Pagina 1 van 1

ontsteking series 3

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 16:36
door pdekok
Hoi,

Mijn series 3 benzine motor 2.5 uit 1975 oud leger 24V loopt... of liever gezegd "liep" niet echt lekker. Maximum snelheid was 80 km per uur en een tunnel uitkomen was bijna een griezelige ervaring.. zo sterk verminderde het vermogen.

Dus dacht ik dat het misschien kon liggen aan de afstelling van de ontsteking en de distributeur, dat die zich niet goed aanpast aan een hoger toerental... maar misschien heeft dit niets te maken met het vermogen van de auto.. en heb ik verkeerd gedacht (ik heb overigens geen "vacuum advance unit" aan de distributeur zitten)

Nu heb ik de hele distributeur vervangen, het hele ding eruit en een nieuwe geplaatst. Ik heb goed opgelet waar de vorige op was afgesteld zodat ik deze nieuwe op dezelfde plek kon vastdraaien.

Maar helaas nu start de motor helemaal niet meer. Na een paar keer ronddraaien van de motor op de startmotor geeft hij bovendien een gemene knal... ergens bij de uitlaat.

Mijn vragen zijn:
Wat kan die knal zijn? (Is dat benzine die verbrandt in de uitlaat???)
Kan die knal kwaad?
Zou de condensator stuk zijn?
Kan ik ook zonder condensator de motor laten lopen zonder schade?
Waar zal ik beginnen met onderzoeken?


Hoor graag jullie tips!

Groet
Pauline

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 17:57
door Dirk109
Hallo Pauline met 24 v heb ik geen ervaring maar als je de stroom verdeler etc vervangd moet je het weer op tijd zetten met lampje of strobo.Monteren als de vorige is goed maar kan nooit dezelfe afstelling zijn.
Een klein verschil uit zich gelijk in niet lopen of knallen etc.Mogelijk moet je bij 24 volt ook een andere condensator hebben.
Bedoel je met distributeur geen stroomverdeler?Deze is wel te vervangen zonder alles opnieuw af te stellen.Je moet dan wel zorgen dat je de rest niet verdraaid anders moet je alsnog alles optijd zetten.

Overigens is het zo kleppen stellen ook wel goed wil helpen bij te weinig vermogen.
suc6 Dirk 109

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 18:13
door JJ
kan het zijn dat de nieuwe stroomverdeler 180 graden gedraaid zit?

grt

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 19:09
door pdekok
Hoi Dirk en JJ,

dank voor je antwoord!
Ik heb de Haynes als hulp bij mijn sleutelactiviteiten endaar heet het "distributor" en ik heb dat maar vertaald naar distributeur. Het is in ieder geval dat blokje waar de 4 kabels uitkomen naar de bougies en waar de contactpuntjes in zitten, daaronder zit een schacht en die gaat de motor in. Die heb ik dus ook vervangen en dat boutje aan de achterkant daarmee kan je het BTDC en ADTC stellen toch? Alleen weet ik niet goed waar ik het lampje aan moet bevestigen..

Ik heb wel opgelet dat de motor op TDC staat en toen de contactpuntjes gesteld.

Maar het zou heeeel goed kunnen dat hij 180 graden gedraaid is bij het monteren. Zou dat het knallen kunnen verklaren? Ik ga dat maar eens proberen!

Dank voor het meedenken!

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 19:25
door Roy B
Volgens mij kunnen er die maar op 1 manier in en zijn niet te verdraaien. De as in aan de onderzijde exentrisch. Een net iets andere afstelling van de verdeler kan al problemen veroorzaken

Zover ik het weet hang je de strobo op de kabel van de eerste cilinder en kun je op de krukaspoelie aan het merkteken zien of alles goed staat.

Wat ik begrepen heb is dat je alles hebt afgetekend. Probeer dan is met licht verdraaien en starten of je hem dan aan de gang krijgt. Zo hebben we het destijds bij mijn series gedaan.

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 19:57
door Dennis101
De rotoras kun je inderdaad maar op 1 stand monteren.
Het is wel mogelijk dat verdeler 180 graden verkeerd lijkt te staan terwijl de krukas op BDP staat, maar dat merk je direct aan de rotor die dan naar de achterkant wijst i.p.v. naar voren.
In dat geval staat de motor niet in BDP tijdens de compressieslag van cilinder 1, maar in de uitlaatslag.

Om e.e.a terug te plaatsen is het vaak handig om de krukas op BDP compressieslag cilinder 1 te draaien (controleren of de rotor naar voren wijst, anders de krukas 1 slag doordraaien).
Hierna plaats je de verdeler definitief, maar zet hem nog niet volledig vast.
Bij een type verdeler met fijnafstelling voor de timing draai de de timing op de verdeler in middenstand.
Dan kun je de verdeler zodanig draaien dat de aansluiting op de verdelerkap van cilinder 1 vooraan en in lengterichting van de motor staat, dan draai je hem ongeveer 5 tot 10 mm naar binnen (linksom dus).
Als je de verdeler nu dusdanig vastzet dat hij nog net met de hand te verdraaien is en je hebt de bougiekabels in de goede volgorde (ontsteek volgorde is af te lezen op het inlaatspruitstuk en let op draairichting rotor) aangesloten, dan zou de motor nu kunnen starten en blijven lopen.
Als de verdeler dusdanig verdraaid wordt dat het hoogste stationaire toerental gehaald wordt, dan zit de afstelling al behoorlijk in de buurt en zou de auto goed moeten rijden als er geen andere gebreken zijn.

Dennis B

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 20:33
door Dirk109
Pauline als je er niet uit komt stuur maar een bericht dan bel ik je wel.
Misschien kan ik je wel helpen.
Groet Dirk 109

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: zo 13 jun 2010, 22:51
door JJ
Net even naar de onderkant van een paar oude verdelers gekeken en de koppeling van het asje staat iets uit het midden dus kan inderdaad maar op een manier gemonteerd worden.
Zijn de contactpuntjes wel juist afgesteld?
Ik heb hem wel eens volgens het boekje afgesteld en toen liep hij als een natte krant, maar na wat proberen met verschillende punt afstanden loopt hij nu prima.
Starten en draaien met de verdeler lijkt mij ook wel het proberen waard!

Grt.

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 01:16
door Frans Mien Mesjien
Door mijn onervarenheid, vijf jaar geleden, had ik de boel dus ook 180 graden verkeerd om gezet. Rotoras goed, maar de rest erboven dus niet.
KABOEM..........garge schudden en dit als resultaat.

100_1682.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ae4bd16e7e54fbb62fdba80ef2d7831', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh5.ggpht.com%2F_EJhirmf_Jao%2FTBVKAWviwHI%2FAAAAAAAAA3A%2F3LNvxBIzAaw%2Fs640%2F100_1682.jpg', 'http://lh5.ggpht.com/_EJhirmf_Jao/TBVKAWviwHI/AAAAAAAAA3A/3LNvxBIzAaw/s640/100_1682.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh5.ggpht.com%2F_EJhirmf_Jao%2FTBVKAWviwHI%2FAAAAAAAAA3A%2F3LNvxBIzAaw%2Fs640%2F100_1682.jpg', '', 12295936, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 01:30
door Dirk109
Wow! das nog eens power in de uitlaat!
Zeker ook nog vier deuken in je motorkap?

Dirk 109

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 01:48
door Frans Mien Mesjien
Gelukkig lag die er nog niet op toen. Met het blok was ook niks aan de hand, dat draait als een zonnetje nu.

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: ma 14 jun 2010, 23:30
door pdekok
Tja, en nu durf ik natuurlijk al helemaal niet meer te starten...

Ik begrijp nu wel dat je Mien Mesjien als naam hebt gekozen

Maar goed... de boel erboven verkeerd wat bedoel je daar precies mee? Kabel 1 in cylinder 2 en kabel 2 in cylinder 1 of iets dergelijks?

Ik heb nog eens gekeken en je kan de rotor inderdaad maar op 1 manier plaatsen. Dus die zit goed. De contactpuntjes en de ontsteking moeten dus precieser afgesteld...

Mijn vraag is dus nu, aangenomen dat ik de kabels goed heb zitten ( 1 naar cylinder 1 2 naar cylinder 2 etc) hoe groot is het gevaar dat ik ook zo'n explosie mijn uitlaat of nog erger in mijn dicht bevolkte straat krijg?

Moet ik m af laten voeren door de anwb?


Hoor graag!

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: di 15 jun 2010, 00:26
door Dirk109
Piet als je bij mij in de buurt woont kan ik je misschien wel ff helpen.Ik woon omgeving Tiel midden Nederland.
Kan wel even kijken of de kabels goed zitten en de strobolamp er op en op tijd zetten.
Stuur maar even een privebericht.
Dirk 109

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: di 15 jun 2010, 03:27
door Frans Mien Mesjien
Bougies van de verdeler naar de verkeerde cilinders. Gevolg backfire door carburateur en dus die knal aan de achterkant.
Eigenlijk zou de motor bijna achteruit draaien.
Volg de adviezen op van Dennis 101. Zo heb ik het ook gedaan (met hulp).

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: di 15 jun 2010, 09:35
door Pdekok
Hoi Dirk ,
dank voor t aanbod maar ik woon niet in de buurt van Tiel!
Groet
Pauline

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: di 15 jun 2010, 09:38
door Pdekok
Ok, bedankt! Dat ga ik inderdaad proberen. Dan maar wat knallen af en toe.

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: di 15 jun 2010, 10:35
door pdekok
Hoi Dennis,
Dank voor de uitgebreide reactie!
Ik heb even wat foto's gemaakt van de situatie en een filmpje.

Ben wat voorzichtig/angstig met het starten.

Volgens mij heb ik de volgorde van de kabels juist en heb ik de rotor naar voren staan zoals je zegt toen ik de verdelerkap terugplaatste.(zie foto)

Hierna de foto's en filmpje van de draaiende verdeler. Het filmpje hierna begint op BDP en dus kennelijk op de arbeidsslag van cylinder 4

Foto en film van de situatie

Ik ben dus nu wel bang voor dat knallen. Wanneer treedt dat op. Als de ontsteking te vroeg staat of te laat?

En kan het kwaad. Betekent het dat de motor wel vonken krijgt getuige de knal of is dat ten gevolge van de compressie in de cylinder...

Hoor graag!

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: di 15 jun 2010, 20:17
door Dennis101
Het "knallen" in de uitlaat gebeurt over het algemeen als de ontsteking veel te laat plaats vindt.
Een deel van het nog onverbrande mengsel verbrand dan in de uitlaat i.p.v. in de verbrandingsruimte.
Het kan zijn dat bij jou de verdeler nog iets meer linksom gedraaid moet worden als de eerder door mij genoemde 5 tot 10 mm, omdat jij een verdeler hebt zonder vacuümvervroeging.
De stand van de rotor geeft dat eigelijk ook al aan.
Mocht de motor niet starten en het lijkt dat de startmotor tegengehouden wordt (gevoel van vastlopen), dan staat de ontsteking waarschijnlijk te vroeg en zal je de verdeler iets rechtsom moeten draaien.
Bij langere stilstand van de motor is het ook raadzaam om even benzine op te pompen met de handhevel op de opvoerpomp, zodat de vlotterkamer van de carburateur al gevuld is, waardoor onnodig lang doorstarten wordt voorkomen.

Dennis B

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: di 15 jun 2010, 21:21
door pdekok
Hij doet het weer!!!!
Dank je voor de tips!

Pauline

Re: ontsteking series 3

Geplaatst: wo 16 jun 2010, 01:12
door Frans Mien Mesjien
Kijk, da's weer leuk om te horen.
Nu nog fijn afstellen? Of loopt het blokje netjes.