Pagina 1 van 1

koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 18:10
door Paul Kampeerrover
Ik heb ivm slijtage van de oude de slave vervangen en krijg de boel niet goed werkend.
Ik heb de ontluchtingsnippel aan de boven zijde, volgens mij zit er geen lucht meer in, maar zeker weten doe ik dat nu ook niet meer.
Ik heb gezocht via de zoekfunctie, maar zaken als: auto horizontaal zetten, nippel openzetten en voeistof door laten lopen, eerst nippel open en dan koppeling intrappen, andersom, het heeft allemaal niet geholpen.

Ik dacht nog appeltje-eitje........................

Wat zie ik over het hoofd??

Groet, Paul

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 18:25
door Jan Willem
Heb je helemaal geen druk of zit je pedaal te laag/te hoog?

Hoeveel heb je al doorgepompt.

Mij is het in mijn eentje (lees 1 persoon en geen auto) gedaan.


JW

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 18:28
door Paul Kampeerrover
Het is moeilijk te zeggen of ik veel of weinig druk heb. Het pedaal "hangt "in 2 veren.
Ik voel niet veel druk.
Ik heb ondertussen 1/3 liter dot 3 erdoor gepompt

Groet, Paul

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 18:36
door Erik One-ten+LW
Onderop gewoon dicht zetten en met het pedaal korte snelle slagjes blijven geven. je zult in het reservoir belletjes zien komen. Kan effe duren, maar zo lukt het mij altijd.

Erik

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 18:42
door Boelo
Hoi Paul, het hydraulische systeem eerst zo goed mogelijk ontluchten, eerst druk opbouwen; dit doe je door een paar maal achter elkaar het pedaal langzaam helemaal in te drukken, een tweede paar handen draait dan de ontluchtingsnippel op de sleeve even open om de lucht te laten ontsnappen (met ingedrukt pedaal). Je herhaalt dit net zo vaak tot dat er bij de sleeve geen lucht meer ontsnapt bij het opendraaien van de ontluchtingsnippel.
Als het goed is kun je dan ontkoppelen, het kan zijn dat je pedaal nog wat 'luchtig' aanvoelt maar naar verloop van tijd ontlucht het systeem zich verder en heb je een 'hard' pedaal.

Succes
Boelo



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2010 17:10 door Boelo.

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 19:37
door Paul Kampeerrover
ik heb alle mogelijkheden die jullie mij tipten geprobeerd.
Geen resultaat.
Zou er een verschil zijn tussen de slave van een lt 76 en een lt77?

De koppeling werkte tot vóór de vervanging prima. Ik heb het spul alleen vervangen omdat ik bij controle merkte dat het nivo gezakt was en er een druppel hing aan het vliegwielhuis op de plek waar de slave gemonteerd zit.

Groet, Paul

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 19:40
door G-men (Gargamel)
Yet another brilliant english design zoals Jeremy Clarkson ongetwijfeld zou zeggen.

De slave cilinder zit redelijk horizontaal, en als b.v. je voorveren wat ingezakt zijn is de ontluchtingsnippel niet langer het hoogste punt. Dan blijf je bezig. Wat je ook nog even kunt proberen is de wagen met de neus iets omhoog zetten.
Ikzelf ontlucht hem meestal als ie nog niet in de belhouse zit. Slave vertikaal houden met de ontluchtingsnippel naar boven. Dan loopt ie zo door vanuit het reservoir. Moet je alleen even het beugeltje van de slang loshalen.

Gerrit

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 19:44
door Paul Kampeerrover
En het pedaal niet ingedrukt ?

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 19:57
door Scratch
Hoi Paul,

Heb je de Jodenkoeken methode van Anton al geprobeerd !?
Slang aan de ontluchtings nippel en deze in een Jodenkoeken bakje met vloeistof (Dot 4 toch ??)
Zo voorkom je dat er lucht me terug gezogen wordt.

Werkt altijd !!

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('f292bcbfdd415044ab2fea0e92e956af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 12096738, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 20:15
door Joep
Weet je zeker dat je master cylinder nog ok is? Anders blijf je pompen

Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ebb1a076481bf623b9dbfbe1742e8db', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 12096817, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 20:29
door Paul Kampeerrover
Heb ik, mijn buurman heeft zo'n mooie officiele fles voor dat soort doeleinden.

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 20:30
door Paul Kampeerrover
De koppeling deed het prima. Slave is uit voorzorg vervangen

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 20:53
door Roelie
Er zit verschil in de sleeve cilinder tussen lt76 en 77 bij een 76 zit de flens verder naar achteren op de cilinder dan bij de 77.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2d8aac1e6087433f67287ca02f3f257b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 12097006, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 21:50
door Joep
Heb bij de mijne ook lang zitten tobben. Eerst slave vervangen omdat er druppels uit het vliegwielhuis kwamen. Daarna nog even slecht. Bleken toch de rubbers in de master te lekken. Als er geen lucht meer uit de slave komt tijdens ontluchten heb je toch ergens anders een probleempje.
succes

Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0c8f8a75be37c8c100374218e6137460', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 12097356, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het is gelukt!!

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 22:45
door Paul Kampeerrover
G-men ( Gerrit) kwm met de verlossende tip.
Omdat ik toch de twee slaves wilde vergelijken had ik de cilinder even losgemaakt van het vliegwielhuis. Ik toch nog efkes het nippel even opengedraaid, ongeveer 1 seconde en weer dicht.
Toen ik zag dat de 2 cilinders gelijk waren de cilinder weer gemonteerd en toch ff proberen. Ja hoor, gelukt!!

Het grote verschil met remmen ontluchten is dat je bij remmen veel beter aanvoelt of ie hard is. Bij de koppeling merk je dat niet, tenminste bij een oneten diesel uit '86.

Heren, allemaal dank voor de tips!!

Groet, Paul

Re: koppeling ontluchten, wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst: di 11 mei 2010, 11:07
door D-men
Hoeft niet, er zit geen trugslagklepje in het systeem.
Vandaar ook dat soms een dagje wachten helpt als er lucht in de leiding zit, dat kruipt dan naar boven.

Gerrit


Paul Kampeerrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> En het pedaal niet ingedrukt ?

Re: Het is gelukt!!

Geplaatst: di 11 mei 2010, 11:09
door G-men (Gargamel)
Good to hear !

Gerrit