Pagina 1 van 1

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: do 01 jan 1970, 01:00
door der-rudi
Uit mijn eigen "archief"

----------------------------------------------------------------------
\Re: Koelwater zender
Auteur: Dennis101 (---.speed.planet.nl)
Datum: 25-01-2004 00:03

100 grC-35 ohm,
90 grC-50 ohm,
80 grC-68 ohm,
70 grC-95 ohm,
60 grC-127 ohm,
50 grC-180ohm,
40 grC-250 ohm,
30 grC-390 ohm,
20 grC-510 ohm.

Met dank aan Yuri,

Dennis B.
----------------------------------------------------------------

groeten

snowlaro.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d330cb44ec69129c08b69b5d2f54bc8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpe1hlv.nl%2Fprikfoto%2Fsnowlaro.jpg', 'http://pe1hlv.nl/prikfoto/snowlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpe1hlv.nl%2Fprikfoto%2Fsnowlaro.jpg', '', 12162020, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Der-rudi
[pe1hlv.nl]

bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: do 20 mei 2010, 21:10
door Rickske
Beste Prikkers!

Sinds januari heb ik een 2,25d 5 lager in mijn laro. dat koste wat moeite want hij kwam uit een vroege 110 en daardoor zijn sommige dingen net wat anders. In principe ben ik er erg blij mee. Trekt snel op en wil best gaan zegmaar. Het enige is bij harder dan de 80km/uur loopt de koelwater meter ernstig richting rood. Heb al 1 nieuwe opnemer hier geplaatst maar geen verschil. ook heb ik hem eens omgewisseld met de wijzer van de brandstofmeter. zelfde nivo. Vandaag een infrarood thermometer gekocht. stukje gereden. als ik "bang" werd de auto aan de kant gezet en ff gemeten: 85 graden. De wijzer zit dan nog wel voor rood, maar scheeld niet veel. Nou dacht ik dat 85graden een redelijke bedrijfstemperatuur was?

Onder aan de radiator gaat t met 65 weer t blok in..

Ik heb geen mechanische koelfan maar een electrische Kenlowe aan de voorkant van de radiator gemonteerd, deze heeft 2 snelheden maar gebruik alleen de "vol aan"
Er zit een nieuwe waterpomp op.
Er zit momenteel geen thermostaat in.

Moet ik aan een koppakking-probleem denken of gewoon een mechanische fan scoren?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aed0d12ad29d644c9227d332a672239a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12154419, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: do 20 mei 2010, 21:30
door Eric&Betty Boop
Lees dit draadje ook eens.

Jij gebruikt nu waarschijnlijk de temp. sensor van de 110 waar het blok origineel in zat.
Je hebt nu dus een temp. sensor van een serie 3 nodig om je meter de juiste waarde aan te laten geven.

Edit: 85 graden is een prima waarde.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('950e8de3a8f1053473e443540f4f3713', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12154532, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4d048677d43c9fed8c2a97ae93324a8d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12154532, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2010 19:34 door Pepé le Pew&Betty Boop.

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: do 20 mei 2010, 21:51
door Nick
Klopt je brandstofmeter wel? Dus tank vol=meter vol en tank leeg=meter leeg? Anders kan het ook nog aan het beruchte spanningsregelaartje liggen. De temperaturen die je hebt gemeten zijn trouwens prima, de wijzer moet bij 85 graden ook echt nog niet in het rood komen. Je moet inderdaad wel de temperatuurzender van een Series hebben, en geen van een 110 want dan klopt het sowieso niet. Koppakingprobleem zou ik echt nog niet aan denken, want dan moet je bubbeltjes in je radiateur zien of een rookgordijn achter laten (meestal dan, uitzonderingen daar gelaten) ik zou pas aan de koppaking twijfelen als je de andere dingen echt 100% uitgesloten hebt. Dus vooral je meter en zender e.d. checken.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: do 20 mei 2010, 22:08
door Exfietser
Uit jouw verhaal maak ik op dat waarschijnlijk de aanwijzing op het dashboard niet klopt. Lekke koppakking kun je uitsluiten met een compressietest en door te kijken of er water bij de carterolie zit.
Zonder thermostaat wordt de motor namelijk nauwlijks warm. Ik heb ook wel eens gereden zonder thermostaat en het blok een 2.25D kwam bij 20 graden omgevingstemperatuur gedurende de hele rit niet echt op bedrijfstemperatuur.

Heb je de juiste sensors bij de juiste meters? Het is mogelijk dat in een 110 andere sensors gebruikt zijn als in een series 3. En de sensor en de meter horen bij elkaar als een meetsysteem. Is jouw wagen een 12 volt versie? Dan kun je eens kijken of je 10 volt spanningsregelaar nog in orde is. Als die defect is gaan overigens alle meters in de fout.

Een infrarood thermometer geeft geen erg nauwkeurige meting als je niet de juiste voorzorgs maatregelen neemt. Het is dan eerder bruikbaar als indicatie. De reden is dat de toestand van het stralend oppervlak zeer belangrijk is. Meten op roestig staal van het motorblok geeft een hele andere waarde dan een wit of zwart geschilderd oppervlak. Terwijl de temperatuur hetzelfde kan zijn. Bij dure profesionele meters moet ook altijd een stralingsfactor in het apparaat worden ingevoerd. En daar hoort ook een calibratie procedure bij. Vaak wordt er gecalibreerd met een Zwarte straler die op een bepaalde bekende temperatuur wordt gebracht. Zo'n zwarte straler is een bol of cilinder van pure koolstof en heeft een bijna ideaal stralings oppervlak. Die heeft dan de factor 1. Roestig staal heeft dan bijvoorbeeld een factor 0,8 o.i.d. Als je dan 100 graden meet op roestig ijzer wordt dat na omrekening dus 80 graden werkelijke temperatuur. Bij een zwart geverfde radiator moet die factor dan 0,9 zijn bijvoorbeeld om keurig netjes de juiste waarde te krijgen.
Het beste kun je meten met een thermometer die in cv-instalaties gebruikelijk is. Gewoon direct in de koelvloeistof.

Overigens is 85 graden een mooie temperatuur. Voorop gesteld dat je meter goed is ingesteld. Maar die meter zal toch niet helemaal onzin vertellen. Als die er 5 graden boven of onder zit is er nog niet veel aan de hand.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2010 20:13 door Exfietser.

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 00:47
door Rickske
inderdaad heb ik de 12volt versie. vorig jaar al een keer een nieuwe 10volt spanningsregelaar er in gedaan, maar daar ik een digitale fluke heb kan ik die niet goed op werking controleren. Maar mischien geeft deze wel te veel spanning af. Was er niet iemand die hier een nieuw circuitje voor bedacht had?

Ik heb de temperatuur van 85 graden gemeten op het zwart geverfde deel van het motorblok tussen de kopbouten. Ik hoef me hier dus geen zorgen over te maken?

Als ik de dop van de radiator afhaal als hij warm is komt er toch koelvloeistof uit?

Wat is eigenlijk de "gevaarlijke" temperatuur?
Ik heb de aansteker test al gedaan met olie van de pijlstok, maar die knetterde niet dus ik neem aan geen water in het carter. Ook stijgt het pijl niet. verbruik is minimaal.

Heb nu al de 2e temperatuur opnemer er in, besteld op partnummer voor de s3 diesel.

Ik heb nog een mechanische VDO temperatuursensor/meter, maar deze heeft de verkeerde schroefdraad. Weet iemand of voor h et 2,25d blok hier een adaptor voor te koop is?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b803ec0fccb4dd4d5b554335ad049d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12156368, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 01:11
door Rickske
Overigens, Hij rookt alleen wat Zwarte rook met optrekken. Met constante toerentallen of langzaam optrekken zie je nix. De zijkanten van t blok zijn mooi schoon en droog.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('690bfe0add170f448f4f92ce44079ba4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12156528, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 01:54
door Joost88
ik vind 90 graden een mooie temperatuur. Hij moet eigenlijk niet gaan koken, dan is het goed.
Als de mijne tegen de 100 graden aan geeft maak ik me niet eens zorgen.

Zwarte rook is geen probleem als er vermogen geleverd moet worden.

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 15:24
door Robert
85 C is op zich een mooie temperatuur.
Maar de thermostaat verwijderen is niet handig.
Behalve dat de motor langzamer op temperatuur komt - en bij kleine stukjes helemaal niet - bestaat de kans dat de motor te heet wordt omdat de doorstroomopening te groot is geworden. Daarmee circuleert de koevloeistof te snel door de radiateur, waardoor deze te weinig tijd heeft om zijn werk goed te doen, Ik weet niet of dit bij laro's kritisch is maar boij sommige andere auto's zeker.
Thermostaat erin en de openingstemperatuur van de thermostaat (staat er op) moet vrijwel gelijk zijn aan de gemeten temperatuur, anders heb je een probleem.


Robert

LW88 - DAF328

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: za 22 mei 2010, 00:40
door Rickske
hallo iedereen en bedankt voor alle tips.
Vandaag heb ik de spanningsregelaar achter het dashboard vervangen, geen verschil. Kan het zijn dat als de dynamo een te hoge spanning afgeeft en dat de spanningsregelaar daardoor ook afwijkt? Geen idee hoe dat ding werkt namelijk. Kun je de spanningsregelaar ook afstellen?

Wel ff langs t tankstation gegaan, hoewel hij nog niet leeg aangaf ging er 58 liter achter in, ik geloof dat er 65 in de tank gaat dus veel scheelde t dan ook niet. Ook heb ik maar de draad naar de sensor vervangen. Niet dat ik dacht dat hij massa maakte maar gewoon, ff zeker. Dan had hij ook direct in t rood moeten staan.

Ik weet dat er vroeger op de prik een lijstje was met de correcte weerstanden en daarbij behorende temperaturen die je kan meten. Maar helaas mist er nog steeds een deel uit het archief.
Zit nu te denken om de optionele capillaire meter aan te schaffen.. die past hopenlijk in t gat waar de sensor nu in zit. Ik wil graag de temperatuur juist in kunnen schatten. En vooral uitsluiten dat er iets mis is.

Helaas heb ik geen compressie test-set. Maar als ik in de 3 doortrek haal ik met gemak 72-74 km/uur. Ook afremmen op de motor gaat prima. Dus je zou denken, Compressie zat.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0c29bbf42113db665831d7a8cbb92a08', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12161729, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: za 22 mei 2010, 00:42
door Rickske
Ok, morgen zet ik de thermostaat er weer in. kijken of er verschil is. ik heb er hier een liggen van ik geloof 72 graden. Dan rijd ik in ieder geval niet met een onderkoelde motor.

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: za 22 mei 2010, 16:56
door Rickske
Kijk die lijst zocht ik! Dank u Rudi, Dennis B en Yuri,
Nou blijkt dat beide temperatuur sensoren te weinig weerstand geven bij gemeten temperaturen. Heb ze in en bak warm water aan de multimeter gehangen en met de infrarood thermometer de temperatuur bepaald. Bij 50 graden gaf volgens de tabel van Yuri de sensor 68 ohm dus 80 graden weer.
beiden zijn van het merk Intermotor.

Verder heb ik vanmorgen de spanningsstabilisator van gister weer vervangen voor het circuitje met een 7810. Dus over de juiste voedingsspanning hoef ik niet meer na te denken.

Bedankt voor alle tips, ook die ik via de PB kreeg.
Hopen dat met (weer) een nieuwe sensor het beter gaat.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b64ccf567662f2da740c84a9a3b2c44f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12163671, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: bedrijfstemperatuur series 3

Geplaatst: za 29 mei 2010, 00:13
door Rickske
Nu met 4 verschillende sensoren. alle 4 geven ze andere waardes. Die van Intermotor gaven nog het meest aan. Heb die die het minst afweek (95 graden ipv 100 bij 35 ohm) gemonteerd. Krijg nu de meter niet meer in het rood.

Bedankt voor alle hulp! En, ben best blij met de 7810 dat ik nu ook accuraat mn tank uit kan lezen.. ofnouja, zo accuraat als de sensor zullen we maar zeggen!

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b43f2301430a02c1c2ab6dc1dab95fef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12197048, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2010 22:42 door Rickske.