Pagina 1 van 1

2.5N/A kaputt , ervaring gevraagd!

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 20:26
door Joost Nouwen
Hallo,
Heb zaterdag het hart van mijn 110 verneukt.
Wagen gekocht met "kapot" blok.
Was niet kapot , verstuiver zeikte , de olie leek meer op vet , 3 kleppen stonden op 1,5mm , krukaskeeringvoorzijde lek en niet zo'n beetje.
Alle papieren er bij , engelse wagen(daarna/nu belgisch) , zeker 5 jaar geen onderhoud gehad , 3000 km gereden in 5 jaar(belgie)
Heb de verstuivers laten afstellen , olie vervangen , filter gewassen , kleppen gesteld en toen bleek dat de timing niet goed stond , blok liep redelijk rookte onverbrande diesel.
OK , pomp versteld en nog eens het blok laten lopen , om te zien of het beter of slechter werd.
Krijg een backfire? , en vervolgens staat de distributie stil.
De rest draait wel.
Wat is nu wijsheid?
Blok heeft maar 180000 gelopen.
Een blok revisie heb ik zelf nog nooit gedaan , kan het wel maar ben ook nog een huis aan het bouwen(zelf) , dus heb niet onbeperkte middelen(geld/tijd).
Enig inzicht gewenst omtrend de schade.
De bedoeling was om de auto zsm te laten lopen/rijden.
Nu weet ik nog steeds niet wat de staat van de bak is
Ik verwacht niet al te veel van het onderblok , compressie is goed en zo , maar denk dat de krukaslagering wel een knauw heeft gehad , bij de vorige eigenaar.
Aan de voorkant zeikt de olie er uit als ie loopt of net afgezet is.
Het is gewoon een rag-bak geweest ,liggen ook banden op die niet voor de weg zijn(apk verboden) , de beste man heeft de motor kapotgereden in frankrijk maar wel nog naar huis kunnen rijden.
De rest van de wagen is voor zijn leeftijd(1987) erg goed.
Paar punten op de achterbalk , voetbakken rot maar niet erg en het schutbord valt reuze mee.
Gelukkig is mijn 109 tip top.
Prikkers , alvast bedankt voor het meedenken.

Re: 2.5N/A kaputt , ervaring gevraagd!

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 21:39
door plaetje
over het blokje, gewoon er uithalen en de kop er af. Draai hij dan nog dan kun je de krukas kontroleren op speling en de zuigerwand honen, nieuwe zuigerveren er op, krukas lagers, en de olie keerringen voor en achter vervangen.
en als de kop er af is ook de kleppen slijpen en voorzien van nieuwe kleprubbers.
Dan het blok weer in erkaar zetten, als jij je 2,25 blok als eens van binnen bekeken hebt dan zie je bij deze niets anders (zijn bijna het zelfde)
Deze heeft een riem, een vaciumpomp, en andere gloeiers.
kijk wel of er geen schade is aan de klepstoters.

plaetje

Re: 2.5N/A kaputt , ervaring gevraagd!

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 21:55
door Joost Nouwen
Alvast bedankt , maar enig idee wat het grofweg aan onderdelen gaat kosten?
Als het betaalbaar is kan ik nu nog wel wat doen , anders wordt het komende winter wel weer.
's Zomers bouwen , 's winters sleutelen.

Re: 2.5N/A kaputt , ervaring gevraagd!

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 23:22
door plaetje
kijk voor een indikatie van prijzen naar [www.lrseries.com]
daar bestel ik veel (niet alles)

plaetje

Re: 2.5N/A kaputt , ervaring gevraagd!

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 23:31
door Jurriaan
Weet niet of het van de Belgische keuring nog mag en/of de papieren nog verkregen kunnen worden bij Land Rover BeLux, maar anders is wellicht een Tdi-conversie ook te overwegen?


Jurriaan.

Re: 2.5N/A kaputt , ervaring gevraagd!

Geplaatst: di 23 mar 2010, 19:59
door Joost Nouwen
Hier in Bels mag zo veel niet.
Weet niet of tdi mag?
Daarom (ik voelde het al aankomen) had ik een posting omtrend een 6-cyl nissan.
Die kan ik namelijk gratis krijgen , maar hier in bels kan ik dat vergeten.
Kan het in NL nog wel? een nissan 6 cyl er in wippen?
Misschien ff naar NL halen ombouwen en dan terug?
Een gelijkvormigheidsattest heb ik al maar zou ik die dan weer opnieuw moeten verkrijgen als die dan in een ander EU land geaccepteerd wordt?

Re: 2.5N/A kaputt , ervaring gevraagd!

Geplaatst: di 23 mar 2010, 20:43
door Jurriaan
Buiten LR kun je het wel vergeten volgens mij. Als je je motor binnen LR zoekt is er volgens mij nog wel kans. Maar dat kun je het beste even bij de buren van LROC.be vragen, die hebben daar veel meer kennis en ervaring mee.

In Engeland is het allemaal redelijk makkelijk mogelijk, in Nederland zou een Japans blok erin wel eens tot dure testen kunnen leiden alvorens je een kenteken krijgt.


Jurriaan.

Re: 2.5N/A kaputt , update.

Geplaatst: ma 29 mar 2010, 19:55
door Joost Nouwen
Ga waarschijnlijk vrijdag een 200 tdi met bak halen.
Komt uit een disco '93.
Kan ik dit er zo inleppelen?
Past het 200tdi blok op de def. 5 bak?
Past de hele discozooi (motor+bak) er in op dezelfde steunen?
Ik heb weinig ervaring met defenders.
Disco had ook zo'n 190000 gelopen maar body was rot.
Neem aan dat in de meeste gevallen een blok van minder dan 2 ton wel de moeite is , dwz , niet rot of kapot.