Pagina 1 van 1
Uitlaat 110 onder 109?
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 23:47
door Marijn & Simba
Naar aanleiding van het uitlaatverhaal in dit topic: kruisnelheidverhaal ben ik eens gaan nadenken hoe dat nou zit met het volgende:
Zoals de meesten weten heb ik nu een Indenor 2.3TD in de auto. Ik heb de eerste 80cm een stuk uitlaat van de Indenor gebruikt en die gekoppeld op de originele 109 uitlaat vanaf naast de versnellingsbak.
Nou is de Indenor-pijp iets dikker (de 109pijp past er met een beetje speling gewoon in) en dus vernauw ik nu het systeem.
Twee vragen: maakt dit nou echt zoveel uit? Het potje van de 109 stelt niet echt wat voor volgens mij, maar als een TD eigenlijk geen weerstand duldt zou ik beter voor een TD-uitlaat kunnen gaan. Alleen hebben die vaak twee dempers, dat is dan toch veel meer weerstand?
Tengevolge dacht ik van, ik kan er ook een 110 2.5TD pijp ondermikken, die is dikker. En dan alleen de einddemper gebruiken. Maar iets zegt me dat die niet gaat passen. Ophangingen kun je eenvoudig verplaatsen, maar een bocht die niet kan is een ander probleem. Past dit of past dit in geen enkel geval? t zijn de kosten niet, maar als helemaal t niet kan geef ik t geld liever aan leuke dingen uit.
Ik heb de temperatuur nog niet opgemeten, want de sensor past niet met de meter dus die moet ik nog uitwisselen.
Als ik de remmen klaar heb zal ik eens zo'n los metertje erin hangen en kijken of t rond de 70 blijft tijdens t rijden.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d403d868743825d22f19f75714511295', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12284583, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Uitlaat 110 onder 109?
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 23:57
door ToyRoverlander
Als ie gewoon goed rijdt en verder zijn er geen problemen zou ik er niks aan doen. Het is wel zo dan een dikkere pijp, vanaf het spruitstuk, de turbo sneller op toeren zal laten komen. Dus al vroeger turbodruk, en hoe vroeger hoe beter natuurlijk.
Qua constructie zijn dempers in een N/A systeem anders dan van een turbo systeem, vandaar dat het niet zo'n probleem is dan als er 2 dempers in het systeem zitten.
Maar aangezien een turbo al heel veel geluid dempt zou ik er niet mee dan 1 demper in zetten.
Welke delen zo kunnen passen zou ik echt niet weten.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Uitlaat 110 onder 109?
Geplaatst: za 12 jun 2010, 10:18
door paulus-109
ha marijn,
dat ga ik vandaag proberen uit te zoeken.
heb een dikke uitlaat over van de donor 110 die ik voor het blok gekocht heb.
is wel een 2,5 na maar als dat past zal een td uitlaat ook wel passen zeker?
paul
Re: Uitlaat 110 onder 109?
Geplaatst: za 12 jun 2010, 11:42
door Marijn & Simba
Dat denk ik ook wel ja. blok loopt overigens goed, na 1, 2 seconden al zonder moeite stationair dus in dat opzicht maak ik me geen zorgen meer.
Als jij weet of t past, ga ik er ook mee aan de slag ná de APK
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b8f839f91479bfd9a6e939e20ab5dbec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12286251, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Uitlaat 110 onder 109?
Geplaatst: za 12 jun 2010, 11:45
door Marijn & Simba
Ik ben een slome rijder wat dat betreft. Maak me nooit zo druk of t wel of niet snel op druk komt. Of bedoel je dat dat beter zou zijn voor de motor.
Maar als ik dus 1 demper gebruik van een N/A i.p.v. 2 zou t moeten kunnen begrijp ik van jou.
Ben problemen liever voor dan dat ik ze moet oplossen namelijk.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71d268d823c0eb403958d2f175248f1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12286263, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Uitlaat 110 onder 109?
Geplaatst: za 12 jun 2010, 12:09
door ToyRoverlander
Quote Of bedoel je dat dat beter zou zijn voor de motor.
Maar als ik dus 1 demper gebruik van een N/A i.p.v. 2 zou t moeten kunnen begrijp ik van jou.
Voor de motor boeit het niet veel als ie, zeg, 100 toeren eerder op druk komt. Voor de motor is het interessanter hoe hoog de turbodruk is. En aangezien er niet aan de wastegate gerommeld is veranderd die druk niet. Voor de rijervaring is het wel leuker, in het terrein ook handiger als ie eerder druk levert want dan heb je meer vermogen bij lagere toeren.
Nee, op een turbo moet je geen N/A dempers gebruiken. Dat zijn geen flow-through dempers. Ik zou een enkele demper van een turbo nemen. (nouja, persoonlijk zou ik een 2.5" pijp, vanaf de turbo, zonder demper erop doen, maarja.... dat ben ik)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Uitlaat 110 onder 109?
Geplaatst: za 12 jun 2010, 12:13
door Marijn & Simba
Haha, ja daar had ik ook al aan gedacht, maar dan denk ik dat de RDW de conversie alsnog afkeurt
OK, dan wacht ik even of Paul me kan vertellen of een 110 uitlaat past en zo ja, dan zal ik eens gaan kijken naar een 2.5TD pijp.
Maarre, aan de waste-gate rommelen? Hoe doe je dat? Dat is toch een mechanisch zelfregulerende klep?
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('daa56c60f821402ab27468966d993d4b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12286380, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Uitlaat 110 onder 109?
Geplaatst: za 12 jun 2010, 13:12
door ToyRoverlander
Oh ja, als je nog naar de rdw moet kun je maar beter zorgen dat ie niet te veel herrie maakt, anders gaan ze dat niet leuk vinden.
Wastegate is makkelijk. Het is maar een diafragma die een klep openzet door luchtdruk. Je kunt een regelaar in het slangetje naar het diafragma zetten, dan kun je door aan een knop te draaien de turbodruk regelen. Meer druk wil niet meteen zeggen meer vermogen, je douwt er dan alleen meer lucht in, zonder extra brandstof heb je nog niet echt meer vermogen. Brengt wel de uitlaatgastemp omlaag .
[en.wikipedia.org]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Uitlaat 110 onder 109? tatataaaaaaaa
Geplaatst: za 12 jun 2010, 19:37
door paulus-109
marijn het past niet!
de downpipe van een 110 is korter, de pijp gaat bij een series onder de dwarsbalk door en bij een 90 110 er over.
voor jou maakt dat niet zoveel uit omdat jij al een andere downpipe hebt.
voor het achterste deel zag ik zo snel geen problemen.
mijn 2,5 na hangt er in en loopt.
nu nog een uitlaat bestellen en de body afbouten.
ik heb een na uitlaat liggen maar hier onder las ik toylandrover dat je dat beter niet pakt.
je mag hem zo hebben.
paul
Re: Uitlaat 110 onder 109? tatataaaaaaaa
Geplaatst: zo 13 jun 2010, 00:25
door Marijn & Simba
OK, dus ik laat de downpipe in Engeland liggen en bestel een middenpijp en een einddemper en dan nog de boel aan elkaar zien te braden op een nette manier.
Nou ja, dat komt later wel weer. Bedankt voor je aanbod, maar ik denk dat een nieuwe bestellen goedkoper uitpakt dan ff naar België karren. Tenzij iemand em naar het Noorden meeneemt.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6199282b785a48d01969b6c0148583ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12289787, 600, 600, 'Loading image ...', false);