Pagina 1 van 1
compressie V8 Range Rover acceptabel?
Geplaatst: vr 04 jun 2010, 19:25
door Sytze_RR1970
Hallo allemaal,
Ik wil eens weten wat jullie van mijn compressie vinden, nouja, die van de V8 van mijn RRC. Het is een laag-compressieblok 34110790E, dus zou 8,5 moeten zijn volgens mij.
De meting is gebeurd met een soort van metertje op luchtbalg die je zelf in het bougiegat kan steken, en vervolgens vanaf het metertje opgeschreven.
(voorzijde)
1 8 2 8,5-9,0
3 8,5 4 8
5 8 6 7,5
7 7,5 8 9,2 (resp -12% en +8%)
De reden voor meten is het slechte vermogen wat ik heb. Ik schreef daarover mijn bijdrage al in een eerder draadje (V8 loopt niet lekker). Ik weet dat ik zelf nog te kijken heb naar carb naalden, naar vacuumvervroeger, naar LPG verdamper, voordat ik "naar binnen" ga. Andere suggesties?
wat vinden jullie van deze compressie?
graag hoor ik van jullie.
Re: compressie V8 Range Rover acceptabel?
Geplaatst: vr 04 jun 2010, 19:29
door Sytze_RR1970
tja dit is niet te lezen; nogmaals
cyl 1:....8,0--------cyl 2:....8,5/9,0
cyl 3:....8,5--------cyl 4:....8,0
cyl 5:....8,0--------cyl 6:....7,5
cyl 7:....7,5--------cyl 8:....9,2
Re: compressie V8 Range Rover acceptabel?
Geplaatst: vr 04 jun 2010, 19:52
door Wim Janssen
Heb je tijdens het meten wel het gaspedaal helemaal ingetrapt en was de motor warm? ik vind persoonlijk die 2 van 7,5 wat laag en ook te veel verschillen met die van 9 en meer. Dus weet je zeker dat de meting goed uitgevoerd is?
Ik heb ook pas gemeten en heb bij verschillende cilinders de metingen enkele keren uitgevoerd. Uiteindelijk telt de hoogste waarde.
Voor de rest natuurlijk alles goed afstellen en controleer vooral de synchronisatie van je carburateurs. Dat was bij mij echt een openbaring wat je daardoor aan vermogen/koppel wint.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: compressie V8 Range Rover acceptabel?
Geplaatst: vr 04 jun 2010, 20:15
door G-men (Gargamel)
Verkijk je niet op de CR waarde die op het blok staat.
Een laagcompressieblok heeft volgens de documentatie een te meten piekdruk van ongeveer 10.5 ! Je meet namelijk de piekwaardes, en die liggen hoger als de gemiddelde waarden. 8.5 is dus echt wel de ondergrens.
E.e.a. gemeten met gasklep vol open, geen bougies. Eventueel kun je een klein beetje olie op de zuiger doen.
Bij de 3.5 die ik recentelijk heb verwijderd was de laagste waarde 8.5; en die heb ik uiteindelijk vervangen door een ander blok.
Ik zou inderdaad eens kijken of je met afstelling en dergelijke meer vermogen kunt halen. Maar als je grotere zaken moet gaan aanpakken, dan zou ik hem persoonlijk laten reviseren. Of een Hoog compressieblok zoeken. heeft wat meer vermogen en gebruikt minder.
Mijn oude blok deed op benzine nog iets van 1:4. Nu, na 300 mijl en 1x vol tanken met het nieuwe blok doet ie al ruim 1:4,8. Waarbij ik hem expres vrij rijk heb afgesteld. Ook moeten er nog de juiste naalden in de carburateur ! Dat komt volgende week.
Ik hoop eigenlijk ergens ron de 1:6 uit te komen. Op benzine dan. Gas is wat anders.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2010 18:18 door G-men (Gargamel).
Re: compressie V8 Range Rover acceptabel?
Geplaatst: vr 04 jun 2010, 20:42
door Bart van Dessel
Als je nu overgaat tot revisie, ik heb een hoog compressie 3.5 blok liggen dat lopend is uitgebouwd (uit automaat) zonder gekke geluiden. Onderblok mag je voor € 100,- hebben, prikkersprijsje....die kun je op je gemak reviseren.
gr, Bart
Re: compressie V8 Range Rover acceptabel?
Geplaatst: zo 06 jun 2010, 12:06
door Art van Blondie
Die 8,5 is de compressieverhouding, eigenlijk moet je zeggen 1 : 8,5
De compressieverhouding (CV) van een verbrandingsmotor is de vaste verhouding tussen het volume van de verbrandingskamer en die van de cilinder tussen het onderste en bovenste dode punt.
Het getal 8,5 is dus niet 8,5 bar.
Jouw compressie waarden zijn niet optimaal, maar ze zijn ook niet rampzalig slecht. Blondie heeft ongeveer vergelijkbare waarden, en loopt daar prima mee. Enige probleem wat ik heb is dat de CO en HC waarden wat aan de hoge kant zijn. Alles kan natuurlijk altijd beter.
Heb je al eens gezocht naar een vacuumlek, dus dat de motor ergens valse lucht aanzuigt (bv van je diflock)?
Groet, Art
Re: compressie V8 Range Rover acceptabel?
Geplaatst: za 12 jun 2010, 15:19
door Sytze_RR1970
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je tijdens het meten wel het gaspedaal
> helemaal ingetrapt en was de motor warm?
Hoi Wim,
Ik heb nagevraagd, en ja, (op LPG) is de gasplank helemaal ingetrapt geweest. Wel is het maar 1 x gemeten.
Bedankt voor jouw reactie!
groet, Syze
Re: compressie V8 Range Rover acceptabel?
Geplaatst: za 12 jun 2010, 15:22
door Sytze_RR1970
Tja G-men,
Nou maak je me niet blij! Eigenlijk vertel je dat mijn blok aan grote revisie toe is; dat de waardes van onder 8,5 onacceptabel laag zijn.
Nu is revisie voor mij iets wat financieel de komende jaren nog niet haalbaar is, dus effe wachten dan maar en vermogen van de auto op de koop toe nemen.
Evenwel heel bedankt voor jouw reactie.
gr, Sytze
Re: compressie V8 Range Rover acceptabel?
Geplaatst: za 12 jun 2010, 15:26
door Sytze_RR1970
Hoi Art, ik zal met mooi weer eens gaan zoeken naar dat mogelijke lek. Eens uitvinden hoe dat uberhaupt gaat
gr, Sytze