Pagina 1 van 1

Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: za 29 mei 2010, 21:33
door Marc Frencken
Dag prikkers,

Vanwege wat speling op het wiellager van het linkerachterwiel van mijn 110 moet de aandrijfflens losgebout worden om e.e.a. af te stellen en te vervangen.
De eerste twee bouten gingen gemakkelijk los maar de drie die nog resten zitten muurvast.
Na een paar slagen met een hamer op de boutkoppen om de zaak los te schrikken is er nog steeds geen beweging in de bouten te krijgen en is er een boutkop afgebroken.

Van de andere drie wielen zijn de aandrijfflenzen zonder veel problemen vervangen en is de zaak weer in orde en dit wiel heb ik vanwege het wielager verhaal als laatste bewaard en zit het werk nu een beetje tegen.

Ben dus maar gestopt met de actie en heb graag wat advies van jullie nodig hoe nu verder te gaan?

Groeten,

Marc Frencken


Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: za 29 mei 2010, 21:56
door Eric&Betty Boop
Warmstoken lijkt me de beste optie.
En kijk ook goed of de koppen van de aandrijfflensbouten engels of metrisch zijn.
5/8 komt ook nog veel voor.

Als je de flens eraf hebt en er steekt dan nog een stuk bout uit de naaf kan je daar een moer op lassen en zo het restant er uit draaien.
Is hij dieper afgebroken dan kan je proberen hem uit te boren maar dan wel met een goede kolomboor zodat je goed het boortje kan centreren.
De bouten zijn redelijk hard dus uitboren valt niet mee,het is mij laatst niet gelukt en ik heb toen maar een tweedehands naaf op de kop getikt.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e379ee145eaa96ec6383ebb3a8d7a70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12201129, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4d451906778cbc321289d834073a4b8d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12201129, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: za 29 mei 2010, 22:05
door Nick
Ik heb hetzelfde gehad, alleen dan met vastdraaien. De bouten zaten er nog niet eens helemaal in toen er 2 boutkoppen afbraken, ze zaten dus nog niet vast! Je kunt proberen om een gat te boren in de bout die afgebroken is en er een linkse tap in draaien om te proberen het restant van de bout eruit te krijgen, maar ik geef je weinig kans op succes als ze al zo vast zitten dat je ze er niet op de normale manier uit krijgt. En je moet ook maar recht zien te boren in de afgebroken bout zonder in de naaf te gaan boren wat vaak erg lastig is, omdat de bouten nooit helemaal recht afbreken waardoor je geen recht boorvlak hebt. Ik zou eerst de andere bouten er uit proberen te halen zonder te breken (slagsleutel ofzo?) en me dan pas zorgen maken over de bout die al afgebroken is, ik geef het namelijk een grote kans dat de andere bouten ook afbreken en dan kun je beter een gebruikte/nieuwe naaf plaatsen.

Wat ook nog zou kunnen is dat de bouten met Loctite vast zitten ofzo, heetstoken kan dan helpen. Ik neem aan dat je toch gelijk een nieuwe keerring plaatst als je toch de lagers vervangt.

Mijn advies is: Plaats altijd nieuwe bouten als je de aandrijfflenzen los hebt gehad, dan is de kans dat ze afbreken veel kleiner. Waarom ze breken weet ik ook niet (misschien iemand anders?) maar ik denk dat het met metaalmoeheid te maken heeft. Ik doe het in het vervolg in ieder geval wel, want niets is zo vervelend als even iets willen vervangen (wiellagers of keerring ofzo) en daarna zitten met een naaf met afgbroken bouten erin.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: za 29 mei 2010, 22:17
door Eric&Betty Boop
Ze breken volgens mij af omdat ze te strak worden vast gezet.
Ik heb jaren geleden bij Pepé na die afgebroken bout alle aandrijfflensbouten vervangen en zet ze sindsdien altijd met de voorgeschreven 60-70Nm vast en nooit meer problemen gehad.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('72d63765ad2e7495df37431e2f11cf09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12201239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('05986ed29b69e5fc8bab27440ca94f68', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12201239, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: za 29 mei 2010, 22:28
door Nick
Misschien dat het dat is ja. Wel vreemd dat toen ik ze eruitdraaide er geen enkel probleem was, maar toen ik ze erin wilde draaien ze spontaan afbraken terwijl ze nog niet eens helemaal erin zaten, misschien de helft van de schroefdraad ofzo, de boutkop stak ook nog een heel eind uit. Het was ook niet het "traditionele" gevoel als je een bout kapot draaid, normaal voel je dat namelijk heel goed als een bout gaat breken. Bij deze was het gewoon "knak" alsof het porselein was, maar dat komt dan misschien weer omdat het geharde bouten zijn.
Ik ga ze in ieder geval allemaal vervangen als de flensen weer een keer los moeten.

In Marc zijn situatie is het nu denk ik inderdaad het slimste de resterende bouten heet te stoken en ze dan proberen eruit te krijgen, dan kun je daarna proberen de afgebroken bout uit te boren, misschien kun je zo de naaf nog redden. Anders moet je toch voor een andere naaf gaan kijken.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: za 29 mei 2010, 23:55
door ToyRoverlander
Wat ik zou doen.

Een 2e hands naaf kopen, je zet er immers toch nieuwe wiellagers in. En om deze los te krijgen, gewoon een wring-ijzer met buis erop en afbreken die handel, de naaf gooi je dan toch weg. Dat gekloot met uitboren is die paar tientjes voor een 2e hands naaf echt niet waard (vind ik dan).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 03:20
door Michel
Maar als je nog genoeg restant body hebt van de afgepbroken bout is er erop lassen van een moer altijd nog wel een goede optie, om het restant van de bout eruit te krijgen!

Zoalang je makkelijk kan beschikken over een lasapparaat tenminste.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2010 01:21 door Michel.

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 03:54
door Davy
x



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2010 02:25 door Davy.

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 16:30
door GeraRRCd
Tip, koop een spuitbus TSL (the airbus) spray als kruipolievervanger. Alles wat echt hopeloos vastzit gaat in notime los en het kruipt als geen ander middel. Waar ik met WD40/80 soms meerdere keren moest spuiten en soms wel 2 dagen nodig had voordat het helemaal erin zat, heb ik met TSL in 25 minuten los. Voordeel is dat je de schroefdraad hier niet mee beschadigd.
Succes met dit probleem,
groet

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('918b5c34080c2632abf7439aeb70d73e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 12205080, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 17:32
door Bart van Dessel
Ik gebruik wel eens freeze & release van Loctite. Dat goedje (soort koudemiddel) spuit je op de kop van de bout en de bout wordt ijskoud en gaat krimpen, met een niet al te sterke luchtsleutel draai ik ze dan makkelijk los. Met warm stoken maak je de bout alleen maar groter, of je moet erom heen warm stoken.

Gr, Bart

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 00:39
door Pieter
Pas nog zo een afgebroken boutje gehad.

Met een boortje 2 kleine gaatjes naast elkaar in het afgebroken deel geboord.
Met een hamer en een oude schroevendraaier een paar meppen op het stukje tussen de gaten gegeven.
Met een schroevendraaier heb ik het restje bout er uit kunnen draaien.
Natuurlijk flink in de kruipolie.

Succes,

Pieter
109 Stawag

Re: Boutkop afgebroken aandrijfflens.

Geplaatst: di 01 jun 2010, 09:41
door Marc Frencken
Allen bedankt voor jullie tips.
Ik ga er eens mee an de slag.

Groeten,

Marc Frencken