Pagina 1 van 1
Bedradings vraagje.
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 21:12
door Richard 110
Hoi,
Momenteel ben ik in de afrondende fase van mijn 200tdi conversie. Ik zit alleen nog te klieren met de uitlaat en een kabeltje.
Het gaat om het aansluiten van de gloeiinrichting. een collega prikker heeft me al een mooi schema gedaan maar een draadje heb ik nog niet.
Schema is :
1. Brown to battery +feed
2. Thick Yellow/Black to number 4 glowplug
3. White/ red tracer to ignitionswitch
4. White to any white in vechile harness
5. Thin Yellow/black tracer to warning on dash
6. Black to earth
Betekent ``White to any white in vechile harness`` dat ik de wite draad op elke witedraad in het voertuig mag knopen?
Ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen.
Thanks,
Richard 110
Re: Bedradings vraagje.
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 21:16
door Roy B
Vermoed dat dat de min is, maar kan vanaf hier het schema niet zien
Re: Bedradings vraagje.
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 21:47
door Richard 110
Hoi,
Is ook niet echt een schema maar omschreven zoals in mijn vraagstelling. Een echt schema heb ik niet.
Is een min niet de aarde bij auto`s? of stel ik nu een domme vraag.
Groet,
Richard
Re: Bedradings vraagje.
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 22:00
door Bart van Dessel
Hoi Richard, ik heb hier nog een RRC staan waar een tdi inlag, het relais en kabelboompje zit er nog in, mag je zo hebben, zelf bekijken en demonteren.
Groetjes, Bart
Re: Bedradings vraagje.
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 22:12
door Exfietser
Ik heb te weinig gegevens om je een echt antwoord te kunnen geven, maar ik heb de stroom door de gloeipluggen bij mijn series gemeten en die is iets van 50 ampere. Dat is een dermate grote stroom dat ik die nooit door zomaar door een draad zou willen laten lopen. Hij is ook te groot voor een gewoon schakel contact (Van je contactslot bijvoorbeeld.). Je moet dus altijd een relais gebruiken.
De stroom zou van de + van de accu door de contacten van je relais naar je gloeipluggen moeten lopen. En dan vanuit je pluggen naar de aarde (of min). De schakelaar (contactslot) moet alleen de relaisspoel schakelen. Sluit het gloeicircuit niet direct op min van de accu aan maar op een goed massapunt. (chassis of motorblok.) Als je een massa hoofdschakelaar hebt kan het anders fout lopen tijdens het starten als je de massapik vergeet aan te zetten. Je bedrading kan dan verbranden. En neem dat branden letterlijk.
Hoe het moet met het lampje weet ik niet. Dat hangt af of je paralelle of serieele pluggen hebt, of je een voorgloeiweerstand hebt, of het 12 volt pluggen zijn etc.
Ik zou proberen het schema van de 200tdi defender te bemachtigen en het aansluiten zoals het daar in staat. Dan kan heb je namelijk ook op bovenstaande vragen antwoorden.
Arnold.
Re: Bedradings vraagje.
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 22:13
door Richard 110
Hoi,
Ik heb een complete discovery gedmonteerd en heb dus alles compleet. Maar in de warboel van de disco vergeten te kijken waar de kabels heen gaan.
Bijna alles is aangesloten op de wite na.
Bedankt voor je aanbod.
Groet,
Richard
Re: Bedradings vraagje.
Geplaatst: vr 11 jun 2010, 23:43
door Gerard E.
volgens mij loopt er een witte draad via je contactslot naar de zekering kast en daarna worden ze gesplitst in verschillende andere witte draden.
Dus ik zou hem dan aan een draad aansluiten die vanaf de gezekerde kant loopt
Groet Gerard E.
Re: Bedradings vraagje.
Geplaatst: za 12 jun 2010, 10:54
door FerdiX
De witte draad die ze daar bedoelen moet naar/aan de dikke witte draad aan het contactslot.
Dit is de "handleiding" die ik tegen kwam bij het overbouwen van de 200tdi in mijn 110.
Brown - from battery to starter soleniod
White - 12v feeds [ignition controlled] add the small white here too
Brown/Orange trace - to fuse box to supply the green wires
White/Red trace - to start relay
Heb uiteindelijk het hele timer gedeelte weg gelaten bij mij aangezien ik het oude voorgloeisysteem (sleutel tikkie om en tot 5 tellen) van de auto heb gebruikt.
FerdiX,
One life, live it ...... by working on your Land Rover ('s) ...
- Land Rover One-Ten 1983 (200 tdi)
- Range Rover Classic 1986 (V8 on LPG)
- Defender 110 1:16 rc
Re: Bedradings vraagje.
Geplaatst: za 12 jun 2010, 11:11
door G-men (Gargamel)
Wit is bij een geschakelde + van het contatcslot.
Je kunt hem uiteraard ook vanhet contactslot halen; maar onder de motorkap moet ie ook te vinden zijn.
Gerrit