Pagina 1 van 1
discovery automaat
Geplaatst: ma 05 apr 2010, 19:03
door marco
hallo,
wat zijn jullie ervaringen met een automaat van een discovery, en hoeveel kilometer hebben jullie hiermee gereden, en wat zijn de eventuele kosten voor het vervangen van de automaat, gaat om een disco 2.
groetjes
marco
Re: discovery automaat
Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:55
door Benno
Zf automaat. goede automaat, soms problemen met 1e versnelling (sleht overschakelen koud. Ik ken deze bakken met kilometerstanden tussen de 200000 en 500000 km zonder al te veel problemen. Als er vaak een aanhanger aangehangen heeft kan de automaat wat vervuild zijn.
Ruik en kijk even naar de olie om te kijken of er enig onderhoud is geweest. (gezonde Atf is rood en ruikt zoetig, als je bruine caramel vindt is de olie verbrand aan het raken).
Als de olie vuil is, de automaat slecht schakelt etc. kun je nog overwegen om de olie een keer te wisselen. Een oliewissel en filterwissel kost je een litertje of tien ATF en 3 tientjes onderdelen en dan loopt hij weer super.
Mijn ervaring. Een disco 300TDI automaat waar ik een dikke twee ton in heb weggereden. Na drie maanden een kapotte niet meer schakelende automaat wat je zomaar een 1600 euro terugzet in revisie en montagekosten. Daarna geen centje pijn meer. andere ZF ervaringen zijn eigenlijk ook allemaal positief.
Benno
Re: discovery automaat
Geplaatst: di 06 apr 2010, 22:19
door paul
Mijn D2 gekocht met 220.000, al snel deed de lock-up het niet meer goed. Pas bij 300.000 automaat zelf kapot, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik met caravan zonder lock-up heb gereden en hij te warm is geworden. Volgens de reviseur was het al niet meer origineel. Dat zou betekenen dat hij maar 150 is meegegaan. Volgens reviseur geen slechte bakken maar gaan niet vele tonnen mee.... Netjes olie vervangen is goed voor de levensduur. Ik zou zeggen als je alleen voor betrouwbaarheid gaat neem dan handbak, maar automaat is fijner, je moet alleen rekening houden met eventuele tegenslag. Maar is dat iets nieuws?
Paul
Re: discovery automaat
Geplaatst: di 06 apr 2010, 22:23
door Jurriaan
120.000km de eerste aan puin, bij de volgende eigenaar bij 180.000km aan puin, en er schijnt er later nog een andere in gekomen te zijn.
Jurriaan, die sindsdien handbak rijdt in z'n eigen auto's ondanks de vele positieve verhalen van anderen.
Re: discovery automaat
Geplaatst: di 06 apr 2010, 23:50
door Bart van Dessel
Een 300 tdi heeft minder vermogen en minder koppel dan een TD5, de ZF bakken zijn qua sterkte vergelijkbaar met elkaar alleen is de TD5 bak electronisch geregeld. Dussss, door de hogere belasting gaat de TD5 bak sneller kapot. Je hoort het toch regelmatig, maar ik denk wel dat er dan mee gewerkt wordt en dan kan er wel eens wat stuk gaan. Ook bij een Toyota of ander hoog aangeschreven merk.
gr, bart
Re: discovery automaat
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 23:11
door kick
Ik heb een Discovery 300 TDI automaat , km stand inmiddels 340.000 km , ik heb er 20.000 mee gereden , de automaat geeft geen problemen , weet natuurlijk niet of er in het verleden problemen zijn geweest , belangrijk bij een automaat is regelmatige vervanging van de Olie EN het filter , rijdt verder super , echter bij het trekken van een AHW opletten dat de automaat niet te heet wordt !!
Re: discovery automaat
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 23:48
door marco
hallo,
bedankt voor de reacties allemaal, ga denk maar alvast sparen voor een nieuwe automaat, voor als de problemen komen
groetjes
Marco
Re: discovery automaat
Geplaatst: wo 07 apr 2010, 23:58
door Henk Alblas
Ik rij met een disco 2 td5 automaat, kms nu 170.000.
Ik ben er erg tevreden over, alleen oppassen met rijden in de bergen. Bij langdurig stijgen kreeg ik een waarschuwingslampje dat de versnellingsbak olie te warm werd. Voor zover ik begrepen heb kan je bij langdurig stijgen beter niet in D blijven rijden, maar in 3 of 2 zetten. Ik ben zelfs wel eens in terreinversnelling gaan rijden anders werd de bak toch te heet. Overigens was de buitentemperatuur toen ook behoorlijk hoog +30 celcius.
Re: discovery automaat
Geplaatst: do 08 apr 2010, 01:21
door Bart van Dessel
Het is belangrijk om niet met een te laag toerental te rijden, hoe hoger het toerental, des te sneller is de circulatie van de olie in de automaatbak. De oliepomp zit als eerste in de automaatbak en wordt direct door de motor aangedreven. Veel mensen krijgen temperatuurproblemen als ze te langzaam rijden, laag toerental maar wel een vol belaste motor, soms is het dan noodzaak om even een versnelling terug te nemen. Ik heb heel veel met een Discovery 300 tdi automaat gereden met zware aanhanger, 2800 kg totaalgewicht, ik rij dan meestal op de snelweg met een vaartje van ca. 110 per uur. Van de politie mag het niet maar heb er gelukkig nooit problemen mee gehad, met de automaat ook nooit problemen gehad omdat je met die snelheid een redelijk toerental hebt.
Als de controlelamp van de automaatbak aangaat zorg dan dat je motor wat meer toeren gaat maken, je zult zien dat het lampje vlot weer uitgaat.
gr, Bart