Pagina 1 van 1

Mil. Brandstofschakelaar

Geplaatst: di 04 mei 2010, 15:54
door Finn
Ik dacht dat ik deze vraag een jaar geleden al eens gesteld heb, maar ik kan het niet meer terug vinden in het archief.
Het brandstof peil van beide tanks wordt niet meer correct aangegeven (dit heb ik sinds ik een aantal dagen in kazachstan bij extreme regen over een piste gereden ben). Ik vermoed dus dat de contacten vol modder zijn.

Weet niet 100% zeker of hij op dit moment überhaupt nog iets aangeeft. Oorspronkelijk gaf hij te weinig aan, dus een volle tank was niet vol op de brandstofmeter. Het kan zijn dat hij nu helemaal niets meer aangeeft. Maar ik heb de ambu nu niet hier en kan dus ook niet kijken.

Ben van plan om dit binnenkort eindelijk eens te repareren.
Nou heb ik op de tank zelf (rechts voor) alle contacten al schoon gemaakt. De andere tank heb ik achter, daar kom ik niet echt bij zonder hem uit te bouwen. Hoop dus dat dat niet nodig is.

Nou ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk aan de tank schakelaar zelf.

4288399.jpg --> mod_embed_images_loadimage('805a8a3fda81108b3b8776fbcdb11203', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F4288399.jpg', 'http://up.picr.de/4288399.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F4288399.jpg', '', 12057758, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik zal hem dus uitbouwen en schoon maken.
Bestaat er hiervoor ook een schakelschema? Dus waarin je kan zien welke draden waar heen gaan etc?

Bedankt,
Finn

Re: Mil. Brandstofschakelaar

Geplaatst: di 04 mei 2010, 16:59
door Nick
Hoi Finn,

ik denk niet dat de problemen die jij omschrijft aan de schakelaartjes van je tankschakelaar liggen. Ik heb deze laatst uit elkaar gehaald (als je het voorzichtig doet lukt dat) om deze schoon te maken, omdat ze geen contact meer maakten. Het zijn gewoon 2 maakschakelaartjes, dus als die kapot zijn geeft je meter helemaal niks meer aan. ik denk eerder dat de door jouw genoemde problemen aan de vlotters liggen, of aan een massaprobleem. Als je tank geen goede massa maakt dan werkt je meter namelijk ook niet, de vlotter is eigenlijk gewoon een variabele weerstand die je meter aan de massa legt, afhankelijk van de weerstand geeft je tankmeter een bepaalde uitslag. Je kunt dus eens een massadraadje van je tank naar een goed massapunt leggen en kijken of dat iets uitmaakt. Om te testen of je vlotters goed zijn kun je een draadje van je meter rechtstreeks naar een vlotter leggen en dan met je hand de betreffende vlotter op en neer bewegen (je kunt er net bij door het tankgat als het goed is). Als het dan wel goed werkt ligt het inderdaad aan de schakelaartjes, maar dat vind ik onwaarschijnlijk als je meter nog wel iets doet, doet hij niks meer dan kan het daar inderdaad goed aan liggen.

Je kunt de schakelaartjes trouwens beter vervangen dan proberen open te maken, ik heb er ééntje goed open gekregen en schoon kunnen maken en dat was een ramp. De andere is afgebroken, en was niet meer te repareren. Ook het binnenwerk van de schakelaartjes is zodanig opgebouwd dat ze heel erg slecht schoon te maken zijn, en als je ze eenmaal opgeschuurd hebt schuur je er een bepaalde laag vanaf waardoor ze nog sneller gaan corroderen aan de binnenkant. Als de mijne het weer slecht gaan doen dan vervang ik ze gelijk door nieuwe, dat is makkelijker en het werkt beter. En het is ook geen pretje om de hele zaak meerdere keren uit te bouwen.

De schakelaartjes nieuw, bij Lrseries.com

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Mil. Brandstofschakelaar

Geplaatst: di 04 mei 2010, 18:51
door Iwan Stuifzand
Controleer ook even je spanningregelaar voor je instrumenten. Die zit ergens achter je dashboard weggewerkt.

Re: Mil. Brandstofschakelaar

Geplaatst: di 04 mei 2010, 19:08
door Exfietser
Een 24 volt ambu heeft geen spanningsregelaar. Het schema staat in de echolons die ik hier even niet bij de hand heb. Maar als je het verhaal van Nick volgt kom je er ook.

Arnold.

Re: Mil. Brandstofschakelaar

Geplaatst: di 04 mei 2010, 19:49
door die zijn onderweg
kijk dat hebben wij nou ook, soms doen ze 't soms ... njet. De tankschakelaar is vervangen (vooral 't retourkraantje eronder) maar dat was vanwege te veel lekkage. De vlotters geven juiste stand aan als je ze met de hand beweegt. Als de tanks 1/3 vol zijn geven ze 't, soms, ook goed aan. Zijn ze vol, geven ze veelteveel aan?? Een raadsel dus, rest: inderdaad die massa maar eens checken! Grt Martijn

Re: Mil. Brandstofschakelaar

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 01:06
door Finn
Bedankt, ik zal de vlotters nog eens bekijken. Ik dacht eigenlijk dat ik dit al gedaan had..
Is alweer een tijd terug.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Gr,
Finn