Pagina 1 van 1

OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: di 27 apr 2010, 22:43
door nardo
Het is iets wat OT,.....

Maar wie kan mij uitleggen hoe het zit met de octaangehaltes van benzine ?
Als ik bv in een auto euro 95 tank terwijl 98 wordt voor geschreven, wat kan er dan "fout" gaan ?
Is het alleen slechtere prestaties van de motor, verbruikt ie dan meer ?

Nardo

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: di 27 apr 2010, 22:58
door G-men (Gargamel)
Het Octaangetal geeft aan hoe "klopvas" de brandstof is. Hoe lager het octaangetal, hoe makkelijker de brandstof ontbrand.
Normale benzine zoals nog in duitsland verkocht wordt heeft een octaangetal van 92; Euro95 heeft... jawel 95, super loodvrij 98 en V-power iets van 97 RON.

Over het algemeen vragen motoren met een hogere compressie een hoger octaangetal. Brandstof met een hoger octaangetal kun je probleemloos gebruiken in auto's die gemaakt zijn voor euro95.
Andersom ligt wat lastiger. Als je Euro95 in een motor gebruikt die voor 98 is gemaakt kun je last krijgen van pingelen, de brandstof ontbrand dan te vroeg (door de compressie) met als gevolg dat de motor gaat pingelen. De ontsteking probeert de zuiger omlaag te duwen, terwijl deze nog omhoog komt. isse nie goe.
Als dat langer voorkomt is het schadelijk voor je blok. Het komt meestal voor bij zware belasting, lange afstanden, bergen, trekken van aanhangers, waardoor meer warmteontwikkeling in het blok)
De eerste V-8 blokken hadden een lage compressie (1:8) zodat ze op laagwaardige benzine konden rijden die vaak in Afrika beschikbaar was. Nadeel is het hoger verbruik en het relatief lage vermogen.

Veel moderne blokken zijn voorzien van een klopsensor, die dit waarneemt, de inspuiting aanpast en zo erger voorkomt. (je verliest danwel veel vermogen)
Auto's met carburateurs kunnnen dit niet en zullen eerder schade krijgen.

Ergo, als er super in het boekje staat is het verstandig dit te gebruiken.

Gerrit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2010 20:59 door G-men (Gargamel).

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: di 27 apr 2010, 23:09
door Bart van Dessel
Ik dacht (maar wie ben ik...) dat octaangetal de snelheid van de verbranding aanduidde, dus hoe hoger het octaangetal, des te sneller ontbrandt het goedje. Lpg heeft een octaangetal van boven de 100, gas hoor je dus ook nooit pingelen, daardoor kun je op gas de ontsteking een paar graden vroeger zetten. Een motor die een advies van euro98 (superplus of V-power) krijgt en men tankt euro 95 dan verbrandt de brandstof te langzaam. Het pingelen is het geluid van de verbranding die nog niet klaar is terwijl de zuiger weer omhoog gaat.

Maarrrr, het komt wel een beetje op hetzelfde neer....

groetjes, Bart

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: di 27 apr 2010, 23:23
door Nardo
Dank jullie wel,.....
Hier kom ik weer verder mee !

Nardo

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 13:16
door Dennis101
Het octaangetal zegt niets over de snelheid waarmee de verbranding verloopt, maar alleen hoe klopvast de benzine is.
Klopvastheid wil zeggen bij welke druk (en bijbehorende temperatuur) de benzine tot zelfontbranding komt.
Het octaangetal heeft dus invloed op het aanvangstijdstip van de verbranding en niet op het verdere verloop daarvan.

De verbrandingssnelheid staat hier los van, met als voorbeeld de oude (gelode) superbenzine en de huidige superplus benzine.
Beide benzinesoorten hebben een octaangetal van 98, maar de verbrandingssnelheid van superplus ligt hoger.

Pingelen is het vroegtijdig ontsteken van het mengsel en vindt dus niet plaats na de arbeidsslag, maar juist daarvoor in het laatste deel van de compressieslag vlak voor bdp.
Bij oude ongeregelde motoren was pingelen a.g.v. een te lage klopvastheid van de benzine niet te voorkomen bij hetzelfde toerental en belasting.
Bij de hedendaagse benzinemotoren is dit anders, want hier kan de inspuiting en het ontstekingstijdstip aangepast worden tijdens bedrijf.
Nadeel van het gebruik van een benzine met een te laag octaangetal bij een hedendaagse motor is dat het vermogen en het rendement afneemt.
Het gebruik van een benzine met een hoger octaangetal bij een oude ongeregelde motor geeft geen verhoging van het vermogen en is dus zinloos.

Dennis B

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 13:30
door Bart van Dessel
Klopt helemaal Dennis, dan heb ik het vroeger op de universiteit verkeert begrepen

Het octaangetal is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine. Voor diesel bestaat er het cetaangetal, een maat voor de neiging tot zelfontbranding. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
RON: Het octaangetal wordt aan de brandstofpomp meestal aangeduid met de afkorting RON. RON staat voor Research Octane Number, een gestandaardiseerde methode voor de bepaling van het octaangetal in een testmotor.

groetjes, Bart

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 13:46
door Dennis101
Mooi gekopieerd van wikipedia Bart.

Dennis B

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 14:32
door Bart van Dessel
dus daar haal jij je kennis vandaan!

Gr Bart

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 14:49
door Exfietser
Lijkt me niet. Maar als jij een willekeurig stukje text uit jouw verhaal in google plakt kom je meteen in wiki terecht. Een bronvermelding zou eerlijker zijn.

Arnold.

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 15:14
door Bart van Dessel
Dit is de eerste keer dat ik Wikipedia heb gebruikt en meer als grap. Bij mij is de bron altijd m'n koppie, geen wikipedia of manuals. Neem het niet zo serieus op, geniet van deze mooie dag!

gr, Bart

Groetjes, Bart
lhttp://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/auto-en-motor-monteurs-en-garages/266774-bart-s-autoservice.html?previousPage=lr
Foto-QSRTQRQC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('644634d2b254f7faa6f2d81b46100894', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSRTQRQC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', '', 12025228, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes en V Power Diesel

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 17:18
door Hans 109
Hierop inhakend:

Mijn 109, met een 2,25 diesel krijgt van mij in principe de gewone Shell Diesel.

De laatste keren heb ik V power Diesel getankt. Met als resultaat, een hogere snelheid ( Yeah, right....3 a 4 km meer aan de top) en een enigzins "fellere" motor...en een tikkie lager brandstof verbruik. Gemiddeld van 1: 7.87 naar 1: 8,41. Niet echt schokkende resultaten, maar doet V power nu wel of geen goed aan een oudere dieselmotor??

groet, Hans

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes en V Power Diesel

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 17:31
door richard78
Met V-power benzine zie ik gelijkwaardige resultaten bij mijn motor (en ook bij mijn vorige mazda). Hogere snelheid, snellere reactie, meer power en minder verbruik. Ik krijg de indruk dat je bij oudere voertuigen het verschil merkt als je Vpower tankt. Maar bij nieuwere voertuigen zorgt de electronica ervoor dat alles optimaal loopt.
V-power heeft een hoop toevoegingen welke beter zijn voor de motor. Daarnaast is de V-power diesel en benzine echt van het aangegeven octaan getal en geen mengsel.

Voor de wet mag je benzine 98 noemen als de gemiddelde waarde op 98 ligt. Grotere oliemaatschappijen halen alles met een te hoog of te laag octaan getal eruit en verkopen dat door. Zo krijg je dus puur 98. De rest word opgekocht door de kleinere en goedkopere benzine stations (of gewoon naar afrika verscheept). Deze mengen rest partij met te hoog octaan gehalte en te laag octaan gehalte om weer 98 te krijgen.
Althans dat is mij verteld, en ik merk ook duidelijk verschil met mijn oudere motor als ik goedkopere benzine tank.

Maar op dit onderwerp zijn er net zo veel meningen als er mensen zijn die een mening hebben.

btw 109 met 2.25D zou toch 1:10 moeten halen. Ik zou de afstelling eens nakijken.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('630ee0376b23062c678176f7bee31e69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12025977, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes en V Power Diesel

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 18:10
door Hans 109
Richard,

Bedankt voor de info. Qua afstelling, na het inbouwen van mijn nieuwe dieselpomp was het verbruik idd rond de 1:10. Vreemd genoeg, na het vervangen van de dieseltank, is het verbruik hoger geworden. Inmiddels is de motor bij stationair een heel klein beetje gaan roken. Ik denk, dat de nieuwe dieselpomp nu is "ingesleten" voor zover dat zou kunnen.....of de timing die onder handen is genomen heeft zich "gezet" Waren acties die zo'n 7000 km geleden hebben plaatsgevonden. Binnenkort gaat ie een tikkie "met de klok mee" en dan maar kijken wat het resultaat is.
( NB mijn dienstauto, renault laguna, diesel, 6 mnd oud rookt aanzienlijk meer dan de 109. Zeker bij optrekken. Stationair onregelmatig lopen. Garage: wetenwenie......)

groet, Hans

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes en V Power Diesel

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 18:59
door Bart van Dessel
Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Richard,
>
> Bedankt voor de info. Qua afstelling, na het
> inbouwen van mijn nieuwe dieselpomp was het
> verbruik idd rond de 1:10. Vreemd genoeg, na het
> vervangen van de dieseltank, is het verbruik hoger
> geworden. Inmiddels is de motor bij stationair
> een heel klein beetje gaan roken. Ik denk, dat de
> nieuwe dieselpomp nu is "ingesleten" voor zover
> dat zou kunnen.....of de timing die onder handen
> is genomen heeft zich "gezet" Waren acties die
> zo'n 7000 km geleden hebben plaatsgevonden.
> Binnenkort gaat ie een tikkie "met de klok mee" en
> dan maar kijken wat het resultaat is.
> ( NB mijn dienstauto, renault laguna, diesel, 6
> mnd oud rookt aanzienlijk meer dan de 109. Zeker
> bij optrekken. Stationair onregelmatig lopen.
> Garage: wetenwenie......)
>
> groet, Hans

Heel raar, na het vervangen van de dieseltank gaat het verbruik omhoog? Tank poreus? Of bedoel je de inspuitpomp? Ik tank trouwens altijd V-power diesel, motor loopt rustiger, iets feller, en het schijnt je hele systeem schoon te houden. Altijd wel fijn bij een oude Land Rover van 16 jaar. Heb straks weer € 107,- bij de Shell achtergelaten

gr, bart

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes en V Power Diesel

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 19:03
door Gert
Tsja de buitentemperaturen worden ook hoger, de haast neemt af met het mooie weer...
er is van alles dat net dat beetje invloed heeft op je motor wat een vertekend beeld kan geven.
Een verbruik van 1:7,87 naar 1:8,41 is een verbetering van 7%, en aangezien verbeterde brandstoffen vaak 6-8ct duurder zijn, kun je de financiële afweging maken.

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes en V Power Diesel

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 19:09
door Bart van Dessel
Ik kijk niet alleen naar het verbruik, het is ook beter voor je brandstofsysteem en betere prestaties, dus 3 plussen tegenover een iets hogere kostprijs.

gr, bart

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes en V Power Diesel

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 19:23
door Hans 109
@ Bart:
Altijd wel fijn bij een oude Land Rover van 16 jaar. Heb straks weer € 107,- bij de Shell achtergelaten

Fijn dat ook jij een van mijn klanten sponsort....

Alle gekheid op een stokje, wat een financieele afweging aangaat lijkt bijvoorbeeld Tango goedkoop, maar het verschil tussen Tango en het Shell station, op een km afstand is voor dezelfe brandstof slechts één cent...En omdat de 109 alleen "recreatief" gebruikt wordt, boeit het verschil - en ik wil absoluut niet arrogant zijn! - tussen V power en gewone diesel qua prijs mij niet. 7 ct verschil op een volle tank ( 70 liter) is nét geen € 5,-- Per maand tank ik gemiddeld zo"n honderd euries.

( en sinds een tijdje geen sigaretten meer kopen á 4,80 per pakje x 7 dagen... = 33,60 per week x 52 = € 1747,20 per jaar + vriendin ook gestopt = zo'n kleine € 3000,-- op jaarbasis.....)

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 19:37
door Dennis101
Wikipedia bestaat pas sinds 2001.

Overigens was het niet moeilijk om erachter te komen dat je het artikel niet zelf geschreven hebt, want ik kan ondertussen redelijk inschatten waar iemand wel en niet toe in staat is.

Dennis B

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 19:58
door Bart van Dessel
Dank je voor de complimentjes, je bent weer lekker bezig,

groetjes, Bart

Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wikipedia bestaat pas sinds 2001.
>
> Overigens was het niet moeilijk om erachter te
> komen dat je het artikel niet zelf geschreven
> hebt, want ik kan ondertussen redelijk inschatten
> waar iemand wel en niet toe in staat is.
>
> Dennis B

Re: OT: verschil tussen octaangehaltes en V Power Diesel

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 20:02
door Bart van Dessel
Hier in het dorp hebben we alleen maar de Shell, andere pompen liggen hier minimaal 10 km vandaan en als ik daar voorbij kom zit ie nog voor 3/4 vol. Tja, dan moet ik wel, ervoor omrijden doe ik niet, time = money. Dat rekensommetje met het roken is ook gevoelig voor mij, ik rook graag, en die 4 peukies op 'n dag valt wel mee. Wil ook geen 100 worden dus komt goed uit.

gr, bart

Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> @ Bart:
> Altijd wel fijn bij een oude Land Rover van 16
> jaar. Heb straks weer € 107,- bij de Shell
> achtergelaten
>
> Fijn dat ook jij een van mijn klanten
> sponsort....
>
> Alle gekheid op een stokje, wat een financieele
> afweging aangaat lijkt bijvoorbeeld Tango
> goedkoop, maar het verschil tussen Tango en het
> Shell station, op een km afstand is voor dezelfe
> brandstof slechts één cent...En omdat de 109
> alleen "recreatief" gebruikt wordt, boeit het
> verschil - en ik wil absoluut niet arrogant zijn!
> - tussen V power en gewone diesel qua prijs mij
> niet. 7 ct verschil op een volle tank ( 70 liter)
> is nét geen € 5,-- Per maand tank ik gemiddeld
> zo"n honderd euries.
>
> ( en sinds een tijdje geen sigaretten meer kopen
> á 4,80 per pakje x 7 dagen... = 33,60 per
> week x 52 = € 1747,20 per jaar + vriendin ook
> gestopt = zo'n kleine € 3000,-- op
> jaarbasis.....)