Pagina 1 van 1
Dennis101 je advies is gewenst, ivm 4 naar 2 wiel aandrijving
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 10:26
door Richard
Beste Dennis en andere geinteresseerde,
Bedankt voor je uitleg en de kennis die je had mbt tot het probleem wat we hadden. Onze garage en een LR specialist uit Oirschot waar de auto voor een contra expertiece naar toe is gegaan hebben niets kunnen vinden. We hebben nu de achterwielaandrijving eraf gehaald en alles klint nu achter normaal. Nu is het verhaal dat de tussenbak 2x zo snel draait omdat de acheterwielaandrijving eraf is, als je nu 120km rijdt dan zou de tussenbak 240km krijgen te verwerken. Klopt dat? We willen binnenkort op vakantie maar twijfelen nu omdat we bang zijn dat we de tussenbak kapot rijden.
Alvast bedankt weer voor je advies!
Re: Dennis101 je advies is gewenst, ivm 4 naar 2 wiel aandrijvin
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 13:26
door G-men (Gargamel)
Dennis komt ongetwijfeld nog langs; maar mij lijkt een broodje aap verhaal.
Het toerental kan zowiezo niet wijzigen, tenzij je hardwarematig iets aanpast. Dif, tussenbak en v-bak verhoudingen liggen vast.
Als je gewoon in hoge gearing rijdt, verandert er voor de tussenbak, versnellingsbak en motor veranderd helemaal niets.
Als je de lage gearing gebruikt wordt het wat anders, maar dat is duidelijk.
Natuurlijk is het zo dat de vooras nu al het vermogen en koppel te verwerken krijgt, wat normaal gesproken over voor en achter verdeeld wordt. Op de normale weg en met een beetje voorzichtig rijgedrag zou dat echter moeten kunen.
Volgens mij moet het geen enkel probleem zijn, tenzij je extreem zware aanhangers e.d. trekt.
Gerrit
Re: Dennis101 je advies is gewenst, ivm 4 naar 2 wiel aandrijvin
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 13:42
door Dennis101
Nee, dat de tussenbak 2x zo snel zou draaien is niets van waar dus daar hoef je jezelf geen zorgen over te maken.
In de IRD draait alles gewoon op de normale snelheid, en draait het deel naar de achteras (de secundaire as, een pignon en een kroonwiel) zelfs onbelast.
De IRD bevat geen differentieel naar de achterwielaandrijving, dus ook dat kan geen bezwaar zijn. Door het ontbreken van de achterwielaandrijving mis je nu ook de constante spanning in de totale aandrijving die ontstond door het verschil in snelheid tussen de voor en achteras. De IRD zorgde er namelijk voor dat de voorwielen 0,7% sneller willen draaien als de achterwielen, dit om het veilige karakter te krijgen van een voorwiel aangedreven auto en een snellere response van de viscokoppeling. Wat de nadelen hiervan zijn is ondertussen wel bekend, een verkorte levensduur van de visco, een verhoogde banden slijtage en een hoger brandstofverbruik.
Wat dit betreft kun je dus met een gerust hart op vakantie gaan, als de IRD nu niet defect is dan zal het door het ontbreken van de achterwielaandrijving ook niet gebeuren.
Stelt het je gerust als ik hier schrijf dat onze Freelander 1 TD4 (net als vele andere die ik ken) nu al 2 jaar (bijna 50.000 km) zonder achterwielaandrijving rijdt en wij hier ook dit jaar weer vrolijk mee op vakantie gaan?
Dennis B
Edit: schrijffout hersteld
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2010 11:44 door Dennis101.
Re: Dennis101 je advies is gewenst, ivm 4 naar 2 wiel aandrijvin
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 13:59
door Richard
Beste Dennis,
Ja, dit stelt ons gerust, we zullen vanavond gelijk gaan boeken en zullen op vakantie er 1 (of meerdere) op jouw gezondheid nemen.
BEDANKT!