tikkende klep na oliewissel
Geplaatst: do 15 apr 2010, 23:23
We hebben weer iets vreemds.
Vorige week toch maar eens de olie verschoond van de RR 3,5 V8 uit 85.
Was nog niet gebeurd sinds ik 'm gekocht had.
Eerst een flesje flush erbij en 10 minuten stationair laten draaien volgens de voorschriften.
Oude filter eraf, nieuwe filter gevuld met nieuwe olie (15W40) en erop geschroefd.
Daarna olie afgetapt en de boel opnieuw gevuld met 5 liter 15W40.
Kleppendeksels eraf gehaald om te kijken hoe vuil het was.
behoorlijk vervuild maar dat schijnt wel vaker voor te komen bij een oudere RR.
Binnenkant van de kleppendeksel schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakking.
Boel weer teruggebouwd.
Motor gestart en na 3 seconde ging het olielampje uit.
So far so good.
Stukje rijden en tot m'n verbazing hoor ik bij het belasten van de motor linksvoor een klep tikken.
Dit was voor de oliewissel absoluut niet het geval.
2 dagen rondgereden en diverse forums gelezen met allerlei verhalen.
niet de juiste olie, motor goed warm laten worden enz enz.
Op de site van kroon olie gekeken en daar adviseren ze voor een V8 uit 85 (welliswaar een defender) 5W40 olie.
Dus weer naar de winkel en dat spul gekocht.
Oude filter er weer af nieuwe olie 5w40 erin en vervolgens alle olie afgetapt en 5 liter nieuwe 5w 40 erin.
Starten en weer die tikkende klep bij belasten motor.
Wat kan dit zijn en hoe los ik het op?
Kan natuurlijk rond rijden met een tikkend klep maar ik luister liever naar die zoevende V8.
Zou de vorige eigenaar een goedje erbij hebben gegooid om dit geluid te masceren?
Wie weet het?
Groet Laurens
[megamannen.web-log.nl]
Vorige week toch maar eens de olie verschoond van de RR 3,5 V8 uit 85.
Was nog niet gebeurd sinds ik 'm gekocht had.
Eerst een flesje flush erbij en 10 minuten stationair laten draaien volgens de voorschriften.
Oude filter eraf, nieuwe filter gevuld met nieuwe olie (15W40) en erop geschroefd.
Daarna olie afgetapt en de boel opnieuw gevuld met 5 liter 15W40.
Kleppendeksels eraf gehaald om te kijken hoe vuil het was.
behoorlijk vervuild maar dat schijnt wel vaker voor te komen bij een oudere RR.
Binnenkant van de kleppendeksel schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakking.
Boel weer teruggebouwd.
Motor gestart en na 3 seconde ging het olielampje uit.
So far so good.
Stukje rijden en tot m'n verbazing hoor ik bij het belasten van de motor linksvoor een klep tikken.
Dit was voor de oliewissel absoluut niet het geval.
2 dagen rondgereden en diverse forums gelezen met allerlei verhalen.
niet de juiste olie, motor goed warm laten worden enz enz.
Op de site van kroon olie gekeken en daar adviseren ze voor een V8 uit 85 (welliswaar een defender) 5W40 olie.
Dus weer naar de winkel en dat spul gekocht.
Oude filter er weer af nieuwe olie 5w40 erin en vervolgens alle olie afgetapt en 5 liter nieuwe 5w 40 erin.
Starten en weer die tikkende klep bij belasten motor.
Wat kan dit zijn en hoe los ik het op?
Kan natuurlijk rond rijden met een tikkend klep maar ik luister liever naar die zoevende V8.
Zou de vorige eigenaar een goedje erbij hebben gegooid om dit geluid te masceren?
Wie weet het?
Groet Laurens
[megamannen.web-log.nl]