Pagina 1 van 1

Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 22:03
door Boelo
Met de eerste temperaturen boven de 18 graden en dat voor het eerst met een LPG installatie, lijkt de koelcapaciteit van mijn 110 V8 toch niet voldoende in de file. De temperatuur loopt aardig op. Nu heb ik het idee dat de visco koppeling niet goed functioneert, bij warme motor draait deze wel mee maar ik kan hem gemakkelijk met de hand tegenhouden.
Het lijkt erop dat ik deze moet vervangen. Nu kan ik kiezen voor origineel, maar angezien het rijden op LPG met hogere temperaturen gepaard gaat kan ik me indenken dat de koelcapaciteit van een goed functionerende viscokoelvin ook niet afdoende is, het is er immers niet op gemaakt om een motor met LPG installatie te koelen.
Is het zaak om een modificatie te doen? Zo ja, welke? Is er iemand die dit varkentje al eens heeft gewassen?

Thanks alvast.

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6bd58a8fb4a81ba6fda4c527724584e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 12000227, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2010 20:04 door Boelo.

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 22:57
door G-men (Gargamel)
HEy Boelo,

Kun jij gedachten lezen ??? ;-)
Ik zit net ook in de koeling te wroeten in verband met het nieuwe blok wat er bij mij in komt te hangen.

Heb net besloten om te gaan voor de 14HP B/S set van Kenlowe. Paddocks verkoopt ze voor ongeveer 110 pond. Met een 4.6 wil ik graag wat extra koeling hebben, onafhankelijk van het motortoerental.
Dit is een ventilator die twee snelheden (70% en 100%) heeft, met bijgeleverde tweetraps thermostaat en niet geheel onbelangrijk bij de wat oudere wagens een relatief laag energiegebruik. (18 of 24 Ampere) Capaciteit is 3440 kuub, zelfs nog iets meer als een dubbele 12" set. (3300 cuub) of een enkele 16" (3370 cuub)

Maar ik denk eigenlijk dat je eerder aan iets anders moet denken. de radiateur. Tot 2 jaar geleden zat mijn auto altijd (ook bij benzine) op ± 3/4 aanduiding van de temperatuurmeter.
Ik heb toen (vanwege lekkage) de radiateur vervangen en dat scheelde een hele hoop. Nu komt hij bij normaal gebruik net boven een kwart. Ook op lange snelwegritten. Na omschakeling op gas heb ik geen verschil geconstateerd in de meteraanduiding.
Op zich zou dat ook raar zijn, want de verbranding is wel feller en heter, maar de calorische waarde van het gas als geheel is lager. (je hebt ook wat minder vemogen) Hogere temperaturen zijn dus beperkt tot een klein gebied (kleppen, klepzittingen en zuigers) en dat zie je nauwelijks terug in de watertemperatuur als je koelsysteem in orde is. (de temp sensor zit tenslotte in het inlaadspruitstuk.)

Je constatering dat de viscokoppeling niet "locked" kan ook kloppen. Als de doorstroming en dus de warmteafgifte van de radiateur laag is, zal ook de viscokoppeling niet echt warm worden en dus nooit volledig koppelen........
Ik zou dus eens goed kijken hoe oud de radiateur is die er nu inzit en hem bij twijfel doorspoelen, of gewoon vervangen.

Een radiateur voor onze V8 is lekker simpel, en dus redelijk goedkoop. Bij Paddocks kost ie 75 pond geloof ik. in Nederland liggen ze ergens rond de 100 - 120 Eurie.

Groetjes, Gerrit



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2010 21:01 door G-men (Gargamel).

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 23:04
door Wim Janssen
Boelo,

Ik heb daar ook mee liggen tobben en ook al een nieuwe viscokoppeling gemonteerd. Maar ik blijf het ondingen vinden. Ik heb begin vorig jaar gedurende enkele weken heel vaak gecontroleerd of de fan nu werkelijk gekoppeld is of niet. Dit met de beruchte opgerolde krant. Deze test heb ik dus heel vaak gedaan in combinatie met de aflezing op de watertemperatuurmeter en ik ben tot de conclusie gekomen dat het "koppelen" min of meer willekeurig is, of anders gezegd met een heel grote tolerantie. Ik heb nu verder geen koelproblemen, maar ik ga wel bij de eerste gelegenheid over op een elektrische fan. Op mijn 109 had ik dat ook en dat was perfect. Ik wist precies wanneer die inkwam en hoeveel hij terug koelde.
Uiteraard moet het koelsysteem gewoon in orde zijn en praat ik hier dus over normale verschijnselen zoals langdurig stationair draaien (file) of zware lasten trekken.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 23:21
door Boelo
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> HEy Boelo,
>
> Kun jij gedachten lezen ??? ;-)
> Ik zit net ook in de koeling te wroeten in verband
> met het nieuwe blok wat er bij mij in komt te
> hangen.
>
> Heb net besloten om te gaan voor de 14HP B/S set
> van Kenlowe. Paddocks verkoopt ze voor ongeveer
> 110 pond. Met een 4.6 wil ik graag wat extra
> koeling hebben, onafhankelijk van het
> motortoerental.
> Dit is een ventilator die twee snelheden (70% en
> 100%) heeft, met bijgeleverde tweetraps
> thermostaat en niet geheel onbelangrijk bij de wat
> oudere wagens een relatief laag energiegebruik.
> (18 of 24 Ampere) Capaciteit is 3440 kuub, zelfs
> nog iets meer als een dubbele 12" set. (3300 cuub)
> of een enkele 16" (3370 cuub)
>
> Maar ik denk eigenlijk dat je eerder aan iets
> anders moet denken. de radiateur. Tot 2 jaar
> geleden zat mijn auto altijd (ook bij benzine) op
> ± 3/4 aanduiding van de temperatuurmeter.
> Ik heb toen (vanwege lekkage) de radiateur
> vervangen en dat scheelde een hele hoop. Nu komt
> hij bij normaal gebruik net boven een kwart. Ook
> op lange snelwegritten. Na omschakeling op gas heb
> ik geen verschil geconstateerd in de
> meteraanduiding.
> Op zich zou dat ook raar zijn, want de verbranding
> is wel feller en heter, maar de calorische waarde
> van het gas als geheel is lager. (je hebt ook wat
> minder vemogen) Hogere temperaturen zijn dus
> beperkt tot een klein gebied (kleppen,
> klepzittingen en zuigers) en dat zie je nauwelijks
> terug in de watertemperatuur als je koelsysteem in
> orde is. (de temp sensor zit tenslotte in het
> inlaadspruitstuk.)
>
> Je constatering dat de viscokoppeling niet
> "locked" kan ook kloppen. Als de doorstroming en
> dus de warmteafgifte van de radiateur laag is, zal
> ook de viscokoppeling niet echt warm worden en dus
> nooit volledig koppelen........
> Ik zou dus eens goed kijken hoe oud de radiateur
> is die er nu inzit en hem bij twijfel doorspoelen,
> of gewoon vervangen.
>
> Een radiateur voor onze V8 is lekker simpel, en
> dus redelijk goedkoop. Bij Paddocks kost ie 75
> pond geloof ik. in Nederland liggen ze ergens rond
> de 100 - 120 Eurie.
>
> Groetjes, Gerrit


Ha Gerrit,

Mijn radiateur is nog geen 2 jaar oud. Vorige zomer reed ik nog niet op LPG, de temp-meter stond altijd strak in het midden, in de file een fractie over het midden, maar bij lange niet op 3/4. Afgelopen sept gas ingebouwd en geen verandering in de stand van de naald van de temperatuurmeter.
Ik rij wekelijks op en neer van Fryslân naar Arnhem, zonder files, geen problemen met de temp, maar ja tot nu toe ook nog niet warm geweest. Vandaag even naar Hilversum en Bussum, alleen maar file. De temp ging vlot richting 3/4 en erover heen. Ik heb de motor steeds maar even uit gezet en op een gegeven moment op benzine gereden, maakte weinig verschil. Thuisgekomen eens even nnar de visco koppeling gekeken, ik kan hem echt met een vloeitje nog tegenhouden, jij geeft aan dat de doorstromoing van de radiator goed moet zijn om een goed ewerking van de visco te hebebn, aangezien mijn radiateur nog niet zo oud is ga ik ervan uit dat de viscokoppeling aan z'n eind is.

ik ga jouw optie eens nader bekijken.

Groet Boelo

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 23:25
door Boelo
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boelo,
>
> Ik heb daar ook mee liggen tobben en ook al een
> nieuwe viscokoppeling gemonteerd. Maar ik blijf
> het ondingen vinden. Ik heb begin vorig jaar
> gedurende enkele weken heel vaak gecontroleerd of
> de fan nu werkelijk gekoppeld is of niet. Dit met
> de beruchte opgerolde krant. Deze test heb ik dus
> heel vaak gedaan in combinatie met de aflezing op
> de watertemperatuurmeter en ik ben tot de
> conclusie gekomen dat het "koppelen" min of meer
> willekeurig is, of anders gezegd met een heel
> grote tolerantie. Ik heb nu verder geen
> koelproblemen, maar ik ga wel bij de eerste
> gelegenheid over op een elektrische fan. Op mijn
> 109 had ik dat ook en dat was perfect. Ik wist
> precies wanneer die inkwam en hoeveel hij terug
> koelde.
> Uiteraard moet het koelsysteem gewoon in orde zijn
> en praat ik hier dus over normale verschijnselen
> zoals langdurig stationair draaien (file) of zware
> lasten trekken.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [wim-janssen.fotopic.net]



Ha Wim,

Ja precies wat je zegt, weten wanneer de fan aanspringt, oftewel gewoon horen dat hij het doet, dat geeft toch wel een veilig gevoel. Is het niet mogelijk voor een vaste fan op de poulie van de waterpomp te kiezen? Beteknt wel dat je in de winter wellicht wat teveel koeling hebt, radiatormufje is dan misschien de oplossing?!

Groet Boelo

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 23:39
door Wim Janssen
Boelo,

Ik zweer bij elektrisch ondanks alle waanzinverhalen over bedrijfszekerheid. De fan op de waterpomp vraagt altijd meer vermogen, is bovendien een zwaardere belasting voor je waterpomp en produceert doorlopend geluid. Dan hoor ik toch liever de motor.
Heb jij wel eens de koelwateraansluiting boven op je spruitstuk doorgeprikt. Deze zit vaak verstopt waardoor er bovenin het spruitstuk een luchtbel kan blijven zitten. Was bij mij ook het geval. Deze aansluiting zit met een slang gekoppeld op een aansluiting boven aan de radiator naast de koperen vuldop.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 23:49
door G-men (Gargamel)
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
>> Ha Gerrit,
>
> Mijn radiateur is nog geen 2 jaar oud. Vorige
> zomer reed ik nog niet op LPG, de temp-meter stond
> altijd strak in het midden, in de file een fractie
> over het midden, maar bij lange niet op 3/4.
> Afgelopen sept gas ingebouwd en geen verandering
> in de stand van de naald van de temperatuurmeter.
> Ik rij wekelijks op en neer van Fryslân naar
> Arnhem, zonder files, geen problemen met de temp,
> maar ja tot nu toe ook nog niet warm geweest.
> Vandaag even naar Hilversum en Bussum, alleen maar
> file. De temp ging vlot richting 3/4 en erover
> heen. Ik heb de motor steeds maar even uit gezet
> en op een gegeven moment op benzine gereden,
> maakte weinig verschil. Thuisgekomen eens even
> nnar de visco koppeling gekeken, ik kan hem echt
> met een vloeitje nog tegenhouden, jij geeft aan
> dat de doorstromoing van de radiator goed moet
> zijn om een goed ewerking van de visco te hebebn,
> aangezien mijn radiateur nog niet zo oud is ga ik
> ervan uit dat de viscokoppeling aan z'n eind is.
>
> ik ga jouw optie eens nader bekijken.
>
> Groet Boelo

Als ie twee jaar oud is, dan kan het daar eigenlijk idd niet in zitten.
Viscofan moet als ie echt warm is redelijk zwaar draaien als je de motor even uitzet. Helemaal vast zitten ze nooit overigens.
Andere manier om te testen is even gas te geven. Je moet hem dan echt horen gieren !

Maar ik denk dat een electrische fan dan een betere oplossing is als een nieuwe visco. Scheelt je nodeloos vermogen en werkt altijd. Enige waar je even rekening mee moet houden is het stroomverbruik. Het kan dan lonend zijn een wat zwaardere dynamo te plaatsen. Standaard heeft de CSW volgens mij 45 Ampere. Als je dan ook je lichten enzo aan hebt wordt dat wat krapjes denk ik.
Ikzelf krijg een RR alternator op het nieuwe blok. Die leveren 55 of 60 Ampere. Het schijnt overigens dat de alternator van de vroege Ford sierra en scorpio 1:1 past op een LR (en 60Amp levert) Wel even opletten dat je niet de versie krijgt met een multi-riem.
En een lampje kun je zelf zo aan de ventilator maken.isse simpel.

Bedrijfszekerheid lijkt me niet echt een issue.... er rijden miljoenen auto's rond met die dingen. Mocht je er echt wakker van liggen, dan kun je altijd een systeem met 2 fans plaatsen.

Gerrit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2010 21:52 door G-men (Gargamel).

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 23:51
door Boelo
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boelo,
>
> Ik zweer bij elektrisch ondanks alle
> waanzinverhalen over bedrijfszekerheid. De fan op
> de waterpomp vraagt altijd meer vermogen, is
> bovendien een zwaardere belasting voor je
> waterpomp en produceert doorlopend geluid. Dan
> hoor ik toch liever de motor.
> Heb jij wel eens de koelwateraansluiting boven op
> je spruitstuk doorgeprikt. Deze zit vaak verstopt
> waardoor er bovenin het spruitstuk een luchtbel
> kan blijven zitten. Was bij mij ook het geval.
> Deze aansluiting zit met een slang gekoppeld op
> een aansluiting boven aan de radiator naast de
> koperen vuldop.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [wim-janssen.fotopic.net]



Ja je hebt denk ik wel gelijk, een vaste fan geeft teveel vermogensverlies en geluid en als ik jouw ervaring zo lees met de vervangen visco dan denk ik ook dat ik voor een electrische fan ga. Tip van koelwaterslang bovenop het spruitstuk neem ik mee!

Groet Boelo

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 23:58
door Boelo
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boelo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >> Ha Gerrit,
> >
> > Mijn radiateur is nog geen 2 jaar oud. Vorige
> > zomer reed ik nog niet op LPG, de temp-meter
> stond
> > altijd strak in het midden, in de file een
> fractie
> > over het midden, maar bij lange niet op 3/4.
> > Afgelopen sept gas ingebouwd en geen
> verandering
> > in de stand van de naald van de
> temperatuurmeter.
> > Ik rij wekelijks op en neer van Fryslân naar
> > Arnhem, zonder files, geen problemen met de
> temp,
> > maar ja tot nu toe ook nog niet warm geweest.
> > Vandaag even naar Hilversum en Bussum, alleen
> maar
> > file. De temp ging vlot richting 3/4 en erover
> > heen. Ik heb de motor steeds maar even uit
> gezet
> > en op een gegeven moment op benzine gereden,
> > maakte weinig verschil. Thuisgekomen eens even
> > nnar de visco koppeling gekeken, ik kan hem
> echt
> > met een vloeitje nog tegenhouden, jij geeft aan
> > dat de doorstromoing van de radiator goed moet
> > zijn om een goed ewerking van de visco te
> hebebn,
> > aangezien mijn radiateur nog niet zo oud is ga
> ik
> > ervan uit dat de viscokoppeling aan z'n eind
> is.
> >
> > ik ga jouw optie eens nader bekijken.
> >
> > Groet Boelo
>
> Als ie twee jaar oud is, dan kan het daar
> eigenlijk idd niet in zitten.
> Viscofan moet als ie echt warm is redelijk zwaar
> draaien als je de motor even uitzet. Helemaal vast
> zitten ze nooit overigens.
> Andere manier om te testen is even gas te geven.
> Je moet hem dan echt horen gieren !
>
> Maar ik denk dat een electrische fan dan een
> betere oplossing is als een nieuwe visco. Scheelt
> je nodeloos vermogen en werkt altijd. Enige waar
> je even rekening mee moet houden is het
> stroomverbruik. Het kan dan lonend zijn een wat
> zwaardere dynamo te plaatsen. Standaard heeft de
> CSW volgens mij 45 Ampere. Als je dan ook je
> lichten enzo aan hebt wordt dat wat krapjes denk
> ik.
> Ikzelf krijg een RR alternator op het nieuwe blok.
> Die leveren 55 of 60 Ampere. Het schijnt
> overigens dat de alternator van de vroege Ford
> sierra en scorpio 1:1 past op een LR (en 60Amp
> levert) Wel even opletten dat je niet de versie
> krijgt met een multi-riem.
> En een lampje kun je zelf zo aan de ventilator
> maken.isse simpel.
>
> Bedrijfszekerheid lijkt me niet echt een issue....
> er rijden miljoenen auto's rond met die dingen.
> Mocht je er echt wakker van liggen, dan kun je
> altijd een systeem met 2 fans plaatsen.
>
> Gerrit


Gerrit,

Ik denk idd aan een electrische fan, radiateur is goed, de visco kan ik heel makkelijk met mijn vingers!! tegenhouden, heb ik net vanavond geprobeerd, kwam net terug uit Bussum, de motor was echt goed warm. Ik hoor de visco niet gieren als ik bij warme motor gas geef. Conclusie visco kaduk.

Als ik voor een electrische fan ga, bijvoorbeeld de Kenlowe ( meer dan voldoende capaciteit in mijn dynamo, is namelijk pas een paar maanden jong , 75 Amp), wordt deze dan aangesloten op een extra te monteren tempsensor? en waar laat je de bijgeleverde thermostaat?

Groet Boelo

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: za 24 apr 2010, 00:18
door G-men (Gargamel)
Boelo Schreef:
> Gerrit,
>
> Ik denk idd aan een electrische fan, radiateur is
> goed, de visco kan ik heel makkelijk met mijn
> vingers!! tegenhouden, heb ik net vanavond
> geprobeerd, kwam net terug uit Bussum, de motor
> was echt goed warm. Ik hoor de visco niet gieren
> als ik bij warme motor gas geef. Conclusie visco
> kaduk.
>
> Als ik voor een electrische fan ga, bijvoorbeeld
> de Kenlowe ( meer dan voldoende capaciteit in mijn
> dynamo, is namelijk pas een paar maanden jong , 75
> Amp), wordt deze dan aangesloten op een extra te
> monteren tempsensor? en waar laat je de
> bijgeleverde thermostaat?
>
> Groet Boelo

De oude kits van Kenlowe werden met een soort koelkasthermostaat geleverd, zag er niet echt professioneel uit; en die zou ik nooit monteren. De sensor werd onder de koelslang door geschoven. Knullig.

Tegenwoordig hebben ze het wel een stuk beter op orde zo te zien. Je krijg een soort van kant en klaar kabelboom met relais, en de thermostaat met 1 of 2 schakelpunten. De voeler (een buisje)schuif je in de radiateur. Lijkt redelijk simpel, zekering ertussen en voeden vanaf de startmotor of dynamo.

De website van kenlowe is bagger en hopeloos out of date; maar ik kwam deze info tegen in de gids van autosport van vorig jaar.. Was wel even zoeken, maar ik ga ervoor. (de 14"dan)
[clients.digipage.co.uk]
Staat overigens ook de concurent Pacet naast.

Gerrit

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: za 24 apr 2010, 02:17
door Mud Machine
Zit je LPG installatie wel goed ingebouwd? Verdamper in serie of parallel? Restrictie in een koelslang gezet? Geen dichtgeknikte slangen?
Een V8 op LPG heeft geen enkel probleem met de koeling als het koelsysteem in orde is. De koelcapaciteit is meer dan voldoende.

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: za 24 apr 2010, 13:05
door Boelo
Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zit je LPG installatie wel goed ingebouwd?
> Verdamper in serie of parallel? Restrictie in een
> koelslang gezet? Geen dichtgeknikte slangen?
> Een V8 op LPG heeft geen enkel probleem met de
> koeling als het koelsysteem in orde is. De
> koelcapaciteit is meer dan voldoende.


De installatie is door een gerenomeerd bedrijf ingebouwd afgelopen september, ik neem aan dat dat goed gebeurd is, alles werkt iig naar behoren.
De verdamper staat volgens mij in serie (koelslangen aangesloten op de aan en afvoer van de kachel) en naar mijn weten is er geen restrictie in de slangen gezet en zijn er ook geen geknikte slangen.
Dank voor het meedenken.
Groet Boelo

Edit: ik twijfel nu, volgens mij is het zoals ik de aansluiting beschrijf juist parallel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/04/2010 11:08 door Boelo.

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: za 24 apr 2010, 13:41
door G-men (Gargamel)
Goeienmorgen Boelo,

Als de verdamper is aangesloten op de in en uitgang van de kachelmatrix dan staat hij parrallel, en kan het niet de oorzaak zijn, heb je alleen maar meer stroming.
Als hij in serie staat dan zou het idd van invloed kunnen zijn op de koeling omdat hij de doorstroming van de kachelradiateur (en motor) beperkt.
Misschien een domme vraag en je hebt het vast al gechecked : De V-snaar zou ook nog kunnen, dat kost je circulatie en toeren op de fan ???

Gerrit
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mud Machine Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zit je LPG installatie wel goed ingebouwd?
> > Verdamper in serie of parallel? Restrictie in
> een
> > koelslang gezet? Geen dichtgeknikte slangen?
> > Een V8 op LPG heeft geen enkel probleem met de
> > koeling als het koelsysteem in orde is. De
> > koelcapaciteit is meer dan voldoende.
>
>
> De installatie is door een gerenomeerd bedrijf
> ingebouwd afgelopen september, ik neem aan dat dat
> goed gebeurd is, alles werkt iig naar behoren.
> De verdamper staat volgens mij in serie
> (koelslangen aangesloten op de aan en afvoer van
> de kachel) en naar mijn weten is er geen
> restrictie in de slangen gezet en zijn er ook geen
> geknikte slangen.
> Dank voor het meedenken.
> Groet Boelo
>
> Edit: ik twijfel nu, volgens mij is het zoals ik
> de aansluiting beschrijf juist parallel

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: za 24 apr 2010, 14:23
door Boelo
Morning gerrit,

V-snaar is ook nieuw, nov 09, en hij staat ook goed op spanning.
Ik twijfel nog of ik voor een electrische fan kies. Een visco fan moet bij warme motor echt een vaste 'verbinding' worden, dus wanneer ik de visco vervang, wetende dat de rest van het koelingssysteem in orde is, moet ik een goed werkende koeling hebben. Simpel weg de snelste oplossing en de goedkoopste.

Groet Boelo

G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goeienmorgen Boelo,
>
> Als de verdamper is aangesloten op de in en
> uitgang van de kachelmatrix dan staat hij
> parrallel, en kan het niet de oorzaak zijn, heb
> je alleen maar meer stroming.
> Als hij in serie staat dan zou het idd van invloed
> kunnen zijn op de koeling omdat hij de
> doorstroming van de kachelradiateur (en motor)
> beperkt.
> Misschien een domme vraag en je hebt het vast al
> gechecked : De V-snaar zou ook nog kunnen, dat
> kost je circulatie en toeren op de fan ???
>
> Gerrit
> Boelo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mud Machine Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Zit je LPG installatie wel goed ingebouwd?
> > > Verdamper in serie of parallel? Restrictie in
> > een
> > > koelslang gezet? Geen dichtgeknikte slangen?
> > > Een V8 op LPG heeft geen enkel probleem met
> de
> > > koeling als het koelsysteem in orde is. De
> > > koelcapaciteit is meer dan voldoende.
> >
> >
> > De installatie is door een gerenomeerd bedrijf
> > ingebouwd afgelopen september, ik neem aan dat
> dat
> > goed gebeurd is, alles werkt iig naar behoren.
> > De verdamper staat volgens mij in serie
> > (koelslangen aangesloten op de aan en afvoer
> van
> > de kachel) en naar mijn weten is er geen
> > restrictie in de slangen gezet en zijn er ook
> geen
> > geknikte slangen.
> > Dank voor het meedenken.
> > Groet Boelo
> >
> > Edit: ik twijfel nu, volgens mij is het zoals
> ik
> > de aansluiting beschrijf juist parallel

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: za 24 apr 2010, 14:45
door paul
ik heb een electr fan erbij geplaatst d.m.v. een schakelaar op het dashbord. Als ik in de file sta en de temp loopt erg op schakel ik hem handmatig bij. Dit als ik rij de koeling nl perfect is.

Re: Koeling V8 op LPG, nieuwe visco of een modificatie?

Geplaatst: za 24 apr 2010, 21:03
door G-men (Gargamel)
Tja, ik zou haast zeggen die van mij komt eerdaags beschikbaar...... Maar een echte 1:1 verbinding geeft ie volgens mij nooit. Er zit altijd wat slip in.
Over een week of 2 gaat het andere blok erin, en de e-fan.

Gerrit