Voor de LT76 kenners, een paar vragen
Geplaatst: di 18 mei 2010, 00:31
Heren LT76 kenners,
Het volgende doet zich voor…
Ik ben bezig een overdrive in te bouwen in mijn ‘very late’ Series IIA (6 cilinder van 1971) die origineel al voorzien is van de Series III LT76 met synchro op de 2de ,3de en 4de versnelling.
H. Jansen heeft de overdrive perfect gereviseerd en met de beschrijving en alle benodigde delen die er keurig bij zitten verloopt (verliep) het inbouwen kinderlijk eenvoudig.
Nadat ik de kasteelmoer weer op z’n plek had viel me alleen iets anders op, het tandwiel dat nu zichtbaar is mist een behoorlijk stuk van 1 tand.
(zie album) [www.mijnalbum.nl]
Heel het ding bekeken, maar het is echt maar 1 tand. De rest vertoont, voorzover ik zien kan relatief weinig slijtage en er missen zeker niet nog meer tanden. Het lijkt op de foto’s misschien of er een soort ‘braam’ aanzit, maar dat is niet zo. Er is alleen een flink stuk weg.
Ook het tandwiel dat eruit gekomen is lijkt nog netjes, geen rare beschadigingen in ieder geval. Ik wil nu toch het deksel onder de transferbak halen zodat ik de andere tandwielen ook kan controleren, iets heeft dit veroorzaakt en dat moet toch haast een flinke klap geweest zijn…
Voor de goed orde, de bak is natuurlijk al lang niet nieuw meer, maar schakelde tot nu toe keurig zonder bijgeluiden en liep zelfs zonder gejoel op hogere snelheden. Voor zover ik weet is het nog de orginele bak (de motor is wel gewisseld) en ik weet niet of ‘ ie ooit gereviseerd is. De auto wordt niet voor zwaar terrein-rijden of voor het trekken van aanhangers gebruikt (’t beestje is na 39 jaar met pensioen ? )
En dan de vragen;
Is het mogelijk het beschadigde tandwiel te verwisselen zonder de hele bak uit te bouwen en de transfercase van de hoofdbak te scheiden? Kan deze ‘tussenas’ eruit geschoven worden?
Zoniet, mag ik er dan vanuit gaan dat de schade aan het tandwiel geen schade aan de overdrive zal toebrengen en kan ik deze veilig inbouwen? (het uitgekomen tandwiel is immers ook niet beschadigd, wie weet hoelang ‘ ie al zo gedraaid heeft)
Hoe heet dit tandwiel eigenlijk, en wat doet ‘ie precies? Ik heb in de partslist zitten zoeken maar ik vind het niet echt duidelijk allemaal…
Bij voorbaat dank!
Groet Harro
Het volgende doet zich voor…
Ik ben bezig een overdrive in te bouwen in mijn ‘very late’ Series IIA (6 cilinder van 1971) die origineel al voorzien is van de Series III LT76 met synchro op de 2de ,3de en 4de versnelling.
H. Jansen heeft de overdrive perfect gereviseerd en met de beschrijving en alle benodigde delen die er keurig bij zitten verloopt (verliep) het inbouwen kinderlijk eenvoudig.
Nadat ik de kasteelmoer weer op z’n plek had viel me alleen iets anders op, het tandwiel dat nu zichtbaar is mist een behoorlijk stuk van 1 tand.
(zie album) [www.mijnalbum.nl]
Heel het ding bekeken, maar het is echt maar 1 tand. De rest vertoont, voorzover ik zien kan relatief weinig slijtage en er missen zeker niet nog meer tanden. Het lijkt op de foto’s misschien of er een soort ‘braam’ aanzit, maar dat is niet zo. Er is alleen een flink stuk weg.
Ook het tandwiel dat eruit gekomen is lijkt nog netjes, geen rare beschadigingen in ieder geval. Ik wil nu toch het deksel onder de transferbak halen zodat ik de andere tandwielen ook kan controleren, iets heeft dit veroorzaakt en dat moet toch haast een flinke klap geweest zijn…
Voor de goed orde, de bak is natuurlijk al lang niet nieuw meer, maar schakelde tot nu toe keurig zonder bijgeluiden en liep zelfs zonder gejoel op hogere snelheden. Voor zover ik weet is het nog de orginele bak (de motor is wel gewisseld) en ik weet niet of ‘ ie ooit gereviseerd is. De auto wordt niet voor zwaar terrein-rijden of voor het trekken van aanhangers gebruikt (’t beestje is na 39 jaar met pensioen ? )
En dan de vragen;
Is het mogelijk het beschadigde tandwiel te verwisselen zonder de hele bak uit te bouwen en de transfercase van de hoofdbak te scheiden? Kan deze ‘tussenas’ eruit geschoven worden?
Zoniet, mag ik er dan vanuit gaan dat de schade aan het tandwiel geen schade aan de overdrive zal toebrengen en kan ik deze veilig inbouwen? (het uitgekomen tandwiel is immers ook niet beschadigd, wie weet hoelang ‘ ie al zo gedraaid heeft)
Hoe heet dit tandwiel eigenlijk, en wat doet ‘ie precies? Ik heb in de partslist zitten zoeken maar ik vind het niet echt duidelijk allemaal…
Bij voorbaat dank!
Groet Harro