Pagina 1 van 1
Verlies van remdruk
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 00:10
door Bram90
Ik zit met een probleempje, met mijn ninety uit 84. Ik verlies namelijk remdruk, in eerste instantie had ik er alleen last als ik de rem lang ingetrapt hield, bijv. bij een stoplicht. Maar het is vrij snel erger geworden. Als ik het rempedaal intrap voel ik gewoon het pedaal langzaam wegzakken, als ik dan even loslaat en opnieuw het pedaal intrap is er weer even druk. Ik heb geen lekkage van remvloeistof en het viel me op dat de druk wel aanwezig blijft als de motor niet draait. Klopt het dat dit probleem veroorzaakt wordt een lekke hoofdremcilinder? Of is het de bekrachtiger/servo? Ik vindt het namelijk een beetje raar dat ik geen druk verlies als de motor niet draait.
Heeft iemand trouwens ervaring met de hoofdcilinder en of servo van paddocks? Dit zijn toch wel vrij cruciale onderdelen, dus daar wil ik niet op beknibbelen.
Bedankt alvast
Bram vd Meij
Re: Verlies van remdruk
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 00:35
door Cor
Hoi BraM,
Zou toch ff beginnen met de meest voor de hand liggende oorzaken van drukverlies te kijken: remcylinders kunnen vochtig zijn (hoeft niet per se aan de buitenkant eruit te lopen, maar als de rubbers al vochtig zijn is dit al een eerste indicatie..
Kan ook zijn dat de remvloeistof nogal wat water bevat: is de kleur nog helder?
Hoofdremcylinder zou ik niet van het paddock materiaal pakken maar de, wel duurdere, orginele kwaliteit (anders zit je over een jaar weer te sleutelen.
Succes, stuur maar een mail als je wat ervaringen wilt uitwisselen (over ontluchten bv, mijn favoriet!
Re: Verlies van remdruk
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 00:52
door Bram90
Ik neem aan dat als de remcilinders vochtig zijn dat er dan ook vloeistof verlies optreedt? Ik heb namelijk een tijdje geleden nog het niveau gecontroleerd en dat is zeker niet gedaald terwijl laatst de remdruk heel snel wegviel.
Maar goed, is het makkelijk om de remcylinders te controleren? Voor zal het iig niet zijn want daar is alles droog rondom de schijven. Achter zal ik eerst de remtrommel los moeten maken neem ik aan?
p.s. je hebt mail

Re: Verlies van remdruk
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 01:26
door Exfietser
Remtrommels er af halen is het probleem niet. Dat is simpel en snel te doen tenzij de trommel is vastgeroest natuurlijk. Maar dan moet je ze zeker even loshalen en controleren. Dan is het namelijk al lang geleden dat de boel is gecontroleerd en schoongemaakt. Omdat je geen vloeistof verlies hebt in je tankje is het meest waarschijnlijke dat je hoofremcilinder intern lek is inderdaad. Dat je drukverlies hebt als de motor draait zou kunnen komen doordat je servo dan behalve je voet ook nog eens aan de hoofdremcilinder trekt.
Ik zou de remcilinders even controleren en als daar niets te zien is de hoofdremcilinder vervangen Neem dan wel een lucas girling of een delphi of een trw exemplaar. Anders sta je over zes maanden weer. Controleer ook even of alle ontluchtings nippels gangbaar zijn. Als ze vast gerot zitten bestel dan maar vast de betreffende remcilinder. Die krijg er dan niet meer normaal uit. Vraag me niet hoe ik dat weet.
Succes,
Arnold.
Re: Verlies van remdruk
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 01:30
door Marijn & Simba
Arnold, die van mij zaten ook flink vastgerot, heb ze met een griptang losgekregen en gewoon nieuwe erin gezet. Degene die ik met een sleuteltje probeerde los te krijgen is daardoor onbruikbaar geworden... Dus ik doe het eigenlijk altijd met een griptang tegenwoordiog. In 9 van de 10 gevallen krijg ik er de lastige moeren, bouten en nippels probleemloos mee los (om ze daarna wel te vervangen).
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1487dfb3dfce3ef60a044b6512737f8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12023568, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Verlies van remdruk
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 02:15
door Exfietser
De eerste keer dat ik dat deed met een steeksleuteltje ging de boel ook stuk. Tegenwoordig heb ik daar een speciale zeskantige open ringsleutel voor. En ik moet zeggen dat dat heel goed werkt. Werkt ook goed voor je verstuiverleidingen trouwens. Ik vet de wartels trouwens een beetje in met remmenvet. Dan gaan ze niet meer zo vast zitten. Elk ander vet is overigens uit den boze omdat dat nogal vervelende agresieve reacties kan geven met de remvloeistof.
Arnold.
Re: Verlies van remdruk
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 02:58
door E.Mulder
Ik heb een 110 uit 1984. Aan dat feit heb je niks, maar welicht heb je wel iets aan het feit dat ik ook wegvallende druk had bij langdurig remmen (stoplicht, berg af) en na één keer pompen dan weer wél druk had, die dan weer langzaam wegviel. En goede weerstand van de rem als de motor uitstond.
Na veel zoeken naar de oorzaak (ik heb vaak ontlucht, vacuumpomp vervangen, slangen vervangen etc) toch maar de hoofdremcylinder vervangen. en dat loste het probleem uiteindelijk op.
Kost wel wat, maar ik kan nu rustig remmen en dat is me best wel wat waard!
Sommige hoofdremcylinders schijnen te reviseren te zijn (rubbers kan je vervangen), de mijne was niet te reviseren
Succes!
E. Mulder
Re: Verlies van remdruk
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 03:32
door Dennis101
Dat je geen drukverlies hebt als de motor niet draait komt omdat de druk in het remsysteem aanzienlijk lager is met gelijkblijvende pedaaldruk als de servo niet meewerkt.
Blijkbaar vindt er pas merkbare inwendige lekkage plaats in de hoofdremcilinder als de druk hoog genoeg is.
Dennis B
Re: Verlies van remdruk
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 20:28
door Bram90
Okey,ik weet voldoende denk ik! Dan ga ik maar opzoek naar een goede hoofdremcylinder.
Nog een klein vraagje, het viel mij wel op dat er wat vet zit op de remtrommel aan de buitenzijde, heeft dit te maken met een seal van de lagers? Als ik toch de remtrommel openmaak dan kan ik dat ook gelijk aanpakken.
Bedankt voor de hulp tot nu toe
Bram
Re: Verlies van remdruk
Geplaatst: do 29 apr 2010, 02:37
door Everhard Mulder
Ook dát had ik: vet op de remtrommels achter. Bleken enerzijds de meenemers te zijn, die waren zodanig versleten dat de olie tussen de as en de meenemer door kon. Tevens zat er een lek in het rubber kapje dat op het uiteinde van de as zat. Daardoor kan de olie ook daadwerkelijk naar buiten en op (zelfs in) je trommel komen.
Dus wat ik moest doen om dat probleem op te lossen: nieuwe meenemers en nieuwe rubber kapjes/doppen!
Wie weet heb je hier iets aan!
Groeten!
E. Mulder