Oplossing " tikkend geluid benzine blok" 123 ignition
Geplaatst: ma 05 apr 2010, 23:54
Enige tijd geleden een benzineblokje gereviseerd en meteen voorzien van
een 123 ignition.
Blok liep prima.
Geen olieverbruik en topsnelheid goed.
Alleen bij hogere snelheden hoorde ik dat vervelende tikkende dieselgeluid.
Op zich niet erg als je diesel rijd maar ik heb een 2,25 benzine.
Allerlei dingen geprobeerd.
Opnieuw carter eronder uit en alles nog eens opnieuw op moment gezet.
Dikkere olie 20W50 erin maar ook dat was niet echt de oplossing.
Toch weer wat boeken erbij gepakt en het bleek dat ik last had van pingelen.
Het te vroeg ontsteken van de brandstof waardoor het blok flink op zijn lazer krijgt.
Onderin de 123 ignition zit een schakelaar met 16 verschillende standen.
Met deze schakelaar kun je verschillende vervroegings curves kiezen.
Ik had 'm ooit op E gezet omdat ik dat ergens gelezen had.
Heb de schakelaar inmiddels op stand 3 gezet waardoor de vervroeging veel minder is.
Een proefrondje op de snelweg resulteerde in een stil blok waar geen tik meer te horen was.27 graden i.p.v. 36 graden.
Ook de topsnelheid is toegenomen dus een echte win win situatie.
Hopelijk heb ik het blok niet te lang pijn gedaan met mijn verkeerd ingestelde onsteking.
Groet Laurens
[megamannen.web-log.nl]
een 123 ignition.
Blok liep prima.
Geen olieverbruik en topsnelheid goed.
Alleen bij hogere snelheden hoorde ik dat vervelende tikkende dieselgeluid.
Op zich niet erg als je diesel rijd maar ik heb een 2,25 benzine.
Allerlei dingen geprobeerd.
Opnieuw carter eronder uit en alles nog eens opnieuw op moment gezet.
Dikkere olie 20W50 erin maar ook dat was niet echt de oplossing.
Toch weer wat boeken erbij gepakt en het bleek dat ik last had van pingelen.
Het te vroeg ontsteken van de brandstof waardoor het blok flink op zijn lazer krijgt.
Onderin de 123 ignition zit een schakelaar met 16 verschillende standen.
Met deze schakelaar kun je verschillende vervroegings curves kiezen.
Ik had 'm ooit op E gezet omdat ik dat ergens gelezen had.
Heb de schakelaar inmiddels op stand 3 gezet waardoor de vervroeging veel minder is.
Een proefrondje op de snelweg resulteerde in een stil blok waar geen tik meer te horen was.27 graden i.p.v. 36 graden.
Ook de topsnelheid is toegenomen dus een echte win win situatie.
Hopelijk heb ik het blok niet te lang pijn gedaan met mijn verkeerd ingestelde onsteking.
Groet Laurens
[megamannen.web-log.nl]