Pagina 1 van 1

rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 14:22
door Fraggledefender
Beste mensen,

Ik ben al een tijdje zoekende naar een nette 5 deurs belastingvrije 110 zodat ik met het gezin op vakantie kan gaan zoals wij dat eigenlijk willen.
De vakantie is nabij en een auto heb ik helaas nog niet, maar ik kijk naar exemplaren met een 300 en een 200 tdi motor. Zelf heb ik nog een gewone grijs kenteken 2.5 NA maar daar kun je helaas maar met 3 personen in :-(.

Die 2.5 rijdt lekker, maar heuvel op, zeker met wat gewicht, gaat heeeeeeeeeeeeel langzaam. Snelheid maken duurt heel veel tijd. In ons vlakke NL gaat het uitstekend.

Nu vraag ik me af, hoe zijn de berg-ervaringen van 200 en 300 tdi rijders? En dan met name volgepakt met gewicht (tent etc).


Groeten,

Jan

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 14:43
door Erwin 110TD5
Jan,

mijn ervaringen zijn niet met de TDi's maar :
2.5TD met vouwwagen en daktent gaat prima
TD5 met 1600kg sleurhut gaat nog beter :-)

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 14:51
door ToyRoverlander
Ik heb een 300Tdi disco in zuid afrika, en het is redelijk bergachtig daar, en persoonlijk vind ik het niks. Totaal geen vermogen bij lage toeren, en al helemaal niet met de airco aan.

Jaag je hem lekker op toeren dan komt ie prima mee en overal tegenop. Hij zal geen races winnen, maar ben tenslotte op vakantie dan. Oftewel, het wegrijden vanuit stilstand heuvelop vind ik dat ie vermogen mist, je moet de koppeling echt laten slippen, maar rij je eenmaal dan is het prima te doen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 15:01
door paul stroink, One-Ten Land Rovers
Ik heb tot ik discovery ben gaan rijden vele tientallen auto's opgehaald uit heel europa met een autoambulance achter mijn 110 300TDI, ging altijd uitstekend, zelfs bij stevige bergen kun je ook met kar altijd makkelijk de 100 blijven halen, zelfs op mijn 255 banden.
Tegenwoordig ga ik vaak op vakantie met mijn 300tdi met mijn bootje er achter, ook dan altijd power genoeg.
Een TD5 loopt natuurlijk wel wat soepeler....

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 18:52
door Pamela
Hier in Limburg al aardig heuvelachtig, rijd hier regelmatig me (zware) aanhangers, zonder problemen.
Tevens af en toe in de UK met trailers met Land Rovers erop, geen probleem.
Afgelopen jaar naar Tsjechie geweest met de caravan, 7 meter lange caravan volledig vol met materiaal, gewicht tezamen iets meer dan 3500 kg wel wat terugval maar met voldoende toeren kom je overal! Wel zorgen dat koeling etc. van auto in orde is of af en to even stoppen, bij mij was namelijk de radiator enigsinds beschadigd en is verholpen met nieuwe radiator.

Dit alles met Crocky (de 200tdi )

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 19:17
door Marc-my-Words
Tja, de ene keer is een Tdi 200/300 het einde, de andere keer lang niet genoeg, de ene keer is een Td5 nauwelijks beter als een Tdi de volgende ziet een wereld van verschil.

Ik ken alleen de Td5, maar vind dat die beslist vlot de hellingen neemt, ook met een schappelijke lading. Een automatische pellet-moederhaard + de essentiele reserve delen van 2 2CV en nog zo wat + twee personen + kampeeruitrusting bijvoorbeeld, geven geen problemen. Als het echt steil wordt dan merk je natuurlijk dat je alleen al 2 ton auto voortzeult maar wat wil je ook, de power-to-weight-ratio zal niet gauw die van een sportwagen halen.

Wat wel uitmaakt is het "juiste" bespelen van het gas: laat je in een bochtig parcours steeds de turbo stilvallen of houd je die aan de gang met slim en tijdig wat gas in de bocht. Doe je het niet goed dan kan je gerust 2 versnellingen lager moeten om nog boven te komen.

Marc

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 20:02
door pp!
hebben jullie niet af & toe het gevoel dat je LR z'n eigen ding gaat doen als je harder rijdt dan 90-100-110??
ik merk soms dat ze gaat zwabberen, en hou m'n hart soms vast, of is dat een uitlijnding??

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 20:05
door Marc-my-Words
Overigens 110 op bergwegen, dat is best snel

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 20:14
door Pamela
Afgelopen weekend nog, met de explorers van de scouting, in totaal met 9 man in de auto, weggetjes met leuke bochtjes erin en op een gegeven moment had ik het gevoel dat mijn achterkant naast me reed, de explorers die nog nooit in een Land Rover hadden gezeten vroegen aan mij: reden we nu op 2 wielen? Maar dat was niet met die snelheid, met die snelheid normaal op de snelweg nergens last van (behalve gruwelijk veel herrie)

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD



(Zuid Limburg)


"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 20:14
door Jurriaan
Bij 150 pas... Zou toch maar eens kijken of alles in orde is aan je auto.

Bij hogere snelheden kunnen allemaal kleine beetjes speling bij elkaar toch een moeilijk bestuurbare auto opleveren.


Jurriaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2010 18:16 door Jurriaan.

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 20:16
door Marc-my-Words
Dag pp!

Als het gaat om een 110, dan moet ie toch makkelijk harder kunnen zonder dat het aan de bestuurbaarheid ligt dat ie niet harder gaat (als je begrijpt wat ik bedoel). Nieuw rijdt ie ook 140-150 zonder zwabber.
Misschien uitlijning, misschien hier en daar een rubber.
Als ie niet mishandeld is en er geen nieuwe spoor-kogels/stang in zit dan is die uitlijning niet het eerste waar ik aan denk. Rubbers, maar ook de gaten voor bijv de Panhardstang kunnen moe worden/uitlubberen, en dan wordt het allemaal wat zwabberig, en niet te vergeten de 4 rubbers waar de auto op staat: te weinig lucht, te dikke banden, en daar ga je.
En mocht het een 90 zijn: tja die zijn net wat zwakker qua rechtuit-stabiliteit, op dikke bandjes al helemaal, ik verbaas me dan ook bijna dagelijks ...

Marc

PS Het ging hier overigens eigenlijk over iets anders ... en, daarop aansluitend: een beetje bergweg rijd je met een Td5 harder op als af, want ook al is de auto niet zwabberig, het toppunt van stabiliteit etc. is het toch beslist ook niet, helling op hebt je geen remweg van betekenis, zaken die je hellingaf maar zo kado krijgt.

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 20:21
door GeraRRCd
Gisteren een auto gehaald in zuid belgie, met een autotrailer achter de RRC 3.5i V8 automaat van ruim 600 kg heb je het niet eens in de gaten, dan houd ik het op 110 km/u (echte) en terug met een XC V70 erop, zo'n 2200 a 2300 kg merk je wel dat je massa erachter hebt (in tunnels neer en op moet je er even rekening mee houden) maar heb ik 90 - 100 km/u gereden zonder een centje pijn (en nog zuiniger dan normaal op LPG).
Kortom, als je snelheid wilt is een V8 ook een lekkere optie, maar je hebt kennelijk al gekozen voor diesel. Niet onverstandig als je de prijs per km in achting neemt, maar 1:4,5 op LPG is niet echt veel duurder (wel is de actieradius nogal beperkt).

groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76ba1f670295021969bc3c4da47ef08b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 12299823, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: di 15 jun 2010, 01:58
door Joost Nouwen
Hallo Jan,
We zijn allemaal gehaast om onze vakantie te krijgen , dat zeker.
Maar als het zover is , begint mijn vakantie op mijn oprit.
De weg is voor mij net zo belangrijk als de eindbestemming en ga het liefst niet over de snelweg.
Goed , ik heb ook geen gezin , zoek alleen een ander uitzicht en een relaxte rit , zonder deadline's
Ben al blij als ik ergens kom en niet afdwaal.
Ik weet natuurlijk niet of jou wagen belastingvrij is anders omkeuren naar geel?..goedkope oplossing.
Zelf rij ik met een 2.25 (109), niet snel, lekker tussen de vrachtwagens op de snelweg en op de bergachtige b-wegen krijg ik vaak de middelste vinger.
Al ben ik niet beroerd om gewoon langs de weg te parkeren als iemand die ECHT MOET en nie kan om mij voorbij te laten.
Dit zie ik als gebrek van begrip/ervaring/tolerantie etc. tussen de oren van die mensen , echt jammer , kan er zelf ook niets aan doen.
Ik neem aan dat jij je keuze hebt gemaakt , ik wil daar niets in veranderen maar aangezien het vermogen , is een V8 niet wat?
Zeker als je bereid bent om aan de verkeerde kant plaats te nemen.
Is ook niet zo heel erg duur.
Succes en een fijne vakantie.

Re: rijsnelheid 110 op begwegen?

Geplaatst: di 15 jun 2010, 02:53
door Everhard Mulder
Ik heb een 110 uit 1984 en daar zit een 200TDI in. Ik ben er 3 jaar geleden mee naar Syrie geweest. De reis was geweldig, maar door de (Griekse) bergen ging ik gemiddeld niet harder dan 40 km. per uur. Soms sloeg de motor van ellende af in een haarspeldbocht. Heerlijk als er mensen achter je rijden! Eenmaal terug bleek dat mijn dieselpomp niet goed was. De oplopende turbo moet de retour wat afsluiten, zodat de motor meer diesel krijgt en dat gebeurde niet. Toen dat verholpen was, wist ik niet wat me gebeurde. Ik kon opeens 130 km. per uur en bergje op was opeens geen enkel probleem meer. Ik denk niet dat ik met 110 een berg op kan, (hangt overigens ook heel erg van de berg in kwestie af!) maar ik weet ook niet of ik dat wel wil. Ik wil ook nog een beetje van het landschap kunnen genieten.
Maar goed: een goed afgestelde 200TDI helpt je met voldoende vermogen de berg over, hoor! Ook volgepakt en beladen. Maar een race-monster zal het nooit worden.
E. Mulder