Pagina 1 van 1
temperatuur meter blijft in het midden staan
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 14:30
door Roy B
Hallo,
Al vanaf dat ik de auto heb blijft de temperatuurmeter in het midden staan. Het daat hier om een 2,5N/A uit 1984. Hij blijft exact in het midden staan en blijft daar dan ook staan?
Wat zou dit kunnen zijn.
- Termostaat
- Verkeerde termostaat (zomer winter)
- Weerstand van het klokje verkeerd
of nog iets anders?
Gr,
Roy
Re: temperatuur meter blijft in het midden staan
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 22:25
door sjeroens
- ik neem aan dat je de koelwatertemperatuur bedoeld-
als je het contact uit zet valt de wijzer terug? Als hij blijft staan meter kapot?
voeler kun je controleren door de draad tegen blok aan te houden, als de wijzer vol uitslaat dan kan je voeler wel eens kapot zijn. deze is makkelijk te vervangen en kost niet veel.
-kan ook nog de draad zijn die van de voeler naar de wijzer (klok) loopt ergens een ieniemieni lekstroom. => even doormeten
-Thermostaat(klep) regelt de koelwaterstroom. Bij koude motor loopt het koelwater via een korte weg (motor word sneller warm) en bij een bepaalde temperatuur gaat de thermostaat open (82graden?)
en dan gaat de warme koelwater via de radiator (om af te koelen)
- Het zomer winter verhaal gaat meestal over de lucht inlaat (in de winterstand gaat de lucht bv via de uitlaatspruitstuk om op te warmen) weet niet hoe dat bij jou zit
wat ik zou doen:
1. check voeler (door te kijken wat er gebeurt als je het contact los haalt (neem aan dat het al elektrisch is)=> wat gebeurt er met de wijzer: los = minimaal, kort gesloten wijzer volluit, dan is het de voeler, dus een nieuwe halen.
2. verandert er nix biij het verhaal van de voeler: tijdelijk nieuwe draad trekken en bovenstaande herhalen
3. maak nog even een extra massa draad bij bovenstaande handelingen
4. gebeurt er nog steeds nix? = dan is waarschijnlijk je wijzer/ klok kapot. en dat betekend dus vervangen (en ik zou de voeler ook vervangen)
bij het bovenstaande ben ik uitgegaan dat de wijzer/ voeler elektrisch is, Ik neem aan als dat niet het geval is en de leiding gevuld is met vloeistof dat die dan kapot is.
sccs,
j.