Aandrijflijn combi fd35 - range rover auto 4-bak - Borg warner 1

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Eric

Aandrijflijn combi fd35 - range rover auto 4-bak - Borg warner 1

Bericht door Eric »

Dag,

Ik ben benieuwd naar julllie mening over de volgende aandrijflijn:
Nissan fd35 turbo - Range rover auto 4-bak uit een classic- Borg warner 1.2 ratio - 235/70/16 banden

FD35:
130 PS (95.6 kW; 128.2 bhp) @ 3500 RPM
30.0 kg·m (294 N·m; 217 lb·ft) @ 2000 RPM

Wat voor problemen zien jullie hiermee?
Hoe gaat de automaat dan om met "kickdown"/schakelen?
Topsnelheid ligt op maar 113 km/u, wat behoorlijk laag is voor een auto met 130 pk?

Welke oplossingen zien jullie voor de lage snelheid? Zou een andere tussenbak kunnen worden geplaatst, bijv lt230, en wat voor impact/kosten zou dat geven?

BVD
Eric
Jurriaan

Re: Aandrijflijn combi fd35 - range rover auto 4-bak - Borg warn

Bericht door Jurriaan »

Je zou nog naar een 1.0 LT230 kunnen gaan, die zit in de vroege Range Rovers achter een drietraps automaat. Zou een wat hogere topsnelheid moeten opleveren. Hoeveel effect dat precies moet je het precieze ratio even invullen in een overbrenging calculator.

Eventueel zou je daarbij ook nog naar 235/85/16 kunnen gaan als bandenmaat, stukje hoger en niet breder en op een tweedeurs weinig tot geen problemen met aanlopen. Vierdeurs zou wat meer aanpassingen nodig hebben meen ik me te herinneren.

Jurriaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2010 10:38 door Jurriaan.
Eric

Bericht door Eric »

Dag Jurriaan,

Bedankt voor je reactie.

Als je van een 1,2 ratio bak naar een 1:1 bak gaat, is de nieuwe topsnelheid volgens mij gelijk aan de oude snelheid x 1,2.
Dat zou dan dus neerkomen op 113 x 1,2 = 135,6, wat al ergens op begint te lijken.

Overigens is de 110 5 deurs, maar heeft hij een 2 inch verhoging en 30 mm wheel spacers, dus in de wielkasten heb ik behoorlijk wat ruimte. De huidige banden zien er nu uit als kartbandjes o

Is een vervanging van een borg-warner naar een lt230 een grote operatie, bolt off, bolt on? Diff lock werkt dan manueel nl, en ik weet niet hoe dat werkt in combi met een RR automaat 4bak.

Gr
Eric
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi, ik wil niet betweterig zijn maar ik denk dat je topsnelheid niet omhoog gaat met een andere tussenbak, eerder nog omlaag omdat je toerental te laag wordt en ook je motor te zwaar gaat belasten. Je motortoerental is bij 113 km/uur nog vrij laag met een 4 traps ZF bak en 1.2 tussenbak. Dan maakt het niks uit of het een 300 tdi of een Nissan diesel is, ik denk dat je het moet zoeken in kwaliteit van de motor, als de top niet hoger is dan is er iets niet in orde. Een 300 tdi (122 pk met EDC) met automaat loopt richting de 160 per uur. Vroeger werd de 1:1 tussenbak gebruikt i.c.m. de 3 traps automaat die een te laag toerental had van de uitgaande as naar de tussenbak. Dat was eigenlijk een USA automaatbak die niets met de ZF gemeen had.

gr, Bart
Eric

Bericht door Eric »

Dag Bart,

Bedankt voor je reactie.

De motor is een lage toerental motor die vooral in cabstar vrachtwagens en heftrucks wordt gebruikt. Vandaar dat het toerenbereik relatief lager is, en lager dan een 300tdi. Er komen dan minder toeren uit de automaat naar de tussenbak, maar met een veel hoger koppel. Een wat zwaardere belasting door in de tussenbak van 1,2 naar 1:1 te gaan is voor de motor niet een probleem dat het toerental doet dalen. Het ding gemaakt voor heel wat zwaarder werk dan een een tuinhuisje door de wind duwen ;o).

Doordat de tussenbak van 1,2 naar 1:1 breng je m.i. wel het aantal toeren dat per saldo naar de wielen gaat omhoog, en bij gelijkblijvende wielomtrek dus ook de snelheid.

Gr,

Eric
Eric

Bericht door Eric »

Bart, Heb jij toevallig een advertentie staan voor lt230 tussenbak onderdelen op marktplaats?
Zo ja, Heb je ook een volledige liggen met 1:1 ratio liggen?

Gr
Eric
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Ik dacht door de Range Rover automaat dat het een RRC betrof, maar met een 110 zou je zelfs nog 255/85/16 als bandenmaat kunnen overwegen. Past gewoon onder een standaard auto.

Voor de precieze ratios even bij Vis en/of Ashcroft kijken:

[www.vislandrovers.nl]
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]

Op beide websites is informatie wel wat lastig te vinden meestal. Maar dan krijg je een mooi overzicht met welke baknummers met welke verhoudingen uit de fabriek zijn gekomen.

Heb niet zoveel verstand van automaten, maar zorg dat je alle linkages compleet hebt. Op een LT77 is een Borg Warner zo te wisselen voor een LT230, dus lijkt me dat dat op een automaat niet veel meer problemen moet geven. Ze hebben ook RRC's met 4traps automaat en LT230 geleverd voordat ze naar de Borg Warner gingen, dus passend zul je het sowieso moeten krijgen.

Jurriaan.
Bart van Dessel

Mischien heb ik een complete bak voor je liggen, ik zal 't laten weten.

gr, Bart
Bart van Dessel

De specificaties van je Nissan diesel zijn vergelijkbaar met die van een 300 tdi, hoogste koppel is vrijwel hetzelfde, bij een 300 tdi bij een nog lager toerental.
Plaats reactie