Pagina 1 van 1

200 of 300 Tdi?

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 08:06
door art1
Gents,

Over voor en nadelen van de 200 en 300 Tdi is al e.e.a. voorbij gekomen op dit prikbord..maar toch.
Welke van de 2 geniet de gootste voorkeur?

De 200 Tdi
Is makkelijker in te bouwen (geen steunen verplaatsten)
Is zuiniger?
Is betrouwbaarder?

De 300 Tdi
Iets sterker (niet merkbaar)
Moeilijjker in te bouwen
Iets stiller / verfijnder

Op bovenstaande afgaande lijkt de 200Tdi de beste keus? En kan de huidige versnellingsbak (het eerste type Lt77) dit allemaal wel aan of is het zinvol een bijpassende nieuwere bak te overwegen?

Grt Art

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 10:45
door paul be
de 300TDi past op een R380. er is wel een conversie-kit.

maar ik zou gaan voor de 200TDi, makkelijker en misschien wel ietske beter (minder problemen met de kop).

defender 110 300TDi

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 11:02
door De Waldpiek
de lt 77 kan het wel aan , zeker met de 1:6 tussenbak met lage ratio
overweeg je een andere tussen bak met 1:4 dan is het nog geen probleem hangt van je rechtervoet af en wat je achter je wagen gooit kwa gewicht aanhanger.

groet Nimrod

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 13:16
door Jurriaan
Ik zou het af laten hangen van de specifieke blokken die je kunt vinden. Bewezen weinig kilometers, een bekende lijst met eigenaren, garantie van de verkoper, een standkachel die 'm regelmatig heeft verwarmd in de winter... Zijn wel dingen die ik belangrijker zou vinden dan de keuze tussen 200 & 300Tdi.

Mocht het een 300Tdi worden, ga eens bij Huub Pennings kijken. Die heeft 'm ingebouwd zonder te lassen aan z'n chassis. Neem aan dat jij ook niet wilt door dat fraaie gegalvaniseerde chassis.


Jurriaan.

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 16:08
door Mud Machine
Motorsteunen voor een 300Tdi kun je prima van een stuk zwaar hoekijzer maken dat je met bouten met vulbussen aan je chassis zet. Lassen dus niet nodig. 300Tdi met R380 schakelt en rijdt stukken lekkerder als een 200Tdi met Lt77.
300Tdi past ook zonder problemen voor een LT77 maar als je tot gaat ombouwen zou ij gelijk voor de R380 gaan.
Vermogen en koppel zijn gelijk. 200Tdi motoren zijn al minimaal 15 jaar oud dus hebben al het nodige achter de kiezen.

Defender 90 200Tdi
Defender 110 300Tdi
Discovery 300Tdi

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: do 06 mei 2010, 10:24
door Art1
hoi Jurriaan,

Daar heb je wel een puntje, echter zijn de meeste blokken die aangeboden worden UK import en vaak geen historie bekend.
Ook hebben de meeste blokken uiteraard vaak 100.000 mijl of meer achter de kiezen. Ga ervan uit dat een gebruikt blok altijd een risico met zich meebrengt.

Overweeg nog om een gereviseerd kaal blok bij bijv turner engineering aan te schaffen en dan de losse componenten her en der te verzamelen, wel duurder maar lijkt dat ik dan aanzienlijk minder risico heb.

En dan nog de bak die erachter zit, de huidige schakelt best soepel en doet wat hij moet doen, trek geen zware aanhangers en kom maar paar x per jaar in de heuvels..dus denk dat hij wel even volhoud achter een 200 of 300?

En ja...liever niet lassen in zo een mooi chassis ;-)

gr Art

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: do 06 mei 2010, 13:10
door Jurriaan
Als je naar revisie kijkt met nieuwe aanbouwdelen, is dit misschien nog een mooi alternatief: Er staat op een Brits forum nog een HS 2.8TGV te koop die alleen 3 minuten had proefgedraaid in een gecancelled project. Locatie Denemarken. Kost nog steeds een hoop geld, maar wel wat minder dan een nieuwe.

Dan moet je echter wél aan je chassis lassen. Of aan je schutbord eventueel. De turbo is anders dan een 300Tdi, en zo kom je in de knoop met je schutbord als je het blok wil gaan monteren voor een LT77 Defender bak of R380 short bellhouse. Het blok gaat er wel in, maar als je je uitlaat wil gaan monteren kom je in de knoop met je schutbord. Bij een RHD is dan het schutbord wel aan te passen, bij een LHD zit in dat zelfde gebied ook je gaspedaal.

Been there, done that. Wij hebben destijds snel een R380 bak uit de UK laten komen.


Jurriaan, die een mooi 300Tdi blok te koop had wegens aanschaf 2.8TGV, maar die wordt zaterdag opgehaald.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2010 11:34 door Jurriaan.

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: do 06 mei 2010, 15:01
door art1
Een 2.8TGV is voor mij iets te veel van het goede, zou dan eerder voor een Td5 incl bak gaan.
Toch wel weer twijfel, neigde naar een 200 TDi, maar heb van diverse kanalen gehoorde dat een 300 TDi met 380 bak, toch wel aanzienlijk soepeler rijd en schakelt.... en dan met bouten aan het chassis bouten ipv lassen....

Weer even over na gaan denken...

Gr Art

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: do 06 mei 2010, 16:24
door Jurriaan
En een 200Tdi/300Tdi met een R380 short bellhouse, da's ook nog een optie Heb je een R380 die precies dezelfde ruimte inneemt als een Defender LT77, en dus de motor niet verder naar voren als bij een 'gewone' R380.

[www.ashcroft-transmissions.co.uk]


Jurriaan.

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: vr 07 mei 2010, 13:38
door art1
Zou dus een 200Tdi met R380 short bellhouse moeten worden.. makkelijker te monteren en toch soepel schakelen?

Eens kijken wat er op het pad komt...

Re: 200 of 300 Tdi?

Geplaatst: vr 07 mei 2010, 14:32
door Mud Machine
En heb je al gekeken wat die short bell house R380 kost? En wat als er problemen mee komen, weer dure reparaties aan een zeldzame versnellingsbak.
Dan ben je wel genezen van dat plan denk ik. Ik zou het gewoon standaard houden met een 300Tdi en R380.