Pagina 1 van 1
110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 15:14
door art1
Beste alle allemaal,
Zoals bij de meeste 110's pu is ook de mijne achter van "heavy-duty" veren voorzien, hierdoor staat de wagen nogal erg naar voren.
Wil nu dus de voorzijde iets ophogen zodat de wagen bijna waterpas staat, maar nog wel klein beetje voorover helt.
Dacht aan de verlaagde turrets (-2 inch) die je her en der wel eens ziet voorbij komen, lijkt mij makkelijke en simpele oplossing? Of moet ik met meer rekening houden?
En net even onder de wagen gekropen, ziet ik dat het rubber onder de onderste moer van de schokbreker niet eens aansluit op dat onderste plaatding?
Simpel gezegd ik kan de schokbreker beetje bewegen met mijn hand, d.w.z. dat enkel de veer de klapjes opvangt, dit kan toch niet goed zijn?
zjcbw3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71557dece85040925c98bc771115e9a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi50.tinypic.com%2Fzjcbw3.jpg', 'http://i50.tinypic.com/zjcbw3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi50.tinypic.com%2Fzjcbw3.jpg', '', 12298391, 600, 600, 'Loading image ...', false); [/img]
Dus wat is een makkelijke / beste manier om voor de wagen wat hoger te krijgen, en zijn er 110 rijders die weten hoeveel ik omhoog moet? Veel verder dan 5cm lijkt me in ieder geval niet het geval.
Hoort graaag.
gr Art
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 15:27
door CamperChris
Dag Art,
ik heb toevallig kort geleden deze klus uitgevoerd, mijn ex-mariniers 110 was voor ook wat doorgezakt (er zat nog maar ca 4cm tussen de as en de rubber blokken). Ook bij mij was één schokbreker niet jofel meer verankerd.
Ik heb nieuwe voorveren geplaatst (Bearmach Heavy Duty, die blauwe, de standaard hoogte maar stugger). Ik heb normale turrets gebruikt, ook nieuw, maar dus geen verlaagde, dat lijkt mij alleen maar nodig als je schokbrekers anders te kort zouden zijn doordat je extra lange veren hebt. Mijn auto is voor mischien wel 5 cm omhoog gekomen en staat nu nét ietsje voorover. Ik heb gelijk Monroe Adventure schokkers gemonteerd (40,- bij Paddock!!) en de boel voelt nu heel wat steviger aan. Let er bij het monteren van je schokkers op dat je de moeren goed genoeg aan draaid. Het zijn zelf borgende moeren, maar dan moeten ze wel ver genoeg over de schroefdraad gedraaid zijn (ik ben nu aan één kant de boel dus al weer kwijt..).
Het los zittende montagepunt kan er toe hebben geleid dat het gat in/onder de ankerplaat is uitgelubberd en niet meer precies rond is. De schoteltjes van de nieuwe schokbreker worden dan niet meer goed gecentreerd. Het gat zit niet in de grote veerschotels, maar in de beugel op de as. Ik heb het opgelost door er een plaatje met een gat (13mm, net geen normale metaalboor voor..) er tussen te bouten.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7063eb99bb14515c61b59f20e1257e05', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 12298455, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('34b7b7d63b8fd231788bf8fb677a28d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 12298455, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 15:36
door Roy B
Die verlaagde Torrents gaan jou niet helpen. Deze zijn bedoeld om met verhogingsveren de orignele schokdemper te laten zaken zodat de slag van de cilinder weer goed uitkombbt.
Wat betreft je schokdemper rubber. Ik vermoed dat deze ingedroogd is en voorheen wel goed vastzat.
Als ik het mocht zeggen zou ik gaan voor verhogingsveren (even meten hoe hoog hij achter staat en voor en daar inches van maken (1inch=2,5445cm). Als je verhgingsveren neemt zou ik ook voor langere dempers gaan en verlengde remleidingen. Dit laatste zou ik sowieso doen aangezien je met 2 inch verhoging de originele leidingen al strak trekt bij uitveren. ook zou ik aan de voorzijde je raduisarm laten zetten in een hoek van 3 graden bij 2 inch en 6 graden bij 3 inch verhoging
kijk anders is even hier. Kun je zien hoe ik het heb gedaan.
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 15:43
door Roy B
Normaal zit er bij je schokdemper boven en onder het gat een rubber. Deze trek je in het gat waar jij het over hebt en vult dus het gat uit. Zo zit het tenminste bij mijn schokdempers (procomp 9000)
Waarom is 13mm geen normale metaalboor? Heb hem toch echt in mij setje metalenboren zitten op het werk.pro
ps: had je nog een moer en plaatje gevonden? Heb er hier nog liggen als je wilt.
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 19:03
door art1
Hoi Chris,'
Bedankt voor je reactie, de turrets verlagen leek ook te simpel om waar te zijn. Waar ik nu dan wel over twijfel is of dat ik dan voor de standaard hoogte veren moet gaan of toch +2 inch? Wil ook weer niet dat hij gaat steigeren..
Net even gemeten, en bij mij zit tussen de as en de stootblokken ongeveer nog 6,5 cm ruimte, dus iets minder doorgezakt dan bij jou dus destijds..vermoed dat de standaard veren de wagen dan wel recht gaan zetten..?
En inderdaad, als de boel er toch af ligt zal ik zeker ook gelijk de schokdempers vervangen..is het een goede klus om zelf te doen en heb je nog speciaal gereedschap of zo nodig?
Grt Art
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 19:07
door art1
Hoi Roy,
Snap je insteek, maar vraag me af of dit niet wat veel werk is om de wagen recht te krijgen, het klinkt ook niet logisch om de wagen alleen aan de voorzijde 2 inch te verhogen..nu ik er meer over nadenk..
Gr Art
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 19:10
door Roy B
Is goed zelf te doen. Gewoon je schokdemper los zetten en laten zakken tot je de veer kunt verwijderen. Alleen even kijken dat je de remleiding niet strak zet
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 21:22
door ToyRoverlander
Quote het klinkt ook niet logisch om de wagen alleen aan de voorzijde 2 inch te verhogen..nu ik er meer over nadenk.. Wat waarschijnlijk wel is, je verhoogt hem dan wel 2" , maar wie weet hoeveel ie al ingezakt is met de oude veren. Als je maar 6cm ofzo tussen as en bumpstop hebt zullen de veren wel zijn ingezakt.
Wellicht dat je met een paar nieuwe voorveren al klaar bent. En dan meteen nieuwe dempers, zo te zien zitten die oude er al lang op.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 22:30
door lstheida
gewoon je auto optillen met de krik aan de voorkant, kijken hoever je hem wilt ophogen, nieuwe lengte opmeten, als dat een cm of 4 is veren +1" bestellen, je auto is al een heel eind ingezakt, bij een cm of 5-6 +2" veren bestellen. maar nu word het leuk, als je stuggere veren wilt, moet je weer minder ophogen etc.
als je geen terrein rijdt zijn verhogingsblokken de makkelijkste keus, heb je ook geen langere schokbrekers nodig.
een optie als je iets stugger wilt zijn een paar standaard 90 td5 achterveren. staan gelijk aan medium old men emu veren voor een 90-110. neem niet al te oude anders zijn zo ook al een inch korter.
na montage niet gelijk schrikken als hij iets te hoog staat bij nieuwe veren. na een de eerste maand moeten veren zich meestal even zetten.
heb (td5 110) +2"hd achterveren van mijn 90 voor onder mijn 110. old men emu. na een maand ongeveer 2" verhoging met arb bumper en zware lier.
achter blokken gemonteerd omdat ik de progressieve veren wil behouden.
gr lennard.
PS hier staat een lijstje van diverse veren met lengtes en ratio's
[www.expeditionexchange.com]
Re: 110 Ophoger, -hoogst, aan voorkant
Geplaatst: ma 14 jun 2010, 22:41
door Marc-my-Words
Kijk eerst eens hoeveel ie voor nu ingezakt is, en hoeveel te wijten is aan extra ijzerwerk (lier en/of wiel op motorkap bijv.).
Misschien zijn de oude veren gewoon moe na vele jaren. Dan zijn gewoon nieuwe veren al een enorme verbetering.
Heb je met zwaardere veren achter al wat verhoging dan kan je voor misschien wat extra hebben.
Echter direct aan 2 inch denken ? ... dan maak je er direct een andere auto van met andere eigenschappen en een ander weggedrag.
Verder is meten weten: er zijn redelijk betrouwbare lijstjes met maten gewichten en ook de "elasticiteit" (dus mm bij gewichten).
Marc
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: di 15 jun 2010, 15:18
door CamperChris
Art, de veren achter zijn toch ook niet >2 inch verhoogd? Achter zitten hele stugge veren, maar volgens mij nul verhoging (bij millitaire auto's). Ga voor de boel dan dus ook niet verhogen, dan komt hij zekerweten achterover te staan. Zet er gewoon ook stugge veren onder en klaar ben je. Zolang ze iets minder stug zijn dan de achterveren blijft de auto een tikkie voorover staan.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b2fcac4fc914ce063c4948670153a3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 12304480, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('88013968f7c5e47ade109cf0d4168dc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 12304480, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: di 15 jun 2010, 16:16
door Marc-my-Words
CamperChris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Art, de veren achter zijn toch ook niet >2 inch
> verhoogd? Achter zitten hele stugge veren, maar
> volgens mij nul verhoging (bij millitaire auto's).
> Ga voor de boel dan dus ook niet verhogen, dan
> komt hij zekerweten achterover te staan. Zet er
> gewoon ook stugge veren onder en klaar ben je.
> Zolang ze iets minder stug zijn dan de achterveren
> blijft de auto een tikkie voorover staan.
Fout, althans: niet helemaal goed.
Stugheid heeft niks met voorover staan te maken (of althans weinig).
Het gaat om de lengte van de veer bij een bepaalde belasting.
Alleen bij het toppunt van stugheid -- een massieve "veer", dus een buis, daar geldt dat de lengte de hoogte bepaalt, 1:1 dus ieder mm extra geeft ook een mm extra hoogte. En bij het toppunt van slapte ... dan zakt ie zover in dat het weer net een massieve buis is.
Anyway: bij onbelast even lange veren zegt de stugheid iets over de belaste lengte, hoe "zachter" hoe korter.
Je kan omgekeerd dus ook een even "zachte" veer hebben die toch langer is bij een bepaalde belasting -- onbelast zal die veer dan nog meer langer zijn.
Marc
Re: 110 Ophoger, -hoogst, aan voorkant
Geplaatst: di 15 jun 2010, 16:29
door G-men (Gargamel)
Ik ben persoonlijk erg tevreden over de veren van Bearmach.
Voor achter hebben ze een speciale set voor de CSW (BA2100.
40mm verhoging en ze zijn wat stugger als de standaard; echter minder hard als de HD veren.
De voorveren geven 45mm verhoging.
Uiteindelijk scheelde het voor en achter zo'n 6-7 centimeter. 4cm door de verhoging en 3 cm door het inzakken van de oude veren....
Gerrit
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: di 15 jun 2010, 17:19
door CamperChris
euhh, ik snap niet wat ik dan verkeerd beweer. Er vanuit gaande dat defensie haar auto's niet heeft laten verhogen, en uitsluitend stugge achterveren heeft gemonteerd (het ging hun immers omvergroting van het laadvermogen en niet om het verbeteren van de terreinvaardigheid). komt de auto voorover te staan doordat de slappere voorveren verder doorzakken dan de stugge achterveren. Om de boel weer enigzins horizontaal te krijgen kun je dus volstaan met stuggere voorveren en hoef je aan verhoging niet te denken, dan ontstaat immers het risico dat je auto voor hoger komt dan achter.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('68584676c9ba766457d6e8483a57dc19', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 12305142, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8fd0441ee03a279bf25f3c91d17965d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 12305142, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: di 15 jun 2010, 17:55
door Marc-my-Words
Chris,
Het is minder moeilijk als je denkt, er wordt vooral vaak moeilijk en schimmig over gedaan.
De veer heeft onbelast een lengte X, en verder heeft ie als "vaste" eigenschap dat ie per kg belasting een lengte Y inveert.
Onder de auto heeft ie dan als lengte X - [gewicht] maal Y = Z.
Met de jaren zal zowel die lengte X wat "krimpen" als ook de invering Y wat toenemen, dus komt de auto iets lager te staan.
Verder hangen we allemaal steeds meer aan de auto dus het [gewicht] in de som neemt toe.
Wellicht hebben "zachte" veren ook meer de nijging om ook sneller nog zachter te worden, dus de Y neemt wellicht iets sneller toe bij zachtere veren.
Dat de mariniers-auto's kennelijk wat duidelijker voorover komen te staan door de tijd heen zou dus door het voorgaande verklaard kunnen worden (of stonden ze altijd al een beetje veel voorover).
En dan dus het belangrijkste punt: als de veren eigenlijk gewoon bevielen maar na vele jaren een beetje moe zijn geworden dan volstaat het om gewoon gelijke nieuwe veren te monteren voor weer evenveel jaren de originele toestand. Nieuwe veren +extra cm's geven dus zoals G-men (Gargamel) hieronder correct schrijft een dubbel effect: zowel het inzakken alsook de extra cm's.
Voor de originele vraag geldt dus: originele veren of iets langer danwel stugger wanneer er extra gewicht aan hangt. Iets langer geeft een zachtere vering (want meer gewicht+meer invering), misschien dus te zacht, iets stugger geeft met meer gewicht dan evenzo een juist hoogte en is wellicht iets stugger in het gebruik (want het meergewicht maakt de extra stugheid zeker niet 100 % goed).
Marc
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: di 15 jun 2010, 21:02
door johan
Art,
Vraag eens aan Camperchris hoeveel ruimte hij nu heeft tussen bumpstop en as, krik je eigen auto zoveel op dat je die afstand hebt. Als je dat wat lijkt kun je Chris nog vragen hoeveel extra ijzer hij aan de voorkant heeft. Met een reserwiel op de motorkap zakt hij nog eens een goede halve cm of zoiets. (kun je uitrekenen, veren zijn kort door de bocht 225 pond per inch, dus voor iedere 225 pond gewicht zakt de auto de helft omdat er twee veren onder de voorkant staan). Dat lijkt me het beste verglijkingsmateriaal. Volgens mij rijdt een hcpu uit de showroom, dus niet door ouderdom ingezakt, al behoorlijk voorover, eenvoudig omdat hij met belasting in de bak ook nog redelijk recht moet kunnen staan. Als je het voorbeeld van Chris nog te laag vind moet je verder zoeken, dat is best mogelijk, maar dan moet je maar even melden, kunnen we makkelijk aan rekenen met de tabellen met veerstijfheden die je o internet kan vinden.
Klus is goed zelf te doen, het kan wel even pielen zijn, je moet de as zover laten zakken dat de veer ertussenuit valt, je remleidingen staan dan heel strak, al shet echt niet gaat kun je ze losmaken of met veerspanners werken.
Johan
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: di 15 jun 2010, 22:14
door Marc-my-Words
Precies ! Da's wat ik bedoel, maar dan in andere woorden.
225 pond per inch komt neer op 40 kg per cm, dus per twee veren 80 kg per cm.
En dan moet je bij die gewichten nog even rekening houden met de plek van de extra ballast:
Een lier zit nog weer een stuk voor de vooras en "weegt" daarmee zwaarder mee als een reservewiel dat netjes boven de vooras zit.
Extra accu's zitten (gewoonlijk) bijna halverwege dus tellen maar voor een gedeelte mee.
En ... als je nooit de heavy-duty mogelijkheden benut dan is het ook te overwegen om standaard veren achter te zetten.
Standaard veren hebben daarbij ook nog eens het voordeel van een progressieve veerkarakteristiek, dus nog weer wat "zachter" bij de laagste belastingen.
Marc
PS Het is overigens ook "handig" eens een nieuwe auto met HD veren achter na te meten, dan weet je hoever die nieuw voorover staat.
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: di 15 jun 2010, 22:44
door art1
Hoi Johan,
Das een duidelijk verhaal, begon me al beetj te draaien voor de ogen
Ophogen lijkt mij niet nodig dus overweeg de heavy duty veren, en inderdaad vroeg me ook al af hoeveel ruimte camper Chris nu tussen de as en bumstop heeft (dus Chris als je dit leest..). Ik rij wel met een wiel op de kap maar verder geen extra ijzer of ander werk. Nu is mijn 110 volgens mij geen ex leger wagen, dus weet niet zeker ofdat het de standaard stugge veren achter zijn, ofdat er ooit anderen op gekomen zijn. Kan inderdaad zomaar zijn dat deze standaard al ver naar voren helde. Maar 6,5cm tusens de bumstop en as lijkt me wat weinig.
Ga me eens verdiepen in de diverse Heavy duty veren, bedankt.
Grtn Art
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: di 15 jun 2010, 22:46
door art1
Hoi Chris,
Helemaal duidelijk, vraagje; hoeveel ruimte heb jij nu met de bearmach heavy duty veren tussen bumpstop en as?
Kan ik het met de krik eens nabootsen..
Grtn Art
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: wo 16 jun 2010, 00:19
door CamperChris
uit m'n hoofd kwam er wel 6cm bij. Ik kan alleen vandaag niet bij de auto om te meten. de meting geef ik door zodra ik bij de auto kan.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c130dc0f767221d6c54a4f49d1e3132', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 12308052, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c60745d89385ee6e80ea7da206da60a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 12308052, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: do 17 jun 2010, 10:52
door art1
Okie-dokie Chris,
Hoor het graag van je, zie ook veel sets van britpart veren met monroe schokdempers, nu is mijn ervaring met britpart niet echt super dus weet iemand hoe hun veren zijn?
Gr Art
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: do 17 jun 2010, 11:47
door Huub
Heb onder twee disco's de britpart HD met +2 inch gehad, geen problemen en ze deden wat er in de folder stond. Deze veren zijn ook meegeweest op onze zwaar beladen Afrikatrip en gaven geen krimp. Gewoon met de standaard schokbrekers en ook de remslangen waren lang genoeg.
Groeten,
Huub
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: do 17 jun 2010, 15:04
door Puffino
Chris, het gaat om de veerlengte bij montage, tegenover het gewincht dat er dan op staat. De Mariniers staan inderdaad hoog op de achterpoten, omdat die berekend zijn op zwaarder gewicht achterin, dat er bij ons meestal NIET is, en DUS komt ie omhoog. Dat ligt dus niet aan de langere veer maar aan de massa die ze horen te dragen.
Art, zorg er voor dat je voor en achter setjes hebt die op elkaar zijn afgestemd..... Achter verlengd: voor ook. Achter extra laadvermogen? Voor ook. En zelfde shocks rondom graag, om dezelfde demping te hebben, anders deint ie assymmetrisch.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: 110 Ophogen aan voorkant
Geplaatst: do 17 jun 2010, 23:06
door art1
Hoi Sander,
Had inderdaad al besloten om toch maar gelijk rondom alles aan te pakken, zo te zien zitten ze er achter ook al poosje op.. weet ik ook gelijk dat ik rondom alles hetzelfde heb.
Overweeg zo een setje als op ebay wel eens aangeboden word, gele britparts heavy duty springs met gele monroe adventure schokdempers, maar wacht even Chris zijn "hoogte meting af" want over de blauwe bearmach veren lees ik ook een hoop goeds.
Gr Art
Hier zijn de getallen
Geplaatst: vr 18 jun 2010, 23:38
door CamperChris
Hoi Art, ik ben er net ff onder gekropen. De afstand tussen bumpstop en de plaat op de as is nu gemiddeld 9,5cm (8,5cm aan de achterzijde en 10,5 aan de voorzijde, de platen staan nl wat schuin voorover). in de oude situatie was de afstand amper 4cm.
Qua extra belasting op de vooras heb ik een reservewiel op de kap (255/85) en een lier, op standaard bumper. Er zit ook nog een carterplaat onder maar die is van alu dus weegt niet veel.
gr, Chris
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('506e526ffbe5ffe2948eb525ba1c8400', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 12326545, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7befd61e950aa60e4ead33bc59062ddd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 12326545, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: Hier zijn de getallen
Geplaatst: zo 20 jun 2010, 14:02
door art1
Hoi Chris,
Bedankt voor de getallen, dat betekent voor mij dan een 4cm erbij ongeveer aan de voorzijde.. Volgens mijn meting komt hij dan ietsiepietsie voorover nog te staan. mooi!
Waar heb jij de baermach veren vandaan, en waarom niet de HD landrover veren ook bij paddock besteld net zoals de monroe's?
Neem aan dat alle HD veren even hoog zijn.
Gr Arthur
Re: Hier zijn de getallen
Geplaatst: zo 20 jun 2010, 21:36
door CamperChris
De veren waren 2e hands, maar ik dacht dat paddock ze ook in het assortiment heeft, mischien wel als setje. Je moet Heavy duty standard height hebben.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d4a57b9729a2a600232fb2c885b83493', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 12335589, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3b44ad43326b135e87a33549d9f0ccc7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 12335589, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: Opgelost!
Geplaatst: vr 16 jul 2010, 15:31
door art1
Nog bedankt voor alle adviezen naar aanleiding van bovenstaand.
Heb inmiddels de voorveren vervangen voor H/D exemplaren en rondom monroe schokbrekers gemonteerd.
Wagen staat nu stuk mooier op zijn wieltjes en ook is de wegligging enorm verbeterd!
Allemaal bedankt.
aphgzm.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77d495338284775a09fc9067c15a688e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi31.tinypic.com%2Faphgzm.jpg', 'http://i31.tinypic.com/aphgzm.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi31.tinypic.com%2Faphgzm.jpg', '', 12482187, 600, 600, 'Loading image ...', false); [/img]
Re: Opgelost!
Geplaatst: za 17 jul 2010, 00:34
door CamperChris
Mooi! vergeet niet de moeren vd dempers ver genoeg aan te draaien, ze zijn zelf borgend, maar moeten dan wel ver genoeg over de schroefdraad worden gedraaid (spreek uit ervaring, ben er 1 verloren).
Dus uiteindelijk geen hogere veren gebruikt, maar alleen stuggeren?
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b6b9f787718fe5d795897e5aa612d28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 12485394, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('67f8aa8496b8f622df5df6b50223f2d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 12485394, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: Opgelost!
Geplaatst: za 17 jul 2010, 12:46
door art1
Hoi Chris,
Ik borg dit soort moeren altijd extra met loctite of kit tegen loskomen, maar bedankt vooor de tip!
Zitten nu voor inderdaad stuggere veren onder, de originele landrover H-D (zitten bij een 90 achter)
Wagen staat inderdaad een cm of 5 hoger aan de voorkant.
Wat met het meest verbaasde was de aanzienlijk verbeterde wegligging, durf nu zelfs "hard" door de bocht.
grt Art