Pagina 1 van 1

Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 21:27
door Maurice Bastings
Bij de tussenbak wil ik het lager vervangen van de "flange assembly front output" in.
Het lager wat achter de flens zit waar de propshaft tegen aan zit gebout.
Door een kapot gelopen diff hebben de kruisjes en dit lager ook een flinke opdonder gehad en is de speling hierop naar mijn smaak te veel.
Hoe krijg ik dat lager het beste, handigste en snelste eruit??

Bij voorbaat dank voor de tips!

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]

Re: Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: za 20 mar 2010, 08:33
door 110
Flens verwijderen,
borgring van het lager weghalen,
as uit het huis trekken (kan dmv. flens terugzetten en daarop voorziuchtig tikken)

(zie werkplaatshandboek voor tekening)


succes

Re: Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: za 20 mar 2010, 08:59
door 110
Voor een handboek van deze tussenbak (en meer), is google zowaar je vriend:
zoek op:
workshop manual land rover
geeft (onder andere):
[www.landroverweb.com]


Succes

Oh ja, de tussenbak staat in:
[www.landroverweb.com]

Re: Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: zo 21 mar 2010, 00:21
door Johan V
Ik weet niet wat voor een tussenbak je hebt, maar bij de mijne, een LT230, moest ik het lager van binnen uit vervangen. Dat betekende het voorste deel van de tussenbak verwijderen. Viel uiteindelijk wel mee toen ik met een sleutelmaatje de bak stoelen verwijdert had en er van bovenaf bij kon. Een puntje waar het bij mij de eerste keer mis ging, was dat ik de schakelvork vergeten was los te maken. Deze trok ik daardoor mee naar buiten. Op zich niet echt een probleem, maar het balletje en veertje dat ervoor zorgt dat je keurig in drie stappen kan schakelen was daardoor achter de as van de schakelvork geschoten waardoor deze niet ver genoeg het huis in kon en ik enkel nog in de lage versnelling vooruit kwam. Kost weer een dag om uit te vogelen wat het euvel kan zijn en een dag om de fout te herstellen.

Let ook even op het aanhaalmoment van je flensbout.

Succes!

Johan

Re: Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: zo 21 mar 2010, 09:00
door 110
De "Output shaft bearing" is te verwijderen op de genoemde methode (zie de constructietekening),
daarvoor hoeft de tussenbak niet uit elkaar, het verwijderen van het vloerpaneel rechtsvoor is wel handig.

Als er een ander lager bedoeld wordt, dan is het misschien handig dit lager anders te omschrijven.




Succes

Re: Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: zo 21 mar 2010, 10:04
door Maurice Bastings
Ik bedoel:

Het lager wat achter de flens zit waar de propshaft (voorste) tegen aan zit gebout aan de voorkant van de tussenbak.
Het is een LT230 met een 1:410 ratio

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]

Re: Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: zo 21 mar 2010, 10:18
door 110
Dus het lager waar de "Front output shaft" in draait, in de andere kant ligt deze "Front output shaft" in het tussenbak differentieel ?
Dat lager zit alleen geborgd met een Circlip achter de oliekeerring, als je die weghaalt kan je het lager met de as naar buiten tikken/trekken.
(zie boek 3 blz 21 in de boeken van/in de link).


Succes

Re: Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: zo 21 mar 2010, 19:35
door Maurice Bastings
Bedankt 110 voor alle moeite!!!
Ja, precies. Dat lager bedoel ik.
Kan ik dat verwijderen door de flens, mudshield, keerring en circlip-ring weg te halen en dan het lager met een haakje naar buiten trekken?

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]

Re: Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: zo 21 mar 2010, 20:28
door 110
Nou ja, naar buiten "trekken" met een haakje.
Het zit natuurlijk wel in het huis geklemd/"geperst", als je na het verwijderen van de circlip de flens weer monteert heb je iets om kracht op over te brengen (met een stukje hout of iets anders zachts ofzo tegen het beschadigen van de flens).



Succes

Re: Lager vervangen van "flange assembly front output"

Geplaatst: wo 24 mar 2010, 20:17
door Maurice Bastings
Gelukt!! Bedankt 110

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]