Pagina 1 van 1

LANV-0040

Geplaatst: vr 14 mei 2010, 11:22
door Barranco
Ik heb een 109 S3 2.25D ex def. Bj.1983 Grijs kenteken.
Op het kenteken staat bij bijzonderheden:
T.G.K.: LANV-0040
Vanmorgen navraag gedaan bij de RDW in Arnhem.
Met LANV-0040 als vermelding mag er geen aanhanger achter, dus 0 kg trekgewicht.

Wie weet de juiste weg om wel trekgewicht op het kenteken te verkrijgen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2010 11:12 door Toon.

Re: LANV-0040

Geplaatst: vr 14 mei 2010, 11:25
door Bart74
Via Land Rover Nederland kun je misschien een trekverklaring op chassisnummer aanvragen.

Heb ik al meerdere malen gedaan bij Defenders

Bart

Re: LANV-0040

Geplaatst: vr 14 mei 2010, 12:24
door Marijn & Simba
Geel of grijs kenteken?

De auto kan t, dus moet t ook op kenteken te zetten zijn.
En anders blijft t beperkt tot 750kg... In de praktijk doe je niks verkeerd, alleen dat eeuwige gezeur op papier... Wat wil je met de auto allemaal willen trekken?
Ambulances? Paardewagen? Of de sleurhut?

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcd9953279ed197ac1280a37bf42bb8b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12117588, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LANV-0040

Geplaatst: vr 14 mei 2010, 12:49
door Barranco
Hoi Marijn en Simba,

Het betreft een grijs kenteken.

Ik heb een tandemasser die ik er mee wil trekken.

Re: LANV-0040

Geplaatst: vr 14 mei 2010, 13:10
door Marijn & Simba
Welk bouwjaar is ie van?

Zoals Bart al aangaf: zie een verklaring trekgewicht van LR NL te krijgen, weet alleen niet of dat ook kan voor voertuigen die geen SALL******** chassisnr hebben.
(Ongetwijfeld komen de goeroes op dat gebied nog langs )

Nogmaals: de auto kan het technisch gezien hebben, alleen heb je die vermelding TGK LANV-0040 en das niet handig (ken de exacte inhoud er niet van). De meesten hier met een ex-MoD hebben LANV-1015 en daarmee kan praktisch alles. Maar aan dat gegeven heb je nu helemaal niks.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('88dc02dec4cfa2ecc751c0db84d13a01', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12117808, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LANV-0040

Geplaatst: vr 14 mei 2010, 13:39
door Dennis101
Zoals al diverse malen geschreven is zijn er geen goedgekeurde trekhaken voor de militaire achterbalk, dus wat er ook op het kenteken vermeld is je zal niet verder als 750 kg komen.

Dennis B

Re: LANV-0040

Geplaatst: vr 14 mei 2010, 14:02
door Marijn & Simba
Das probleem 2 Dennis
Nog een moeilijke vraag voor jou:
Maar nu ga ik de militaire balk vervangen voor een civiele. Dan kan het dus wel?
Is het zo simpel?

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2690aae165aa24d361ad2b95eb44b30c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12118108, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LANV-0040

Geplaatst: vr 14 mei 2010, 19:59
door Dennis101
Strikt genomen heb je dan de constructie van de auto gewijzigd, maar ik verwacht niet dat er iemand zal zijn die hier over zal vallen.
De 1 tons versie had ook de hogere veerhanden en wel een civiele achterbalk, dus qua constructie is het geen bezwaar.
Ik ken voorbeelden die deze weg hebben genomen, waardoor ze toch een aanhanger tot 2000 kg (het maximum van de Brink 935 trekhaak) mogen trekken.
Voor mijn S2a FFR vond ik een civiele achterbalk geen optie, omdat de juist zo karakteristieke bumperettes dan niet meer zouden passen.
Voor mij geen probleem, omdat we nog een paar andere Land Rovers hebben met trekhaak die het volle gewicht mogen trekken.

Dennis B

Re: LANV-0040

Geplaatst: za 15 mei 2010, 13:16
door Marijn & Simba
OK, grappig, maar ik heb dus ook 1 ton laadvermogen, of is dat standaard bij een ex-MoD met LANV-1015 TGK?

Dus eigenlijk zou ik na de operatie van 24V ex-MoD met 1-ton naar 12V civiel 1-ton zijn gegaan...
Moet toch, want de achterbalk is zo rot als een malijer, valt me nog mee dat ie überhaupt nog hangt .
Zag ook dat de trekhaak er met wat kunst en vliegwerk aan gemaakt is dus jouw verhaal klopt dus als een bus: hij past normaal niet!

Voor de bumperettes heb ik al een oplossing bedacht, zodat ik ze er gewoon op kan zetten. Sterker nog, nu passen ze niet omdat er platen en vulstukken in de achterbalk zijn gelast door een van de vorige eigenaren
Straks met 3 bouten vastzetten en de buitenste platen een beetje schuin afslijpen zodat er geen gevaarlijk hoeken aan zitten.
In combinatie met spatlappen ziet dat er dan heel netjes uit (zonder ook) en het beschermt toch weer net wat meer tegen paaltjes, scharende aanhangers en lastige medeweggebruikers.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('628a48dd660e6f17375d3f4ddf6b53f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12122986, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LANV-0040

Geplaatst: za 15 mei 2010, 13:52
door Joost88
er is toch niemand die controleert of trekhaken goedgekeurd zijn?
Ik zou niet weten wie dat bij mij kan beoordelen en/of kan vertellen of ik wel of niet de originele haak heb, Voor veel auto's kunnen verschillende haken gemonteerd worden.
Als het gaat over het typeplaatje op de haak zelf dan is dat er zo opgemaakt van eender welke haak.

Ik heb zelf een losse kogel waarop staat dat hij 3,5 ton kan trekken. Is die dan goedgekeurd?

In mijn ogen gaat het er niet om wat er daadwerkelijk onder de auto hangt, maar wat er op de papieren staat.

Re: LANV-0040

Geplaatst: za 15 mei 2010, 14:11
door Marc-my-Words
Je hebt wellicht wel een probleempje als je een ongeluk krijgt met een losbrekende aanhager ....
Je zal dan uiteindelijk moeten aantonen dat een en ander minimaal aan de gebruikelijke veiligheidseisen voldoet.

Nu ja, alleen wanneer de verzekering de slimmigheid heeft om te ontdekken dat ze langs deze route lastig kunnen doen.
Verzekeraars zijn weliswaar fundamentele schade-beperkers maar bedenk ook dat daarbij hoort dat ze oop op het schade-beperk-vlak weer zeer schadebeperkend optreden: als de investering in het onderzoeken etc. te groot is beginnen ze d'r niet aan, vandaar dat de gemiddelde schaderegelaar ook maar een zeer gemiddelde kennis van zaken heeft.

Marc

Re: LANV-0040

Geplaatst: za 15 mei 2010, 14:31
door Dennis101
Van alle trekhaken (dus ook de adapterplaten e.d.) zijn bij het toekennen van de goedkeuring alle gegevens (inclusief mechanische eigenschappen en montagevoorschriften) opgeslagen.
Aan de hand van het fabrikaat en nummer is zo op te vragen waar deze trekhaak voor bedoelt is.
Wat dit betreft was het in de oude Nederlandse wetgeving beter geregeld als in de huidige Europese regeling, want voorheen moest het merk en type trekhaak opgegeven worden en werden deze gegevens in het kentekenregister verwerkt en op het kenteken bijgeschreven (bestelwagens) of werd een inlegvel verstrekt (personenwagens).
Nog eerder moest je zelfs met de auto en gemonteerde trekhaak naar de RDW om het te laten keuren, later waren de constructietekeningen voldoende en nog later kon je met alleen het doorgeven van het fabrikaat en typenummer van de trekhaak al terecht.

De losse kogel die je hebt is leuk, maar de gehele trekinrichting moet goedgekeurd zijn voor desbetreffende auto.
Dat wil zeggen, de kogel inclusief de adapterplaat en de bevestigingsmiddelen moeten aan de voorschriften van de fabrikant van de onderdelen van de inrichting voldoen.
Voldoet dit hier niet aan of zijn er onderdelen zelf gefabriceerd of gewijzigd, dan zal er een nieuwe typegoedkeuring nodig zijn.

Dennis B

Re: LANV-0040

Geplaatst: za 15 mei 2010, 14:53
door Marc-my-Words
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van alle trekhaken (dus ook de adapterplaten e.d.)
> zijn bij het toekennen van de goedkeuring alle
> gegevens (inclusief mechanische eigenschappen en
> montagevoorschriften) opgeslagen.
> Aan de hand van het fabrikaat en nummer is zo op
> te vragen waar deze trekhaak voor bedoelt is.
> Wat dit betreft was het in de oude Nederlandse
> wetgeving beter geregeld als in de huidige
> Europese regeling, want voorheen moest het merk en
> type trekhaak opgegeven worden en werden deze
> gegevens in het kentekenregister verwerkt en op
> het kenteken bijgeschreven (bestelwagens) of werd
> een inlegvel verstrekt (personenwagens).
> Nog eerder moest je zelfs met de auto en
> gemonteerde trekhaak naar de RDW om het te laten
> keuren, later waren de constructietekeningen
> voldoende en nog later kon je met alleen het
> doorgeven van het fabrikaat en typenummer van de
> trekhaak al terecht.
>
> De losse kogel die je hebt is leuk, maar de gehele
> trekinrichting moet goedgekeurd zijn voor
> desbetreffende auto.
> Dat wil zeggen, de kogel inclusief de adapterplaat
> en de bevestigingsmiddelen moeten aan de
> voorschriften van de fabrikant van de onderdelen
> van de inrichting voldoen.
> Voldoet dit hier niet aan of zijn er onderdelen
> zelf gefabriceerd of gewijzigd, dan zal er een
> nieuwe typegoedkeuring nodig zijn.
>
> Dennis B


Nu wordt het wel interessant wanneer er in een van de EU-landen ook trekhaken worden ingeschreven die "home-made" zijn.
Er is minstens een zo'n EU land, en niet het minste qua regelgeving, nl Zweden waar je een "home-made" haak gekeurd kan krijgen (weliswaar voor een "bescheiden 1200 kg als ik het goed heb, en achter een Hanomag, en ook waar het dan gaat om eenmalige "fabricaties" maar toch ... er kan meer als je denkt, vaak worden de EU-regels in landelijke wetgeving voor alle zekerheid strenger verwoord als nodig).

Het lastige is dat je dan via een U-bocht je goedkeuring moet verkrijgen.

Re: LANV-0040

Geplaatst: za 15 mei 2010, 15:06
door Frans Bonnes
Volgens mij kan dat in Nederland ook.

Je moet dan alleen met goede tekeningen en berekeningen bij de RDW aankomen.

fb

Re: LANV-0040

Geplaatst: za 15 mei 2010, 15:52
door Dennis101
Inderdaad Frans, dat is in Nederland ook mogelijk net als het volledig zelf bouwen van een auto o.i.d.
Je zal inderdaad wel met tekeningen, de berekeningen e.d. aan moeten komen net als de fabrikanten dat moeten doen.

Dennis B

Re: LANV-0040

Geplaatst: za 15 mei 2010, 18:13
door Marc-my-Words
En in Zweden lukt het dus ook met een meer doe het zelf-aanpak en daarbij ook nog eens zonder noemenswaardige keuringskosten (althans ik hoorde geen substantieel bedrag langskomen) -- er is daar een regeling voor dit soort doe-het-zelf gevallen, vandaar ook de beperkte trekgewichten.

Maar ... wie dus tesamen met een paar liefhebbers met een net doorgerekend ontwerpje komt is dus ook hier spekkoper.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2010 16:13 door Marc-my-Words.