Pagina 1 van 1

Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: vr 03 apr 2009, 22:58
door VincentM
Hallo,

Omdat ik denk dat mijn V8 ( SD1 ) op zijn laatste benen loopt zoek ik een ander motor.
( Weet je wat? Graag tips. Helaas kan ik er geen fortuin aan uitgeven... )

Omdat goed / redelijke V8 blokken niet dik gezaaid zijn zoek ik een alternatief. Wel graag Land Rover. Een boompje hoort bij een beestje en een huisje. Da's de 3/3 regel. ;-)
Een van de oplossingen zou een 200Tdi blok kunnen zijn.
Helaas heb ik nog niet zo lang een landrover, al vraag ik me af hoe ik ooit zonder heb kunnen doen. Op de scholen waar ik zat hebben ze nooit iets van autotechniek of machines uit gelegd. Vandaar dat ik kennis zoek.

Weet iemand toevallig of deze wissel een 'straight fit' is. Met name motorsteunen en aansluiting op LT95. Of hoort daar dan een LT77 met 230 bij?

Bedankt, groet Vincent.

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: vr 03 apr 2009, 23:21
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
De ombouw kost iets meer werk, je hebt een andere bak en andere motorsteunen nodig. Ook met de turbo en uitlaat moet je een beetje pielen. Lastigste is echter de RDW, de lr heeft geen tgk hiervoor en dan moet je voor een geluidsmeting naar lelystad. V8 en zijn trouwens zeer dik gezaaid. ook andere rover blokken passen.

groet frank

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: za 04 apr 2009, 00:07
door VincentM
Hallo Frank,

Dat van die TGK wist ik niet. Geldt dat ook voor de 300 Tdi? Denk ik wel....
Goed nieuws! Die dik gezaaide V8 blokken. Ik heb er wel al een paar gezien, maar nog niet gekocht. Ik vind de kwaliteit niet zo hoog, misschien wil ik ook te veel hoor. Voor weinig geld natuurlijk...
Als ik het goed begrijp past een LT77 zo aan een V8?
5-bak ipv overdrive vind ik wel aantrekkelijk.

Bedankt, groet Vincent.

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: za 04 apr 2009, 00:52
door Marc-my-Words
Dag Vincent, Als je een dieselmotor uit een 90/110/130 neemt dan klopt het motornr en heb je we een typegoedkeur. Alleen zijn de Disco-blokken vaker in de aanbieding en dus goedkoper. Marc

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: za 04 apr 2009, 00:54
door RoLandrover
Een hele diesel ombouw kost je sowieso al minimaal 800 euro voor een goed blok. Voor dat geld koop je eenhele knappe v8 als je even tijd neemt on te vinden, en scheelt je een hoop werk natuurlijk.

grtn

RoLandRover

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: za 04 apr 2009, 00:57
door GeraRRCd
Hallo Vincent,
Wat bedoel je precies als je zegt dat je huidige V8 op z'n laatste benen loopt?
- is het de compressie die terug is gelopen?
- is het de nokkenas die na 80.000 mijl vervangen moet worden?
- is het een ontstekingskwestie/type bougies/brandstofsoort etc?

EEn V8 blok moet tussen de 300.000 en 500.000 km kunnen lopen, maar dat gaat niet zonder dat er van tijd tot tijd wat slijtende zaken aangepakt moeten worden zoals de nokkenas, de ketting die de nokkenas aandrijft (en dan gelijk vervangen door een veel beter systeem dat minder uitlubbert) maar het kan ook zijn dat de kleppen toch wat inslijt-problemen hebben.
Maar er zijn ook mogelijkheden om je bestaande V8 blok te reviseren: nieuwe cilinderbussen/zuigers/nokkenassen/lagerschalen etc. zonder gelijk een nieuw blok te moeten kopen.
En bedenkt, als je een gebruikte diesel erin hangt dan weet je ook nog niet wat daarmee aan de hand is.
Sterker nog, zelfs de olie die je erin kiepert kan een effect hebben zoals ik zelf heb ondervonden: toen ik van 10W40 naar 5W40 ging is mijn V8 beter gaan lopen (stiller en zuiniger).

Mijn tip: praat eens met verschillende V8 motorspecialisten en laat die eens naar je V8 kijken voordat je definitief een andere erin hangt.

Succes met het vervolg, groet, Gerard

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: za 04 apr 2009, 17:36
door neef Henk
Vincent, neem eens een kijkje bij Rene Winters op zijn site [www.roversd1.nl]

Hij heeft soms ook gereviseerde V8 blokken te koop en is een hele grote V8 specialist.

Groeten neef Henk

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: do 09 apr 2009, 13:47
door VincentM
Hallo Marc,

Vanwege die Disco blokken 220 Tdi kwam ik op het idee. Zo'n keuring bij de RDW kost weer bijna het verschil tussen het eene en het andere blok dacht ik.....
Bedankt Groet Vincent.

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: do 09 apr 2009, 13:49
door VincentM
Hallo Rolandrover,

Dat is nu mijn plan geworden. Op zoek naar een ander blok.

Bedankt groet Vincent.

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: do 09 apr 2009, 13:56
door VincentM
Hallo GeraRRCd,

Er staat 82000 miles op de teller. Die compressie heb ik nog niet gemeten...
Het is meer dat er van die zwarte sludge in het blok zit.
De nokkenas(sen) zouden vervangen zijn. Ik heb wel een rekening van het onderdeel gezien. De klepstoters ratelen niet. Dat is voorlopig prima. Als de motor loopt en ik draai de olievuldop eraf, komt er geen druk uit het carter.
Ik begrijp niet goed waar de sludge vandaan komt.
Die ketting van de nokkenas zou nog wel eens kunnen.

Bedankt voor je ideeën en groeten Vincent.

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: do 09 apr 2009, 13:58
door VincentM
Hallo Neef Henk,

Die site is goed. Ik had hem al wel eens gezien..
Die onderdelen pagina nog niet. Die ga ik in de gaten houden.

Bedankt groet Vincent.

Re: Verdieselen 110 SW V8 P

Geplaatst: do 09 apr 2009, 23:34
door GeraRRCd
Hi Vincent, volgens mij was er onlangs een posting geweest over sludge, zeer hardnekkig onderin de hele carterpan.
Maar ik begrijp nog steeds niet goed wat nu het probleem met je V8 is - loopt ie niet goed, geen vermogen...?

Overigens er zit 1 centrale nokkenas in recht boven de krukas die via lange klepstoters een tuimelas aandrijven die de kleppen dus induwen. Het zijn hydraulische klepstoters die zodaning gebouwd zijn dat je niet boven de 6000 tpm kan uitkomen.

Groet, Gerard