Pagina 1 van 1
koelvloeistof verlies
Geplaatst: za 27 mar 2010, 18:39
door Jan 130 nl
Al enige tijd verliest m`n land rover defender 130 koelvloeistof.Nadat ik er als spiderman door m`n motorruimte ben gekropen leek het de radiateur te zijn want onder was deze nat en er zaten sporen van koelvloeistof.Nou mooi niet dus want na een nieuwe gemonteerd te laten hebben bij een garage die deze ontlucht en onderdruk heb gezet blijf ik koelvloeistof verliezen,de olie ziet er goed uit en ik heb geen witte rook uit de uitlaat dus het kan de koppaking niet zijn.Heeft iemand nog tips wat het zou kunnen zijn.Ik heb al gezocht op dit prikbord en lees over lekkende kachelunits en gescheurde koppen,kan iemand mij tips geven waar ik moet zoeken voor deze lekages.En als ik b.v de kachel wil chekken lekt hij dan inwendig en moet ik hem dan helemaal demonteren of kan ik het al zien aan de buitenkant als deze lekt.
alvast bedankt voor jullie reacties.Jan
Re: koelvloeistof verlies
Geplaatst: za 27 mar 2010, 20:09
door schumi
wat voor motor?
Re: koelvloeistof verlies
Geplaatst: za 27 mar 2010, 20:17
door jan130nl
Sorry vergeten te vermelden,
het gaat om een td5 uit 2001.
Re: koelvloeistof verlies
Geplaatst: za 27 mar 2010, 20:55
door Marc-my-Words
Hmm.... een Td5.
Er zit onderaan een beetje ongelukkig een rubberen slang die op het ook netjes de ruimte heeft, maar in de harde alledaagse praktijk komt ie tegen een poelie aan en ontstaat er door de jaren heel een kerf in deze slang. Misschien heb je dat ook, en is deze slang stiekem aan het doorzweten op de kerf ? (Dan heb je dus ook een verklaring voor de nattigheid aan de onderzijde nabij de radiator.) Bij mij bemerkte de garagist (een niet-dealer-specialist) deze kerf tijdig. Als je een beetje pech hebt zou je ook in een klap droog kunnen komen te staan, juist bij een hete motor staat alles onder druk -- ik moet er niet aan denken.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2010 19:56 door Marc-my-Words.
Re: koelvloeistof verlies
Geplaatst: za 27 mar 2010, 22:50
door Grumpy Old Sil
De slangklemmen bij een TD5 zijn van die rottige trutklemmen. Bij veel TD5's gaan ze na een aantal jaren lekken. Als ik met een TD5 bezig ben vervang ik in elk geval die klemmen die ik los moet maken door fatsoenlijke ouderwetse slangklemmen. Kijk al je koelslangen eens goed na en zie of ze bij de aansluitingen lekken. Zit daar je probleem niet dan is de kans groot dat je brandstofkoeler lekt.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f1497e9e6e29c746c8143ecfe83dcf5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 11067707, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: koelvloeistof verlies-gelukt
Geplaatst: do 01 apr 2010, 22:56
door jan
Na nog een keer al m`n slangen te hebben gevolgd bleek dus een slangeklem die onder m`n motorcover zat niet meer goed te klemmen en daardoor was de boel gaan oxideren,net schoon gemaakt en meteen een oude vertrouwde slangenklem erop gezet.Ik ga mettertijd wat koelslangen vervangen omdat ze toch wel wat minder lijken te worden dus meteen gewone slangeklemmen met boutjes monteren.
Thanks voor alle adviezen.
Jan