Pagina 1 van 1

lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: za 10 apr 2010, 14:59
door 88+48
Een tijdje geleden ging het oliedruklampje van m'n 200tdi disco blok branden bij stationair. Op advies van jullie het zendertje vervangen en daarmee leek de kwaal verholpen. Helaas was dat van korte duur en de oliedruk is echt veel te laag. Aan de motor is niets te horen. Geen kloppenden hoofdlagers of drijfstanglager of iets dergelijks. Is een defecte oliepomp een voor de hand liggende oorzaak of zijn er nog andere mogelijkheden? Ik hoor graag van jullie, Teun

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: za 10 apr 2010, 20:55
door Bart van Dessel
De oliepomp zit ver weg verstopt in een 200/300 tdi, dan moet volgens mij de distributie los en alle poulies d'r af, dan kom je bij de pomp. Misschien zijn de zuigerveren/olieschraapveren aan vervanging toe, verbruikt hij veel olie? De oliedrukregelaar kom je bij als je het carter verwijderd. Ik heb dit nog niet meegemaakt bij een 200 tdi dus geen direct ervaringen, wel een kapotte oliepomp bij een Disco 300 tdi die vast liep, na montage van nieuwe oliepomp en nieuwe krukaslagers liep het blok weer als een zonnetje en rijdt nog steeds rond hij kan dus wel tegen een stootje.

gr, Bart

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: za 10 apr 2010, 21:14
door Eric&Betty Boop
Teun je schrijft dat de oliedruk echt veel te laag is,maar welke waarden heb je gemeten en bij welke toerentallen?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ddab430c97dda8d6166fd180a45bcd7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11918144, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9117f711721235365871962be3d4df69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11918144, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: za 10 apr 2010, 22:45
door luc.b
Volgens mij zit de pomp gewoon in het carter en is het redelijk makkelijk te wisselen.

Vriendelijke groet

Luc

def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b

[www.finaldrive.nl]

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: za 10 apr 2010, 22:46
door luc.b
kijk ook eens hier :

[www.lifes-adventures.co.uk]

Vriendelijke groet

Luc

def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b

[www.finaldrive.nl]

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: zo 11 apr 2010, 14:05
door Puffino
Correct. De bevestigingsbouten van de oliepomp zijn wat lastig te bereiken (achter de krukas tenslotte, beetje krap daar), maar het gaat prima.

Maar ga eerst eens kijken hoe hoog die druk is, en wat zijn de verdere symptomen?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2010 10:14 door Puffino.

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: zo 11 apr 2010, 14:23
door 88+48
De oliedruk is koud, stationair 0.4. Warm stationair nauwelijk afleesbaar (het druklampje gaat dan ook branden) en warm met flink wat gas blijft de druk onder 1 bar. Dat moet toch beter kunnen. En de meter klopt en er zit olie genoeg in. Lagers of oliepomp zou ik zeggen. Maar misschien zijn er nog andere mogelijkheden. Nogmaals, ik hoor het graag. Teun

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: zo 11 apr 2010, 17:29
door bowy
Had hetzelfde probleem, nieuw filter met nieuwe 10W40 en het was weg........

Gr Bowy

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: zo 11 apr 2010, 18:03
door 110
En verder geeft Land Rover in het werkplaats handboek ook aan alwaar eerst te kijken.


"An o-ring is fitted inside the hollow skew gear to form a seal between the skew gear and the vacuum pump shaft to prevent pressure leakage. In the event of low oil pressure the condition of this o ring chould be checked before continuing with further diagnosis"

Olie-pompen gaan niet zo heel vaak kapot bij een 200 Tdi, maar het kan natuurlijk wel.


Succes

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: di 13 apr 2010, 18:43
door 88+48
Inmiddels heb ik de oplossing van Bowy uitgeprobeerd; nieuwe 10W40 en een nieuw, origineel filter. Dat heeft er toe geleid dat het olielampje nu ook met een koude motor blijft branden. Jammer dus.
110, uit welk werkplaatshandboek heb jij je informatie. Dat stukje over "hollow skew gear" begrijp ik niet helemaal.
Weet er misschien iemand of er ook goede manuals te downloaden zijn? Ik kon er geen vinden. Alvast bedankt, Teun

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: di 13 apr 2010, 23:41
door Eric&Betty Boop
Maak je oliepomp eens open en maak alles schoon en dan voornamelijk het overdrukventiel.
Als dit ventiel sterk vervuild is met aangekoekte oude olie en hij blijft hangen op "bijna open" dan wordt de meeste olie die uit je pomp komt gelijk weer in het carter geloosd. Dit is niet bevoordelijk voor de oliedruk.
Niet dat ik ervaring heb met oliepompen van een 200tdi maar bij een V8 komt dit probleem vaker voor.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29b0a788b5b082e4658891a32d5cf15f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11938440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e84fb07cc68cd6ac28354c8c0d58de4c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11938440, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 00:37
door Bart van Dessel
Ben benieuwd of iemand deze pomp ooit gedemonteerd heeft, bij een 300 tdi kom je er niet makkelijk bij, zit achter de distributie. Oliedruk ventiel volgens mij makkelijker.

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 00:38
door Exfietser
Precies. En ik zou even kijken naar de bewuste o-ring waar ze het in dit verhaaltje over hebben: Posting van 110

De o-ring zou in het holle schuine tandwiel moeten zitten.

Arnold.

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 01:33
door Exfietser
Volgens mij hetzelfde als bij de 2.25D. Twee boutjes los en je plukt hem er zo uit. Het druppelt alleen op je knar. Je wordt er dus erg vies van. Vraag me niet hoe ik dat weet.

Arnold.

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 01:47
door Dennis101
Dat klopt Arnold, op de aanzuig korf na is de oliepomp van de 200 TDI exact gelijk aan die van de latere 2.25 en de 2.5 N/A en TD.

Dennis B

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 01:49
door Bart van Dessel
En zit die bij een 300 tdi ook op zo'n manier? Heb ik dan teveel gedemonteerd?

gr, bart

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 02:02
door Dennis101
Nee, bij een 300 TDI zit de pomp achter het achterste deel van het distributiehuis en wordt de (binnen tandrad) pomp aangedreven door de krukas.
Bij de 2.25, 2.5 N/A, 2.5 TD en 200 TDI zit de (tandrad met buitenvertanding) pomp naast de krukas, vlak boven de carterpan en wordt aangedreven door de nokkenas.

Dennis B

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 08:43
door Bart van Dessel
Aha, merci, dan blijf ik stiekem toch een beetje voorstander van 200 tdi ipv 300 tdi. Er is me ook wel 'ns verteld dat het ladderframe onder de krukas in de weg zit om de lagers te vervangen, kun je die zo weg halen voor bij de big ends te komen en de conrod bearings?

gr, bart

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 10:58
door Puffino
JA, die kun je "zo" wegahlen. Allle carter-bouten los en dan voorzichtig lostrekken (zit met vloeibare pakking, niet te veel!) vast. Tegen het vliegwielhuis zitten nog een paar bouten die alleen het frame vasthouden. Als je nu alleen de framebouten lost, kun je de carterpan zelfs gewoon laten zitten. In het werkplaatsboek staat vast wel welke dat wel en niet zijn.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 12:30
door Puffino
Gek, hier opeens zelfde fenomeen.... Bij stationair en warme motor (alleen dan) opeens begint die oliedruklamp te branden.... Bij ietsje toeren is het weg.

Ik neem aan dat 110 het heeft over seal nummer ERR532?

En hoe kom je daar BIJ? Kwestie van demontage van de oliepomp, en dan komt dat onderdeel mee? Ik zie namelijk even niet, al kijkend in het onderdelenboek, hoe het nou in elkaar zit... Sorry maar ik zie kan me dat deel bovenop, wat "Drive shaft assembly" wordt genoemd, niet herinneren. Is het verstandig hiervan delen sowieso te vervangen eigenlijk?

En ik zal alvast een nieuwe overdrukveer bestellen, geloof ik.

Ik moet helaas die spulleboel er dus ook even uithalen, komt niet erg gelegen zo vlak voor het prikkersweekend, maar vooruit.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: lage oliedruk 200tdi

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 20:07
door paul stroink, One-Ten Land Rovers
Normaal ben ik positief en denk ik niet aan ernstige zaken...
Helaas kan dit bij een 200tdi op een vrij ernstig probleem duiden.
Het achterste lager van de nokkenas wil bij een 200tdi nog wel een losraken en gaan ronddraaien of verschuiven in het blok waardoor de oliedruk bij lage toeren wegvalt.