Pagina 1 van 1
Motor conversie 109 2,25 D 24 V naar 200,300 tdi, 2,5, peugot, i
Geplaatst: vr 23 apr 2010, 23:52
door wijzerman
Beste prikkers,
Wie kan me helpen aan de beste keus?
Info, voorbeelden, alles is welkom.
Ik heb een 109 ex-leger LHD voorzien van een stawag opbouw.
Als kers op de taart wil ik ook de motor vervangen door iet sterker, vandaar.
Groeten,
Jan
Re: Motor conversie 109 2,25 D 24 V naar 200,300 tdi, 2,5, peugo
Geplaatst: za 24 apr 2010, 00:36
door Marijn & Simba
Hou t rustig, bij teveel vermogenstoename moeten je remmen t ook kunnen afremmen en er moet een andere bak in.
Conversies die je zo kunt doen:
- 2.5NA en TD met omzetten van 1 motorsteun.
- 2.3 en 2.5 Peugeot Indénor XD2/XD2s/XD3/XD3S (oplopend van 60 tot zo'n 95PK)
- Perkins Prima 2.3 TD (uit Austin Montego en zo)
Zijn er meer hoor, is ook een overzicht van.
Voor de meeste conversies kun je een conversiekit kopen waarmee de motor op de bestaande steunen en de originele laro-bak past.
Ik zou zelf niet voor een 200/300TDi of Isuzu gaan ivm het te grote vermogen...
Zie ook onderstaande link
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c0271d10557eb08a0bfc1a57282513d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12001226, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Motor conversie 109 2,25 D 24 V naar 200,300 tdi, 2,5, peugo
Geplaatst: za 24 apr 2010, 01:08
door Exfietser
In principe is alles mogelijk. Maar let het op vermogen en het koppel. De LT 76 is geen hele sterke bak. In principe ontwikkeld voor 63 PK(2.25D) of zo'n 68 PK (2.25. Ik denk dat 80 PK al een hele belasting voor de bak is hoewel er veel vertellen dat 95 PK geen enkel probleem is. Als je er mee op reis wil zou ik zeker niet voor een motor met veel pk's en koppel gaan.
Als je de V-bak ook verandert let dan op dat je vooras ongeschikt is voor een permanent 4wd aandrijving zoals dat bij de LT95 en R380 bakken het geval is. Dan moet je ook aan een andere vooras. En als je de vooras veranderd heb je voor ook een andere spoorbreedte en andere remmen. Dat kan weer problemen geven met de remmen achter. Ik weet niet of dat samen gaat. Mischien moet je aan andere hoofdremcilinder.
Naar mijn mening kun je als je naar een 2 of 300 tdi of td5 motor wilt het beste de hele aandriflijn vervangen door de degene die bij de betreffende motor hoort. Dus koop een sloop disco en sleutel de hele aandrijflijn onder de series drie.
Ga anders niet verder dan een 2,5NA of mischien een perkins prima of zo. IK neem tenmiste aan dat je ook een stukje betrouwbaarheid hebben wilt.
Arnold.
Re: Motor conversie 109 2,25 D 24 V naar 200,300 tdi, 2,5, peugo
Geplaatst: za 24 apr 2010, 04:22
door mirza.denhond@hotmail.com
Wil je een motor zonder distributieriem maar met ketting, opteer dan voor de oerdegelijke Indénor-motor van Peugeot. Als blok is de 2300 cc het sterkst.
Re: Motor conversie 109 2,25 D 24 V naar 200,300 tdi, 2,5, peugo
Geplaatst: za 24 apr 2010, 11:10
door Scratch
Hoi Jan,
Ik zou de motor origineel houden. De carroserie is al gewijzigd en met het veranderen van de aandrijving val je buiten de 1/3 2/3 regeling !!
Wat beteken dat je weer belasting moet betalen...
gr Eric