Pagina 1 van 1

Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 21:50
door art1
Gents,

2 Vraagjes.

1) Mijn rechter achterwiel hub gaat nu toch wel heel snel erg vetter worden (alle andere 3 zijn kurk droog), kan ik hier gerust nog even mee door rijden of?

2) Is dit karweitje makkelijk te doen, ik vermoed alleen o-ring of iets dergelijks vervangen? Of loopt het hele cardan leeg?

Ziet er nu zo uit;
qyfep4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd435c64425c9822e196ed3183aecf73', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi40.tinypic.com%2Fqyfep4.jpg', 'http://i40.tinypic.com/qyfep4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi40.tinypic.com%2Fqyfep4.jpg', '', 11121417, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Gr Art

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:14
door Sjoerd O
Lijkt op een lekker kering in je as stomp, op zich niet heel problematisch maar alles word zo vies als al dat vet rond spat.
De klus is goed zelf te doen, en is niet heel veel werk.
Ik zou dan ook direct de kering van je hub vervangen en de lagers van nieuw vet voorzien.

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:22
door Hans 109
En je remmen kunnen vet worden.... Da's wat minder......

Klusje is eenvoudig te doen. Pak gelijk je lagers aan. Ook erg simpel om die te vervangen. Gelijk een nieuw pakkinkje ertegenaan. Avondje werk, op je gemak.

groet Hans

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:29
door Gert
Om nou je wiellagers preventief te vervangen vind ik wel overdreven hoor. Ik zou me geruster voelen als ik rijd met lagers die zichzelf bewezen hebben dan dat ik rijd met lagers die nieuw zijn.
Het belangrijkste is om de speling juist af te stellen.

Als ik de doorsnedetekenin van het werkplaatshandboek bekijk dan kan ik zo niet zien dat het logisch is dat de olie in de remtrommel terecht komt. Je ziet op de foto duidelijk dat de olie bij de meenemer vandaan komt, en dan ben je al ruim voor bij de remtrommel. Het zou volgens mij alleen kunnen als de keerring aan de binnenkant van de naaf olie lekt, en het tegen de remankerplaat kwakt. De tekening in het WPH is echter een beetje onscherp bij mij, dus ik kan het mis hebben.

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:32
door Richard 110
Hoi,

Volgens mij is op de foto te zien dat je hub-cap gescheurd is, hierachter zit altijd een beetje olie voor de smering. Gewoon eerst het kunstof kapje vervangen. Als het dan klaar is heb je geluk zoniet dan verder zoeken.

Succes,

Richard

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:39
door Hans 109
Hallo Gert,

Bij mij waren de remmen dus baggervet...Dus heb ik de keerringen vervangen, en gelijk nieuwe lagers erin. De geschiedenis hiervan was mij onbekend, vandaar.
De vorige eigenaar had ook de wielflens met M8 bouten vastgezet....Die leken blijkbaar op 1/8 wat er oorspronkelijk inzit....Ja, zat wel vast........

groet Hans

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:44
door bowy
Idd alleen de hub cap lekt. Dus die vervangen voor 1 of 2 euro en rijden maar weer.

Dat daar trouwens veel olie komt kan komen door vesleten meenemers......

Olie op je remvoeringen kan niet via die zijde, maar via de naafkeerring op de asstomp, de heren hierboven heb last van het klok en klepel principe behalve richard

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:46
door Henk de Witte
Klopt inderdaad Gert, hier komt gemoon de steekas uit de asstomp. Er zit daar geen keerring en de olie komt niet in je remtrommel. Bij olie in je remtrommel drupt het meestel van je ankerplaat af en dat kun je vanaf de andere kant zien. Het dopje afkitten kan al goed helpen om dit soort lekkerij te voorkomen. Je zou voor de zekerheid eens kunnen kijken of de ontluchting van je as goed vrij is. Door drukopbouw ten gevolge van warmteontwikkeling en een verstopte of geknikte ontluchtingsslang kan dan de olie naar buiten gedrukt worden dat zou je wel moeten verhelpen. Al met al is de lekkage niets om je echt druk om te maken het geeft hooguit geklieder. Die olie is echt niet ineens op, het lijkt meestal veel meer dan het is.

Groet,

Henk de Witte.

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 23:00
door art1
Hoi Bowy,

Dat moet wel lukken dan, dacht zelf aan de o-ring die erachter zit, althans dat zag ik in de manual.

Maare versleten meenemers..dat is/zijn?

Grt Art

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 23:54
door Grumpy Old Sil
De meenemers zijn die dingen waar je al die bouten door ziet zitten rond het rubber kapje. Die 'nemen' de steekas mee oftewel verbinden je wiel met de steekas.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b2738e4922b6d48e778e601558f5d1b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 11122632, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: di 06 apr 2010, 00:14
door bowy
Dat ding waar het dopje op zit. Is je meenemer. Die zorgt voor de verbinding van je steekas met je naaf. Vaak komt er speling tussen de vertanding van de steekas en de meenemer waardoor er olie tussendoor kan lopen. Als ze nieuwe zijn zitten ze zo strak dat je ze zelfs voorzichtig met een hamertje erop moet tikken en komt er dus ook weining of geen olie achter je rubber dopje te zitten.

Wel rijd denk ik 80% van de landrovers met meer of minder speling op de meenemers rond. Met name imitatie rommel slijt ongekend hard. Bij mijn 110 houden de HD exemplaren van paddocks het nog geen 15.000 km vol. Nu dus maar ashcroft meenemers en die blijken absoluut top, helaas qua prijs ook Wel is dit bij een series minder relevant omdat de motoren veel minder koppel hebben en dus minder geweld op de meenemers los laten waardoor ze minder hard slijten.

Gr BOwy

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: di 06 apr 2010, 01:03
door Iwan Stuifzand
Verstopte asontluchter?

Foto-36H866RL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2990f947af57a3bba6ba8274a332dcdb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-36H866RL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-36H866RL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-36H866RL.jpg', '', 11123409, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1964 Series 2a 109"

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: di 06 apr 2010, 06:50
door wschutte
Of gewoon veel teveel olie in je diff? Groet Wiecher.

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: di 06 apr 2010, 10:11
door Dennis101
Meenemers is de prikbordnaam voor aandrijfflens.

Dennis B

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: di 06 apr 2010, 12:16
door art1
Allen bedankt voor de reacties,

Net even de cap eraf getrokken, voelde niet echt jofel meer aan.
Dus maar even 2 nieuwe hubcaps besteld, is natuurlijk klusje van niks. En daarna even kijken wat er gebeurt.

Wat me wel opviel, is dat de rand in de hubcaps niet echt hoog is, klemt ermee wel op de asstomp maar niet helemaal, de vorige eigenar(en) hebben dan ook al veelvuldig gekit, is dat weer aan te raden?
2po2lwk.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a056a299e9463cc4123510cb8f95528', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2F2po2lwk.jpg', 'http://i41.tinypic.com/2po2lwk.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi41.tinypic.com%2F2po2lwk.jpg', '', 11124474, 600, 600, 'Loading image ...', false); den?
20pe9ub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('618fed972b36c3a83da70ec73f678d56', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi44.tinypic.com%2F20pe9ub.jpg', 'http://i44.tinypic.com/20pe9ub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi44.tinypic.com%2F20pe9ub.jpg', '', 11124474, 600, 600, 'Loading image ...', false);

En uit nieuwsgierigheid, kan iemand mij vertellen wat voor achteras eronder zit? 24 splines, want dat heb ik net geteld..
2q1cc44.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb8fd546b046e2c1a4cd3434dcfd4fc6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi44.tinypic.com%2F2q1cc44.jpg', 'http://i44.tinypic.com/2q1cc44.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi44.tinypic.com%2F2q1cc44.jpg', '', 11124474, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Grt Art

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: di 06 apr 2010, 12:40
door Erik One-ten+LW
Een salisbury as..

En kit zou niet nodig moeten zijn. Ik rij overigens al bijna een jaar met een gescheurde kap met een beetje plakband eromheen Maar lekt niet.

Erik

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: di 06 apr 2010, 22:26
door art1
Hoi,

Een salisbury as..zaten die dan standaard onder een 2 1/4 benzine..? lijkt me wat overdreven.
Of sla ik de plank nu volkomen mis?

Grtz

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: di 06 apr 2010, 22:30
door Jurriaan
Vanwege het laadvermogen standaard op de 110's. Bij Td5 & Puma is er ook een andere as te leveren als ik het goed heb.


Jurriaan.

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: di 06 apr 2010, 23:35
door Eric&Betty Boop
Art als ik de foto van de dop zo bekijk mist meer dan de helft van de rand waarmee hij afdicht op de meenemer.
Niet zo gek dat hij dan lekt.

Je hebt inderdaad een Salibury as zoals iedere 110.
Een Salisbury diff is volgens mij altijd 24 splines.

Het 10 of 24 splines verschil is alleen bij rover diffs,en dan gaat het om het aantal splines in het diff.
Het aantal splines aan de meenemer kant is volgens mij altijd 24,ook bij rover diffs.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5a22540fdc0f497c46225629f9f6c6aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11894707, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('8fb7b84c66f5aaf4232d6b6a87b7429f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11894707, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: di 06 apr 2010, 23:41
door bowy
Eric,

Niet correct bij de vroege series heb je 10 splines aan beide kanten van de steekas bij de latere is de buitenzijde altijd 24 en binnenzijde 10 of 24.

Salisbury is altijd beide zijden 24 spline.

Salisbury standaard onder alle LWB 109 series III en 110 tot 2004. Daarna nieuw type Rover as wat vergelijkbaar sterk moet zijn maar het niet blijkt te zijn. Wel meer meer bodemvrijheid en bij normaal gebruik ook sterk genoeg.

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 00:03
door Eric&Betty Boop
Je hebt gelijk Bowy.
Ik doelde ook op de roverdiffs van 90/110/RRC,bij series is het inderdaad een ander verhaal.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2c4a0e36901d4a8bc159d5cbe5dc7f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11895046, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4571aeb947fef4c2b17378c8db330571', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11895046, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 09:55
door Dennis101
Ik heb een Land Rover met zowel voor als achter een Salisbury met 22 splines aan beide zijden.
Er bestaan overigens ook 110's met ENV assen (110 S2b forward control)

Dennis B

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 10:04
door Bram109
Maak het nou niet ingewikkelder joh.
De ENV assen waren ook optioneel toegepast op de 109 (achter).

Bram.

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 11:31
door Marc-my-Words
Jurriaan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vanwege het laadvermogen standaard op de 110's.
> Bij Td5 & Puma is er ook een andere as te leveren
> als ik het goed heb.
>
> Jurriaan.

Pas bij de jongere Td5 & Puma is men teruggegaan naar een "versterkte" Rover-as.
Er zijn overigens ook mensen die zeggen dat een Rover-as goed genoeg is, zit immers ook onder iedere Disco.

Marc

Re: Kan dit kwaad? vervolg.

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 15:58
door Art van Blondie
En de 24 splines asjes hebben in het echte leven maar 23 splines. En da's echt waar, tel maar na (in ieder geval die van mijn stage one).
Waarom ze 24 splines worden genoemd is mij een raadsel

Groet, (een andere) Art

Re: Kan dit kwaad?

Geplaatst: wo 07 apr 2010, 16:43
door Arie SIII88Ducktarie
En vergeet idd niet gelijk je asontluchter te vervangen !.
Meestal DE oorzaak van lekkende aspakkingen, druk wordt te hoog in de as
Kost geen drol, scheelt een berg.

Arie SIII88Ducktarie