Pagina 1 van 1
Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: wo 12 mei 2010, 17:10
door Boelo
Ik heb een kaapstander voor op mijn 110 gekocht. Nu lees ik vandaag dat er iemand een prent heeft gekregen voor het voeren van takkenvangers.
Een kaapstander op een Series steekt niet uit naar voren maar ligt mooi tussen de bumper en radiaotorpaneel, bij een 110 of 90 is dat anders, de kaapstander wordt gemonteerd vóór de bumper en steekt dus in z'n geheel uit naar voren. Mag dat?
Het exemplaar dat ik heb gekocht heeft wel een naar voren gekantelde A-Bar die naar mijn idee destijds werd gemonteerd met de bedoeling als afscherming te dienen van de lier en daarmee wat meer bescherming bood voor de objecten die je met een botsing zou kunnen raken. Maar of dit nog voldoet aan de huidige wetgeving weet ik niet.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f510b60b132cdb342de1d990712a7132', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 12107835, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: wo 12 mei 2010, 18:16
door Marijn & Simba
Ik zou t demontabel oplossen. Dus bij behoefte er op schroeven. Moet vast wel iets voor te verzinnen zijn waarbij je de ophangpunten van de voorbumper als basis gebruikt.
Nadeel is dan wel dat je de lier achterin een plek moet geven... Voordeel is dat je zeker weet dat je regelmatig 160 euro in de knip houdt en de moeite van die paar keer monteren beloond ziet, iedere keer als je een witte met blauwe en rode strepen en van feestverlichting voorziene auto tegenkomt
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be682077f230e7649279e06b0699c87e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12108265, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: wo 12 mei 2010, 18:21
door Leendert
Ik denk dat de oplossing bij de RDW ligt, vraag het daar eens.
Deze moeten jou precies kunnen vertellen aan welke eisen je moet voldoen.
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: wo 12 mei 2010, 18:55
door vossehoff
Helaas niet, RDW verwijst dan gewoon weer naar de Politie (iedergeval toen ik vragen had over wat wel en niet op een landrover mag).
Kortste weg is even bellen met een hoofdbureau en je vraag aan hun voorleggen.
gr Niels
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: wo 12 mei 2010, 19:09
door Marijn & Simba
En dan nog is t afwachten... want die geven t ook niet zwart op wit en dan heb je nog niks als ze zin hebben om je te bekeuren...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5d403ce5b93a9704208b31b9858e5ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12108700, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: wo 12 mei 2010, 20:35
door G-men (Gargamel)
Als ik zie hoe sommige normale winches gemonteerd zijn, kan ik me niet voorstellen dat een kaapstander lier niet mag. Dat is een heel andere orde als takkenvangers.
Of je nu door een kaapstander lier geraakt wordt of door de standaard bumper (voor onze modellen standaard een U-bint...) In beide gevallen is het geen goed idee.
Takkevangers zijn voor fietsers en voetgangers m.i. een stuk gevaarlijker, juist omdat ze een klein raakvlak hebben. (oftewel scherp) zijn.
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb een kaapstander voor op mijn 110 gekocht.
> Nu lees ik vandaag dat er iemand een prent heeft
> gekregen voor het voeren van takkenvangers.
> Een kaapstander op een Series steekt niet uit naar
> voren maar ligt mooi tussen de bumper en
> radiaotorpaneel, bij een 110 of 90 is dat anders,
> de kaapstander wordt gemonteerd vóór de bumper
> en steekt dus in z'n geheel uit naar voren. Mag
> dat?
>
> Het exemplaar dat ik heb gekocht heeft wel een
> naar voren gekantelde A-Bar die naar mijn idee
> destijds werd gemonteerd met de bedoeling als
> afscherming te dienen van de lier en daarmee wat
> meer bescherming bood voor de objecten die je met
> een botsing zou kunnen raken. Maar of dit nog
> voldoet aan de huidige wetgeving weet ik niet.
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: wo 12 mei 2010, 20:42
door Joep
heb zelf een equipe lierbumper op mijn 90. De lier haak zit ook aan de voorkant vast en steekt behoorlijk uit. Nog nooit last mee gehad, ook vandaag met de APK niets over gehoord.
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9c2a4d341e152f89e6b115060c9ec9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 12109175, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: wo 12 mei 2010, 21:12
door Exfietser
Een gevalletje Baas-bovenbaas. Zo'n hijsblok tegen je knar lijkt me ook niet alles.
dsc0608bordernd1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('df2f47ed19618487c9cb67c0316d7fc6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg515.imageshack.us%2Fimg515%2F4715%2Fdsc0608bordernd1.jpg', 'http://img515.imageshack.us/img515/4715/dsc0608bordernd1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg515.imageshack.us%2Fimg515%2F4715%2Fdsc0608bordernd1.jpg', '', 12109326, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: wo 12 mei 2010, 22:41
door Marc-my-Words
En dat heet dan nog wel "Protection Civile".
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: do 13 mei 2010, 03:04
door Dennis101
Dergelijke voertuigen krijgen (in elk geval in Nederland) een speciaal kenteken, omdat ze niet aan de wetgeving voldoen.
Dennis B
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: do 13 mei 2010, 03:53
door Madcap
Je mag accessoires op je auto monteren die ten tijde van toelating in nederland toegestaan waren. Je mag bv geen spiegels op je spatbord van je 2007 Defender monteren, maar wel op een SII uit 1958. Als je een probleem (=ongeval) krijgt en het komt voor dan zal er wel aan je gezonde verstand getwijfeld worden. Je bent verplicht om te zorgen dat je je medeweggebruikers zo min mogelijk in gevaar brengt. Maar dan kun je beter helemaal geen auto meer rijden... Blijft het gezonde verstand over. Suc6!
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: do 13 mei 2010, 08:17
door Larosaurus
Ik heb zelfs van mijn warn al een aantal keren bij de apk het rollenvenster eraf moeten halen omdat het uitstak.
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: do 13 mei 2010, 11:09
door wschutte
Bij een Series past het in het tijdsbeeld maar waarom wil je een kaapstander op je 110 wil zetten? Groet, Wecher
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: do 13 mei 2010, 18:43
door Marijn & Simba
Misschien omdat Boelo niet afhankelijk wil zijn van zijn accu maar liever van het vermogen van zijn motor gebruikt maakt...
Al ben ik zelf nu ook veroordeeld tot een elektrische lier....
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5d079630fa45583f9ab1fac5dffdf59a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12114102, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: do 13 mei 2010, 18:47
door Frans Bonnes
Even een heel andere vraag:
Hoe ga je die kaapstaander aandrijven?
fb
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: do 13 mei 2010, 19:49
door Disco
Bij een Series past het in het tijdsbeeld
wat een onzin in de eerste jaren was een kaapstander gewoon op een 90/110/range gewoon leverbaar
Theo
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: vr 14 mei 2010, 00:59
door wschutte
Ho, ho, mijn vraag was geen oordeel maar gewoon belangstelling naar de argumenten voor het kiezen voor een kaapstander. Dus kwalificaties als "wat een onzin" voor je houden graag.
Re: Kaapstander; mag dat op een 110?
Geplaatst: vr 14 mei 2010, 13:36
door Boelo
Bedankt voor jullie reacties.
Het is aannemelijk dat je inderdaad accessoires uit de tijd dat de auto geleverd werd mag monteren.
Gezien de regelgeving rond de Bullbars,
[www.verkeerenwaterstaat.nl]
, denk ik dat ik de A-Bar met lier (kaapstander) mag voeren.
De wetgeving spreekt over;
"Een bullbar is een constructie aan de voorkant van personenauto's (waaronder terreinwagens) en bestelwagens. Die constructie is oorspronkelijk bedoeld als bescherming tegen aanrijdingen met wilde dieren. In Nederland heeft de bullbar weinig nut. Wel is het zo dat de bullbar zorgt voor ernstig letsel bij het aanrijden van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers. Sinds 25 mei 2007 gelden er Europese regels voor bullbars. De kern van deze regels is: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar. Bullbars behoren niet altijd tot de standaarduitrusting van een auto. Er zijn ook bullbars verkrijgbaar voor montage achteraf. Ook die moeten aan de strenge veiligheidseisen gaan voldoen. Een typegoedkeuring voor zo’n bullbar geldt alleen voor de automodellen waarop hij is getest."
... De kern van deze regels is: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar.,
ik denk dat men er hier voornamelijk vanuit gaat dat Bullbars op nieuwe auto's werden geplaatst, daar waar de fabrikant hard z'n best deed om de voetganger bescherming optimaal te maken met zoveel mogelijk 'zachte' delen en kreukelzones. Deze inspanningen werden teniet gedaan door de stalen Bull- en A-Bars.
In het geval van een LR is er geen sprake van een kreukelzone of relatief voetgangers vriendelijk ontwerp.
Ik denk dat ik de lier gewoon monteer en net zo voorzichtig aan het verkeer deelneem zoals ik altijd al doe!
Bedankt voor de reacties.
En oh ja, @ Wecher: ik vind een kaapstander gewoon mooi en past wat mij betreft in het tijdbeeld van een vroege 110 en 90.
@ Frans: De aandrijving gebeurt via een as vanaf de krukas poelie naar de kaapstander, deze heeft een vrijloop en inschakel stand voor zover ik weet.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2010 11:38 door Boelo.