Pagina 1 van 1

remnippels/stelbouten

Geplaatst: zo 21 mar 2010, 23:51
door Davy
Vrijdag de 109 laten (voor)keuren. Alles prima zelfs de roetmeting, behalve de remmen. Bij de eerste keer trappen zit het pedaal aardig dieper dan de tweede keer, en dit mocht dus niet volgens de APK meneer .

Vandaag e.e.a. nog maar wat beter schoongemaakt en eerst alles eens bekeken.

Voor valt me op dat de ontluchtingsnippels onder zitten ipv boven zoals het in het handboek lijkt te zijn. Achter zitten ze wel boven. Als ik het goed heb, heb ik voor 2 cilinders en achter maar 1? En nou spookt er iets in mn achterhoofd dat het naar beneden zetten van de nippels voor wel vaker wordt gedaan om een bepaalde reden, maar wat die reden nou was? Lucht gaat toch omhoog, dus waarom de ontluchting omlaag brengen?

Rechtsachter lijkt de nippel overigens afgebroken, hij is korter dan de overige nippels, maar het zeskantje zit er nog wel aan. (vreemde plek om af te breken lijkt me?)

Dan de stelbouten. Ik dacht eerst ze voor gevonden te hebben, maar na verdere schoonmaak bleken ze een ronde kop te hebben met een gleuf (schroevendraaier) er in. Achter kon ik dezelfden niet vinden? Ik moet dus denk ik toch de zeskantige hebben? En heb ik dan zowel voor als achter 2 per wiel?

Inmiddels nieuwe nippels besteld, gelijk maar 4. Kan ik deze met kopervet monteren voor toekomstige werkzaamheden?

Alles eerst maar eens goed in de kruipolie gespoten, en dan hopelijk ergens komende week de boel stellen, nieuwe nippels plaatsen en ontluchten.

Mocht er overigens iemand zijn in de omgeving Heerenveen/Drachten die me op weg wil helpen (ook bijvoorbeeld remmen schoonmaken, hoe doe je dat?) dan hou ik me graag aanbevolen.

Vele vragen, maar alvast bedankt voor de reacties.

Davy

SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968

Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f07765db5080a6b469bc6ac1d4fb8eb2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 11032573, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2010 23:03 door Davy.

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: zo 21 mar 2010, 23:55
door Davy
Oh, en als aanvullende vraag: Ik wil ook de remvloeistof verversen. Nou zat ik er aan te denken om het reservoir voor het grootste deel leeg te zuigen met mn cardanspuit. Kan dit, of krijg ik dan nu of later problemen doordat verschillende vloeistoffen niet zo goed met elkaar overweg kunnen?

Davy

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 00:10
door jouke ruardy
hee davy rem olie kun je met alle merken bij elkaar doen zo lang het wel het zelfde dot nr is
en de ontluchtings nippels moeten naar boven gericht zijn ander kun
je het lucht er niet uit krijgen dus dat lijkt mij niet goed toe
en mischien moet je de voor zijde de sigmenten even op stellen
zo dat er tussen trommel en voering minder speeling zit
ik wil je er wel bij helpen ik moet de cd's ook nog terug brengen
naar je toe maar de tijd is krap bij mij door het werk in de boten
en voor de pasen willen ze alles nog even gedaan krijgen
wat toch niet lukt!!!!!!!!!! maar ja wie ben ik

als ik geluk heb dan zou ik zondag kunnen

mvgr jouke
0623647829

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 00:19
door Davy
Jouke,

Je hebt mail (2 stuks )

Davy

Oh, en de vraag over de cardanspuit bedoelde ik mee, kan ik erna met de spuit weer vrolijk versnellingsbakolie (incl cardans etc) mee aanvullen/verversen of moet ik eerst de boel helemaal schoonmaken?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2010 23:26 door Davy.

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 00:34
door Gert
Hey Davy,

Die schroef met de gleuf erin is waarschijnlijk de afstelling van de haaksheid van je remschoen.

De nulafstelling(1x) aan de achterkant zit als het goed is tegenover je wielremcilinder. De afstelschroef zoals beschreven zit dan weer een kwart verder. Als het goed is heb je er daar twee van. De afstelschroef gebruik je om de remvoering haaks te zetten op de ankerplaat of beter; evenwijdig te zetten met de remtrommel. Hiermee bereik je natuurlijk veel meer remkracht dan wanneer je op een half loopvlak remt.

De procedure bij een S3 ken ik niet, maar bij de S1 moet je alles helemaal terugdraaien, de remtrommel monteren, en dan de remschoen te laten uitzetten, en dan die afstelschroef aandraaien.

Aan de voorkant heb je inderdaad twee enkelwerkende cilinders. De nulafstelling(2x volgens mij) en de afstelschroef(2x) zit dan ergens in het midden. De remschoen is voorzien van een nokje die tegen die afstelling slaat. De wielremcilinder zal hierdoor ook niet volledig worden ingedrukt als dat niet nodig is.

Met kopervet monteren is absoluut niet de bedoeling. Wanneer het kopervet in aanraking komt met remvloeistof zal dit onherroepelijk schade veroorzaken aan je wielremcilinders. Je kunt ze enkel en alleen maar insmeren met remmenvet. Dit is vaak een tube, maar die zijn toch wel aan de prijs. Monteren zonder vet moet ook kunnen.

Zorg dat je bij het losdraaien van de nippels de juiste sleutels gebruikt. Een steeksleutel is vaak funest voor de zeskant, en dan ben je verder van huis. Je hebt speciale remsleutels. Zoals HIER ook beschreven wordt. Ik heb destijds een set gekocht in engelse maten, en ik geloof dat de wartel ook een engelse maat is.

De enige reden die ik kan bedenken om je ontluchter beneden te plaatsen is dat je daarmee ook het bezinksel weg krijgt. Hoe je het dan ooit ontlucht krijgt is mij een raadsel.

Remmen schoonmaken moet je nooit met perslucht doen. Het remstof is vreselijk fijn, en erg slecht voor de longen. Zelfs nu er geen asbest meer gebruikt wordt is het gevaarlijk, en misschien heb jij zelfs nog asbesthoudende voeringen. Ik ben zelf wel benieuwd tot welk jaar landrover van origine asbesthoudende remvoering is blijven gebruiken. Remmenreiniger is de beste oplossing voor het schoonmaken. Het stof wordt gebonden door de vloeistof en waait niet zomaar weg.

Ik heb zelf weinig werk verricht aan S3 remmen, dus meer antwoorden kan ik je niet geven. Het werkplaatshandboek zou je echter wel een hele hoop moeten vertellen, vooral over het afstellen en waar die afstellingen dan zitten.

Groeten,

Gert

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 00:45
door jouke ruardy
ik heb wel een pomp thuis staan die we aan boord gebruiken om olie en water af tezuigen en die
kun je ook gebruiken voor de rem ontluchting en tankje leg te maken dus dat is ook geen probleem
ik zou zelf geen cardanspuit gebruiken voor deze klus ik denk niet dat de cardspuit over rem olie kan
dan lossen de rubbers op ben ik bang voor rem olie is troep

mvgr jouke

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 00:58
door Marijn & Simba
Davy,

ik gebruik voor de remnippels een 12-kant ring-/steeksleutel 11, waarvan ik de ring in het midden met de slijptol heb doorgeslepen, zo breed als de leidingen zijn.
In de regel heb je dan over de hele nippel grip en niet half zoals bij een steeksleutel.

Als je een nippel niet loskrijgt: griptang erop, goed strak en losdraaien. Je verkloot de hele nippel, maar dan is ie er tenminste uit.
Nieuwe bleeding-screws kosten 60ct of zo dus das de wereld niet. Zet er een beetje koperpasta op aan het einde van de schroefdraad, dan blijft die troep uit je remsysteem maar krijg je de nippels later nog makkelijk los.

Remschoenen met remreiniger schoonspuiten (bij de action voor 1,59 per bus geloof ik, weet t niet precies want ik koop t per doos) en ook de hele trommel en ankerplaat goed schoonspuiten. Let wel, als ze onder de olie of DOT zitten, is er ergens iets wat lekt he.

Als je moet pompen zit er lucht in de leidingen, dus goed ontluchten!!! Je moet tussen de eerste en tweede remslag eigenlijk nauwelijks verschil hebben. Een beetje wordt wel geaccepteerd, want een oude auto heeft nou eenmaal die eigenschap.
Controleer ook je slangen, bij mij was de achterste slang naar de achteras zo ver heen dat het bij hard doortrappen net een Anaconda leek die pas gegeten had

De gleufschroef is voor de haakse verstelling, de vierkante boutjes voor de afstelling van de uitzetting.
Ik ga deze week nieuwe koperen remleidingen maken, voor de voorwielen, zal morgen kijken hoe de bleeding screws bij mij zitten voor ontluchten.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3cc2a316a3467fc7b51899303d0ff5a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 11032844, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 01:38
door Dennis101
Als je het rempedaal intrapt en direct daarna voor een tweede keer, dan zal de slag van het rempedaal een stukje korter zijn omdat de remschoenen dan nog niet volledig in de ruststand zijn teruggekeerd. Als de eerste slag van het pedaal tot het einde van de slag van de hoofdcilinder komt dan klopt er inderdaad iets niet en is dit in de meeste gevallen op te lossen door de schoenen te stellen. De stelbouten zijn bij een series 3 de 1/2" zeskanten aan de achterzijde van de ankerplaten.

Het is heel belangrijk om het hydraulische deel van het remsysteem niet in aanraking te laten komen met (smeer) olie of vet, er zijn maar een paar druppels nodig om de rubber onderdelen van het remsysteem op te laten zwellen. Daarom is het ook raadzaam om de nippels niet te voorzien van montagepasta om vervuiling van het hydraulische systeem te voorkomen. Het is wel mogelijk om de draad met een met remvloeistof te combineren remmenvet (zoals ATE vet) in te smeren om vastzitten te voorkomen.
Gebruik van een zgn. cardan spuit is niet aan te raden, ook al is het een nieuw exemplaar. Rubber bestand tegen remvloeistof is zelden bestand tegen (smeer) olie of vet en v.v.

De ontluchtnippels van de 11" voorremmen horen aan de onderkant te zitten, want dat is het uiterste punt van dit deel van het systeem.
De plaats van de boringen in de wielcilinders en de binnendiameter van de remleidingen en slangen i.c.m. de viscositeit van de remvloeistof zorgen ervoor dat ontluchten probleemloos gaat, zolang de schoenen bij het ontluchten volledig terug worden gesteld, er genoeg doorstroming is tijdens het ontluchten en je een beetje weet waar je mee bezig bent. Ontluchten door het reservoir op een lichte overdruk te zetten werkt over het algemeen het gemakkelijkst.

Dennis B

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 09:55
door westfries
Als ik het goed lees dan is het remmen stellen en je kan mee naar de sailsburyplain en de ridgeway Davy

top man



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2010 10:35 door westfries.

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 17:39
door a.wilbie
wat doe ik dan verkeerd met de remen van de 109?
10 minuten om te ontluchten en bij een enkele trap voor de noodstop komt de achter as bijna los van de grond...
cheers arjan

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: di 23 mar 2010, 00:15
door Davy
Heel erg bedankt voor de reacties, ik kan weer even vooruit.

Tankje zuig ik wel leeg met een injectiespuit, paar kwartjes bij de Welkoop. Ik heb een eezybleed, nog nooit gebruikt, maar lijkt me redelijk eenvoudig. Dus de overdruk komt ook wel goed. Het handboek had ik er dus wel bij (2e echelons) maar de eerder genoemde stelschroeven (met gleuf) stonden niet op deze tekening, vandaar even mijn verwarring.

Nog wat aanvullende vragen:
1. Voor de ontluchtingsnippels is het toch niet nodig een ingeslepen ringsleutel te gebruiken, lijkt me alleen nodig voor de nippels (als dit ook zo heet) waar de remleiding in zit?

2. Volgens de instructie van de eezybleed moet ik eerst mn remmen stellen en daarna pas ontluchten (adviseerde de APK meneer ook). Uit de reactie van Dennis lees ik dat ik de remmen juist eerst los moet draaien en daarna ontluchten en daarna weer stellen. Lees ik dit goed? En kan ik de stelbouten probleemloos los draaien, of kukelt er uiteindelijk aan de binnenkant een moertje of zo vanaf?

3. Kan ik alles wat ik achter de remtrommel tegenkom in de remreiniger spuiten, doekje erdoor en klaar?

4. Meer algemeen, een aangebroken fles remvloeistof mag je niet bewaren omdat dit water aantrekt (heb ik dit goed?), maar de vloeistof in je reservoir doet toch hetzelfde, water aantrekken bedoel ik?

Davy

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: di 23 mar 2010, 00:25
door Grumpy Old Sil
Eezybleed werkt perfect.

1. Klopt

2. Gewoon los draaien kan, kukelt niks af.

3. Kan, maar zou niet teveel gebruiken.

4. Als ie langer als een jaar staat zou ik hem wel weggooien ja. (meningen hierover zijn verdeeld).

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57a2591823738050fb3b286ac4a6dbac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 11039749, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III

Re: remnippels/stelbouten

Geplaatst: di 23 mar 2010, 00:59
door Marijn & Simba
1. Oeps ja, toch nog iemand die helder is... nou ja, ik zit niet voor niets thuis, blijkt maar weer

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('35d0ce625b1952e035ad1f5a819d9341', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 11039930, 600, 600, 'Loading image ...', false);