Pagina 1 van 1
Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: zo 02 mei 2010, 19:04
door Chris
Gezocht serieuze reacties, op het volgende.
Stel dat ik een differentieel met een andere overbrenging monteer in de achteras van mijn 109, en de snelheid gaat daarvan omhoog bij een lager toerental.
Moet ik dan de vooras ook doen, om schade aan mijn tussenbak te voorkomen als ik in 4 wd rij.
Wie kan hier een zinnig antwoord opgeven,zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben opgedaan.
Chris
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: zo 02 mei 2010, 19:20
door Apke
Stel dat je een overdrive monteerd, minder werk en hetzelfde effect.
De ervaring leert dat het toerental inderdaad omlaag gaat, maar de topsnelheid niet hoger wordt.
Wat jij wil heeft Hendrik een tijdje geleden verkocht. Conversie kits voor je diff.
Ik denk dat het motorvermogen echt bepalend is voor de topsnelheid van een Series. Rolweerstand, weerstand van de aandrijflijn en niet te vergeten de luchtweerstand (van een bushalte hokje) zorgen ervoor dat je niet echt veel harder kan.
Apke
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2899c0956d585070b06a5dbcebbe27d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12045703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: zo 02 mei 2010, 19:36
door Exfietser
Beide differentieels moeten uiteraard dezelde verhouding hebben anders gaat het fout. Het is een conversie die inderdaad nog wel eens gedaan wordt. Andere alternatieven zijn het plaatsen van een overdrive. Dat is er een die ik zou kiezen omdat je het ook uit kunt zetten. Het is ook mogelijk om je tussenbak aan te passen. De aandrijving in de lage gearing en dus de tereinmogelijklheden blijven dan hetzelfde. In hoge gearing kun je dan met hogere verhouding gaan rijden.
Ooit wilde ik dat ook graag maar ik ben er helemaal vanaf gestapt omdat mijn motor 2.25D daar gewoon de kracht niet voor heeft. Bij een 2.25B schijnt het beter te kunnen maar je wint er eigelijk niets mee. De topsnelheid gaat er niet omhoog van, en als je een berg opmoet, of een zuidwester storm op de afsluitdijk tegen hebt dan komt de wagen er niet tegen in. Dat is voordeel van een overdrive. Die kun je uitzetten. Het enige voordeel dat ik zie is een lager toerental en dus (mischien) minder kabaal. Een overrdrive schijnt ook nogal wat lawaai te kunnen maken.
Er zijn ook aanwijzingen dat een overdrive op de lange duur niet heel gezond is voor de motor. De krukas wordt zwaarder belast en slijt dus waarschiijnlijk harder. Het nieuwe rijden is ook bepaald uit den boze voor een landrover diesel. De 2.25D is een z.g. snelloper met een maximum van 4200 RPM. Die zijn gemaakt om met een hoog toerental te draaien waarbij de krachten op de krukas minder groot zijn. En de krukas is niet heel sterk.
Mijn grootste reden dat ik ooit een overdrive wilde was het verminderen van het lawaai in de kabine. Maar dat heb ik nu onder controle met geluids isolatie. Als je echt een hogere topsnelheid wilt moet je aan een andere sterkere motor. De 2.25 B en D. Hebben gewoon de power niet. Met wind mee heb je een hogere snelheid en met wind tegen een veel lagere snelheid. Ik vind het alles behalve ideaal.
Een hoop mensen zijn zijn het waarschijnlijk niet met mijn verhaal eens maar dit is mijn mening. En mijn keuze bevalt uitstekend.
Arnold.
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: zo 02 mei 2010, 19:59
door Phillip
Ik heb zeven jaar met een overdrive gereden en de auto is maximaal belast (de ambu) omdat er ook nog eens een roofrack op zit. Ik heb geen last gehad met de motor.
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: zo 02 mei 2010, 21:08
door Dirk109
Je zou het voor de toeren kunnen doen, voor de snelheid niet dan zou ik zelfs een andere auto kopen.
De 109 is nou eenmaal niet gemaakt voor deze hogere snelheden.Te denken valt dan aan remcapaciteit, stuurinrichting, tolerantie van de spooring etc.
Wil je echt sneller dan gewoon een hummer of zo
Dirk 109
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: zo 02 mei 2010, 21:11
door Phillip
Een hummer? Ben je gek of zo?
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: ma 03 mei 2010, 00:02
door ToyRoverlander
Quote De 109 is nou eenmaal niet gemaakt voor deze hogere snelheden. BS! Een 109" kan prima harder rijden. Ik toer met 100km/u, inhalen tot 110-120 en heb geen enkel probleem met stabiliteit, wegligging of wat dan ook. Ondanks dat mijne flink verhoogd is en op soepele veren staat. Heb wel goede remmen, schijven voor en achter..
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: ma 03 mei 2010, 02:22
door Exfietser
Quotetoyroverlander BS! Een 109" kan prima harder rijden. Ik toer met 100km/u, inhalen tot 110-120 en heb geen enkel probleem met stabiliteit, wegligging of wat dan ook. Ondanks dat mijne flink verhoogd is en op soepele veren staat. Heb wel goede remmen, schijven voor en achter..
Met deze veranderingen heb jij dus geen standaard series 109 meer, maar een ander vehikel gemaakt. Net zoals een bowler hoewel erg gaaf ook geen standaard landrover is. Waarschijnlijk heb jij ook geen 2.25D. In die zin klopt de opmerking dus wel.
Arnold.
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: ma 03 mei 2010, 02:32
door Exfietser
Ik zeg ook niet dat met een overdrive alles gelijk stuk gaat. Het maakt ook heel veel uit hoe alles wordt gebruikt. Een kennis van mij had ooit een nissan met uitgelopen krukas lagers. Motoren die gewoonlijk als onverwoestbaar te boek staan. Na een diagnose van het probleem kwam er uit dat de man altijd met een te hoge versnelling reed en dus een te laag toerental. Dat bleek hij dus inderdaad altijd te doen omdat hij dat lekkerder vond rijden. Daarna dus niet meer.
Als jij de overdrive gebruikt zoals de bedoeling is dus als een soort vijfde versnelling als het kan en anders niet hoeven er geen problemen te komen denk ik.
Fietsers weten als het goed is ook dat ze niet met een te groot verzet moeten rijden vanweg slijtage aan de knieen.
Arnold.
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: ma 03 mei 2010, 11:27
door ToyRoverlander
Quote In die zin klopt de opmerking dus wel. Uh, welke opmerking? Mijne of die ander? Ik wilde alleen maar aangeven dat als zelfs een verhoogde op zwabberveren staande Series prima harder kan rijden dat een standaard Series, met stuggere vering, origineel onderstel en lager zwaartepunt (mits het vermogen beschikbaar is) helemaal makkelijk wat harder kan rijden.
Heb idd geen standaard Series meer, verre van.
Om op de vraag van de OP terug te komen. Ja, voor en achter diff overbrenging moet altijd hetzelfde zijn, anders gaat er iets kapot. Persoonlijk zou ik een overdrive kiezen omdat die, zoals gezegd, uit te schakelen is. Je hebt een grotere keus in versnellingen. Maat van me had een 109 stationwagon, 2.25D (in erg goede staat tot ie een wervelkamer dropte en het blok sloopte) met 3.54 diffs en het reed op zich nog best goed. Kon rustig 100rijden op de vlakke snelweg. De 1 en 2 waren zelfs best fijne versnellingen. Maar in de 3 en 4 schoot het niet op. Het duurde dan ook lang voor je de 100 haalde, en als je heuveltje op moest zakte ie meteen terug. Je komt gewoon vermogen tekort. Hoe het met een 2.25B zou zijn, geen idee.
Het lagere toerental dat je krijgt door een overdrive of 3.54 diffs maakt niks uit. Zolang je geen volle belasting erop gooit met lage toeren. Dus niet volgas een heuvel op probeert te gaan in een te hoge versnelling met te laag toerental. Maar dat is voor geen enkele motor goed. Weinig oliedruk vanwege lage toerental maar wel een hoge belasting op de lagerschalen...... geen goede combinatie.
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: ma 03 mei 2010, 17:40
door offroadanimal
Chris,
Je topsnelheid gaat niet per definitie omhoog. De drijflijn wordt eigenlijk te zwaar voor de motor. Over het algemeen kun je prima rijden, zo rond de 100. Heb je flinke tegenwind kan het zijn dat je terug moet naar de 3de versnelling. Diezelfde wind mee levert je dan wel gelijk een top op van 130km/u. Dat is een beetje het simpele verhaal. Mijn ervaring is met een s2a stawag op 235-85-16 met een net gereviseerde motor op lpg en een roofrack op het dak en een 1:3.54 overbrenging. De meeste tijd rijdt het prima en is het een stuk rustiger in de wagen. Je brandstofverbruik wordt er naar mijn idee niet veel beter van, eerder slechter.
Groet, Sjoerd
Re: Snelheid opvoeren 109 ex def.
Geplaatst: ma 03 mei 2010, 22:38
door chris
Wat een tips, bedankt.
Eeen overdrive ben ik geen liefhebber van na alle verhalen die ik heb gelezen over snel stuk gaan van de overdrive en lawaai wat deze kan maken.
Van 1 naar 2 bij 20 km van 2 naar 3 bij 40 km van 3 naar 4 bij 60 km dat is zo het nu gaat. lekker rijd ie rond de 75 a 80 km per uur
Ik zal me neer moeten leggen bij de 90 km die ik nu haal en het geluid weg proberen te isoleren.
En als het me blijft storen dan heb ik binnenkort een hele mooie zwarte laro 109 2.25 D te koop en ga ik op zoek naar een 110 met een iets zwaardere motor.
Chris