Pagina 1 van 1

Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 12:11
door D&G
We zitten hier een beetje te brainstormen over het vervangen van de Mini door een Freelander.

Nu lees ik hier maar ook op andere fora niet zoveel over eventuele aandachtspunten. De koppakking van de 1.8 schijnt een zwak punt te zijn maar na vervanging is dit opgelost.

Is de Freelander net zo eenvoudig in onderhoud als een 109 of 110 (88 of 90) of moet je toch meer aan de garagisten overlaten.

Wat zijn de overige aandachtspunten? Wat is een acceptabele km stand?
Is de V6 betrouwbaarder dan de 1.8?
Is de automaat wel betrouwbaar?

Het is een auto voor een paar duizend km per jaar (Mini is 6 jaar oud en heeft 37k)

Ik verneem graag van u!

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina


Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 12:23
door plaetje
ten eerste; het is geen 109 of 110
in de eerste zit een 1,8 BMW motor in
ten tweede; het is niet alleen de koppakking ook de rail die onder in het blok zit moet een zwardere zijn tevens de inlaat pakking moet een silicone (groen/blauw) zijn.
ten derde; doe er een externe waterpomp in (koelt beter)
ten vierde; let er op dat er een goede fisco koppeling in zit.
verder ben ik zeer tevreden over mijn freelander 1,8 4 deurs

plaetje
een leven, leef het

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 13:40
door bareld
De 1.8 K-series is geen BMW motor hoor. De TD4 diesel is een BMW maar de 2.0 diesel (L-series) en de benzinemotor in een Freelander zijn rover producten.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 14:05
door rodietje
De 1.8 is de bekende rover K-motor; zeer innovatief en extreem licht in gewicht. Inderdaad nogal wat koppakkingsproblemen, maar als de aanpassingen eenmaal zijn gedaan (andere multi layer koppakking, andere sterkere olierail, andere plaatsing van de thermostaat, nieuwe kopbouten) gaat het meestal wel een tijdje goed.

Verder kan de aandrijflijn wl eens voor problemen zorgen; de vcu kan kapot gaan wat dan weer voor problemen kan zorgen voor de Intermediate reduction drive of het achterdiff (allemaal duur). Moet wel zeggen dat deze problemen minder vaak voorkomen dan men doet vermoeden.

Als auto gewoon erg fijn en leuk rijden. Onderhoud is belangrijk (zoals bij iedere auto...), maar kun je in theorie wel zelf doen (behalve het uitlezen van de computer).

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 14:38
door VeeTee
Gerard,

Zoals je wellicht op het Prikkersweekend gezien hebt, hebben wij (sinds feb.) nu ook een Freelander erbij, dit ter vervanging van de Twingo die mijn eega total loss gereden heeft na een slip in de sneeuw.
Hij is van 2000, heeft de BMW dieselmotor met 155 dkm op de teller. Fijn wagen, rijd heerlijk. Nog geen ervaringen met onderhoud of defecten gehad.

Als je e.e.a. eens in detail wilt zien/ervaren dan mag je gerust eens langs komen!

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 15:23
door Apke
Hoewel wij pas kort een Freelander 1.8i uit 2000 (5 deurs) hebben moet ik zeggen dat de auto goed bevalt.

Nee, het is zeker geen 109 als het gaat om wegligging, motorvermogen, afwerking, enz. Het is een nette auto die kan meekomen met het moderne verkeer, zowel qua snelheid, wegligging en interieur.
Het spartaanse wat ik het "echter" Landrover gevoel vind ontbreekt compleet. Stuurbekrachtiging, rembekrachteging enz. enz. maken het tot een auto waarmee iedereen ze wegrijd.
Wat mij wel opviel waren de korte versnellingen in combinatie met een soepele motor. Dit geeft het gevoel dat de auto behoorlijk wat kracht heeft.

Tja, de onderhoudspunten ....... er is genoeg materiaal te koop in de verschillende (web)shops en met een werkplaatshandboek moet je volgens mij een heel eind komen.
Met de motorkap open zie je voldoende ruimte om je handen te kunnen bewegen als je gaat sleutelen, met andere woorden: het is niet helemaal volgepropt

Tot nu toe zeer tevreden.
Als je in de buurt van Arnhem bent (Huissen), kom gerust even langs voor een bak koffie en een stukje sturen in een Freelander.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c5cc957c9b09e5f2121cc3c17f5347a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12167222, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 15:45
door G-men (Gargamel)
De 1.8 heeft idd nogal eens last van de koppakking; wat makkelijk te verhelpen is met een wat dikkere koppakking. Volgens mij is dat zelfs bij veel wagens preventief al gedaan. Vervelend is alleen als je er eentje treft waarbij dat niet gebeurd is.

De V-6 is een heerlijk blokje, echter toen ie erin werd gebouwd al een wat gedateerd blok. Echt land-rover dus.
Wel oer betrouwbaar, soepel, niet extreem veel vermogen en een verbruik naar verhouding tot zijn leeftijd, relatief hoog dus. Hoewel dat ook in hevige mate afhankelijk is van je rechtervoet. Maar de mini-cijfers ga je echt niet halem met de freelander.
Visco hoor ik ook weleens langskomen. Vooral omdat de freelander van het oude model volgens mij 3% meer vermogen op de achterwielen hebben als op het voorwiel.
M.a.w. de visco wordt continu gebruikt. en slijt vooral als hij koud is, wat sneller als normaal.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 19:04
door D&G
Is een FL Hardback om te bouwen naar een Soft?

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina


Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 19:19
door Apke
Als ik zo het plaatwerk bekijk van onze 5-deurs dan zou ik zeggen nee ..... niet zonder slijptol of zaag.

Geen idee hoe het met de 3-deurs versie is.
Het raam van de achterdeur leent zich er in iedere geval wel voor.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3dbc7d98e3dbf2c0ef205a9c347b6e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12167937, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: zo 23 mei 2010, 21:23
door Michel
de 3 deurs is volgens mij zonder problemen om te bouwen van hard naar soft. Ik heb een hardtop, die kan je er met een paar klemmetjes loshalen afhalen. De haakjes voor de bevestiging van de softop zitten er volgens mij zelfs al in

____
Landrover 90 uit 1985 & een Freelander Td4 uit 2000
beide-landrovers.jpg --> mod_embed_images_loadimage('befbb11810308c25235fe518fcecc55b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffotos.dotmol.nl%2Fbeide-landrovers.jpg', 'http://fotos.dotmol.nl/beide-landrovers.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffotos.dotmol.nl%2Fbeide-landrovers.jpg', '', 12168275, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2010 19:23 door Michel.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: ma 24 mei 2010, 13:58
door rodietje
Zowel de 1.8 als de v6 rijden we hier. Inderdaad is de v6 een lekker rijdend blok, maar niet zo betrouwbaar als hierboven wordt vermeld. Ook veel koelingsproblemen en koppakkingsproblemen; een van de redenen waarom dit echter minder onder de aandacht komt is omdat er nu eenmaal veel minder v6 freelanders rondrijden dan andere varianten... Natuurlijk is het verbruik soms wat schokkend voor niet rangerover v8 mensen!

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: ma 24 mei 2010, 14:23
door Erik Vos
Gerard :
ga eens bij
Autobedrijf Jansen & Jansen
Middenweg 82
1394 AM Nederhorst den Berg

langs hij kan je alles over de freelander vertellen

Hij staat mij met mijn disco td5 ook met raad en daad bij

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: wo 26 mei 2010, 19:17
door Sytze_RR1970
De 3 deurs hardtop is makkelijk te vervangen door softtop. Ik zou alleen niet weten waarom... hardtop is veel comfortabeler en hup! zo eraf. Softtops zie je nog wel eens op ebay staan.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: wo 26 mei 2010, 19:21
door Sytze_RR1970
Mijn vrouw heeft een 1999 'Commercial' met 2.0 Di (rover) motor. Onlangs laten omkeuren naar geel kenteken. Gegeven leeftijd weinig BPM bijbetaald, en wel een flink bedrag betaald voor laadvloer eruit laten halen, bank erin en ruitjes erin.
Staat nu 130000 op de teller en wij hebben -op binnenlopend water na / zie ander draadje- geen problemen met de auto. Doet het leuk in het terrein. Rijdt plm 1 op 10. Top is zo 140 ofzo en harder wil je echt niet met die diesel; de auto zou veel meer kunnen hebben.
Wat ons betreft een hele fijne auto
(en oh ja: trekt 2000kg op de trekhaak)
Succes!
Sytze

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: wo 26 mei 2010, 20:59
door Dennis101
Misschien toch een idee om hem dan toch eens na te laten kijken, want de topsnelheid van een 2.0 Di hoort een stuk hoger te liggen (iets boven de 160 km/h) en het verbruik een behoorlijk stuk lager (1 op13 a 14 bij redelijk stevig rijden).
De afgelopen jaren zijn wij met onze TD4 op vakantie geweest en reed een vriend van ons mee met zijn 2.0Di.
Het verbruik van zijn 2.0 Di was altijd wat lager als die van onze TD4 en de topsnelheid nagenoeg gelijk, alleen als het wat bergop ging zag je dat hij wat snelheid verloor en de TD4 accelereert een stuk levendiger. De 2.0 Di maakt wel merkbaar meer geluid.

Dennis B

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 02:33
door Oscar
Gerard,

Ik zie je draadje nu pas, een vraag: WAAROM??

De Mini is een heerlijk rijdende kart waar je overal mee uit de voeten kunt.
Gewoon een LW erbij en je bent compleet.. Anders wordt Stiggy jaloers als je 'm weer 'ns laat staan..

Ik heb zelf een TD4 gehad waarmee ik 70K km heb gereden in 1,5 jr: lekkere auto maar heel anders dan een Mini en op geen enkele manier te vergelijken met een Series.
De 1.8 schijnt een beetje te "slap" te zijn voor de auto van ca. 1600kg. Een TD4 (niet interessant voor jullie km's) is een veel prettiger motor.
Let erg goed op wat je koopt, zeker bij FL's is het uitgevoerde onderhoud [niet door een / de meeste LR dealer(s) ] erg belangrijk.
Doe de "Visco-test" voor aankoop

Ik vraag me af of een grijs-kenteken hardtop voldoet aan de eisen wanneer je er een softtop op zet.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 03:40
door Madcap
Kwam net uit Helmond en reed naast zo'n ding..... Zou het niet doen...

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 10:19
door D&G
@Madcap : Dank voor deze zinvolle opmerking

@Oscar

We willen de Holtkamper ook eens richting Zuid Europa trekken. En hoe fijn ik het ook vind om in Stiggy te rijden, de Cote d'Azur vind ik net iets teveel van het goede op met 80 km/u te doen.

Daarnaast is de Mini inderdaad een heerlijk rijdende kart maar bij meer dan 100 km rijden begin je die harde vering wel zat te worden. Daarom is de overweging er om de Mini te vervangen.

Het zal dan ook gewoon een V6 worden met de mogelijkheid om er een soft top van te maken. Diesel is totaal niet aantrekkelijk met de wegenbelasting.

Ik bel je wel als ik op pad ga voor een FL, mag jij de visco test doen voor me! ;-)

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina


Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 12:57
door Oscar
Goede argumenten, maar er bestaan ook 90's-softtop-benzine.
Hebben jullie die nog overwogen?

Geef maar een gil wanneer je gaat kijken, 2 zien meer dan 1.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 14:59
door D&G
Wat een plezier!

Net even bij ACS geweest om te kijken naar een paar FL's

De eerste gestart met een booster. Liep meteen netjes (1.8) en wegrijden maar. Bochtje naar rechts: herrie! Bochtje naar links: Herrie.

Viscokoppeling....

Tweede Freelander 1.8 gestart met booster, pook voelt wat weeïg aan, remmen lopen aan. Zal na een paar keer remmen wel weg zijn. Rijden maar. Remmen blijven aanlopen. Ruik ik daar een paar koppelingsplaten? Hmmmm.... Schakelen gaat steeds beroerder..... Krijg hem niet in z'n achteruit.... Dan maar terug!

Dan nummer drie: 2,5 V6 automaat. Maak deze maar in orde voor een proefrit maandag as. Wat leg je bij de Mini als we inruilen? Mwha. Klinkt aardig in de buurt. Komen we wel uit.

Maandag dus proefrit en een bijl mee om de knoop door te hakken.

Iemand nog opmerkingen? Sta er altijd open voor

Oscar, wat doe je maandagmiddag rond 13:00?

D&G

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 15:09
door Oscar
Gerard,

Gaat het om de zwarte uit 2001?
En ik mag aannemen dat ze jou geld geven voor de Mini, anders gaat er iets niet goed...

Helaas ben ik aan het werk op maandag, maar woensdag zit ik er voor een beurt van de FL2.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 15:23
door D&G
Oscar

Ze geven mij geld toe. Nog niet genoeg maar ze zitten in de richting. Hoe zijn jouw ervaringen met ACS?

Gerard

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 17:01
door Oscar
Zie pm.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 17:23
door Madcap
Graag gedaan. Maar serieus, ik zou niet in zo'n Honda willen rijden

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 17:25
door D&G
Madcap Schreef:
-------------------------------------------------------
> Graag gedaan. Maar serieus, ik zou niet in zo'n
> Honda willen rijden

Het feit dat het een Honda achtige LR is maakt hem alleen maar betrouwbaarder. Zou jou toch aan moeten spreken.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 17:30
door Marc-my-Words
Of dit dan wel serieus is ... maar goed, ik zou ook geen FL overwegen.
Om even in stijl te blijven: ik vind t net een Berlingo op hoge hakken.

Alleen al de nadrukkelijke berichten dat een FL toch echt in het terrein kan meekomen ... *
Die doen mij denken aan de boodschap dat er ook aardige Duitsers zijn.
Dat geeft toch altijd te denken.

Marc (dieóókeenpaaraardigeduitserskent)

* Is dus net zoiets als de opmerking dat een Defender net een auto is.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 17:49
door Dennis101
Ach, een Defender is van oorsprong toch ook maar een namaak Jeep.

Dennis B

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 17:56
door D&G
Wil niet vervelend doen maar de twee eerste ervaringen met de FL waren meer dan Land Roverachtig!

Zonder gekheid: Ik vind het best een leuke wagen. Een RAV4 vind ik ook leuk. Vergeet niet dat het een vervanger is voor de Mini van mijn vrouw. Zij zal er dus het meeste in rijden. En ja: Ze heeft een kapsalon.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 18:04
door Oscar
Een Freelander is in het terrein niet te vergelijken met een Defender, die discussie hoeven we niet aan te gaan.

Maar wanneer je een leuke, handige straatauto wilt die ook nog alle weggetjes aan kan die een normaal mens op z'n vakantie tegenkomt dan is het een top-auto.
Je kunt ook kiezen voor een Jap o.i.d., maar gelukkig blijven er mensen merk trouw..

Beter een Freelander dan een Puma Defender..

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 18:09
door D&G
Wist niet dat een FL ook het terrein in kon. Heb wel een dure Landcruiser vast zien staan in Zeewolde die er door een SIIa uitgetrokken moest worden dus ze zullen mij dan toch ook wel helpen als het nodig is?
P1000546.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3054fb352e2ffbe29ff13c9aa7906bd0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Fdebbie.gerard%2F100670%2FP1000546.jpg%3Fderivative%3Dmedium%26amp%3Bsource%3Dweb.jpg%26amp%3Btype%3Dmedium%26amp%3Bver%3D12744731970001', 'http://gallery.me.com/debbie.gerard/100670/P1000546.jpg?derivative=medium&source=web.jpg&type=medium&ver=12744731970001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Fdebbie.gerard%2F100670%2FP1000546.jpg%3Fderivative%3Dmedium%26amp%3Bsource%3Dweb.jpg%26amp%3Btype%3Dmedium%26amp%3Bver%3D12744731970001', '', 12189057, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: do 27 mei 2010, 18:30
door Bram109
Doe dit maar eens met een series of defender na:



Bram.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: vr 05 nov 2010, 11:13
door Huub
Na recente ervaringen met een 1.8 van een vriend kan ik alleen maar zeggen dat ik hem nooit zou kopen. Zag er leuk uit reed goed maar na 3 maanden 5500 Euro kosten, motor koppakking met desatreuze gevolgen, en problemen met de visco unit en met de bak.....
Kan je nog beter een V8 disco aanschaffen :-)

Huub.

Re: Overweging Freelander

Geplaatst: vr 05 nov 2010, 11:39
door D&G
Huub

Wij hebben de Freelander nu zo'n 6 maanden en er waren wel een paar kleine dingetjes maar die zijn door ACS zonder problemen opgelost. Hij rijdt heerlijk en mijn vrouw is er helemaal happy mee.

Ik ken echter een paar mensen met een Disco.....

Gerard