Pagina 1 van 1

kloinkgeluid

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 19:28
door willem vroegh
Hallo allemaal

Weer dat gezeur over die kloink,ja ,en vanmorgen stond ik in Oud-bijerland voor een stoplicht, en ja hoor,wilde niet meer van zijn plaats af,ben wel naar de school gereden, 4 kilometer op Diff lock,want dat kon wel, was niet leuk voor hem, en ook niet voor mij,Wegenwacht erbij,als ik geluk heb is het een steekas,anders de as in de tussenbak,waar ik op deze site wel voor ben gewaarschuwd,Bart noemde dat een knock of death geloof ik,ik hoop niet dat het dat is,alleen begrijp ik niet,dat ik dan wel gelockt kan rijden,dat is toch ook de tussenbak??,of heb ik het al weer verkeerd,kan iemand mij daar over voorlichten?? maar de Laro werd veilig opgeladen en naar Gorinchem gebracht,maar goed dat je lid bent,anders kom je voor heel veel geld thuis,maar een Landrover zonder Wegenwacht is ondenkbaar.
Groetjes Willem

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 20:07
door Eric&Betty Boop
Ga maar uit van een steekas Willem.
Als het de splines van de tussenas zijn (Slijtage van deze splines veroorzaakt de "knock of death" ) dan rijdt hij met gesperd middendiff ook niet meer.

Edit: Maar het zou ook alleen maar uitgeslagen spiebanen van een meenemer (sorry Dennis "aandrijfflens" ) kunnen zijn dus kontroleer die eerst alle vier voordat je de boel verder openmaakt.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1123a574e335deac89aa9f980da1c308', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11929619, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0f80fd4de9d0d0e32481031148f670c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11929619, 600, 600, 'Loading image ...', false);



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/04/2010 18:10 door Pepé le Pew&Betty Boop.

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 23:06
door willem vroegh
Hoi
Bedankt voor je reactie,ik ging er van uit, omdat als ik aan de as draaide, ik een flinke speling er op had,en dat hoorde in de tussenbak,en ik denk dat die speling in die as van de bak zit,maar ik hoop dat je gelijk hebt,ik heb net alle 4 de meenemers vernieuwd,en aan die steekassen heb ik niets verkeerds gezien,gek dat hij nu zomaar afbreekt,die hele aandrijflijn blijft een zwak punt bij deze auto,s,je rijd nooit lekker ontspannen,want je vraagt je altijd af wat gaat er nu weer stuk,na 5jaar Isuzu trooper gereden te hebben,ga ik nu toch een tandje terug.
Groetjes Willem

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 18:37
door RufusXXL
Hallo Willem,

Al bekend wat het probleem was?
Ik probeer zelf ook de speling op de aandrijflijn te verhelpen dus ben benieuwd naar je ervaring.

Groeten,

Robert

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 19:51
door willem vroegh
Hoi Robert

Er is veel te doen over de aandrijflijn van een Defender,ik heb alle rubbers die er onder zitten venieuwd,dat heeft niet geholpen,mijn A-ball joint was goed,kruisjes waren goed,maar ik had speling op mijn aandrijfas (propshaft)ik kon die een 5 centimeter draaien,misschien is dat bij jou ook,ik weet ook niet of dat normaal is,dus mijn gedachte was als ik op wil trekken, die vrije slag,de boosdoener is,en dat hoor ik in mijn tussenbak,weer geinformeerd,misschien de meenemers niet goed ,dus alle 4 vernieuwd,wat blijkt,dat het voor 80 procent is verbeterd,maar niet helemaal,want die speling heb ik nog steeds op mijn aandrijf as,en of die speling nu in de tussenbak zit,ik weet het niet meer,maar gisteren steekas stuk,maar ja je zal het wel hebben gelezen,het is een Defender 110 tdi 1992 dus zo oud is het nu ook weer niet,maar ik vertrouw het voor geen meter,ik had hem gekocht om met de vakantie 5 weken naar Marokko te gaan,en vogend jaar met hem naar Kenia te rijden,maar ik durf het niet aan,of de speling moet er uit zijn,dus Robert kort samen gevat,kan het je
Rubbers van de reactiestang voor,Rubbers van de hockey stick,
A-ball joint
Kruisjes van de aandrijf as,mag geen speling op zitten
Steekassen
Meenemers(vertragers)
Tussenbak (as)en misschien nog meer,zoals je ziet,is het heel lastig om er achter te komen,dit heb ik ook van de jongens op dit prikbord.
Groetjes Willem

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 21:43
door Bart van Dessel
Gelukkig is het inderdaad niet the knock of death, dat is een dure reparatie (andere bak of revisie), succes in ieder geval!

gr, Bart

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 22:21
door willem vroegh
Hoi Bart

Bedankt voor je reactie,ik wil je ook wat vragen,kan het zijn dat ik de meenemers te vast heb aangedraaid,omdat nu ze zijn vervangen, een steekas af breekt,en is het te doen om zelf die steekas te vervangen??,ik ben maar een eenvoudige sportlleraar,maar wil wel alles zelf zoveel mogelijk doen,en heb jij een idee hoe ik van die speling op de as af kan komen,als ik hem een kwart slag kan draaien,dan denk ik,dat die speling in mijn tussenbak zit,of zie ik dat verkeerd,hoeveel speling mag er op zitten?? die bonk met het optrekken was voor een groot gedeelte weg,door die meenemers te vernieuwen,en denk er nu over om alle 4 de steekassen te vernieuwen,misschien dat die bonk dan helemaal weg is.
Groetjes Willem

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 22:44
door willem vroegh
Hoi Eric

Wat zijn spiebanen??ik had wel een veerring waar teveel ruimte op zat,zou die er af kunnen zijn gegaan?
Willem

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 22:46
door G-men (Gargamel)
Willem,

De speling in de aandrijgflijn van een defender is inherent aan de gebruikte constructie. Het is een optelling van kleine spelingen. Je kunt hem minimaliseren, maar helemaal eruit gaat je niet lukken.
Het is vaan een combinatie van versnellingsbak, tussenbak wat kruisjes en speling in het diff en meenemer. Als je die opteld kom je al snel aan de kwartslag die je vermeld. Mijn wagen heeft al 30.000km bijna dezelfde speling achter.. beetje subtiel schakelen (wennen) en geen haast hebben helpt veel !
Ik heb overigens begrepen dat het ze bij LR een keer geluk is er eentje te maken zonder speling..... met als gevolg dat na 5000 test kilometers de bak in de soep draaide..... het blijven wat rudimentaire wagens...

Als je met de dif-lock nog kunt rijden is het in elk geval niet de v-bak of tussenbak.
Als je nieuwe meenemers hebt en die zijn goed, is het denk ik een steekas. Differentieel is meestal een stuk sterker als een steekas. Zeker als het saliburry assen zijn.

Te hard aandraaien van de meenemer heeft er weinig mee te maken, omdat deze geen druk uitoefend op de as.
Ik denk een kwestie van pech.....
Je kunt overwegen een setje heavy duty meenemers en navenante assen te gebruiken. Montage stelt niet veel voor. Als je de meenemer eraf haalt, kun je de as er zo uittrekken. Nieuwe erin en klaar.
Wel even checken dat je de complete as hebt en er geen stompje ergens is blijven zitten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2010 20:48 door G-men (Gargamel).

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 22:48
door willem vroegh
Eric
Wat zijn spiebanen??

Willem

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 23:02
door willem vroegh
Hoi
Bedankt voor je reactie,het klinkt wel weer een beetje positief,maar of het die assen zijn die jij noemde weet ik niet, hij is van 1992, ik weet of landrover die assen toen gebruikte.
Het is wel jammer,ik heb 4 nieuwe meenemers gekocht,ik wist niet dat er een zwaarder soort was,ik heb wel begrepen dat er 24 spline steekassen zijn,maar die kunnen hier zeker niet in?
Groeten Willem

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 23:31
door Eric&Betty Boop
Spiebanen zijn hetzelfde als "splines"(engels)
Dit zijn de ribbels die je bv aan het uiteinde van je steekassen en in je meenemers ziet.

Het tussentandwiel en de tussenas in je bak hebben ook splines.
Het tandwiel zit met spiebanen over de as geschoven.
Deze as en tandwiel zijn de verbinding tussen hoofdbak en tussenbak.
Het probleem hier is dat deze spiebanen afhankelijk zijn van spatsmering maar de olie komt niet op de plek waar het komen moet namelijk tussen tanwiel en as zodat de spiebanen gesmeerd worden.
De spiebanen slijten dan te snel waardoor speling ontstaat en de klap die je daardoor hoort bij wegtrekken heet "The knock of death"
Later zijn ze gekomen met "crossdrilled" tandwielen,bij deze is de mantel kruislings doorboord en door die boorgaten kan de olie goed bij de spiebanen komen.

Edit: Ik heb het hierboven over de tussentandwiel en tussenas maar dat moet eigenlijk zijn het "ingaande" tandwiel en deze zit op spiebanen op de hoofdas van de LT77.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a4c3d6ed6bd4ddca79fddd03afc864b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11938348, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6e5a9cef8571168788651e556b301ce6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11938348, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/04/2010 22:01 door Pepé le Pew&Betty Boop.

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 23:43
door Eric&Betty Boop
Nog ff dit: Een 110 van '92 heeft achter een Salisbury diff.
En bij een 110 zijn die 10 spline.
Of een 110 van '92 voor al een 24 spline roverdiff heeft weet ik niet maar ik verwacht van niet.
Er zijn vast wel prikkers die dat met zekerheid kunnen zeggen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1028adbbefb143d03dd4646571c91538', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11938460, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6fda4509c41cab2a193318f25b96e0f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11938460, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2010 21:45 door Pepé le Pew&Betty Boop.

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: di 13 apr 2010, 23:55
door RufusXXL
Willem,

De spiebanen is de "vertanding" aan het einde van de steekassen. Dit is in het Engels splines.
Als jij zoals je aangeeft net nieuwe meenemers hebt gekocht zou ik ze niet weer gaan vervangen door Heavy duty, maar dat is persoonlijk. Ik heb op de achteras beide meenemers en beide steekassen vervangen. Zoals hierboven aangegeven een simplel klusje. Bij mij was er nl ook met nieuwe meenemers nog speling op de verbinding met de steekas. Afijn, inmiddels dus nieuwe steekassen, nieuwe meenemers en kruisjes van beide kardans vervangen, A-frame ball joint gecontroleerd......nog steeds die kloink.

Nu hoor ik verschillende verhalen over Salisburry diffs. Sommige zeggen dat deze juist erg goed zijn....andere beweren het tegenovergestelde. Dus als iemand het verlossende woord heeft :-)

Na veel over het euvel gelezen te hebben, en dus een aantal vervangingen verder, denk ikzelf dat mijn kloink uit de tussenbak komt........ Je schijnt het te kunnen controleren door de achterdeksle van de tussenbak weg te halen en de auto in de versnelling heen en weer te schommelen. De as zou dan zichtbaar heen en weer moeten schommelen ofzo.......Ook schijnt je uitgaande as schuin vertand te moeten zijn ivm beter smering (oude modellen hebben dit niet vandaar overmatige slijtage) Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, en ga het ook waarschijnlijk door een echte techneut laten doen. Punt is nl dat ook ik van de speling af wil. Een beetje is niet erg , uiteindelijk rijden we niet in een luxe wagen, maar ik wil er ook volgend jaar mee naar Afrika en dan wil ik liever geen "knock of death" in de bush:-).

Ik zou zeggen: niet opgeven. Ik ben zelf ook geen techneut, maar het is uiteindelijk toch allemaal redelijk eenvoudige mechanica .......
Voordeel is wel dat je een hoop ervaring opdoet en wellicht een mede strijder die straks langs een eenzaam zandpad wanhopig rond z'n Landy loopt een paar tips en trucs kunt leren!

Succes!

Robert

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: do 15 apr 2010, 00:24
door willem vroegh
Hio Eric

Bedankt voor je reactie,ik denk dat ik nu wel ben bij gepraat,en ook een beetje meer gerustgesteld,alleen weet ik nog niet wat voor tussen bak ik heb,is het een LT77 zit die ook in een discovery??dat is voor het geval dat het nodig mocht zijn.
Groetjes Willem

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: do 15 apr 2010, 00:33
door willem vroegh
Hoi Robert
Bedankt voor je reactie,en ik ga dat zeker bekijken, en als die splines goed zijn geef ik het op,en dan vertrouw ik er maar op dat alles goed blijf gaan,maar komt die olie in de tussenbak dan niet bij die tandwielen,en bij die As??het is bijna niet te geloven,dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden,maar Robert we houden de moed erin,en dat ik al een hoop heb geleerd is wel zeker.he, groetjes Willem

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: do 15 apr 2010, 00:33
door Eric&Betty Boop
Ik had ook al gereageerd op je andere posting over je bakken maar die is al verdrongen naar de 3e pagina.
Hier is een linkje

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93c61b911f09d053db93f28327ca2596', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11945499, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3ed419c629be17b4f22aeddfb00f06ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11945499, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: kloinkgeluid

Geplaatst: do 15 apr 2010, 00:40
door bowy
110 van '92 is gewoon 10 spline helaas.........

GRoet bowy met een 110 van 1992 met inmiddels een Sals vooras