Pagina 1 van 1

Kleppen worden strakker!

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 17:25
door Cor
Hebben jullie dat ook?
Als ik de kleppen stel van mijn SIII 2,5 Ltr Petrol controleer, blijkt dat sommige kleppen strakker staan ipv losser.
Verklaar ook mi het vermogensverlies (kleppen die niet goed sluiten..) maar vindt het wel vreemd omdat ik altijd dacht dat door slijtage de kleppen net ruimer komen te staan ipv strakker.
Rij wel op LPG, maar het principe blijft uiteraard hetzelfde: hebben jullie hier ervaring mee?

Cor

Re: Kleppen worden strakker!

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 17:36
door Dennis101
Als de klepzittingen slijten vallen de kleppen dieper in de zittingen en komen omhoog.
Omdat de kleppen omhoog komen wordt de speling minder, net zo lang tot de speling tot nul is gereduceerd en de kleppen niet meer (goed) sluiten.
Als de kleppen niet meer (goed) sluiten verbranden ze uiteindelijk, omdat ze niet meer afkoelen.
LPG versnelt deze procedure, vandaar dat dan vaak een grotere speling wordt geadviseerd.
Deels om de interval tussen het kleppenstellen te overbruggen, maar ook om het koelen van de kleppen te bevorderen.

Dennis B

Re: Kleppen worden strakker!

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 17:56
door WillemNoord
Nee, want als het zover is moet ik meestal de motor vervangen.

Re: Kleppen worden strakker!

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 17:57
door WillemNoord
ps wil dit wel even checken een kennis van mij is hier specialist in.

Re: Kleppen worden strakker!

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 18:12
door Cor
Hoi Dennis,

Klink eigenlijk wel logisch hoe je het beschrijft, zou theoretisch betekenen dat als ik de klepspeling meet met een voelermaat voordat ik de kleppen stel, ik de mate van verslijtage van de klepzetels op het aantal gereden KM kan checken)
B.v: bij een klep kan ik nog net met een voelermaat 0,20 meten, en ik heb de kleppen afgesteld op 0,30mm, de slijtage over het aantal gereden KM 0,10mm is.

Cor

Re: Kleppen worden strakker!

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 18:45
door Dennis101
Het is wel een indicatie voor de slijtage, maar waarschijnlijk niet rechtstreeks de maat van slijtage van de klepzittingen.
Om terug te rekenen naar de slijtage van de klepzittingen zal je ook de overzet verhouding van de kleptuimelaars mee moeten nemen.
Ook de hoek van de stoterstangen speelt een (kleine) rol in het geheel.

Dennis B

Re: Kleppen worden strakker!

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 21:08
door cees spithoven
het komt voor dat de rollen niet meer rond zijn en is vaak te merken aan een onregelmatig tikkend geluid wat er soms is en dan een poos weer niet.
ook komt het voor dat de stoterstangen niet meer rond ingesleten zijn en veroorzaakt een onregelmatige klepspeling, even tijdens het afstellen de stoterstang draaien en je weet het.

sucses

Cees spithoven

Re: Kleppen worden strakker!

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 15:43
door marcel
Als je op LPG rijdt is het aan te bevelen om je cilinderkop aan te laten passen, dwz geharde klepzittingen laten monteren. In de regel noemt met dit ook wel "loodvrij" maken.
In vroeger dagen zorgde het lood in de benzine voor de smering tussen klep en klepzitting. Tegenwoordig is er alleen nog maar loodvrije benzine te verkrijgen en mist de benzine dit smerende effect. LPG heeft helemaal geen smerende werking, het is immers gasvormig.
Als je veel rijdt, loont het zich om je cilinderkop te laten aanpassen. Als je maar hobbymatig wat kilometers rijdt, gewoon af en toe eens je klepspeling controleren en evt. stellen.

Groet,

Marcel

Re: Kleppen worden strakker!

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 17:17
door Dennis101
In de eerste posting van Cor is te lezen dat het een 2.5 motor betreft en die zijn standaard al geschikt voor loodvrije benzine.

Dennis B