Pagina 1 van 1

veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 18:21
door Ron
Ik zie wel eens een veerspanner staan die een max aantal kg's kan/mag hebben maar hoe staat dit in verhouding met een spiraalveer? Als ik bv een spiraalveer van een defender of rr heb, hoe kan ik uitdokteren welke veerspanners hier goed voor zijn?

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 18:58
door Bart van Dessel
Ik heb zo'n setje en bevalt goed, alle veren, ook heavy duty's doet ie goed: [www.carfantasy.nl]

gr, bart

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 19:08
door bowy
Sorry maar ik heb al veel veren vervangen onder landrovers, RRC en disco's maar nog nooit een verenspanner nodig gehad........... dus ik zou hem gewoon niet aanschaffen

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 19:19
door Bart van Dessel
?? Als de as op volledig kantelen staat en ik krijg de veer er onmogelijk onderuit dan heb ik echt wel een veerspanner nodig. Of ben ik zo'n sissy zonder muscles?

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 19:29
door Aluhok
Bowy heeft natuurlijk stiekem de anti-roll bar weggehaald zodat de as verder kan kantelen

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 19:34
door Bram109
En de schokdempers los zodat de as verder kan zakken (en opgepast dat de flexibele remleiding niet te strak stond)

Bram.

Edit: foute benaming hersteld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2010 19:12 door Bram109.

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 19:52
door Joost Nouwen
gespannen veer = zeer gevaarlijk
Je kunt ook zelf iets fabriceren.
Met spanbanden de veer samenhouden als je hem comprimeerd.
Met wat draadstangen en plaatjes kun je het zelfde bereiken.
Ken een monteur die zijn voorste rij tanden is verloren (heeft nu een gebit) en een andere zijn topje van een vinger (heeft nog geen gebit).
Dus pas op als die pongel onder spanning staat.

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 19:57
door Bram109
Daarom snap ik Bowy wel dat hij geen veerspanner gebruikt.

En als je er toch een wil gebruiken doe het dan met zo een: 87-1191.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2c5765fd416ba86024f71348c9513ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.toolspecial.com%2Fimages%2F87-1191.jpg', 'http://www.toolspecial.com/images/87-1191.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.toolspecial.com%2Fimages%2F87-1191.jpg', '', 11043707, 600, 600, 'Loading image ...', false);

In plaats van die (voor landrover begrippen) lullige draadeinden.

Bram.

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 20:57
door Ron
En wat je hier op de foto ziet, is waar het mij om gaat. Er staat hier max 1100 kg maar is dat voldoende bij een RRC veer?
Ik wil namelijk weten welke spanner geschikt is zonder dat de spanner net zo rond gaan staan als mijn velgen

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 22:16
door Grumpy Old Sil
Zo'n ding als Bram op de foto laat zien heb ik in het verleden ook mee gewerkt; LEVENSGEVAARLIJK. Regelmatig vlogen de veren door de werkplaats. Na wat 'ongelukjes' het pokkeding weggesmeten. Die lullige draadeindjes van Bart zijn vele malen betrouwbaarder en veel makkelijker om mee te werken. Wat Bowy zegt kan ook. Tegenwoordig gebruik ik bijna nooit veerspanners. Schokbrekers en eventuele andere zaken los, enkele spanbandjes om de veer voordat je de auto uit zijn veren laat zakken werkt heel goed (uiteraard niet volledig ingezakte veer), desnoods nog een klein krikje tussen as en chassis en voila. Heb op deze manier RR CL, Discovery I en II en Defenders gedaan. Geen 'ongelukjes'meer gehad.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8039a626feeb676ab02584276c06147d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 11044542, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 22:21
door Bram109
Grappig.

Ik heb al van meerdere "draadeind veerspanners" het draad weten te verwijderen door alleen maar een veer in te spannen. Met als gevolg dat de veer een kant op springt wat helemaal niet de bedoeling is, namelijk door een raam en een prefab wandje.

En met zo'n veerspanner als op de foto is het me nog nooit gebeurd.

Bram.

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 22:26
door Grumpy Old Sil
Ha Bram, lijkt de omgekeerde wereld dan. Bij het ding dat wij gebruikten vlogen de veren in het rond met schade aan mensen en auto's. Die draadeinden van Bart ken ik en die zijn goed, die draai je niet zomaar kapot. Ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken waar ie het meest vertrouwen in heeft en dat dan gebruiken. Ik gebruik of niks of degelijke draadeindspanners.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5e1f3ba5319f67f9dcd8b1dec8e2cec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 11044634, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 22:34
door Bram109
Ik had bij een van mijn vorige werkgevers een goedkope variant (weet het merk niet meer), die begon al te kraken bij 3 slagen aandraaien als er een veer in zit. Die heb ik verder ook niet meer gebruikt.
Mijn toenmalige werkgever was beetje eigenwijs en gebruikte het ding wel, wat regelmatig duidelijk was door het rondvliegen van veren. Zoals jij al aangaf.

Die ik nu gebruik is van V.L. Churchill.
Ford Mondeo voorveren welke je tot het eind moet indrukken omdat de schokdemper onbelast naar de middenstand teruggetrokken wordt is geen enkel probleem.

Bram.

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 22:41
door Grumpy Old Sil
Waar ik toen werkte (met veel plezier overigens) was ik meestal de klos als het op veren aan kwam (dat krijg je als je een grote bek opzet), iedereen maakte dat ie ver uit de buurt was. Je staat verbaast hoe ver een RR veer kan vliegen zelfs met je vingers er nog aan! Op het laatst richtte ik alleen nog maar richting muur om de schade te beperken, je wist nooit wanneer ie ging. Toen toch maar eens besloten dat het anders moest.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5428df301de580fc855f3f438d36452', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 11044740, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III

Re: veerspanner

Geplaatst: di 23 mar 2010, 23:07
door Bart van Dessel
Ik gebruik die dingetjes van Conrad van € 29,- al jaren en nóóit problemen gehad, ook niet met zware heavy duty veren. Als aan 1 kant de veer er tussen zit dan is het toch een geklooi om de veer aan de andere kant er tussen te krijgen.

Re: veerspanner

Geplaatst: wo 24 mar 2010, 09:13
door Ron
Bart,

Misschien dat jij het kan vertellen; tot hoeveel kg kunnen jouw spanners spannen? 1500kg moet toch genoeg zijn lijkt mij.

Re: veerspanner

Geplaatst: wo 24 mar 2010, 09:25
door Bart van Dessel
Heb ik nooit naar gekeken, als ie vliegt dan vliegt ie Maar volgens mij is het 1500 kg.