Pagina 1 van 1
2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 03:26
door LarostamMarc
Ik heb een technisch vraagje.
Vandaag reed ik zoals iedere dag naar mijn werk met mijn lightweight. Opeens zie ik dat ze wel zwarte rook uitstoot bij 100km/u en dat ze slechter reageert op het gas. Nog geen 10 min later kan ik niet harder dan 50 in z'n 3, 4e versnelling is eigenlijk al te zwaar.....
Ik heb de verstuivers eraf gehad. Schoon gemaakt, en de gene waarvan ik dacht dat de boosdoener kon zijn (die met de meeste rotzooi) heb ik vervangen door een andere. Maar probleem blijft bestaan.
Alleen als ik zo is goed luister en naar het gedrag van de auto kijk:
*langzaam op snelheid komen/reageren op het gas (2 tot 3 seconden)
*niet harder dan ±50 km/h
*erg veel zwarte rook bij het gas geven (rook gordijn---> geen last van bumper klevers)
*Instabiel lopen (motor schud bij stationair en maakt een grasmaaier/stoommotor geluid. pof.. pof...pof
*Makkelijk afslaan bij stationair
*Lucht komt UIT de luchtfilter geen voelbare constante zuiging...
Dus als ik het zo is bij elkaar optel dan kom ik (correct me if I'm wrong) Dat ze volledig van tijd afstaat. Dit is gebeurd tijdens het rijden en in z'n 15 min ging het van perfect naar erg slecht.
Kan het zijn dat de distributie riem geslipt heeft? Of iets anders wat daarin van zijn plaats gekomen is? De brandstof pomp zelf zit erg goed vast. En nergens lekt ze brandstof nog op de pomp nog op de leidingen.
De motor is ongeveer 3000 KM geleden gereviseerd bij de garage. En ook volledig op tijd gezet. En ik heb al bijna een jaar geen problemen gehad.
Ik hoor graag wat jullie er van denken.....
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 10:16
door Nick
Lijkt er inderdaad op dat je distributie behoorlijk van tijd af is gegaan.
De volgende punten klinken mij erg bekend en heb ik zelf ook gehad:
*Instabiel lopen (ook het geluid dat jij daarbij omschrijft, iig absoluut niet het kenmerkende dieselmotor geluid)
*Bij stationair lopen af willen slaan
*Heel moeilijk willen starten
*3e en 4e versnelling trekt ie niet
*heel langzaam/moeizaam op snelheid komen
*roken als een russische tank....
Als je vermoed dat de distributie van tijd af is moet je er ook absoluut niet meer mee rijden, om kans op verdere schade te voorkomen. Juist omdat een distributie normaal gesproken niet van tijd af kan gaan heb je een serieus probleem als dat wel zo is, je distibutieketting kan bijvoorbeeld op breken staan, het geleidingstandwiel kan helemaal verrot zijn enz. Om zoiets uit te zoeken zul je de zaak open moeten maken.
Ik ben er wel vanuit gegaan dat je een 2,25 diesel hebt.
Edit:
Zie nu pas dat het om een 2,5 gaat. Mijn verhaal is gebaseerd op ervaringen met mijn eigen 2,25 diesel. Maar aangezien de blokken bijna hetzelfde zijn denk ik dat de kans dat het om een verlopen distibutie gaat nog steeds erg groot is. Bij twijfel: echt niet meer mee rijden!
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2010 09:05 door Nick Smeets.
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 10:51
door dirk
beste
wat ik zelf heb gehad met een 2,5 was dat er een metaal dopje wat op de kleppen ligt was af gebroken en klem zat tussen een veer van de klep onder het kleppen deksel
als het dan om een inlaat klep gaat hoor je dat plof geluid en zuigt de inlaat niet goed want er staat dan een klep open
als ik jou was zou ik even het deksel er af halen en even de kleppen stellen dan zie je meteen of het nog klopt voor dat je de boel gaat slopen
een 2,25 diesel heeft deze metalen dopjes niet maar ook hier kan een klep versteld zijn
met vriendelijke groet dirk
ps als je het niet kan vinden kan je me altijd even mailen
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 10:53
door Bert90
Heey marc.
Klinkt niet erg goed. (heb hier ook niet echt verstand van)
Maar als het echt nodig is heb ik nog wel de nodige onderdelen. 1 klein probleem is dat ik zelf niet thuis ben. Maar daar kunnen we wel iets aan doen.
Bel maar als het nodig is.
Groeten Bert
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 12:00
door Apke
Klinkt mij als iets waarmee je direct terug moet gaan naar de garage. Zeker na 3000 kilometer.
Goed, als je er dan wel zelf iets aan wil doen (geen idee hoe je zit met je garantie), kijk dan eerst even naar de klepstelling.
Het zou kunnen zijn dat er een klep niet meer sluit en klem zit in de bus. Gevoon even controleren via de kleppendeksel.
Het klinkt mij al een inlaatklep.
Met een openstaande klep heb je:
minder vermogen, de motor loopt op drie cilinders, daardoor ook de neiging om af te slaan.
veel zwarte root, de diesel die al verbrand zal dat slecht doen
instabiel lopen, het blok loopt op drie cilinders
Plof plof geluiden omdat er ook lucht in het inlaatspruitstuk komt
Ga daarna pas kijken naar de andere zaken (ook beslist meer werk).
De distributie riem zou niet goed gespannen kunnen zijn en daardoor iets versprongen
Het kan ook zo zijn dat de afdichting van 1 van de verstuivers / gloeipluggen niet goed is
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('462a61478f5255435ea731cfdef3a0d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12198251, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 12:30
door Marijn & Simba
Denk niet dat Marc wat heeft aan die "garage", maar klinkt als iets simpels.
T is altijd iets simpels dat bij een Laro ellende veroorzaakt...
Marc, controleer eerst je kleppen even voor je overhaast teveel uit elkaar haalt.
Als daar wat mis zit ben je zo klaar. Even de kop eraf is nog niet het werk, maar een hele motor uit elkaar ben je weer 3 dagen verder.
Als dat pof pof geluid meer bonken ín de motor is, is het je inspuiting. Als het echt lucht is wat eruit komt via het filter (bij benzinemotoren noemen ze dat backfire) is er iets met kleppen.
110 nou nog niet klaar? Tijd begint te dringen he.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b09322c5d40c1b461c4dc48b5203f91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12198374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 13:25
door LarostamMarc
Allemaal bedankt voor het reageren!
Ik ga zometeen even de kleppedeksel eraf halen en de boel is bekijken en controleren.
De motor is deze keer niet bij de BV Asveld afgesteld hiervoor ben ik naar een beroeps gegaan
De defender begint al op te schieten. Volgende week word ze bij de spuiter Javablack gespoten. (tot die tijd moet ik nog gigantisch veel schuren)
Verder zeggen foto's meer dan duizend worden en aangezien ik nog een irritantie lightweight moet servicen voor ik kan gaan schuren hier 2 foto's :p
Voor het overhauling project
[url=http:/ IMG_2669.JPG --> mod_embed_images_loadimage('5308fd72176bdb9addaa95b2cc8cfe86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpublic.bay.livefilestore.com%2Fy1p7B0rDzsb5x6727kSmr-EYsVGmiqpVcD2wSskQk55q7EW9__Ziwza1ypX5mu90XfjqYBmDvM4hszJ0hcZ9-d5kA%2FIMG_2669.JPG', 'http://public.bay.livefilestore.com/y1p7B0rDzsb5x6727kSmr-EYsVGmiqpVcD2wSskQk55q7EW9__Ziwza1ypX5mu90XfjqYBmDvM4hszJ0hcZ9-d5kA/IMG_2669.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpublic.bay.livefilestore.com%2Fy1p7B0rDzsb5x6727kSmr-EYsVGmiqpVcD2wSskQk55q7EW9__Ziwza1ypX5mu90XfjqYBmDvM4hszJ0hcZ9-d5kA%2FIMG_2669.JPG', '', 12198622, 600, 600, 'Loading image ...', false); ]start defender[/url]
Huidige toestand
--> mod_embed_images_loadimage('e0b8c251c8cca0393ac3548f108d28ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ftinyurl.com%2Flarosofar', 'http://tinyurl.com/larosofar', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ftinyurl.com%2Flarosofar', '', 12198622, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En ja het is dezelfde auto
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 17:45
door Marc vd K
Ok ik heb de deksel er afgehaald en de kleppen gecontroleerd. Die zaten allemaal goed.
Ik hoor een vreemd zuigend geluid, valselucht in de inlaat, wanneer ik de nokkeas beweeg om de kleppen te controleren.
Het lijkt als er een inlaat klep niet werkt. Ik krijg nu overigens de motor helemaal niet meer lopend......slaat wel aan maar meteen weer af.
Dus of een kapotte klep of de distributie riem?
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 19:04
door Erik One-ten+LW
Ik twijfel erg over je distributieriem.. Als ie verkeerd zou staan, kan dat enkel als je spanrol los is gekomen. Hij slaat niet zomaar een paar tanden over. Een losse spanrol zorgt volgens mij voor een slappe riem en dus meer problemen.
Ik geloof er niet zo in dat een riem íneens een paar tanden verspringt.
Als je kleppen goed lijken, zou ik de kop lichten.
Succes, enne..Fijn gevoel als je One-ten klaar is kan ik je vertellen
Erik
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 19:28
door Marc vd K
Als ik zo kijk hoe het gegaan is. Ik rij dagelijks in mijn LW nu ik die 110 aan het opknappen ben. (deadline is 28 juni en die ga ik zo niet halen:p) Ik heb bijna een jaar geweldig gereden met mijn nieuw gereviseerde 2.5NA blokje. Alleen rook bij het starten. Goed op toeren komen en snel ook. Die morgen had ik er al 6km mee gereden en toen was er niets aan de hand.
Daarna ben ik weer gaan rijden (20km deze keer) maar na z'n 6 km ging het erg snel bergafwaards.
Het lijkt mij dat als het een verbrande klep is dat dit geleidelijk gaat? in ieder geval toch niet in 10 min van goed naar erg erg slecht?
Als het de spanrol is zou dit wel logisch zijn want die schiet van zijn plaats en daarna helemaal los en vervolgens verschiet hij op de tandwielen.
Ik denk even hardop, ik heb er wel wat verstand van maar niet zo erg veel.
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: za 29 mei 2010, 21:52
door Eddie Kapitein
Geloof niet dat de distrubitie een tandje is verschoven. Denk eerder dat er een klep is blijven hangen en daarna de zuiger er tegenaan gekomen.
Dit betekent dat de klep dan krom is en niet meer afsluit. Zou een compessietest laten doen.
Re: 2.5NA diesel
Geplaatst: zo 30 mei 2010, 19:45
door Marc vd K
Ik heb de compressie gemeten. Bleek in cilinder 2 en 3 erg slechte compressie te zijn. Dus koppakking leek me zo.
Kop er meteen afgehaald en ja hoor tussen 2 en 3 een gat van 4 mm. Morge meteen een nieuwe pakking halen kop terug en ik ben weer onderweg. Alleen bedankt voor jullie reacties!!