Pagina 1 van 1
Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: di 06 apr 2010, 15:11
door Henry
Voor mijn Range Rover Classic 3.5 EFI uit 1986 wil ik spullen bestellen bij Paddock om de ophanging helemaal te vernieuwen, en verbeteren. De auto hangt nu wat naar rechts (LHD), heel slap in de veren en versleten rubbers. Ook komt er op korte termijn een gas installatie in de auto, waarvoor ik de ophanging helemaal op orde wil hebben. Daarom ga ik de schokdempers, veren en bussen vervangen. Ik heb zo veel mogelijk posts op het forum al gelezen, om een keuze te maken wat ik wil hebben en wat ik nodig heb. Ik denk dat ik alles bij elkaar heb, maar ik hoop dat iemand dit wil checken. Advies over wat andere goede opties zijn, zijn ook welkom.
voor:
NRC2119 : Veren
M6419 : Schokdemper (Monroe)
ANR4188 : Axle bump stop
572087 : Shock absorber turret securing ring with nuts
RR2SUSFR/B : Front bolt kit - 6bolts/8nuts
Achter:
NRC4304 : Veren
M6420 : Schokdemper (Monroe)
ANR4189 : Axle bump stop
PM638 : Heavy Duty Rear Spring Retention Plate 5mm (pair)
RR2SUSRR/B : Rear bolt kit - 4bolts/6nuts
bussen:
SDLR03PWA : Deflex Polyurethane Bush Kit
Groeten,
Henry
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: di 06 apr 2010, 17:20
door Bart van Dessel
Hoi Henry, verstandige keuze! Ook met deze veren blijft je auto mét lpg installatie heel mooi staan. Monroe's gebruik ik zelf ook, nog nooit eentje kapot gehad en dempt net wat strakker dan de standaard dempers. Doe er ook meteen een nieuw stuurdempertje onder, laat je swivels afstellen en misschien aftermarket stabilisatorstangen, dan heb je een top auto!
Gr, Bart
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: di 06 apr 2010, 22:07
door Roel
he bart ik zag dat jij nog stabilistorstangen hebt liggen kunnen die ook onder een 110 ? en is dit bolt-on of moet er ook een
en ander gelast worden?
groet roel
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: di 06 apr 2010, 22:33
door Henry
Heel erg bedankt voor je reactie Bart. Aan de stuurdemper heb ik ook gedacht. Ik was alleen vergeten deze bij mijn lijst te zetten.
Wat gebeurt er bij het afstellen van de swivels? is dat het uitlijnen van de auto, of is dat wat anders?
Kan ik de veren demonteren zonder de remleidingen los te maken, of moeten die los?
Zoals je hoort heb ik nog niet veel sleutel ervaring, maar wil die wel opdoen. Ik rij de range rover nu al een jaar met erg veel plezier, en ik denk dat deze reparaties/vervanging van onderdelen wel een goede zet is. Ik denk dat een en ander 24 jaar oud is, wat het rijgedrag niet ten goede komt.
De after market stabilisatorstangen, leveren die ook nog erg veel verbetering op voor het rijgedrag op de weg?
Alvast erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Ik hoop niet dat het al te stomme vragen zijn. Ik pluis het forum behoorlijk uit om de antwoorden op mijn vragen te vinden, wat ook behoorlijk goed lukt.
Groeten,
Henry
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: di 06 apr 2010, 22:34
door Jurriaan
Remleidingen kun je laten zitten. Eventueel gelijk vervangen door RVS, als je toch aan't bestellen bent. Zo prijzig zijn die dingen nou ook weer niet in de UK.
Jurriaan.
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 00:27
door Frank 110V8
Ik zou geen polybussen monteren maar originele rubbers, alle polybussen gaan er bij mij weer onderuit, die zijn veel te zacht.
Groet Frank
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 01:13
door Bart van Dessel
Polybussen zijn er in verschillende hardheden, maar originele bussen zijn ook goed. Ik heb zelf goede ervaringen met de setjes van Paddock voor normale omstandigheden. Deflex heten ze geloof ik.
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 01:15
door waterman
Wat betreft het afstellen van de voorspanning van de "swivelhuizen", ik kan je dat van harte aanbevelen. Ik heb laatst na het vervangen van de keeringen ook de voorspanning opnieuw afgesteld en de auto stuurt er écht veel beter door. Een aanrader!
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 01:26
door Bart van Dessel
Afstellen op 2 kg met een veerunster? Ik heb het zelf nog niet gedaan maar een kennis van mij is daar goed in, die komt het bij mij altijd doen, Andrew Colville uit Weert. Hij rijdt inderdaad veel prettiger en geen geschud meer als je op snelheid over een richel rijdt.
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 10:45
door Henry
Dat geschud wanneer ik over een richel rij heb ik nu inderdaad. Maar is tad afstellen met een veerunster geen procedure die ze ook moeten uitvoeren bij het uitlijnen van de wielen?
Ik gebruik mijn auto niet offroad, dus ik durf de poly bushes set van Paddock wel te proberen. Het is de Deflex Polyurethane Bush Kit.
Welke stuurdemper kan ik het beste kopen; Britpart, Gas de Carbon, Gas Pro Comp of Gas Bilstein B6? Voor mij allemaal onbekende merken.
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 11:06
door Benno
Swivels afstellen is zeker geen standaard oplossing bij uitlijnen. Het is een afwijking van onze auto's dat dit soort afstellingen nodig is. Het heeft echter zeker wel zin om te doen zoals de anderen ook al meldden. Vaak gaat door slijtage e.e.a te los zitten en dan is het verwijderen van een paar plaatjes de oplossing om weer tot een strak sturende auto te komen.
groet,
benno
Re: Renovatie wielophanging RRC; juiste spullen?
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 11:27
door Bart van Dessel
Uitlijnen kun je evt. zelf, ik geloof dat er uitspoor is van 1 cm, saat ergens in workshop manual, maar het bete even bij een grote bandenboer laten doen, kost iets van 40 of 50 euro. Uitlijnen is dus de wielstanden afstellen met de spoorstang die achter de vooras zit. Je wielen balanceren wil ik wel helpen tegen het schudden in het stuur.
gr, Bart