Pagina 1 van 1

terug schakelen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 18:07
door sander
ff een korte vraag

het gaat over een lightweight versnellingsbak
ik heb volgens mij ergens gelezen dat je niet terug mag schakelen van zijn 3 naar zijn 2de versnelling
klopt dit ??? of heb ik dit verkeerd begrepen

er was iets met de sigronisatie

owja als ie in zijn 2 staat en langzaam rij dan schiet de versnelling eruit
dit heeft zeker te makem met slijtage

Re: terug schakelen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 18:37
door Erik One-ten+LW
Volgens mij zijn de lightweight bakken volledig gesynchroniseerd. De ex-NL auto's (dieseltjes) hebben gewoon de SIII versn.bak en daar kun je gewoon mee terugschakelen als ie goed is.
Dus óf je spul is aan het slijten of je hebt een oudere bak (welke kant zit de koppelingscilinder?).
Dat ie uit z'n versnelling springt klopt in ieder geval niet!

Erik (met een soepel schakelende Lightweight)

Re: terug schakelen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 18:40
door die zijn onderweg
Dag Sander, hmmm je moet toch ooit terug van 2 naar 3?? Welk jaar is de LW?
Wat je boeld is met tussengas schakelen? Bij niet gesigroniseerde bakken is dat. Wij hebben een exleger 109III 1979 dus gesigron. en Ron Bolleboom leerde ons juíst af te remmen op de motor (onze eerste rit ... staat mij nog eeuwig bij
Er reageert vast nog wel iemand met een beter antwoord, grt Martijn en Caroline

Re: terug schakelen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 18:46
door Hans
Ik schakel dagelijks terug van 3 naar 2, en dat al twee jaar lang. geen enkel probleem!

Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('abb69988e2f1a3787a0b03d666b43a07', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 11018947, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: terug schakelen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 19:09
door sander
thx voor de antwoorden
het gaat om ex rijn leger 2.25 benzine

Re: terug schakelen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 19:16
door dimitri
klutsen is het magic woord
wat ik wel doe is in de 1 wegrijden en dan gelijk naar zijn 3 toen hoef ik niet te klutsen
maar waarom zou jij niet van 3 naar twee mogen schakkelen?

Foto-KTUVULDR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b14a7a5336e24ca3f0d6da7c1a7ac763', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KTUVULDR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-KTUVULDR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KTUVULDR.jpg', '', 11019101, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[dimitrikesler.mijnalbums.nl]
[www.twentelandrovers.nl]
groeten dimitri
defender 90 300tdi
serieII 88 2.25benz bj'66

Re: terug schakelen

Geplaatst: za 20 mar 2010, 20:32
door roderiquez
om te beginnen; er zijn vbakken die gesynchroniseerd of ongesynchroniseerd zijn.
Is een bak gesynchroniseerd, zoals zo'n beetje alle bakken tegenwoordig, dan kun je gewoon schakelen zoals je met rijles hebt geleerd; koppeling en schakelen.
Dit komt omdat er schuine tandwielen in zitten,waardoor het als het ware lijkt dat dezen in elkaar glijden. Dit in combinatie met een synchomesh gaat het allemaal veel makkelijker, aangezien deze deels het snelheidsverschil opvangt.
Ongesynchroniseerde bakken hebben rechte vertandingen, waardoor het zeer nauwkeurig komt om te schakelen qua toerental, om te zorgen dat alles even snel oftewel synchroon draait. Deze bakkane zijn btw zowel qua gebrek aan slijtdelen en mechanisch gezien gewoon sterker. Daarom zitten ze tegenwoordig nog vaak in de MACKS.

Dan komt het tussen gas / dubbel clutchen om de hoek kijken. Door eerst te ontkoppelen, vrij zetten, koppelen, draaien de tandwielen in de bak gelijk aan elkaar. Dan kan er weer ontkoppeld worden, en naar de volgende versnelling.

Dus; dat van de 3 naar 2 is een belasting voor je synchromesh, en als deze versleten zijn, springt ie inderdaad eruit.

MAAR; de series 3 bakken waren de eerste bakken die WEL gesynchroniseerd waren, en dus als een "normale" bak kunnen worden geschakeld. Heb je een S2 of 2a, ja dan heb van orrigine een ongescynchroniseerde bak.
Hoop dat het nu duidelijker is geworden. Je zal ongetwijfeld nog wel een reactie op mijn bericht krijgen ter verbetering of aanvulling, maar daar zijn we prikkers voor

Re: terug schakelen

Geplaatst: za 20 mar 2010, 23:55
door Dennis101
De niet gesynchroniseerde 1e en 2e versnelling van de vroege LT76 heeft ook schuine vertanding, net als de late S2a en series 3 bakken waarbij wel alle versnellingen vooruit gesynchroniseerd zijn. Bij de vroege LT76 waren de 3e en 4e versnelling al vanaf het begin gesynchroniseerd.
Beide bakken zijn ook constant mesh versnellingsbakken, waarbij de primaire en secundaire tandwielen constant met elkaar in aangrijping zijn.
Het verschil tussen een gesynchroniseerde en een niet gesynchroniseerde versnelling is dat bij een gesynchroniseerde versnelling de hoofdas eerst op dezelfde snelheid wordt gebracht (gesynchroniseerd) als het versnellingstandwiel die gekozen gaat worden, Dit synchroniseren gebeurt in de regel met een of meerdere conussen en synchro ringen en het vroegtijdig inschakelen wordt voorkomen door een blokkeer inrichting.
Bij een niet gesynchroniseerde versnelling zal je zelf de hoofdas op de gewenste snelheid moeten brengen om zonder gekraak te schakelen, wat door het ontbreken van een blokkeer inrichting enige oefening vergt.

Dennis B