Pagina 1 van 1
V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: za 10 apr 2010, 17:03
door Paul
Vanmiddag gereden en de motor begon te ratelen. Oliedruk en niveau was goed. Dit gebeurde alleen onder het rijden , niet stationair. Rustig richting huis gereden , maar toen met een snelheid van 10km per uur sloeg de motor zo in eenkeer vast. De olie liep eruit, zat een scheur in het carter met de bolling naar buiten. Lijkt als of er een bout van binnen naar buiten tegen het carter is gekomen.
Wat kan dit wezen? Drijfstang? Weet er iemand nog een V8 blok met krukas en zuigers?
Re: V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: za 10 apr 2010, 17:35
door Bart
Hey Paul,
Dat klinkt niet best, sorry.
Kan van alles zijn denk ik, even openmaken van onder om te kijken, lijkt me.
Ik heb nog een V8 uit een RRC uit 1984 staan. Gebruikt en nu niet lopend te bekijken, nog in de sloop RR....
Maar voor onderdelen wellicht nuttig.
Sterkte,
Bart
Re: V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: ma 12 apr 2010, 13:39
door Paul
Carter eronder vandaan geschroefd en kwam het volgende tegen.
De tweede lager van de krukas is totaal weg. Lagerschaal blok zit er voor de helft nog in. De lagerschaal is gebroken en de onderste lagerschaal dubbelgevouwen in mijn carter samen met 1 bout. De andere bout + een deel van de lagerschaal
zat tussen de drijfstang en het blok, waardoor deze vast stond. Gelukkig is dit gebeurd met een lage snelheid, maar voor mij onbegrijpelijk dat de bouten gewoon heel uit de schaal zijn gekomen?!!!
Ben nu bezig het blok eruit te halen en ga meteen mijn gereviseerde LT95 bak die ik nog had liggen eronder zetten. Blok ga ik helemaal uit elkaar halen en kijken wat er nog mogelijk is, waarschijnlijk dien ik een ander onderblok te monteren ivm de boutgaten van de lagerschaal.
Re: V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: ma 12 apr 2010, 14:24
door Wim Janssen
RPI in Engeland waarschuwt voor deze schade bij revisie van V8 blokken. Volgens hun is de bevestiging van de lagerkappen met 2 bouten niet sterk genoeg. Anders gezegd, het draagvlak van de zeskantkop van de bout op de lagerkap is te klein, waardoor er spanningen omheen ontstaan waardoor de lagerkap kan scheuren.
Om die reden adviseren ze heel stellig bij revsie altijd ARP tapeinden te gebruiken met een geharde schijf met groter oppervlak onder een hoge moer.
Zijn ze om die reden ook niet overgestapt op crossbolted blokken?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: ma 12 apr 2010, 14:49
door Paul
Waar kan je deze draadeinden en ringen bestellen?
Is het blok nog wel te gebruiken?
Re: V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: ma 12 apr 2010, 14:50
door luc.b
Hoi,
Toevallig een paar weken geleden het zelfde gehad met de range van mijn schoonvader, echt balen. Bij janssen hadden ze het er over
dat het ook met een gebrek aan smering te maken kon hebben ( bekend probleem blijkbaar ) waardoor een en ander te warm word en
te veel stress veroorzaakt.
Suc 6 ermee
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
Re: V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: ma 12 apr 2010, 20:00
door Wim Janssen
Hallo Paul,
Die tapeinden van ARP heb ik bij RPI gekocht, maar als een lagerkap defect is kun je het blok verschrotten. Lagerkappen zijn een set met de andere helft in het gietstuk van het blok. Je zei toch ook al dat er een scheur in het carter zat.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: ma 12 apr 2010, 23:16
door diesel
Komt me erg bekend voor.
Heb ik helaas ook gehad, met een origineel niet gereviseerd 3.5 blok.......
gebeurt nooit krijg je overal te horen...
Re: V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: di 13 apr 2010, 15:01
door Paul
Gisteren een 3,5 V8 hoge compressieblok gekocht (zonder oliepomp, vliegwiel en carb).
Deze ga ik geheel uit elkaar halen, schoonmaken, e.d. , en dan monteren. De beste onderdelen van deze 2 blokken ga ik combineren. Heeft iemand nog tips of punten van aandacht, waar ik op dien te letten.
Waar kan ik het beste de pakkingset en lagerset vandaan halen?
In het handboek dien je de kopbouten te smeren, kopervet of gewoon lagervet.
Re: V8 RRC ratel en daarna vast
Geplaatst: di 13 apr 2010, 16:12
door Bart van Dessel
Inspecteer zeker de ovaliteit van de cylinders, honen en nieuwe zuigerveren plaatsen, pakkingset zou ik via Budget Parts doen, zij hebben geen rommel en betaalbaar. En ook zeker nieuwe lagers voor je krukas en drijfstangen en nieuwe keerringen maar dat spreekt voor zich. Klepstoters en nokkenas is ook verstandig. Ik zou met zo'n klus zeker geen gebruikte spullen gebruiken. goedkoop = duurkoop.
gr, Bart