Pagina 1 van 1
TDC Cilinder 1 bepalen -> klepstanden?
Geplaatst: zo 13 jun 2010, 14:04
door Edwin
hallo,
Ben met ontsteking van m;n Series 3 2.25 benzine bezig.
Nu staat er in het boek dat je Cilinder 1 op TDC van de compressie slag moet zetten voordat je de distibuter monteerd.
Nu heb ik ongeveer de positie bepaald doormiddel van merkteken op poulie. De er staat geen spanning op de klepstoters van de in- en uilaatkleppen van cilinder 1 (kleppen zijn dus dicht --> compressie)
Hoe kan ik de precise TDC bepalen? Kan ik gedaan worden aan de hand van de positie van de overige kleppen?
Als ik namelijk de krukas langzaam ronddraai (kleine verdraaiing) zie ik geen beweging in de klepstoters van de kleppen 1 en 2.
Dus kan iemand mij vertellen hoe ik precies de TDC (compressie) van cilinder 1 kan bepalen, zonder de kop eraf te halen.
gr
Edwin
Re: TDC Cilinder 1 bepalen -> klepstanden?
Geplaatst: zo 13 jun 2010, 14:11
door ToyRoverlander
Volgens mij zit er op het vliegwiel een merkteken die je kan zien door dat inspectieluikje eraf te halen. Kan zijn dat dat alleen bij diesels is, dat weet ik zo ook niet zeker.
Maar volgens mij hoort er op de krukaspulley gewoon merktekens te staan, inclusief TDC (of 0graden).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: TDC Cilinder 1 bepalen -> klepstanden?
Geplaatst: zo 13 jun 2010, 14:43
door Apke
Met een dun stokje in het bougiegat kan je de zuiger voelen.
Deze methode is knap onnauwkeurig en niet geheel zonder risico (stokje kan afbreken).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57d542c3f99c96f5c66d371e7c5d4d57', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12291772, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: TDC Cilinder 1 bepalen -> klepstanden?
Geplaatst: zo 13 jun 2010, 14:49
door Dirk109
Hallo Edwin ik heb idd ook het merkteken aangehouden op krukas poelie (0gr) en dit gecontroleerd.
Ik heb de bougie van cylinder een er uit gehaald en gevoeld of de cylinder in de bovenste staand staat.(met een bot voorwerp er in in mijn geval een potlood wat ik net bij de hand had).Hoe weet je dan dat dit de onstekingsslag is?
Je kan voelen of de cylinder in deze staand "blaast en dus compressie opbouwd, dit is dus de onstekings slag.
Je kan ook de verdeler er uit halen en aan de stand van de 'meenemer' van het verdeler asje zien welke cylinder op ontbranden staat.Voor cylinder een moet hij in een bepaalde stand staan die je terug kan vinden in de boeken.
Succes Dirk 109