Pagina 1 van 1

heviger brommen TD5

Geplaatst: di 18 mei 2010, 18:26
door Erwin 110TD5
Afgelopen meivakantie op pad geweest naar Frankrijk met de Defender. Heerlijk geweest, alleen had ik liever 1 dag regen gehad en 9 dagen zon in plaats van andersom

Wat opviel..bij het rijden op de autobaan met ca. 1600kg sleurhut erachter begon bij ca. 90 km/h de motor behoorlijk en storend zwaarder te brommen, om vervolgens boven de 100 (je mag 110 met een aanhanger daar...) daarmee op te houden en weer op een "normaal" geluidsnivo te komen. Dit was niet eenmalig maar eigenlijk altijd. Het leek me eerst aan het toerengebied te liggen maar helling op, zou ik dan dit fenomeen ook verwachten bij een lagere snelheid...dat was niet het geval

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]

Re: heviger brommen TD5

Geplaatst: di 18 mei 2010, 19:43
door Marc-my-Words
Dag Erwin,

Wat betreft het eerste: Als je niet verder was gegaan als Z-België dan was de verhouding wellicht naar wens geweest. Wij waren 10 dagen weg en hadden slechts een dag die regenachtig was -- voor de boer was het nog steeds te weinig. 't Was er wel koud en winderig, desondanks ook zonder sleurhut, maar in een tent, toch uit te houden. (De boer was dus overall niet blij: kou en nauwelijks regen geeft geen grasgroei.)
M.b.t. de brom: een resonantie? Kan zelfs van de banden komen, en zo'n resonantie kan als ie niet te nadrukkelijk is pas optreden naar wat langer eenzelfde snelheid, dus typisch bij het sleurhut-gebruik? Zelf had ik ook wel het gevoel dat net onder de 100 alles wat zwaarder bromde als net boven de 100 dus komt het me - zonder het gehoord te hebben - toch wel bekend voor. Met de overdrive was dit effect er overigens niet wat wijst op een combi van motor-brom samen met iets anders.

Groeten Marc

Re: heviger brommen TD5

Geplaatst: di 18 mei 2010, 23:45
door bareld
Zit die brom ergens tussen 2200 en 2500 rpm?
Ik, en vele andere, TD5 rijders hebben daar last van. Zijn vele theorieen over. Oorzaken bv gescheurd uitlaatspruitstuk, Losse handremschoenen die rammelen. (trek eens voorzichtig je handrem wat aan als je die brom hoort) Onbalans in de aandrijfasssen. Versleten kruisjes, etc etc.
Bij mijn TD5 Disco ook last van en nog niet helemaal opgelost. Het lossen van de handremkabel heeft iets geholpen en ik heb een resonantiekiller op de tussenbak geplaatst wat wel iets help. Weg is het nog niet.

Op deze foto linksonder zie je die resonantiekiller zitten.
Heeft iemand die blokken ijzer vaker gezien?


defender2007_engine.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c20728c1b9424f69d8614d44eaa9b8f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyonline.co.za%2Fspecs%2Fspecs_images%2Fdefender2007_engine.jpg', 'http://www.landyonline.co.za/specs/specs_images/defender2007_engine.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyonline.co.za%2Fspecs%2Fspecs_images%2Fdefender2007_engine.jpg', '', 12143354, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: heviger brommen TD5

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 10:03
door Erwin 110TD5
Ik heb geen toerentellert.... Zal de nanocom er eens aanhangen tijdens het rijden. Gisteravond tijdens een ritje ook dit fenomeen geconstateerd, bij dezelfde snelheden als met een sleurhut...

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]

Re: heviger brommen TD5

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 10:53
door Marc-my-Words
Dag Erwin,

Een toerentellert is heel soms handig - dit is zo'n moment(je).
Het is evenwel ook makkelijk bij benadering met de oude vertrouwde hoofdreken-methode.

Aangenomen dat je een standaard tussenbak hebt en ± standaard bandenmaat dan rijdt je in de 5e bij een kleine 2500 toeren al ruim 100 km/u, en dus bij 2000 toeren zit je op ± 80 km/u (de genoemde 2200 toeren zit dus precies aan de ondergrens van jouw brom).
(Met een overdrive wordt dat dan 2000 toeren bij die ruim 100 km/u, dat is dus - als je geen pech hebt met die overdrive - een oorstrelend feest, of je ook een zware sleurhut vooruit krijgt is evenwel de vraag.)

Interessant is dat ik die brom ook wel herken, zei het niet ernstig of verontrustend, en dat ik hem eigenlijk alleen in de 5e zonder overdrive ken. Ik denk dus dat het een samenlopen van verschillende kleinere hummen is, motor+versnellingsbak+tussenbak -- als die hummen net goed opelkaar zijn afgestemd dan kan je resonantie krijgen, een resonantie die je dan bij andere combi's niet terughoort.

In de 4e rijd je ± 60 bij 2000 toeren, in de 3e ± 50, in de 2e ± 40, in in de 1e ± 30 (dit alles bij benadering, en steeds minder nauwkeurig).

Als je het precies wil weten dan kan je ook een keertje een rekensommetje met de versnellingsbak-verhoudingen, tussenbak- en eindoverbrenging en bandenmaat doorrekenen (in een spreadsheet zetten). Als je het goed doet dan kom je dicht bij de realiteit.

Marc