruikt moet het gewoon goed komen.

Arnold.

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 11:45
door paulus-109
behalve als de ketting niet goed geregeld is.......................

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 12:56
door Exfietser
Ook dat staat in de manuals. Het is wel een hele klus om te doen.

Arnold.

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 13:31
door paulus-109
zeker maar je haalt mooie resultaten zelfs met een blokje dat al 150000 km gelopen heeft.
en dat weet ik uit ervaring.........veel werk maar met mooie beloning.

paul

Re: rokende 2.25 diesel

Geplaatst: za 26 jun 2010, 14:15
door Rien
Dag Bert,

Ik heb exact hetzelfde probleem met m'n oude mercedes-motor OM615 (220D) in mijn boot met vacuumsysyteem met venuri in de lucht inlaat.
Ben al maanden bezig (nwe verstuivers, ontsteking vervroegd, vacuum gecheckt, geen koelwaterverlies, geen motorolie verlies, etc. etc. )
Ben ook ten einde raad, mocht jij een oplossing hebben begreikt, wil je me dat svp laten weten.
Ik zal het in ieder geval doe bij jou als het bij mij verbetert,

gr,
Rien