Pagina 1 van 1

V8 loopt niet lekker, uitkomst wat een verschil !!

Geplaatst: di 06 apr 2010, 23:44
door Paul Rasch
Mijn LR 3,5L V8 uit 1983 loopt niet lekker. Start goed, als warm stationair prima, onder belasting loopt hij ‘bonkig’: 7 of 6 cilinders(?). De gemeten compressie van cilinder 5 en 7 blijft iets achter 9,75. De overige zitten op 10,0 à 10,25. De bougies van 7 en 5 zijn eerder zwart dan grijs. De overige grijs tot zandkleurig. Geen blauwe walm. Geen verlies van koelwater, olie blijft schoon. Ontsteking gesteld, nieuwe kap, rotor, bougies en kabels.
Suggesties: lekke koppakking, vastzittende klep(pen), te rijk mengsel. En vervolgens wat in welke volgorde aan te pakken? Voorgeschiedenis auto/motor niet betrouwbaar bekend. Motor is van binnen schoon! Van buiten netjes en origineel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2010 07:04 door Paul Rasch.

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 20:09
door Wim Janssen
Als een of twee cilinders niet netjes meedoen, denk ik toch aan ontsteking. Als de ontsteking hier niet goed is zou je bij het lostrekken van de bougiekabel op de betreffende cilinder geen verschil mogen merken.
Ander punt is een versleten nokkenas of nokvolger, waardoor de kleptiming niet meer correct is. Maar ik betwijfel of je dat per cilinder merkt.
Waar woon je? Misschien kun je bij een medeprikker met een V8 langsgaan. Hier ben je in ieder geval welkom om er eens even samen naar te kijken.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: do 08 apr 2010, 23:40
door Paul Rasch
Beste Wim en andere prikkers,

Wim dank voor je reactie.

Ik woon in Lekkerkerk, is dat in de buurt? De kabel van 5 en 7 en daarna die van de anderen op de verderlerkap los gehaald en geen merkbaar verschil tussen de een of de ander. De vonk springt bij alle cilinders over zeker een halve centimeter over, dus die lijkt mij krachtijg genoeg.
Op welke waarde stel ik de ontsteking af. Volgens het werkplaats handboek op T.D.C. bij stationair toerental. Is dat correct?
Wat ik merk is dat als ik meer vervroeging geef, 3 tot 6 graden, de motor stationair sneller gaat lopen. Klopt dat, of is dat een aanwijzing voor iets.
Heb ik het goed dat ieder streepje overeenkomst met drie graden. Bij het vierde streepje staat volgens mij 12 graden (moeilijk leesbaar) klopt dat?

Ik hoor een of meer kleppen tikken, dus ik volgens mij moet ik de moeite nemen om de carburateurs en het inlaatspruitstuk er af te halen om de zaak te inspectereen. Wellicht dat er één of meer stoters vastzitten of slecht fnctioneren.

Graag jullie suggesties.

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 00:42
door Hans 109V8
misschien een stomme opmerking, maar de kabels zitten wel goed?
niet omgedraait?

109V8
Hans

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 00:50
door Wim Janssen
Paul,

Ik woon in Elsloo Limburg, niet direct in de buurt maar je bent nog steeds welkom.

De ontsteking stel je af op 6° voor TDC met afgedopte vacuumvervroeging. Dat zijn inderdaad 2 kleine streepjes. Hij mag best een paar graden meer hebben als hij daar nog beter loopt.

Dat tikken van die kleppen kan heel goed het gevolg zijn van een vastzittende klepstoter. Laatst een V8 opengemaakt met 16 vastzittende klepstoters. Maar dat hoorde je dan ook goed.
Als je het inlaatspruitstuk er af gaat halen, realiseer je dan dat je al snel voor de keuze staat wat je nog meer wil gaan vervangen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 00:54
door Paul Rasch
Beste Hans,

Geen stomme vraag, zeker omdat de ontsteekvolgorde ... 6 - 5 - 7 - 2 is. Zit volgens mij goed want en ik 7 of 5 loshaal, dan gaat hij slechter lopen, beide nog erger.

Wie heeft nog suggesties?
Kan het de ERG klep zijn? Hoe controleer ik de werking van dat ding?

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 01:42
door Sytze_RR1970
Ik volg dit draadje omdat ook mijn RRC niet zo lekker liep.... tot gisteravond.
Ik heb de bougies vervangen ! En nu loopt hij weer heerlijk en met power. Zo heb ik de moter de laatste 9 maanden niet gekend. Hoe simpel kan het zijn?
Nou schrijft Paul dat hij de bougies al had vervangen, maar op goede electrodeafstand?

Er zaten NGK BPR6ES in met 1,0-1,1 mm afstand, nu Champion RN9YC (copper plus) met 0,6mm erin gezet.
Ook ik was ervan overtuigd dat de ontsteking zou zijn verlopen. De moter liep (nu niet meer) in onbalans; duidelijk was ook te zien dat sommige cylinders geen verbranding hadden (zwarte uitlaatrook). De oude bougies 2-4-3-5 zijn keurig schoongebrand, de anderen hebben beetje aanslag, een soort korst. Waar ik nu achter kom is dat het mengsel te rijk is (zwarte rook).
De bougiekabels heb ik niet eens hoeven schoon te maken met WD40! (ook dat kan vonkverlies en inductie veroorzaken.)

In het voortraject heb ik overigens het volgende al vervangen (en elk onderdeel voelde als een duidelijke prestatieverbetering):
puntjes, verdelerkap, bobine (Bosch Sport), 123 onsteking (curve 7 voor '74-75 motor op LPG), nieuwe Facet brandstofpomp, nieuwe tank, carburetteur vlotterkamers schoongemaakt en vlotters op 19mm afgesteld, nieuwe flametraps, air breather filter aangelegd (was vorige eigenaar verloren ofzo?), nu dus bougies.
Nu nog goed op benzine afstellen.

Dat brengt mij op mijn vraag aan Wim Janssen:
wat voor tijd trek jij uit om een V8 af te stellen? In Oisterwijk vertellen ze mij dat het binnen 1 uur nooit kan, de vorige keer (met roestwater dat voor benzine doorging) kostte het bijna 3 uur.

Succes!

Sytze Wierda

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 09:18
door Paul Rasch
Beste Sytze,

Mooi dat het jou na zo veel werk gelukt is. In alle eerlijkheid heb ik de nieuwe Champion bougies er zo ingeschroeft. Ik neem je raad/ervaring ter harte en ga de afstand controleren/afstellen. Ik laat je weten of het verschil maakt.

Wim Janssen waarschuwde voor een keten aan werk als je eenmaal begint: klepstoters > nokkenas > kop eraf > koprevisie (2x) > t/m volleddige onderblok revisie en dan meteen de koppeling en de versnellingsbak lagers, synchomeshringen en de oliekeerringen.
Deze V8moteren moeten vrijwel stil kunnen lopen. Ik neem er de tijd voor om dat te bereiken.

4 jaar terug kocht ik een redelijke S1 uit 1950. Wilde alleen één slechte remleiding vervangen. Die kwam niet goed los en dat ene plekje op het chassis had ook aandacht nodig. Daarna ging het snel. De hele auto uit elkaar en een volledige revisie van alles. Het duurt even maar wat een plezier, die rijdende mecanodozen.

De auto waar ik het nu over heb is goed, dus alleen de koppen van de V8?

Is er een prikker in de buurt van Lekkerkerk die (veel) ervaring heeft met V8'en en die eens wil luisteren en zijn mening wil geven.

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 10:33
door Sytze_RR1970
Hoi Paul,
Vwb de koppenrevisie kun je eens kijken naar de foto's op deze pagina:
[landrover.startpagina.nl]
Ray is een vorige eigenaar van mijn auto en heeft koprevisie uitgevoerd en leuk gedocumenteerd. Dan zie je wat voor werk er in het verschiet ligt...
Succes!
Sytze

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 11:42
door G-men (Gargamel)
Mijn gevoel is ook dat het in de ontsteking zou zitten, er zijn echter nog een paar zaken om even te controleren voor je grote dingen overhoop gaat halen.

Even uitgaande van een blok dat op benzine loopt, als het een carburateur motor is met 2 carbs uit 1983, dan zitten er waarschinlijk zenith carburateurs op.
Het is dan ook nog goed mogelijkheid dat een van de carburatuers niet goed staat. Elke carb voed 4 cilinders; en dat kan heel goed een dergelijk verschijnsel geven.
Als ik me niet vergis geeft de linker carburateur mengsel aan 2,3,5 en 8. de rechter 1,4,6 en 7. (links/rechts gezien vanaf de achterkant van de motor (koppeling).
Het kan dan best zijn dat de twee middelste cilinders genoeg brandstof krijgen en de buitenste door het langere inlaattraject (te) weinig. Omgekeerd kan ook. Check in elk geval het olieniveau in de carburateurs en of de stangenstelsels goed werken, choke niet blijft hangen (ook de kabel !), de staat van het benzinefilter en opbrengst van de benzinepomp.
Even de synchronisatie controleren is ook aan te raden (zonder luchtfilter kun je een grote afwijking horen als je je oor dicht bij de inlaat houd.. De zwarte aanslag in 5 en 7 kan duiden op een beetje olieverbruik. Zou ik me niet teveel zorgen om maken.

Qua ontsteking een paar eenvoudige zaken :
- is er geen vacuumlek
- werkt de vacuumvervroeger goed ?
- eventueel puntjes en condensator
- Is de bobine Bobines kunnen als ze wat ouder zijn en goed warm worden weleens raar gaan doen. Een nieuwe kost geloof ik een tientje ofzo. Dit lijkt me een goede kandidaat !

Versleten nokkenassen hebben niet direct effect op 1 of 2 cilinders; en bij een vastzittende klepstoter zou je dat moeten kunnen horen en zaken als backfires/ slechte compressie moeten hebben.
Mijn V8 heeft na 120.000 mijl een (erg) versleten nokkenas, loopt echter zijdezacht stationair en trekt als een lier tot zo'n 3000 toeren. Daarna is het op, simpelweg omdat hij niet genoeg mengsel meer in de cilinders in krijgt.
Vervangen van nokkenas e.d. is op zich niet zoveel werk, maar je krijgt inderdaad al snel dat er meer volgt. In mijn geval heb ik gekozen om het blok volledig te vervangen. (nokkenas versleten, koppakking lekt wat olie, tuimelaarassen zijn wat ingesleten.. etc.etc.) De zaken hierboven zijn relatief eenvoudig en zitten buiten het blok.

Succes !
Gerrit

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 14:01
door Wim Janssen
Sytze,

Het enige dat je volgens mij aan het blok kunt afstellen als regulier onderhoud, zijn de ontsteking en de carburateurs. Ontsteking afstellen kost hoogstens 5 min. Carburateurs afstellen (mijn SU carburateurs) kost een half uur. Ik heb het dus niet over vervangen van delen, maar alleen over het afstellen. Het kan goed zijn dat je voor het afstellen eerst nog van alles moet vervangen.

groeten
Wim

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 14:04
door Wim Janssen
Paul,

Die V8 heeft geen EGR klep, dus dat is een zorg minder.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 14:12
door Wim Janssen
Synchronisatie van de carburateurs is inderdaad een belangrijk punt om mee te nemen op de weg naar "perfectie". Ik heb laatst zo'n setje debietmeters gekocht om de carburateurs te synchroniseren. Ik dacht dat alles echt goed liep, maar het verschil bleek toch zo'n 30% te zijn. Na afstelling kreeg ik behoorlijk wat koppel in lage toeren erbij. Dat was echt snelle tuning.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 14:15
door Wim Janssen
Paul,

Je kunt ook even op mijn fotosite onder "de nieuwe One-Ten" kijken voor een impressie van een V8 revisie.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 23:21
door Paul Rasch
Beste Wim,

Je schrijft dat de V8 geen ERG klep heeft. Kan je me vertellen wat dit is?

Zie de fotos op [picasaweb.google.nl]

De tweede foto geeft de (een) klep op het achterste deel van het uitlaatspruitstuk rechts.
De eerste foto toont in het midden de geisoleerde pijp die van de klep komt en naar het midden van het inlaatspruitstuk gaat.
De onderdelen staan beschreven in het onderdelen boek in sectie B, pag. M880/V, Engine - Exhaust manifold and EGR valve 109 V8.

Voorts zit er nog een tweede dunne set pijpen die van het uitlaatspruitstuk lopen naar het luchtfilter. Dit staat beschreven in het onderdelen boek in sectie H, bladzijde VS3088, 'Detoxed engine - Air Rails and Check Valve - 109V8 built to ECE15-03

De auto is destijds afgeleverd in Zwitserland. Verklaart dat wat.

Hoor graag wat je hier van vind.

Groeten Paul Rasch

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 23:36
door Dennis101
De klep op de tweede foto is inderdaad de EGR klep, zoals je wel eens ziet op de V8 en op de achtergrond van die foto zie je een deel van het leidingwerk van het plusair systeem.
De herkomst van de wagen heeft er wel wat mee te maken, maar je komt het wel vaker tegen.

Dennis B

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: za 10 apr 2010, 14:49
door Wim Janssen
Ja inderdaad, in een zwiterse auto kun je dit soort milieutechnische opties wel tegenkomen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: za 10 apr 2010, 22:21
door GeraRRCd
Grappig,
de een haalt z'n NGK bougies eruit en vervangt ze door Champions, de ander (ik) heb net vorige week m'n Champions vervangen door NGK's.

Bij mij stonden de Champ's op 0,9 mm en de nieuwe NGK's (zelfde nummers als hier weergegeven) op 0,6 mm afstand.

Tesamen met een nieuwe bobine (MSD) die wel iets duurder is dan een paar tientjes en een top-afstelling aan de meetfabriek van Iwema heb ik een V8 die weer geweldig loopt op LPG. Niet eerder pakte de automaat zo makkelijk een terugschakeling op, niet eerder liep hij stationair zo rustig en nooit eerder trok ik de V8 top over de 5000 toeren heen als na deze wisseling/afstelling.
OK, de eerste tank LPG ging er wel wat snel doorheen, maar als de RRC zo lekker loopt (echt moeite doen om hem onder de 130 echt km/u te houden) wil ja natuurlijk wel even proberen hoe het is met een echt goed lopend blok.

Strekking van dit verhaal: weet je zeker dat alles goed afgesteld staat? Ik heb de effecten zelf kunnen zien op de Crypton van Iwema: weerstand in het ontstekingssysteem, KV secundaire spanningen op de bougie, curve van op/ontlading. Als je dit combineert met een goede afstelling krijg je een geweldig lopende V8.

Een bijkomend voordeel: de motor is veel stiller onder deellast - kan je de muziek uit je radio ook weer eens horen.... of een rustig gesprek met je medepassagier.

Succes bij het vinden naar de prefect lopende V8 (er zijn ongetwijfeld meer wegen die naar Rome leiden...)

groet

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45158cf10e3786c89d5b5895bcc3dc0a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 11918532, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: V8 loopt niet lekker, origineel of after market

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 23:31
door Paul Rasch
Beste mensen,

Dank voor jullie advies. Geweldig zoveel kennis en ervaring om te delen.
Alles overziend is denk ik de ontsteking wel oké. Geheel nieuwe elektronische ontsteking, kabels en bougies. bougies afgesteld en 'gespeeld' met een iets vroegere/latere ontsteking..
Bij goed luisteren blijf ik één of meer kleppen horen en de compressie van 5 en 7 blijft toch iets achter.

De weg die ik ga lopen:
- schoonmaken en afstellen van de carburateurs, vlotterkamers etc.
- controleren / vernieuwen van de klepstoters en
- als ik het niet vertrouw demonteren van de koppen en controleren van de kleppen / koppakking op lekkage.

Nog een paar vragen: originele of after market onderdelen
- klepstoters: resp. ± € 8,00 en € 3,50 per stuk,
- nokkenas: resp. ± € 250,= en € 100,=

En welke koppakking, de originele blikken of de iets dikkere moderne composiet (compressie verlies)?

Wie heeft een mening / ervaring.

Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 23:50
door Dirk109
Bonkig lopen bij belasting ? Staat de motor niet te pingelen?
Er zijn mensen die het soms niet direkt herkennen en zoeken zich rot naar iets anders.
suc6 Dirk 109

Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 23:46
door Paul Rasch
Waarde Prikkers

Dank voor jullie advies, een tussenstand.
Toch eerst op het ontstekingspad gegaan en de nieuw geplaatste elektronische ontsteking verwijderd en vervangen door de oude met puntjes en het tijdstip met de stroboscoop afgesteld, en ... loopt weer prima!

De elektronische unit betrof er een van 'premium Automotive' à € 200,= bij Budget Parts.
Waar moet ik nu voor gaan, de versie van 123-ignition à € 500,= als ik het niet op de puntjes wil blijven doen?

Graag jullie ervaringen.

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 23:53
door Frans Bonnes
Misschien een domme vraag, maar zaten bij de elec. ontsteking de kabels van cilinder 5 en 7 niet per ongeluk omgewisseld.

fb

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: di 20 apr 2010, 00:01
door Paul Rasch
Beste Frans,

Dat heb ik me ook al honderd keer afgevraagd, en negenenegentig keer gecontroleerd.
Volgens mij niet en ik heb de verdelerkap met kabels zonder meer overgezet dus ik durf nu met zekerheid te zeggen: nee.

Dank voor het meedenken.

Groeten Paul Rasch

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: di 20 apr 2010, 00:16
door GeraRRCd
Ik kan je niet echt een advies geven op basis van ervaring, maar als ik iets opnieuw zou moeten beslissen dan zou ik waarschijnlijk gaan voor een compleet motormanagement systeem als een MegaSquirt of Kdfi, dat zijn systemen waarmee je zowel inspuiting (EFI), gas-injectie maar ook onsteking mee kunt regelen. Nooit meer afstellen: er zit een krukasopnemer die in feite altijd de correcte hoek van de krukas weet en meet. De rest gaat via luchttemp, LMM, koeltemp, gasklepstand en geavanceerde lambda-meeting en je krijgt de juiste vonktiming en inspuithoeveelheid.
Ik zag dat een set rond de 700 euro kost bij bs-autotune, moet je het allemaal nog wel inbouwen.

Ik hoorde van Mario afgelopen week dat hij een relatie heeft die met een megasquirt rondrijdt. Ik zou wel eens meer willen horen over ervaringen met deze systemen.

groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9295de87c71b4e7bb1689615147e3acb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 11975227, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: di 20 apr 2010, 01:18
door Wim Janssen
Paul,

Als je bij de carburateurs wilt blijven en alleen een goede ontsteking zoekt, dan is mijn advies Megajolt. [www.autosportlabs.org]
Mijn 3.5 loopt er fantastisch op. Bovendien geeft het de mogelijkheid om 2 ontstekingscurves in te stellen die automatisch omschakelen van gas naar benzine. Dus mijn V8 loopt gewoon goed op benzine en goed op gas en het verschil in vermogen is dan ook marginaal.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: di 20 apr 2010, 01:21
door liberty1970
hoi,

ik heb een originele 2e hands elek. ontsteking gekocht op marktplaats, nooit meer problemen gehad met ontsteking

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: di 20 apr 2010, 02:09
door Dennis101
Als de kabels van cilinder 5 en 7 omgewisseld zouden zijn, dan had de motor mogelijk helemaal niet meer gelopen.
Beide cilinders ontsteken precies 90 graden na elkaar, waardoor bij verwisseling van de kabels bij cilinder 7 ongeveer halverwege de compressieslag ontsteking plaats zou vinden en dat houdt de motor niet lang vol.
Het is daarom ook belangrijk dat de kabels van cilinder 5 en 7 nooit direct naast elkaar mogen lopen en de kabel van cilinder 3 tussen beide kabels door hoort te lopen in de afstandhouders. Als oudere kabels namelijk overslag zouden krijgen gebeurt nagenoeg hetzelfde als bij een verwisseling met het z.g.n. Cross firing tot gevolg.

Overigens heb ik hier thuis onderdelen liggen van een V8 ontsteking die daar ook vandaan komt.
Als deze van hetzelfde merk is (het huis heb ik niet, vandaar dat ik het merk niet weet) als die van Paul, dan verbaast het mij niet dat de verdeler de schuldige is.
Kwalitatief vergelijkbaar aan de 4-cilinder verdeler van AutoEra, uit de doos in de Kliko dus.

Dennis B

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: di 20 apr 2010, 22:44
door macweekers
Hier idem... eentje uit een 86er RRC met de externe regelaar. Werk perfect!
zie ook: [www.v8forum.co.uk]

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: wo 21 apr 2010, 02:00
door GeraRRCd
Wim,

Interessant, hoe heb je dat aangepakt en wat heb je precies nodig? Ik begrijp dat je een opnemer nodig hebt om de positie van de krukas te bepalen, maar hoe wordt dat geïnstalleerd? Moet de motor eruit om het op het vliegwiel te monteren - of gaat het op de nokkenas? Moet je er nog speciale bougies voor gebruiken of heb je gewoon de standaard bougies? Andere meetapparatuur/instrumenten voor vacuüm, gasklepstand, rijkheid van mengsel (zit meer aan de inspuitingkant denk ik, dus voor een megasquirt) etc?

Dit zou voor veel V8 bezitters toch wel eens interessant kunnen zijn - zeker omdat de volgende stap daarna richting injectie en LPG gasinjectie gaat.

Ik ben dus heel benieuwd hoe dit in elkaar zit,

groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4202af5d985385bc127bdb1003b84588', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 11983259, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: wo 21 apr 2010, 15:22
door Paul Rasch
Paul Rasch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarde Prikkers
>
> Dank voor jullie advies, een tussenstand.
> Toch eerst op het ontstekingspad gegaan en de
> nieuw geplaatste elektronische ontsteking
> verwijderd en vervangen door de oude met puntjes
> en het tijdstip met de stroboscoop afgesteld, en
> ... loopt weer prima!
>
> De elektronische unit betrof er een van 'premium
> Automotive' à € 200,= bij Budget Parts.
> Waar moet ik nu voor gaan, de versie van
> 123-ignition à € 500,= als ik het niet op de
> puntjes wil blijven doen?
>
> Graag jullie ervaringen.

De -voorlopige- uitkomst: ben gegaan voor de 123-ignition. De auto is na 28 nog steeds 'origineel', meer vermogen heb ik niet nodig dus ik hou het op de carburateurs en een ontsteking die het uiterlijk heeft van wat er oorspronkelijk in zat.
Budget Parts heeft de eerste ontsteking teruggenomen en mij tevens voorzien van een nieuwe bobine.
De motor loopt prima op de 123. Pakt mooi op en trekt goed door.
Op hogere toerentallen kan de motor mooier ronddraaien. Dat reken ik de kleppen aan. Er zijn een paar tikkende kleppen, dus zoals Wim als suggereerde er zullen wel een paar hydrolische stoters minder functioneren. Dus op enigerlei moment maak ik de bovenkant open om e.e.a. te inspecteren.
Voorlopig kan ik goed rijden, met een vertrouwd gevoel en met heel veel plezier. Wat een kanjer van een LR die Stage One.

Dank voor jullie advies.

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: wo 21 apr 2010, 21:31
door Wim Janssen
Gerard,

Als je deze site www.autosportlabs.org leest gaat een wereld voor je open, maar zoals RoLandrover al eens zei, je moet je eerst goed inlezen.

Ik heb dus Megajolt dat alleen maar ontstekingsturing is. Wil je ook je inspuiting sturen, dan heb je Megasquirt nodig.

Een megajolt ontsteking bestaat uit een zg. triggerwheel met 36-1 tanden. De ontbrekende tand detecteerd je TDC. Het triggerwheel moet je "ergens" op je krukas monteren, dus voor de hand liggend op je krukaspouly. Volgens mij krijg je deze er wel vanaf met het blok in de auto. Vervolgens zit er een sensor gemonteerd die de pulsen van de tanden opneemt. Deze pulsen worden doorgegeven aan een stukje elektronica, EDIS genaamd. Voor een 8 cilinder EDIS8. De EDIS8 module stuurt vervolgens 4 bobines, eentje voor elke 2 cilinders. En hier komt Megajolt in het spel. Megajolt is een stukje programmeerbare elektronica, dat gekoppeld is aan de EDIS8 en de sturing van de bobines bepaald. Bovendien is Megajolt ook nog aan je vacuum gekoppeld. Je hebt dus sturing op krukaspositie en vacuum, net als een traditionele ontsteking, alleen allemaal veel nauwkeuriger met de mogelijkheid om automatisch te switchen tussen 2 curves, een voor LPG en een voor benzine.

Het hele EDIS gebeuren, dus de sensor, de EDIS8 en de bobines is allemaal oerdegelijk spul van Ford en absoluut waterproof. Megajolt zit met 3 draadjes gekoppeld hoog en droog in de cabine.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: do 22 apr 2010, 00:18
door Rolvo
Paul,

Wat ben je nou kwijt voor de 123 ignition + bobine? Heb je dan een 12V bobine erbij?

Ik heb onlangs de bobine opgeblazen en wil een robuust systeem op de V8 zetten.

gr.,

Eric

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: do 22 apr 2010, 01:16
door GeraRRCd
Eric,
Ik heb net zitten lezen over megajolt: dan praat je over ca 380 pond totaal, dat is qua prijs vergelijkbaar met een RV8 123 exclusief bobine.

Voordeel 123: overplaatsen en afstellen, nadeel is rotorgestuurd / mechanisch als een distributor.

Nadeel megajolt: je moet het triggerwiel en de VR sensor monteren op de krukaspoelie, je hebt een wasted spark (dus sneller vergaan van de bougies - maar wel schonere uitlaatgassen) op de tegengestelde cilinder in de uitlaatslag, Voordeel: 100% electronisch systeem zonder mechanische componenten, volledig computergetuurd, inclusief vacuum en gaskleppositie, bij (niet waarschijnlijk) uitval computer blijft de EDIS8 zelfstandig gewoon functioneren, hoge resolutie dus zeer nauwkeurige ontsteking, meervoudige curves en makkelijk te tunen met een standaard PC, eventueel verder uit te bouwen tot injectiesysteem.

Dit (MegaSquirt) zou wel eens de volgende investering in mijn auto kunnen zijn; krijg ik ook op benzine een optimaal lopende motor en kan ik misschien ooit doorgroeien naar LPG dampgasinjectie (heb ik nog niet uitgevogeld hoe het moet met benzine+lpg injectie en of/hoe inlaatspruitstuk dan aangepast moet worden).

Succes,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f0daddf520806dae28fe6917ba65a89a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 11989833, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: do 22 apr 2010, 10:08
door Wim Janssen
Gerard,

Zie [landrover.startpagina.nl]

groeten
Wim

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: do 22 apr 2010, 21:57
door Paul Rasch
Beste Eric,

Ik durf het haast niet te zeggen: dik € 500,=. Die prijs was voor mij aanvankelijk ook de reden om voor de goedkopere merkloze variant te gaan (€ 200,=).
Maar ook hier geldt dat bij ellende de vreugde van goedkoop snel vergaat.
Ik heb een mooie originele Stage One die ik graag origineel wil houden. Daarom kies ik voor de 123 en niet voor het Megajolt systeem.

De 123-ignition heb je bovendien met klein uur gemonteerd en afgesteld. Kies je voor de 123, neem dan ook een stukje slang voor het vacuum mee. De aansluiting komt aan de andere kant en dat red je niet met het bestaande slangetje, een detail maar als je het in een keer wil afmaken niet onbelangrijk.

Succes met kiezen.

Groeten Paul Rasch

Re: Tussenstand: Re: V8 loopt niet lekker

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 22:28
door G-men (Gargamel)
Hoe duur wil je het maken....

Als tussenoplossing heb je de mogelijkheid voor een pertronix. (vervangt alleen de puntjes). (iets van 200 eurie)

RPI bied op zijn site ook een set aan met nieuwe contactpuntsloze verdeler, bobine, kabels, boudgies en een losse versterker. Bij het rijden op gas zal hierdoor de ontsteking een x-graden vervroegd worden en hierin is ook een regeling voor de dwell ingebouwd.
Is nu 375 pond geloof ik. (iets van 420 Euro), maar dan heb je wel alles compleet aan onderdelen, zelfs inclusief bougies.
De 123 komt je idd op zo'n 500 Eurie (zag hem liggen bij Budget) en dan moet je nog een bobine en kabels erbij hebben. Dus uiteindelijk kom je ergens rond de 600-650 Eurie denk ik. Het is wel een heel mooi stukje techniek overigens die 123 ontsteking.

De 123 en zeker de megajolt zijn geavanceerder als de oplossing van RPI; het is een afweging. Aangezien mijn nieuwe 4.6 met een carburateur en conventioneel front cover (voor stroomverdeler dus) wordt uitgerust en dus al lang niet zo precies geregeld wordt, heb ik besloten voor de set van RPI te gaan. Ook al omdat zij het blok leveren; en ik eigenlijk niet zo geinteresseerd ben in topvermogen. (daar kan de rest van de wagen niet tegen denk ik..... )Moet het perfect, dan zou ik erg neigen naar de megajolt of beter nog de megasquirt (met inspuiting) zoals Wim al aangaf.Dat is helemaal naar je eigen hand te zetten. Vraag is echter of je dat gaat gebruiken.

Mijn nieuwe motrblok is trouwens klaar en komt ergens volgende week deze kant op. Misschien dat het nog lukt voor het prikkersweekend !
Net nog wel bij paddock een electrische fan (grappig, die dingen hebben nu twee toeren) en twee nieuwe steekassen besteld voor achter. DIe hebben wat speling.

Gerrit


Rolvo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Paul,
>
> Wat ben je nou kwijt voor de 123 ignition +
> bobine? Heb je dan een 12V bobine erbij?
>
> Ik heb onlangs de bobine opgeblazen en wil een
> robuust systeem op de V8 zetten.
>
> gr.,
>
> Eric

Re: V8 loopt niet lekker, uitkomst wat een verschil !!

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 09:25
door Paul Rasch
Wat een verschil !!

Vorige week zondag dacht ik de carburateurs af te gaan stellen. Carburateurs eraf, schoongemaakt en toen begon het te kriebelen. Waarom niet direct alles goed aangepakt. 1e halve week verder zit het weer in elkaar en heb ik meer duidelijkheid over de oorzaak.

Een aantal kleppen was stevig vervuild, echter niet ingebrand. Eén uitlaatklep had een beschadigde steel en zou van tijd tot tijd vast hebben gezeten.
Wat heb ik de afgelopen week wel / niet gedaan:
- koppen laten vlakken, kleppen en zittingen laten slijpen,
- restrictors verwijderd,
- bovenkant blok schoongemaakt met Scotch-brite: gaat 'uit de kunst', dank voor jullie advies,
- nieuwe stalen koppakking (advies RPI). Bij een 3,5 hou je te weinig compressie over met composiet pakkingen,
- nieuwe kopbouten voor de twee binnenste rijen. Buitenste rij met 20Nm vastgezet, i.p.v. 90, (advies RPI),
- nieuwe Piper max torcke nokkenas (RPI),
- nieuwe klepstoters (RPI),
- nieuwe distributie (JP-set van RPI),
- verder alles uit elkaar, hoogfrequent gereinigd, nieuwe pakkingen, etc.
- de cilinderwanden waren prima, geen zichtbare slijtage, geen indicatie voor olieverlies, de oliedruk is prima en het blok is gewoon schoon, dus het onderblok heb ik gelaten voor was het is.
- Alles in elkaar gezet en voor het starten de oliepomp op een boortolletje flink laten draaien totdat overal de olie uit kwam. Motor op de hand een aantal slagen gedraaid.

Dinsdag 4 mei 19:30 uur: starten > lopen. Wat een verschil en wat een rust zit er nu in die motor en wat een geluid als je hem laat werken!

Met een big smile ga ik vandaag de 5 mei tocht rijden.

Later deze week de motor echt goed afstellen. Ontsteking en carburateurs.

Dank voor jullie advies.

Groeten Paul Rasch

Re: V8 loopt niet lekker, uitkomst wat een verschil !!

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 13:37
door Wim Janssen
Paul,

Dit is een verstandige aanpak geweest. Maar toch iets meer dan alleen maar zo mooi mogelijk willen laten lopen zoals je eerst zei
Ik weet niet wat die 5 mei tocht is, maar pas op met teveel laag in toeren rijden met die nieuwe nokkenas. Dat spul moet echt wel op elkaar inlopen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]

Re: V8 loopt niet lekker, uitkomst wat een verschil !!

Geplaatst: wo 05 mei 2010, 13:45
door G-men (Gargamel)
Klinkt goed.
Op de een of andere reden kom je toch steeds meer tegen als dat je van plan bent is mijn ervaring.
Dat met die nokkenas is idd waar als je de instructies van Piper leest.
Vreemde is echter dat ik voor inrijden van mijn nieuwe blok de opmerking krijg de eerste 500km niet boven de 2500 toeren te komen..... zal dus wel tussen de 1500 en 200 tioeren rijden worden eerste tijd. :-)

Maar super dat het goed gelukt is !
Overigens bedoel je met de buitenste rij denk ik de twee bouten aan de buitenkant van het blok. Komt de levensduur van de koppakking denk ik idd ten goede.

Gerrit (die nog op een pallet uit engeland wacht) Heerlijk die feestdagen, vooral dat ze in engeland en nederland niet hetzelfde zijn.... :-( )

Gerrit

Re: V8 loopt niet lekker, uitkomst wat een verschil !!

Geplaatst: wo 12 mei 2010, 00:41
door Sytze_RR1970
Hoi Paul,
Een hele brutale en -naar het schijnt- een erg Hollandse vraag: wat heeft jou deze operatie (per item die je noemde) gekost?
Ik ben erreg benieuwd...

Ikzelf wil ook gaan kijken naar mijn motor; want ik kom erg veel koppel te kort, en ook ik hoor kleppen. Er is een deelrevisie geweest van klepstoters en nokkenas bij 1 van de vorige eigenaren in 2005 ofzo. Dus ik begin maar eens te kijken naar compressie; dan klepstoters enzo, en misschien ook krukas. Mijn ontsteking is "123", en mijn vonk is goed op alle cylinders, en desondanks kleuren de bougies niet allen gelijk, en lijkt het op pingelen als ik met een aangehaakte caravan van 1300kg op de snelweg uit een tunnel omhoog rijd (met 70 km/h als-ie het haalt).
Dus je begrijpt: ik vind deze draad erg interessant!

groeten, Sytze

Re: V8 loopt niet lekker, uitkomst wat een verschil !!

Geplaatst: wo 12 mei 2010, 01:39
door GeraRRCd
Sytze,

Als ik dit zo lees dan kan ik alleen maar opmaken dat jouw mengsel niet goed is. Dat zou je aan de hand van de CO moeten kunnen vaststellen.
De V8 moet echter wat rijk lopen (AFR ca 13,5:1 = ongeveer 2,6% CO. Bij maximale accelaratie AFR 12,5:1 of CO 5,0%).
Verkleuring-verschil kan komen omdat de carbs iets verschillend afgesteld staan, maar als je aangeeft dat klepstoters etc ook een rol spelen, kan een mindere toevoer van lucht/compressie etc ook nog een rol spelen.

Met een WideBand lambda-sonde in je uitlaat kan je het mengsel natuurlijk goed volgen.

groet, Gerard

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae9d482e75447d7475804891866a6e6f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 12104931, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: V8 loopt niet lekker, uitkomst wat een verschil !!

Geplaatst: wo 12 mei 2010, 14:09
door Sytze_RR1970
Hoi Gerard,
Dank je voor jouw reactie.

Ik heb nog zo'n oude motor, nog niks geen lambda sondes en inspuiting enzo. Laatst heb ik de motor laten afstellen in Oisterwijk, en CO zat rond de 4. Voor de leeftijd van mijn kenteken niet erg.
Aldaar begreep ik dat ik kon laten kijken naar de naalden in de carbs, hetgeen overeenkomt met jouw verhaal over mengsel.
Ik rijd hoofdzakelijk op LPG en mijn verdamper laat zich niet optimaal afstellen, dus ook daar idem.
Ik las een eerdere draad over verse olie gebruiken -een inzending van Bart van Dessel- en ik kan dat verhaal bevestigen. Vandaar dat ik ook aan het interieur van de motor zit te denken.
Dank voor de suggestie!
groeten, Sytze