Pagina 1 van 1
Perkins 4203 voor en nadelen?
Geplaatst: zo 25 apr 2010, 23:39
door wijzerman
Beste Prikkers,
Zijn er mensen die ervering hebben met bovenstaande motor?
Prestaties geluid enz. enz. Alle informatie is welkom.
Met vriendelijke groeten,
Jan
Re: Perkins 4203 voor en nadelen?
Geplaatst: ma 26 apr 2010, 00:31
door Bart van Dessel
Zwaar log blok, schijnt wel heel degelijk te zijn maar is niet echt geschikt voor de snelweg door z'n lage vermogen. Is wel goed voor terrein te rijden vanwege z'n koppel bij laag toerental. Past waarschijnlijk niet in een lhd Land Rover.
gr, Bart
Re: Perkins 4203 voor en nadelen?
Geplaatst: ma 26 apr 2010, 22:33
door Etienne
Heb een Perkins blok in mij 109 LHD liggen, moet zeggen vindt het een prima blok hij geeft mij 110pk en een top van 118 km per uur (via tomtom dan)
Kan goed met het verkeer mee komen.
Ik vindt het een prima blok, als je een ritje wil maken hoor ik het wel.
grt
Etienne
Re: Perkins 4203 voor en nadelen?
Geplaatst: ma 26 apr 2010, 22:51
door Mark HJ
Hallo,Etienne en anderen.
In jouw 109 zit een perkins prima!Dat is heel wat anders hoor,de eerste TDI productie motor voor rover ontwikkeld door perkins.
Die 4203 is een industrie motor uit de oude doos.....
Groet Mark
Mark
Re: Perkins 4203 voor en nadelen?
Geplaatst: ma 26 apr 2010, 23:02
door wilberth
heb een 4203 in mijn forward control gehad, geweldig ding in het terrein, zo veel koppel onderin dat je soms gewoon vergat te schakelen en alles in z'n 4e deed. Aan de andere kant was hij natuurlijk nogal een landbouw motor, luidruchtig, geen hoog toeren motor (veel kabaal en dan nog beperkt) en mijn FC haalde op z'n top iets van 60 km/h. Maar goed, die zijn dan ook voorzien van een lagere gearing. Denk dat een gewone 109 iets van 80 km zal halen waar het blok toeren begrensd is. (iemand ervaring in een "gewone" series)
Kortom als je een ander blok zoekt vooral voor gebruik op de weg lijkt het me niet de gouden tip. Zoek je daarentegen iets om je aanhanger rond te zeulen op 80 km wegen, kachelhout te verslepen of anderzins meer voor off-road dan on-road gebruik is het echt een beul van een motor.
Groet, Wilberth
Re: Perkins 4203 voor en nadelen?
Geplaatst: ma 26 apr 2010, 23:04
door etienne
Hallo Mark,
Je heb inderdaad gelijk, heb even wat opgezocht in de papieren.
Het is een blok voor een rover 2liter diesel met cooler geleverdt door Perkins
Had mij even vergist (sorry).
Re: Perkins 4203 voor en nadelen?
Geplaatst: ma 26 apr 2010, 23:11
door Mark HJ
Hoi,
Volgens mij zijn alle perkins motoren onverwoestbaar,ik kom ze in de scheepvaart ook tegen oud en jong en nooit gedoe.
Die prima motor zit ook in de "moderne"engelse taxi's en daar zijn autos van meer dan 600000 km bekend met alleen taxi werk in Londen!
Dus rijden maar!
Mark
Mark
Re: Perkins 4203 voor en nadelen?
Geplaatst: di 27 apr 2010, 01:12
door Stage-2
Jan, geen ervaring met de 4.203, wel met 4.182/200 series.
De 4.203 (3,2L) is een echte tractormotor, langzaam draaiend met veel oempf onderin. Net geen 60 pk, maar sterk genoeg om een as in wokkels te draaien, of de stenen uit de straat te trekken (whichever comes first). Stel je voor wat de 6.264 (4,2L) doet.
De 4.182 is ook een tractor/marine blok, gebouwd op trekkracht. Beide blokken zijn veel gebruikt door Massey Ferguson. Tractormotoren kan ik niet aanraden als je ooit de grote weg op wil.
De 4.182/200 (3,0L) is gemaakt voor en door Mazda, voor automotive gebruik, dus in auto's. Denk bestelbussen en pickups. Een heel ander soort blok. Dat zit dan vooral in de timing en de nokkenassen, waardoor een snelloper ontstaat. Goed voor zo'n 85pk; met turbo en ic rond 100pk. Heerlijke motor, slaapverwekkend betrouwbaar. Het geluid is stevig maar draaglijk, het verbruik is met 12L/100km niet te zuinig, onderdelen zijn wereldwijd in overvloed beschikbaar en kosten geen drol.
Nadeel: zoals meer oudere Perkins motoren verbruikt deze speciale motorolie (20W20) die zeker niet overal is te krijgen. Dat wordt pas echt een punt in combinatie met de korte onderhoudsinterval: 5000km. Meestal los ik dat op door mijn mijlenteller af te lezen als kilometerteller; scheelt 3000km op een onderhoudsbeurt. Het zal niet beter zijn, maar ik ben ook nog niet overtuigd dat het kwaad kan. Ik koop elke 3 jaar een 60 liter vat.
De 4.182/200 wordt regelmatig aangeboden in Engeland. En anders weten ze bij Motor & Diesel Engineering (www.mdengineering.co.uk) alles over Perkins conversies. Goed volk, deskundige monteurs, prima service (geen aandelen).
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d8a580e9c48a2edc7d742bc88cadd161', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 12017396, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b99f7bcccde5c86eaba91df049e2f38', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 12017396, 600, 600, 'Loading image ...', false);